Skip to main content

Ben al een tijdje aan het proberen om de Zyxel VMG4005-B50 op te zetten, nu kan ik opeens niet meer op de VMG4005-B50 inloggen, al een paar keer een fabrieks reset gedaan, het gekke is wel, dat ik op de Zyxel zelf wel zie dat er een DSL verbinding is, de DSL1 indicatie brand continue.

De Vigor130 had ik nog, en daarmee lukt het wel, ik krijg dan een goede DSL verbinding ook snel genoeg, dat is dan direct “wired”, Maar via een (oude gigabit) switch heb dan bijna geen upload….dus dat is een no go. Ik vind het dus een raadsel waarom ik niet op de VMG4005-B50 kan inloggen met mn Macbook.

De VMG4005-B50 of de Vigor130 wil ik in bridge zetten en dan de ER 6p als router, en AP AC Pro voor het WiFi, wat ik van de ER 6p berijp is dat er per etherport een verschillend subnet gemaakt kan worden ? het heeft geen switch in zich, dit “verhaal” begrijp ik nog niet zo, had ik dan beter de ER X kunnen kiezen ? wat zijn de voor of nadelen hiervan ? merk nu echt wel, dat ik “verwend” was door het gebruik van de Fritz!box, die een heleboel al ingesteld had, maar waar veel niet “bereikbaar” is.

Kan ik uberhaubt de VMG4005-B50 wel in bridge zetten (of de Vigor130) Ik begrijp dat KPN een speciale firmware versie heeft voor deze modem/router…..

Kan ik uberhaubt de VMG4005-B50 wel in bridge zetten (of de Vigor130) Ik begrijp dat KPN een speciale firmware versie heeft voor deze modem/router…..

Je kan die Zyxel VMG4005-B50A zeer zeker in full-bridge zetten en dan zouden vlan 6 en vlan 4 gewoon beschikbaar moeten zijn op de achterliggende router. Er zijn meerdere abonnees die zo'n Zyxel gebruiken en er is geen special firmware voor benodigd.


Ik kan zoals ik al zei opeens niet meer inloggen op de VMG4005-B50, hoe zou dit gekomen zijn ? ik had eerst wel de apapter van DHCP (in Macbook) afgehaald, maar heb dat hersteld, en kan nu wel met de Vigor130 verbinding maken en ook goed internet.

Ik zou inderdaad graag de VMG4005-B50 willen gebruiken, en na fabrieks reset lukt dit zelfs ook niet, wat is er aan de hand ? heel raar dus.


Ik neem aan dat je na die reset van de Zyxel de netwerkadapter op jouw Macbook handmatig instelt op IP adres 162.168.1.10 met netmask 255.255.255.0 en de Zyxel op 192.168.1.1 probeert te benaderen.


Hartelijk dank ! de ethernet adapter instelling in mn MAC op 192.168.1.10 heeft dus inderdaad geholpen, geweldig, ik begon al te wanhopen, ik kan weer inloggen, heb nu ook een dsl verbinding, heb ook nog de Broadband instellingen, wat ik wist, ook ingesteld: PPPoE, 801.1q Vlan id tag 6, etc

maar internet heb ik nog niet werkend…. ik moet aan de WAN en de LAN instellingen toch nog wat veranderen….. ik weet het verder nu niet meer, wat moet ik vanaf een reset instellen, de Wizard heb ik ook geprobeerd maar die komt er niet uit…. 


Als ik vergelijk met een Experia Box V8, die net twee dagen geleden naar het “KPN” systeem is overgezet, en vergelijk het met jou instellingen. Dan zou je nog een instelling moeten aanpassen.

Rechtsboven bij de instellingen - "PPP Information”

Knopje  "PPPoE Passthrough”  naar rechts schuiven (zodat die is geactiveerd).

Levert dat dan nog iets op?

(Indien niet, misschien aanvullend rechtsonder
bij “Routing Feature” → ”Apply as Default Gateway”
het knopje naar rechts schuiven / activeren ?)

Dan werkt het mogelijk als een één poorts “router”?

Wil je de ZyXEL als “bridge” instellen zou je die mogelijk linksboven onder “General”,
3e regel, die “Mode” niet op Routing moeten zetten??
(Staat daar ook nog iets van bridge onder als keus??)

En aanvullend dan rechts onderaan ook niet die “Routing Feature” activeren??
(Knopje bij NAT naar links  en  ”Apply as Default Gateway” naar links).

Het is een uitzoekerij met dit soort kastjes wat wel en wat niet?  De PDF gebruiksaanwijzing die ik online vond bij Kommago biedt eigenlijk ook niet veel aanknopingspunten.


Heb toch maar ff wat geslapen :)

@Babylonia ja, wat betreft de handleiding heb je gelijk, ik vermoed, dat ze er van uitgaan, dat iedereen de wizard gebruikt die niet werkt, ik ga nu eerst de iets nieuwere firmware in de Zyxel zetten, die ik nu gevonden heb, dan zal ik kijken of het dan werkt, en dan de tips die je gaf, ben benieuwd anders vergelijk ik het met de settings die ik de wel werkende Vigor130 heb.

en als het dan werkt, save ik de instellingen als backup, en ga dan naar de volgende stap: in Bridge zetten, dan moest ik in  de Vigor130 naar de andere capsulation mode, die volgens mij de “mode” optie” : routing/bridge wordt gezet, dan zie ik weer verder… ook bedankt voor je bijdrage, Babylonia, ik hoop dat mn volgende post goed nieuws zal brengen, het komt er op neer dat je veel moet/kan instellen, waarbij een Fritz!Box dat al heeft ingesteld, en niet kunt uitlezen of veranderen, (bij mijn weten) ik kwam in de manual ook nog het instellen van tijdzone en daylight saving tegen, dat zag er wel enigzins duidelijk uit….


Kies bij "Mode" voor "Bridge".

Zet indien van toepassing voor de VMG8005-B50A de IPv4 en IPv6 firewall uit.

Reboot de Zyxel.

That should be it.


Ja, Bridge zal ik doen zodra als ik uberhaubt een internet verbinding gemaakt heb…. en dat lukt me nog niet… heb ook wat raars ontdekt…

terwijl ik dus een POTS modem heb…. (B50A) zie ik in de xDSL Statiscs staan: VDSL2 Annex B

ik heb de goede firmware gebruikt: V515ABQA2b4.bin.

Ik heb wel een DSL verbinding, Annex B is volgens mij voor ISDN, 

Passthrough en “apply as default gateway” hebben niks uitgehaald, passthrough staat op mn Vigor ook niet aan, en die werkt nu wel met routing, passthrough komt pas in beeld met Bridge mode met PPPoA volgens mij, als ik geen internet verbinding krijg in router mode, krijg ik die volgens mij ook niet als ik overschakel op Bridge mode….

zou hier de fout kunnen zitten:

anders zit misschien de fout nog ergens in “home networkin” heb volgens mij al veel goed staan in “Broadband” …. de Annex aanduiding lijkt mij meer een fout van het log systeem ?


Plaats eens een nieuw screenshot van de onderstaande pagina.

 


Volgens de status heb je in ieder geval een internetverbinding.
(Met uiterst mooie waarden bovendien van Line rate versus Actual rate).

ISDN zul je niet hebben.
Welke settings er verder dan nog ingesteld moeten worden voor een juiste Annex weergave,
versus daadwerkelijk doorgifte van internet naar de achterliggende poort, is dan nog uit te zoeken.


Welke settings er verder dan nog ingesteld moeten worden voor een juiste Annex weergave, ...

Geen, dit is een bugje in de weergave, geen probleem verder.

 

Welke settings er verder dan nog ingesteld moeten worden voor ... doorgifte van internet naar de achterliggende poort, is dan nog uit te zoeken.

Als de "Mode" op "Bridge" staat dan is de configuratie van de Zyxel klaar en is het zaak de achterliggende router goed te configureren. De router configureer je dan exact zoals je die voor een glasvezel aansluiting zou configureren.

Voor jou @Babylonia, dit betekent dus ook dat je als router een Synology RT2600ac zou kunnen gebruiken.


 verandering sinds vorige screenshot is :

dat ik 2x als default gateway heb aangeschakeld dus ook voor IPv6, en dualstack voor IPv4 en IPv6,

wat ik wel merk is dat de Speedtest app op mn Mac niet meteen afhaakt, maar kan dus nog steeds geen server vinden voor een test, kan dus nog steeds niet verbinding met internet krijgen.

btw…. heb trouwens nu wel pas een brief van KPN gekregen: “Uw buurt krijgt glasvezel” mijn vraag nu is: zonder glasvezel abonnement loopt de verbindig nog door koper, of met de huidige snelheid over glasvezel ? of dus, met een glasvezel abonnement over glasvezel met een snelheid tot 200Mbps ?

Ik hoop dat iemand nog een fout kan ontdekken in de screenshot(s) of gewoon alles op bridge zetten ? want ik ga er van uit dat eerst het modem gedeelte moet werken voordat ik de zyxel in Bridge zet, anders doe ik dus weer een fabrieks reset, en zet m meteen in Bridge, want dan ga ik verder met de ER 6p en de AP AC Pro, dat zijn ook nog verhalen apart…. met bv ER 6p die geen switch heeft ? enfin, het gaat in het eind toch wel lukken, er komt toch wel “meer bij kijken” dan ik vemoed had…

btw2. het Annex A/B “verhaal” ging spelen bij de overstap van ADSL naar VDSL las ik ergens, en ligt nu los van een ISDN verbinding heb ik daaruit begrepen, niet belangrijk dus meer.


Waarom staat de "Mode" nog steeds op "Routing" i.p.v. "Bridge"?

Die moet op "Bridge" gezet worden om de Zyxel als modem voor de EdgeRouter te kunnen gebruiken.


 

Welke settings er verder dan nog ingesteld moeten worden voor ... doorgifte van internet naar de achterliggende poort, is dan nog uit te zoeken.

Als de "Mode" op "Bridge" staat dan is de configuratie van de Zyxel klaar en is het zaak de achterliggende router goed te configureren. De router configureer je dan exact zoals je die voor een glasvezel aansluiting zou configureren.

Voor jou @Babylonia, dit betekent dus ook dat je als router een Synology RT2600ac zou kunnen gebruiken.

Ja, begrijp ik wel.
(Heb dat met die bridge mode al in een eerdere reactie aangegeven 2e helft van die reactie).
Maar, omdat @Eric-Jan van den Bogaard kennelijk niet eens tot een internet connectie kan komen "in router mode" die hij kennelijk eerst wil testen, zitten er toch een aantal hiaten in diens instellingen?


En waarom staat de "Mode" nog steeds op "Routing" i.p.v. "Bridge"?

Die moet op "Bridge" gezet worden om de Zyxel als modem voor de EdgeRouter te kunnen gebruiken.

Oops, dan zit ik dus een heleboel voor niks te doen… dan ga ik dus echt een fabrieks reset doen en in bridge gooien die Zyxel.. my bad…. maar dan krijg ik met PPPoA te maken ? dit zijn maar enkele instellingen geloof ik vanuit daar….

Dan kan ik me nu beter op de ER 6p concentreren, dan laat ik de Zyxel verder met “rust”

Heb dus toch een verkeerde veronderstelling gehad van het geheel bedenk ik mij nu...


Gewoon, zoals ik eerder ook al aangaf, in bridge zetten en niet meer naar omkijken, de rest, zoals de PPPoE verbinding op vlan 6 en DHCP op vlan 4 regel je op de EdgeRouter.

De Zyxel is daarmee een 100% transparant modem geworden.


@wjb Alvast een vraagje voor de ER 6p setup: moet ik voor de PPPoE optie ook nog iets invullen , de credendentials van KPN als ISP in de ER 6p ?


@wjb Alvast een vraagje voor de ER 6p setup: moet ik voor de PPPoE optie ook nog iets invullen , de credendentials van KPN als ISP in de ER 6p ?

Heb jij ook televsiie van KPN?

Zo ja, gebruik dan het conffiguratiescript voor de EdgeRouter 4 uit dit topic om jouw 6P te configureren.


Nee, helemaal geen tv abonnement hier,(alleen gratis kanalen DigiTenne) dus alleen DHCP via Vlan4, Internet Vlan6, neem ik aan….

tv….

Op een gegeven moment kon mij de Nederlandse commercieele tv mij niet meer boeien, ik bleef maar zappen…. was toen overgeschakeld naar een FTA schotel set (draaibaar) kon toen zelfs veel Europeese zenders zien, dmv van een hack firmware die de Turkse “Schotel boer” kon updaten,

Deense en Zweedse zenders waren toen leuk, orgineel geluid (engels dus vaak) met hun ondertitels 🙂 (BBC uitschakelbaar)

Maar encryptie werd toen beter… BBC of ITV kanalen waren wel FTA met veel sub kanalen of special intrest, film of educatie, maar wat betreft series of films zijn er dan veel herhalingen en ontdekte toen ook een wel heel makkelijke manier om datgene te downloaden wat mij wel kon bekoren van 720p of 1080p en op een MacBook is het nog eens “veilig” ook, ontdekte ik, dat is een verademing vergeleken met Micro$of OS ! mijn M$pc liep om de zoveel tijd vast, ook met Virus bescherming…. vandaar...


Je zou dan steeds dat configuratiescript als basis kunnen gebruiken en daarna kunnen aanpassen naar jouw wensen.

Weet dat jouw EdgeRouter 6P geen ingebouwde switch heeft en dat je voor elke LAN poort een eigen DHCP server moeten opzetten of ze zal moeten bridgen.

 

Bij mij staat Apple juist op de blacklist van leveranciers. Wij hebben dan ook geen apparatuur van Apple en die zal er bij ons ook niet gaan komen. 


Ja, wat betreft zijn configuratie scripts heel handig, dat kan ook al bij de vigor en zyxel, en eventueel als het helemaal vast zou zitten via console poort (bij de ER 6p) met putty op een RaspberyPi zou mogelijk zijn (rs232/usb). Veel mogelijk dus... en misschien een SSD drive op de USB poort, degene SSD in (USB--C case)die ik nu heb wordt wel warm, zal dus wel wat mA's trekken... zal dat ook eens checken.. bedankt weer ! Het is best wel lastig deze "materie" ! Ik meld mij weer als ik nieuwe resultaten heb !


Nou…. dat was nog het makkelijkste qua setup, ik met mn ouderwetse ideeën…. van… eerst die Zyxel helemaal opzetten, niet dat dus, maar Hup, boel (Zyxel) in “Bridge” met dank aan wjb, ER 6p opzetten, mbv computer op eth0, WAN2LAN2 > PPPoe Vlan6 user aanmaken eth1, En het werkt !

 

 


Maar nu.... de AP AC Pro ... wat ik nu lees, is dat de ER 6p niet kan samen werken dmv PoE ? De AP is 48volt en de ER is 24volt pasief, of zal de AP ook op 24 volt PoE werken ? Bij de AP zit ook een power injector van 48volt, dus dat kan een nood optie zijn.

Of misschien toch een switch erbij met actief PoE, dat is vaak toch in het algemeen handiger in verschillende situaties, het internet geeft vage info over PoE over Unifi produkten.


Bij de AP zit ook een power injector van 48volt, dus dat kan een nood optie zijn.

Ik gebruik voor al mijn WiFi accesspoints (EDIMAX) PoE injectors zodat alleen de netwerkkabel richting accesspoint van stroom voorzien wordt en de gebruikte switches geen (passieve) PoE hoeven te ondersteunen.


Bij de AP zit ook een power injector van 48volt, dus dat kan een nood optie zijn.

Ik gebruik voor al mijn WiFi accesspoints (EDIMAX) PoE injectors zodat alleen de netwerkkabel richting accesspoint van stroom voorzien wordt en de gebruikte switches geen (passieve) PoE hoeven te ondersteunen.

Ja, als je het zo bekijkt is dat inderdaad “veilig” want je loopt niet het “gevaar” dat je dus een non-PoE device opblaast in een poort met PoE op de connector….

Jammer alleen, dat ik hier/internet er maar weinig waarschuwingen voor vindt, het is toch wel een “ding” vindt ik,  want dan zou je dus altijd een “managed” switch moeten hebben om het in en uit te kunnen schakelen ? (of is dat het geheim van “active” ?) en meeste Ubiquiti routers hebben passive 24v PoE… of ik al niet genoeg power adapters heb :rolling_eyes:   ja, ook stroom kost het … maar die discussie heb ik al ergens anders gelezen :grinning: