Skip to main content

Beste deskundigen,

 

Omdat ik wat wijzigingen wil aanbrengen in mijn thuisnetwerk en ik mijn telefoonkabel wil gebruiken voor wat anders heb ik een Gigaset 510N IP Pro aangeschaft om op een centraal punt te hangen en de ExperiaBox te verwijderen (met de daarop aangesloten telefoon).

Ik draai al tijden (jaartje of 2) een met ASUS-Merlin aangepaste Netgear router en gezien de SIP gegevens nu zijn vrijgekomen zou je verwachten dat de EB die nog achter de router hangt vervangen kan worden met de Gigaset.

Gigaset is tweedehands aangeschaft en hoewel mij was verzekerd dat hij was leeggehaald bleek ik onmiddelijk na aansluiten contact te hebben met een provider (heb even geprobeerd te bellen en telefoon ging over). Ik heb daarna een systeem reset gedaan van de Gigaset en heb de gegevens zoals deze hier in dit forum te vinden zijn (veelal van een Gigaset 300N) rechtstreeks overgenomen.

SIP ww is netjes gewijzigd en nu wil hij (helaas) nog steeds niet succesvol registeren.

Ligt het aan de router? (firewall, SIP NATting (disabled), port forwarding enabled 5060)? ik weet het niet.

Iemand nog een slimme tip om eens te gaan bekijken? 

Dank.

Staat SIP ALG uit op jouw router?

Gebruik je de STUN server van Gigaset?

Plaats eens screenshots van jouw instellingen op de N510 IP PRO.


Hoi @wjb ,

 

SIP ALG weet ik niet. ik heb wel alle SIP passthrough gedisabled, maar mijn kennis rijkt hier niet zover om te weten of dat exact hetzelfde is.

STUN server van gigaset indeed.

Screenshots van de belangrijkste schermen:

 


Ik heb de instelling "Derive target address" op "From SIP target header".


Dat heb ik aangepast, maar dat brengt geen verlichting.

Ik vermoed dat er op de router een en ander moet worden aangepast, maar dat valt een beetje onder trail and error...


Staat SIP passthrough uit op jouw router?

Zo nee, zet deze dan uit.

Refresh de overzichtspagina van de N510 want de status wordt daar niet automatisch bijgewerkt.

Heb je nu wel verbinding? 

Welke codecs gebruik je?


SIP passthrough staat UIT.

Codec als in screenshot hieronder.

Nog geen verbinding helaas.

 

Nog even ter aanvulling. 

Ik heb mijn router config niet aangepast en maak nog steeds gebruik van de KPN + VOIP (dus met vlan7) settings. 


M.b.t. de functie  "SIP Alg”  in routers is men over het algemeen wel eenduidig in de informatie, dat het meestal slecht uitpakt als je dat inschakelt.

https://www.voipzeker.nl/alles-over-bellen-met-voip/sip-alg.html

https://www.belfabriek.nl/artikelen/sip-alg

https://help.voys.nl/index.php/SIP_ALG


De functie  “SIP pass-through”  in een router kan echter een andere functie hebben dan “SIP Alg”.
Een beveiligingsfilter om SIP / VOIP data wel/niet door te laten als onderdeel van een firewall.
Op welk niveau dat het functioneel is, wel correct of niet goed werkt, is moeilijk te bepalen.

Zou in ieder geval ook gewoon even testen of het verschil uitmaakt, door die optie aan te vinken.
Je kunt het altijd weer uitschakelen als het geen verschil maakt.

Hier nog wat aanvullende info:
https://www.qacafe.com/articles/2016-11-21-testing-sip-aware-routers/

“ALG”  https://en.wikipedia.org/wiki/Application-level_gateway


De instellingen in mijn situatie (met een Synology router), die een werkende KPN/Telfort “imscore.net” VOIP opleveren indien rechtstreeks aangesloten achter internet (glasvezel).

Doorgaans heb ik de router echter in een NAT achter NAT opstelling, omdat de Synology router geen “routed mode” IPTV ondersteunt.  In dat geval neemt de VOIP-instelling in de Experia Box V10 de KPN/Telfort VOIP over, en schakel ik het SIP-account in achterliggende VOIP apparatuur uit.
(Er kan zich per SIP-account maar één VOIP apparaat aanmelden/ registreren).
De andere VOIP accounts / nummers bij andere providers blijven gewoon intact en werkend op de achterliggende VOIP-apparatuur en softphone applicatie.

 

 


Die codecs zijn goed als zou ik G.722 als eerste plaatsen en G.711 a law als tweede. De geluidskwaliteit vsn G.722 is beter.

 

Nog even ter aanvulling. 

Ik heb mijn router config niet aangepast en maak nog steeds gebruik van de KPN + VOIP (dus met vlan7) settings. 

De hele communicatie moet over vlan 6 (Internet) lopen.


ik had ook al wat lopen “spelen” met deze setting. Hij heeft 3 standen (disabled, enabled, enabled with IP Helper). Hij stond op “enabled with IP Helper” en daarmee werkte de orginele (niet KPN) instelling van de persoon waar ik de set van overgenomen heb. (let op, ik had geen ww om in de gigaset te komen dus ik heb een factory reset gedaan).

 

Ik zal eens proberen om van disabled naar enabled te gaan en eens kijken of dat helpt.


Kan je met telnet of ssh inloggen op de jouw router?

Zo ja geef eens het commando "nvram get nf_sip".

Als deze de waarde 1 teruggeeft zet hem dan met de onderstaande commando's op 0

nvram set nf_sip=0 
nvram commit
reboot


Ik kan inderdaad inloggen met putty. Echter het nvram get nf_sip commando levert geen response op.

Blijft raar dat de voip niet werkt en ik heb sterk het vermoeden dat hiet niet aan de gigaset ligt.

 

 


Blijft raar dat de voip niet werkt en ik heb sterk het vermoeden dat hiet niet aan de gigaset ligt.

De instelling op de N510 zien er mijns inziens prima uit.

Als de N510 gewoon via vlan 6 communiceert dan zou eigenlijk alleen de SIP ALG instelling nog roet in het eten kunnen gooien. Deze moet uit staan.

 

Welke versie van de Asuswrt-Merlin firmware gebruik je op jouw Netgear?


Eerder deze week nog even verder zitten stoeien. Versie van Asuswrt-Merlin by Xwrt-Vortex is 3.84.19 (laatste versie er begin deze week opgezet).

 

Helaas heeft dat geen verbetering gebracht.

Zit er aan te denken om de Netgear te lozen en er een Edgerouter-X voor in de plaats te zetten. Voor het geld hoef ik het niet te laten.

Kan ik daar mijn twee KPN setupboxen ook op zetten (1xWAN, 1xLAN (naar POE switch), 2xIPTV)?

 


Waarom dan een EdgeRouter X en niet een EdgeRouter Lite 3?


Goede vraag. weet eigenlijk niet wat de precieze verschillen tussen beiden.

Tips blijven welkom.


Goede vraag. weet eigenlijk niet wat de precieze verschillen tussen beiden.

Tips blijven welkom.

De Lite 3 heeft een hogere througput dan de X.


de Lite 3 heeft echter ook minder poorten, dus dan ben ik verplicht om mijn ip-tv af te splitsen naar een aparte switch. probeer juist het aantal devices een beetje terug te dringen…

 


de Lite 3 heeft echter ook minder poorten, dus dan ben ik verplicht om mijn ip-tv af te splitsen naar een aparte switch. probeer juist het aantal devices een beetje terug te dringen…

De switch die in de EdgeRouter X ingebouwd is ondersteunt geen IGMP snooping en kan dus niet gebruikt worden i.c.m. TV van KPN.

Zie ook "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box". Daar vind je overigens ook een configuratiescript voor het afsplitsen van IPTV op één LAN poort van de EdgeRouter X.


Ah kijk, daar was ik nog naar aan het zoeken. 

Dus

  • 1 poort op vlan4 met een switch erachter (dat kan mijn oude KPN switch zijn)
  • 1 poort op vlan6 met mijn netgear POE switch (IGMP v2, helaas) met de rest van mijn data netwerk.

Klinkt nog overzichtelijk.


Ah kijk, daar was ik nog naar aan het zoeken. 

Dus

  • 1 poort op vlan4 met een switch erachter (dat kan mijn oude KPN switch zijn)
  • 1 poort op vlan6 met mijn netgear POE switch (IGMP v2, helaas) met de rest van mijn data netwerk.

Klinkt nog overzichtelijk.

Aan de LAN zijde van de router worden geen vlans gebruikt.


Heb je inmiddels de N510 al werkend?,

Ik zit met het zelfde issue, maar krijg de lijn ook niet geregistreerd.

Ben benieuwd naar je werkende config.


Heb je inmiddels de N510 al werkend?,

Ik zit met het zelfde issue, maar krijg de lijn ook niet geregistreerd.

Ben benieuwd naar je werkende config.

Wat is het probleem waar je tegenaan loopt?

Wat is het merk en type van jouw router of gebruik je wellicht nog een Experia/KPN Box?

Ben je technisch al volledig omgezet van Telfort naar KPN?


Ik heb het inmiddels werken. 

aanpasisng in edgerouter “system / conntrack / modules / sip / disable : Disable SIP connection tracking” was nog niet actief.

 

Nu werkt het inmiddels, bedankt.