Skip to main content

Ik heb vijf superwifi punten verdeeld over de woning en het kantoor, dat er ongeveer 7 meter vanaf staat. Werkt op zich wel, maar de superwifi punten zoeken niet de dichtsbijzijnde superwifi op om mee te verbinden (met als gevolg oranje leds en snelheidsverlies). Door slim na elkaar in te schakelen is er wel een soort logica in te krijgen, maar bij de eerste stroomuitval kiezen ze weer een schijnbaar willekeurige andere opstelling. Is het mogelijk om de superwifi (vast) te koppelen aan een andere superwifi ?

Nee, slechts 10.


Dank je wel Babylonia. Dat is zo weinig dat het geen zin heeft om er aan te beginnen, niet echt meer van deze domotica tijd.


Er is onlangs weer een firmware update uitgerold, maar het probleem dat de superwifi’s niet in staat zijn om zelf een correcte configuratie aan te nemen, is nog steeds niet opgelost. Ik moet nog altijd zelf alle superwifi’s in de goede volgorde aanzetten om een goed werkend netwerk te krijgen. Wordt er nog wel aan dit probleem gewerkt of ben ik de enige die zeurt…

met vriendelijke groeten,
Martin Klein


Zeuren zou ik het zeker niet willen noemen, @JazzMo. Maar ik denk wel dat je in de minderheid bent qua hoeveelheid Superwifi's en daardoor ook voor jou de vereiste koppelvolgorde om ze zo optimaal mogelijk op elkaar te laten aansluiten. Wel heeft de afgelopen update geen functionele wijzigingen gebracht (alleen onder water voorbereiding op de aanstaande mesh-integratie met de Box 12), dus van daaruit verwacht ik ook geen verandering in het gedrag. Wat betreft onze wifi apparaten ligt de focus op het moment bij het uitbreiden van de mesh integraties en mogelijkheden. Waarbij goede onderlinge communicatie tussen de apparaten natuurlijk belangrijk is. Dus in dat opzicht zal het zeker een factor zijn die meegenomen wordt. Maar de prioriteit op het moment zit even op de V10A en Box 12 om te zorgen dat die onderdeel gaan worden van de mesh. 


goedemorgen Erik,

Bedankt voor je reactie. Als alles eenmaal correct is verbonden is het behoorlijk stabiel. Alleen bij stroomuitval en als er weer een firmware update wordt uitgerold, kan ik elke keer opnieuw beginnen. En dat gebeurt dan natuurlijk net als ik niet in de buurt van het netwerk ben, maar misschien kan ik het van afstand oplossen door de superwifi’s in volgorde te rebooten. Ik begrijp in elk geval dat ik er aan zal moeten wennen ;-)

met vriendelijke groeten,
Martin Klein


Beste KPN,

Ik zit met een vergelijkbaar probleem maar dan met slechts drie wifipunten. Deze punten (genaamd: woonkamer = master, keuken en garage en liggen in een lijn met elkaar en met gelijke afstand ongeveer 8 meter). De keuken kijkt naar de master en werkt perfect. De garage keek altijd naar de keuken (logisch) en werkte ook perfect.

Totdat enige dagen geleden de garage niet meer naar de keuken kijkt maar naar de master met oranje lampje als gevolg. Het lukt me niet om de garage weer aan de keuken te koppelen. Zelfs indien ik de garage naast de keuken zet en een reset uitvoer blijft deze woonkamer te kiezen 😕

Hoe kan ik dit goed krijgen? Het betreft Superwifi1 (witte) wifipunten. Modem v10.

Met vriendelijke groet,

Jeroen


hallo Jeroen,

Als het niet lukt door ze in de goede volgorde aan te zetten (ging bij mij ook niet), dan is dit een mogelijke oplossing:

Zet ze alledrie aan, laat de garage vanuit de kpn-app herstarten, en laat even daarna de master herstarten, bij mij levert dat de gewenste verbindingen op. Wel heel vervelend dat bij stroomuitval en firmware updates je alles weer opnieuw moet doen. En als ik me goed herinner heb in in de superwifi’s instellingen ook uitgezet dat ze ‘s nachts ‘stiekem’ weer de ‘beste’ verbinding zoeken, want anders stond de volgende dag alles weer verkeerd.

Als je dit te ingewikkeld vindt is er een andere oplossing, maar alleen als je de ruimte hebt:

Zorg dat de master verder van die in de garage af komt te staan, zodat die in de garage de master niet meer kan ‘vinden’.

succes

Martin


Beste Martin, bedankt voor het meedenken!

Ik had ondertussen het 5GHz kanaal vastgezet op 60 preferred nadat ik met een wifianalyzer de ‘omgeving’ had bekeken. Tot nu toe met goed resultaat, de garage is weer met de keuken verbonden en lampje is weer groen🙂.

Binnenkort weet ik ook of ‘s nachts het systeem weer gaat rommelen maar de auto channel selection is nu uitgeschakeld. Ik heb goede hoop.

E.e.a. heb ik kunnen instellen in de webpage van het superwifi systeem.

Groet, Jeroen


Dank je wel voor de update, klinkt goed.

groeten,
Martin


Te vroeg gejuicht, vanochtend weer problemen (zucht ...).

Kennelijk is het uitschakelen van de auto channel selection alleen van toepassing voor de 2,4 GHz kanalen? In ieder geval was mijn eerder vastgelegde 5 GHz kanaal weer gewijzigd naar een meer ongunstig kanaal.

Heb het weer terug gewijzigd en het systeem is weer OK. Nu als extra poging de tijdsperiode van de auto channel selection proberen uit te schakelen door start en einde beide op 0:00 te zetten. Maar ik ben bang dat het niet helpt voor mijn 5 GHz kanaal voorkeur (die dus anders/beter is dan de voorkeur van KPN)😒

Morgen weet ik meer.


Ik heb ooit doorgekregen dat 5Ghz kanaal 36 de beste keus was (mits niet al je buren die al gebruiken).


Bij alle wifi-instellingen alles zoveel mogelijk op AUTO zetten, laat die apparaten het maar mooi zelf uitzoeken, daar zijn ze voor ontworpen.

 

 


Dat zou waar zijn als ze goed ontworpen waren, maar daar schort het aan en met elke firmware update lijkt het minder te worden...


Ik snap de opmerking van JanD maar inderdaad alleen als het systeem goed (genoeg) ontworpen is.

In dit geval zijn de prestaties van dien aard dat ik mijn twijfels heb over de ‘intelligentie’ van de firmware, Kan me voorstellen dat het ook moeilijk is om alle situaties op de juiste manier te kunnen intepreteren en daarna de juiste instellingen te kiezen.

Mijn handmatige instellingen werken nu beter en het is jammer dat ogenschijnlijk deze elke nacht weer veranderd worden door het systeem. Zou je moeten kunnen uitschakelen.


Vanochtend goed nieuws, mijn handmatige instellingen zijn bewaard gebleven (god zij geloofd en geprezen in heerlijkheid amen). Hopelijk ook de komende nachten geen ongewenste aanpassingen meer.

Het systeem werkt nu perfect!🙂


Nu nog duimen dat er geen stroomuitval of firmware updates komen, maar so far so good...


Een mesh systeem is er niet voor ontworpen om de units draadloos als een ketting achter elkaar te rijgen. Dat is gewoon niet de bedoeling van een mesh systeem. Verbinding maken met een bekabeld punt zal altijd sterk de voorkeur hebben. Zo is het ontworpen.

Bij veel consumenten zie je wel dat men zo denkt. Draadloos naar zolder toe, zonder een kabel in huis. Dat heeft niets met mesh te maken. Zo werkt mesh niet. Daarom valt het heel vaak tegen.


Dit is wat KPN daar zelf over adverteert:

SuperWifi punten maken gebruik van de nieuwste mesh-technologie. De punten creëren een deken van wifi door je hele huis. Doordat ze slim met elkaar samenwerken, heb jij overal in huis supergoede wifi.

De SuperWifi punten steek je zo in het stopcontact. Dus geen gedoe met het trekken van kabels naar zolder of de kelder. Dat is nog eens makkelijk aansluiten.

 

Maar bovendien klopt het gewoon niet dat het systeem liever kiest voor een vrijwel onbruikbare 2,4 ghz verbinding (waarvoor het dan ook nog eens zelf waarschuwt dat die niet deugt), terwijl er een prima werkende 5 ghz verbinding beschikbaar is.


Maar bovendien klopt het gewoon niet dat het systeem liever kiest voor een vrijwel onbruikbare 2,4 ghz verbinding (waarvoor het dan ook nog eens zelf waarschuwt dat die niet deugt), terwijl er een prima werkende 5 ghz verbinding beschikbaar is.

Dat doet het omdat 2,4 Ghz verder bereik heeft dan 5 Ghz. Via 2,4 Ghz kan het de KPN Box bereiken. Via 5 Ghz niet. Het kiest er voor om via 2,4 Gh

Het lampje is bij 2,4 Ghz oranje. Maar daarmee word niet gezegd dat er iets niet deugd. Het is langzamer, maar normaal gesproken daarmee niet onbruikbaar. 

Zoals ik al schreef: er voor een voorkeur gegeven aan een rechtreekse verbinding met een bekabeld aangesloten punt boven een verbinding via een ander draadloos punt.

Dit is wat KPN daar zelf over adverteert:

De SuperWifi punten steek je zo in het stopcontact. Dus geen gedoe met het trekken van kabels naar zolder of de kelder. Dat is nog eens makkelijk aansluiten.

Dat is marketing prietpraat van de verkoopafdeling die maar 1 doel heeft: zoveel mogelijk verkopen.

Er heeft ook maanden (jaren?) op de site gestaan dat de KPN Box WPA3 ondersteund. Dat deed die helemaal niet. Dat doet die nu pas bij de laatste testversie van de firmware die nog maar een paar weken uit is en nog maar heel weinig klanten hebben.

Zo werkt dat bij de verkoopafdeling, een mooi verhaal ophouden om maar zoveel mogen nieuwe klanten over de streep te trekken.


Die voorkeur voor verbinding met een bekabelde basis wordt in geen enkele uitleg van mesh systemen vermeld. Maar dat er een hoop prietpraat en vertoon van onkunde rond de superwifi’s hangt, dat kan ik van harte bevestigen.