Skip to main content

Ik heb thuis nog altijd een draaischijf telefoon staan. En die wil ik graag houden. 

Ik had daarin een printje wat pulse omzette in toon, maar deze print lijkt overleden. Daarom zou ik graag een Grandstream ATA HT802 kopen om de draaischijftelefoon weer gewoon te kunnen gebruiken.

Zijn er oplossing i.c.m. de V10A of moet ik dan ook het modem vervangen? (en als ik het modem moet vervangen, zijn er dan modems die wel direct VOIP met een draaischijf kunnen aansturen of moet ik dna én een modem, én een HT802 kopen?)

Op de V12 kan je VoIP uit zetten waardoor je een eigen VoIP ATA kunt gebruiken.

I.c.m. de andere Experia Boxen lukt dat niet.

Weet je overigens zeker dat die HT801/HT802 wel met pulse-telefoons overweg kunnen?

is een nieuw omzet printplaatje geen betere oplossing @Space_NL ?

De HT802 zou geschikt moeten zijn:

http://www.classicrotaryphones.com/forum/index.php?topic=20386.0

Zou KPN mijn modem willen omruilen puur voor deze functie? of moet de V10A eerst kapot gaan? want dan ben ik er nog niet natuurlijk…

@martijn197108 : de printplaat is pakweg even duur dan de ATA. En de printplaat is van een knutselaar.. De HT802 zou ook pulse kiezen tijdens een gesprek moeten ondersteunen (voor als je bv. KPN belt .. kies 9 voor een mens enzo). 

@martijn197108 : de printplaat is pakweg even duur dan de ATA. En de printplaat is van een knutselaar.. De HT802 zou ook pulse kiezen tijdens een gesprek moeten ondersteunen (voor als je bv. KPN belt .. kies 9 voor een mens enzo). 

De box 12 kan je wel via marktplaats krijgen of misschien iemand die graag zijn/haar box 12 met jou ruilt.

een andere(niet 100% zekere) optie is om een v9 of v8 op marktplaats te kopen die aan te sluiten en dan de wifi manager te doen.Dan krijg je als de 60m2 en 1 verdieping aankruist standaard de box 12.Deze modems zijn voor ongeveer 5 euro al te koop.

Echter zijn de meeste v8 modems op marktplaats van telfort.Dus als je hier voor kiest zou ik een V9 kopen:dan zit je zeker goed.

een andere(niet 100% zekere) optie is om een v9 of v8 op marktplaats te kopen die aan te sluiten en dan de wifi manager te doen.Dan krijg je als de 60m2 en 1 verdieping aankruist standaard de box 12.Deze modems zijn voor ongeveer 5 euro al te koop.

Echter zijn de meeste v8 modems op marktplaats van telfort.Dus als je hier voor kiest zou ik een V9 kopen:dan zit je zeker goed.

Ik vermoed dat als ik een V9 aansluit ze stiekem bij KPN echt nog wel ergens hebben staan dat ik een V10A in bezit heb, hoewel het idee wel aanlokkelijk is :-)

Hmm, even door mijn archief gegaan, ik heb nog wel een Thomsom Speedtouch 780 WL liggen. 

Kan zo snel niet vinden welke versie Experiabox dat zou zijn. Alleen vermoed ik nog altijd dat als ik die aansluit en de wifi manager doorloop ze bij KPN toch echt wel wakker worden dat ik een V10A in bezit heb… toch?

nee @Space_NL ,Dit heb ik getest (met een v8) en ik kan gewoon het modem omruilen.Echter werkt de ST780WL waarschijnlijk niet meer(want alleen adsl) en wordt het niet door de wifimanager herkend.Echter kan je het natuurlijk proberen.Die wifimanager is zo slim nog niet en dit kan gewoon.

werkt gewoon:)Terwijl bij mij een V10 geregistreerd staat:)

Persoonlijk zou ik (als het met de ST780 niet lukt)

een v9 op marktplaats kopen en dan als je de box 12 krijgt de v10A inleveren.De v9 is namelijk een beter reserve modem dan de v10A.

Echter zijn de meeste v8 modems op marktplaats van telfort.

Dat maakt toch niet uit? Zodra je een Telfort modem aansluit wordt er KPN firmware ingezet en is het een KPN modem.

Echter zijn de meeste v8 modems op marktplaats van telfort.

Dat maakt toch niet uit? Zodra je een Telfort modem aansluit wordt er KPN firmware ingezet en is het een KPN modem.

Dat ligt toch echt iets complexer. VLAN 34 is immers niet meer actief en een telfort versie kan dan ook geen verbinding meer krijgen. Er is een monteursreset nodig om dat ding weer actief te krijgen.

Gebeurt dat niet automatisch? Alle Telfort klant met een V8 zijn kortgeleden overgezet. Ik heb hier nog een eigen V8 liggen, ga dat morgen eens testen.

Gebeurt dat niet automatisch? Alle Telfort klant met een V8 zijn kortgeleden overgezet. Ik heb hier nog een eigen V8 liggen, ga dat morgen eens testen.

Toen die Telfort abonnees omgezet werden waren vlan 34 (Telfort) en vlan 6 (KPN) vijf dagen lang beide actief op de aansluiting van de abonnee zodat in die dagen de omzetting kon plaatsvinden. Nu is vlan 34 niet meer actief en werkt dat dus niet meer.

Dat wist ik niet. Bedankt voor de informatie, dan hoef ik het ook niet te testen. Spaart weer tijd.

Daarom zou ik een v9 kopen.Dan zit je zeker goed(aangezien die alleen maar met KPN firmware geleverd is.)

Hallo @Space_NL

Als KPN medewerker kan ik niet aanraden om een gebruikte Experiabox van marktplaats te kopen. We kunnen niet garanderen dat dit werkt. 

Neem eens een kijkje in dit topic over het aansluiten van een eigen router: 

Hallo @Hanna_ ,

Ik heb dit met meerdere marktplaats dingen getest en dit werkt gewoon:)

Hallo @Space_NL

Als KPN medewerker kan ik niet aanraden om een gebruikte Experiabox van marktplaats te kopen. We kunnen niet garanderen dat dit werkt. 

Neem eens een kijkje in dit topic over het aansluiten van een eigen router: 

Nee, mijn voorkeur zou het zijn als KPN zelf de voor mijn gebruik/probleem geschikt apparatuur zou leveren. Een eigen router kopen zou misschien een optie zijn, maar is feitelijk niet nodig als ik kon omruilen naar een V12 begrijp ik van @wjb die volgens mij nogal een guru is op dit gebied :-)

Dan kan ik gewoon een KPN modem/router blijven gebruiken waarop alleen de VOIP uit staat en dan met een ATA mijn (PTT!!) T65 aansluiten. (sterker nog, met het apparaat wat ik wil kopen kan ik dan ook mijn W65 afstoffen en óók aansluiten wat het plaatje compleet zou maken).  

Hallo @Space_NL ,

Zeker waar.Maar ik kan me natuurlijk voorstellen dat @Hanna_  deze manier niet wil promoten.

Is het met de ST780 nog gelukt?Ik heb een half jaar geleden de iets nieuwere TG789 nog aangesloten echter maakt die geen modemkoppeling,dat zal dan bij de ST780 ook niet zo zijn.

Hier kan je bijvoorbeeld een v9 voor een tientje kopen: https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/routers-en-modems/m1766634878-experia-box-v9

En dat terwijl een box 12 op marktplaats wel tegen de 50 kost!

nogmaals:de 100% kans dat dit werkt geef ik niet maar bij mij werkt het gewoon en ik acht de kans bij jou ook 99%.

Nee, de 780 zelf werkt nog wel, maar verbind inderdaad niet het netwerk op. 

Ik wacht nog even of @Hanna_  / KPN nog tot inzicht komt voor ik andere wegen ga proberen. 

Sowieso dit weekend maar eens in de meterkast van het ouderlijk huis kijken welke type router daar hangt..

Hoi @Space_NL

Ik heb dit even moeten overleggen, maar ik kan helaas niet een verder goed werkende V10a omruilen voor een Box12 voor apparatuur die we eigenlijk niet ondersteunen. Het staat je natuurlijk vrij om een ander modem aan te schaffen, ik hoop dat het daarmee lukt. 

Zeker waar.Maar ik kan me natuurlijk voorstellen dat @Hanna_  deze manier niet wil promoten.

Het is niet alleen dat we het niet willen promoten, het gaat in veel gevallen ook om apparatuur die eigenlijk retour had moeten komen en waarvoor nooit betaald is geweest om af te zien van dat hele retour-verhaal. Waarschijnlijk zijn de meeste advertenties van Experiaboxen en iTV-ontvangers pure heling. Helaas is er weinig aan te doen op een platform als die.

​​​​de printplaat is pakweg even duur dan de ATA

Dan ben ik benieuwd waar die gekocht is geweest. Voor de helft van het geld waarmee je zo'n Grandstream koopt heb je het juiste printje inclusief inbouwinstructies en dergelijke. Telefoon terugbouwen en ATA aansluiten kost meer tijd. Weet je ook zeker dat het de chip is die kapot is en niet iets anders zoals bijvoorbeeld een lekkende condensator?

Mijn printje komt van Picbasic. Ik heb toen de uitgebreide versie genomen omdat die kleiner is en er weinig ruimte in mijn draaischijf-telefoon zit. Zeer vriendelijke man en met de standaard draaischijf-telefoons is zo'n chip er met een kwartiertje in gezet. Ik was wat langer bezig omdat mijn toestel dusdanig afwijkt van de ‘standaard’ aansluitwijze: 

Het is niet alleen dat we het niet willen promoten, het gaat in veel gevallen ook om apparatuur die eigenlijk retour had moeten komen en waarvoor nooit betaald is geweest om af te zien van dat hele retour-verhaal. Waarschijnlijk zijn de meeste advertenties van Experiaboxen en iTV-ontvangers pure heling.

Dat zou kunnen.Echter heb ik ook heel veel modems gekregen van kennissen.Als ik v10,v10a of box 12 modems krijg stuur ik die altijd netjes terug.De oudere modems houd ik altijd aangezien kpn die toch niet meer uitleverd.

En aan de andere kant.

Als @Space_NL een v9 koopt en omruild voor een box 12 moet hij de v9 of V10A terugsturen dus die komt dan weer bij kpn. 

​​​​de printplaat is pakweg even duur dan de ATA

Weet je ook zeker dat het de chip is die kapot is en niet iets anders zoals bijvoorbeeld een lekkende condensator?

Mijn printje komt van Picbasic

Dank voor je reactie @NHendriks. De printplaat in de mijne is ook van picbasic, en reageert op dit moment nergens meer op (ingebouwd dus). Daarnaast doet deze ook geen in-call wat een grandstream wel zou moeten doen. 

De print van picbasic is inderdaad goedkoper op basis van één toestel, maar op de grandstream zou ik twee toestellen kunnen aansluiten. Het is natuurlijk deels hobby, want natuurlijk kan ik ook mobiel bellen, maar het zou leuk zijn als de T65 en/of W65 weer gaat werken.

Wart betreft het modem, het is jammer dat @Hanna_ deze niet om mag ruilen voor mij, (maar bedankt voor het navragen!) dus is ruilen voorlopig de enige optie voor mij. Als iemand een V8, V9 of V12 wil ruilen tegen mijn V10A kost KPN dit niks en is er m.i. ook geen sprake van heling of andere genoemde opties. (Hoewel ik het sentiment van KPN begrijp dat iemand normaal geen modem kan overhouden, hoewel ik die 780 toch ook heb mogen houden omdat KPN toen geen retour vroeg). 

En misschien toch een keer de print doormeten, hoewel mijn elektronica kennis nu ook weer niet zo hoog is om zonder schema en zonder verdere info alle fouten in een print te kunnen vinden..

Een eigen router (plus nog die grandstream) kopen vind ik “voor de hobby” op dit moment een brug te ver. (los van dat ik liever een standaard KPN modem heb, vooral omdat ik al langere tijd problemen het met TV zodat ik geen discussie wil wiens schuld dit is (wat met eigen modem natuurlijk wel gaat komen). 

Voorlopig bel ik wel mobiel vrees ik.. :-)