Skip to main content

We weten het langzamerhand wel. Je hebt veel verschillende kabels: de elektriciteitskabel, de telefoonkabel, de coaxkabel, de ADSL-kabel, de koperkabel, de glasvezelkabel en de UTP-kabel. Althans, dat dacht ik. Verkeerd natuurlijk, alleen de coaxkabel is een kabel, de andere draadjes zijn geen kabels.

Maar misschien vergis ik me. Op de pagina https://www.kpn.com/beleef/mobiel/van-glasvezel-terug-naar-kabel.htm is sprake van “kabel of coax”. Dus coax is géén kabel!

Op dezelfde pagina staat “Met glasvezel gebruik je niet de analoge coax-kabel, maar gloednieuwe digitale UTP-kabels.“ Ik heb altijd gedacht dat de telefoonkabel een UTP-kabel was!

Er is nog meer verwarring. KPN spreekt vaak over koper, en daar bedoelen ze de telefoondraad mee. Inderdaad, glasvezel is geen koper. Maar van welk materiaal is de coaxdraad dan gemaakt?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Hallo @Feikie , de kern van coax is koper.

Er bestaan ook geen analoge coaxkabels en digitale LAN-kabels.

De gegevens die er doorheen gestuurd worden zijn analoog of digitaal.

 


Zie je, daar heb je het al! KPN zwamt erop los.

Analoge coaxkabels bestaan trouwens wel degelijk. Aanvankelijk diende de coaxkabel alleen voor radio en televisie en dat ging wel degelijk analoog. Later kwam er digitaal bij, door dezelfde kabel.

 


Zie je, daar heb je het al! KPN zwamt erop los.

Analoge coaxkabels bestaan trouwens wel degelijk. Aanvankelijk diende de coaxkabel alleen voor radio en televisie en dat ging wel degelijk analoog. Later kwam er digitaal bij, door dezelfde kabel.

 

Hallo @Feikie als er al een analoge kabel zou bestaan, zou deze dus geen digitale signalen door (kunnen) laten en omgekeerd, je reinste onzin.

Hetzelfde geldt voor HDMI kabels, daarvan wordt beweerd dat duurdere beter zijn, ook zo'n sprookje dat jaren geleden al ontkracht is door de wetenschap. Zelfs de goedkoopste HDMI kabel van de Action is goed genoeg. Alleen als je heel lange HDMI kabels gebruikt is het beter een betere kwaliteit te gebruiken.


En waarom zou je niet analoge en digitale gegevens door dezelfde kabel kunnen sturen? Het is in elk geval gepresteerd met de coaxkabels, aanvankelijk alleen analoog, later kwam digitaal erbij.  Draadloos kan het ook, er zijn digitale en analoge zenders en die zitten allemaal in dezelfde ether en zijn allemaal onafhankelijk van elkaar te ontvangen.


Reageer