Skip to main content

Ik heb de Experia Box V10 vervangen door eigen apparatuur:

  • MikroTik hEX PoE
  • Grandstream HT812

De MikroTik router heb ik ingesteld met de instellingen van netwerkje.com en de Grandstream ATA heb ik ingesteld met behulp van het volgende topic:

Dit heeft een aantal dagen naar behoren gewerkt, maar daarna werkte de vaste telefoon niet meer.

 

Nadat de telefoon niet meer werkte heb ik (een aantal keer) het wachtwoord gereset in de servicetool van KPN en deze ingevuld in de ATA. De registratie blijft mislukken.

 

Daarna heb ik geprobeerd te registreren in de 3CX softphone met de instellingen uit het volgende topic:

Hier krijg ik als status “Authentication failed”.

Wat wel werkt is VLAN 7 tagged doorsturen naar de Experia Box, zoals is gedaan op netwerkje.com, maar deze opstelling heeft niet mijn voorkeur.

 

Nog wat extra informatie:

  • Ik heb telkens 1 apparaat (Experia Box, Grandstream ATA, 3CX softphone) tegelijkertijd aan gehad (dus niet meerdere tegelijk).
  • Met de Grandstream ATA en de 3CX softphone heb ik het verkeer NIET tagged als VLAN7 doorgestuurd, maar gewoon VLAN6 gebruikt.
  • Ik heb tussen de registratie pogingen door een tijdje gewacht (soms enkele dagen).

Zou iemand mij kunnen helpen om de telefoon weer werkend te krijgen via de Grandstream ATA?

Hallo @jpst1 kijk eens via onderstaande link voor nadere info:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm


Hoi @jpst1 inhoudelijk heb ik hier geen verstand van maar de link die JanD hierboven noemt staat een hoop informatie.
Daarnaast hebben we hier ook nog een paar handige topics over!
 

 


Wat wel werkt is VLAN 7 tagged doorsturen naar de Experia Box, zoals is gedaan op netwerkje.com, maar deze opstelling heeft niet mijn voorkeur.

Bij een Experia Box wordt achterliggend in het systeem een wachtoord meegenomen/doorgestuurd.
Die aanmelding werkt eigenlijk altijd.

Bij gebruik van eigen apparatuur moet je wel zelf een wachtwoord invullen.
Daar loopt het wel eens op fout in die combinatie, met vooraf invullen van een zelf gekozen wachtwoord met de  KPN servicetool.

Een work-arround:   Sluit tijdelijk de KPN Experia Box modem/router aan.
Werk pas dan het wachtwoord bij met de  KPN servicetool

Die gegevens worden opnieuw gecommuniceerd met de KPN modem/router.
Omdat dit systeem op elkaar is ingespeeld en wordt vastgelegd in je “KPN account",
is de koppeling administratief daarmee afgerond.
Als je kunt telefoneren via de Experia Box, weet je dat het gebruikte wachtwoord functioneert.

Dat zou erna dan ook moeten werken als je weer je eigen apparatuur inzet.

Voor invullen van de gegevens in de Grandstream, heb ik relatief kort geleden de instellingen nog een keer volledig doorgenomen bij een kennis die een Grandstream adapter gebruikt.

Afhankelijk van eigen apparatuur willen meerdere gekozen audio codecs mogelijk niet werken.
(Maar heeft met registratie niets te maken →→  alleen met ontvangen van spraak).
Daar is in een eerdere reactie van dat Grandstream onderwerp op geattendeerd.
Zou je ook nog kunnen inzetten.  Dat gaf bij een gebruiker toen een goede oplossing.


Bedankt voor jullie antwoord.

Een work-arround:   Sluit tijdelijk de KPN Experia Box modem/router aan.
Werk pas dan het wachtwoord bij met de  KPN servicetool

Ik heb dit geprobeerd, dus de volgende stappen doorlopen:

  • Kabel vanaf FTU op (rode) WAN poort van de Experia box aangesloten en telefoon op phone1 van Experia box aangesloten
  • Gebeld met vaste telefoon, telefoon werkt.
  • Wachtwoord aangepast via KPN servicetool
  • 5 minuten gewacht
  • Gebeld met vaste telefoon, telefoon werkt
  • Experia box opnieuw opgestart.
  • Gebeld met vaste telefoon, telefoon werkt
  • Experia box uit gezet.
  • Kabel vanaf FTU weer op MikroTik router aangesloten, Grandstream ATA aangesloten
  • Wachtwoord in Grandstream ATA aangepast en overige instellingen gecontroleerd.
  • Grandstream ATA opnieuw opgestart
  • Status in Grandstream blijft Not registered

Verder heb ik de gegevens op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm nog eens doorgenomen (en sommige dingen aangepast). Dit helpt niet, de Grandstream ATA registreert nog steeds niet.

 

Ik kan het helaas niet testen achter de Experia Box V10, aangezien hier geen optie in zit om de telefonie uit te schakelen en zich direct met de ingebouwde functionaliteit registreert.


Tja, het kan soms heel hardnekkig zijn.  En ook niet met de 3CX VOIP Client ??
Weet niet of je elders nog een VOIP account hebt?

Zou je de ATA en 3CX  in ieder geval kunnen testen met een ander account.
Als die wel werken, weet je dat het account bij KPN op een of andere wijze niet goed loopt.

(Er is ook wel eens bij iemand met problemen, de telefoon registratie bij KPN in zijn geheel verwijderd, dus nummer verwijderd, en er opnieuw ingezet. Toen werkte het wel).


Met de 3CX VOIP Client werkt ook niet.

Ik heb helaas geen andere VOIP accounts om te testen, maar zal eens kijken of ik ergens een tijdelijk account kan krijgen.


Voor de kosten van een VOIP account “elders” hoef je het niet te laten.
De belkosten zijn doorgaans aanzienlijk lager dan bij KPN, dat je dat in no-time hebt terug verdiend.

Heb je ook nog veel naar het buitenland te bellen -buiten Europa- zijn er nog andere “uitbel” opties.

CheapConnect

VoipBuster (alleen goedkoop voor bellen naar vaste nummers met “freedays” - niet naar mobiel)

PowerVoip (andere verdien model van dezelfde firma.  Voor vast en mobiel).


Ik heb een SIP trunk bij CheapConnect aangemaakt. Registreren daarop gaat met zowel de Grandstream HT812 adapter als de 3CX softphone applicatie probleemloos.


Als dat zowel met de Grandstream als 3CX softphone met een CheapConnect  account probleemloos gaat, kun je de vinger naar ik denk toch wijzen naar de gebrekkige support van KPN zelf m.b.t. VOIP.

Naar ik denk een van de (vele) uitzonderingen, dat men mogelijk het hele account moet resetten.
Dus vanuit KPN zelf. Zoals eerder aangehaald. Maar ja, voordat zoiets “daar” eens doordringt??

KPN prijst zich op die wijze vanzelf de markt uit met deze gebruikservaringen met andere VOIP providers.  😎


Het is inderdaad moeilijk om het door te laten dringen. Ik heb vandaag de klantenservice van KPN erover gebeld, maar nog steeds geen succes met de registratie. Ik word doorverwezen naar KPN Service Plus. Maar om nu voor dit probleem Service Plus af te sluiten gaat ook tegen mijn gevoel in.


Het is inderdaad moeilijk om het door te laten dringen. Ik heb vandaag de klantenservice van KPN erover gebeld, maar nog steeds geen succes met de registratie. Ik word doorverwezen naar KPN Service Plus. Maar om nu voor dit probleem Service Plus af te sluiten gaat ook tegen mijn gevoel in.

Dit is ook een onderdeel dat buiten de normale competentie van de helpdesk valt, dit is typisch iets voor de optionele helpdesk, net als het aansluiten van een eigen modem, hetgeen ook niet door de normale helpdesk van KPN ondersteunt wordt.

 


Bedankt voor jullie antwoord.

Een work-arround:   Sluit tijdelijk de KPN Experia Box modem/router aan.
Werk pas dan het wachtwoord bij met de  KPN servicetool

Ik heb dit geprobeerd, dus de volgende stappen doorlopen:

  • Kabel vanaf FTU op (rode) WAN poort van de Experia box aangesloten en telefoon op phone1 van Experia box aangesloten
  • Gebeld met vaste telefoon, telefoon werkt.
  • Wachtwoord aangepast via KPN servicetool
  • 5 minuten gewacht
  • Gebeld met vaste telefoon, telefoon werkt
  • Experia box opnieuw opgestart.
  • Gebeld met vaste telefoon, telefoon werkt
  • Experia box uit gezet.
  • Kabel vanaf FTU weer op MikroTik router aangesloten, Grandstream ATA aangesloten
  • Wachtwoord in Grandstream ATA aangepast en overige instellingen gecontroleerd.
  • Grandstream ATA opnieuw opgestart
  • Status in Grandstream blijft Not registered

Verder heb ik de gegevens op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm nog eens doorgenomen (en sommige dingen aangepast). Dit helpt niet, de Grandstream ATA registreert nog steeds niet.

 

Ik kan het helaas niet testen achter de Experia Box V10, aangezien hier geen optie in zit om de telefonie uit te schakelen en zich direct met de ingebouwde functionaliteit registreert.

My 2 cents:

Die test met de Experia box of het bellen werkt na aanpassing in de service tool geeft mijn inziens niet absolute zekerheid dat de EB nu met de aangepaste gegevens werkt. De vraag is hoe realtime deze wijzigingen doorkomen.

Het herstarten van de experia box lijkt me niet een valide test omdat eenmaal gezet voice profile niet bij elke reboot opnieuw wordt gezet maar nog deel uitmaakt van de box config.

Denk dat dit wel geval is indien de Experia Box naar factory default wordt gezet. Deze wordt op dat moment dan geforceerd om opnieuw het prifile te gaan zetten.

 

Dan nog iets over EB uitzetten. Uitzetten betekent niet per definitie dat de sip voice registratie sessie dan netjes deregistered is.

Als  er nog een sip registratiesessie in de actieve tijd staat dan laat het telefonie platform van KPN geen 2e sessie toe vanaf hetzelfde ip adres. Aangezien de ATA sessie via NAT IP translatie vanaf hetzelfde publieke ip adres afkomt zou dit de reden kunnen zijn dat die registratie niet lukt.

 

Het is dus zaak dat de voice op de Experia Box de-registered is. En dit wordt volgens mij uitgevoerd door de voice in de EB expliciet uit te zetten en niet door de box van power te gooien.

 


Het is dus zaak dat de voice op de Experia Box de-registered is. En dit wordt volgens mij uitgevoerd door de voice in de EB expliciet uit te zetten en niet door de box van power te gooien.

Je kunt in de V10 de VOIP helemaal niet expliciet uitzetten.

Overigens zal na een bepaalde tijd, altijd een nieuwe registratie plaatsvinden bij een aangesloten EB.
Een “lease” m.b.t. de registratie blijft namelijk maar een bepaalde tijd geldig, en zal er voorafgaande aan de eindtijd een nieuwe “verlenging” worden opgevraagd. Koppel je de EB af, (geen power) verloopt de eindtijd, is er geen registratie meer.