Skip to main content

Ik overweeg een soundbar te kopen en daarbij een en ander via ARC aan te sluiten. Ik heb op internet gezocht hoe ik dat het best kan doen. Heb ik het juist dat de volgorde dan moet zijn: tv-ontvanger via hdmi naar tv, en de tv via ARC naar de soundbar? 

Heb ik het juist dat de volgorde dan moet zijn: tv-ontvanger via hdmi naar tv, en de tv via ARC naar de soundbar? 

Klopt helemaal.

Vraag: Wil je ook radio kunnen luisteren zonder dat de televisie aan hoeft te staan?


Klopt helemaal.

Vraag: Wil je ook radio kunnen luisteren zonder dat de televisie aan hoeft te staan?

@wjb Dank voor jouw bevestiging. 

Ja, daar gaat idd mijn vervolgvraag over. Geeft de tv het signaal van de tv-ontvanger door ook als de tv uitstaat?


Geeft de tv het signaal van de tv-ontvanger door ook als de tv uitstaat?

Dat hangt van jouw TV af. Sommige TV's hebben een hdmi passthrough die ook werkt als de televisie standby staat maar het zijn er naar mijn weten erg weinig die dat doen.

En anders zou je de TV ontvanger ook met een Toslink optische kabel op de soundbar aan kunnen sluiten waarmee het geluid rechtstreeks naar de soundbar loopt. Let daarbij dan wel op of de soundbar via het optische signaal aan en uit gezet kan worden en hoe het volume geregeld kan worden.

Zelf heb ik mijn home cinema set op die manier aangesloten maar die bedienen we dan wel met een app op onze telefoons waarbij we via een Harmony hub de TV ontvanger en home cinema set kunnen bedienen.


Dank. Ik ga morgen hiermee verder.

Het zou zomaar kunnen dat de soundbar waarop ik mijn oog heb laten vallen radio op een andere manier kan afspelen, namelijk via mijn netwerk of bijna zeker via de ingebouwde chromecast. Dan zou dus de tv-ontvanger niet per se nodig zijn.


@wjb Heb vandaag die genoemde soundbar gekocht en aangesloten. In 1e instantie kreeg ik het geluid van tv niet via de soundbar. Dat was met de aansluitvolgorde zoals hierboven genoemd.

Toen een andere aansluitmogelijkheid geprobeerd, die in het installatieboekje stond. Maar ook dat werkte niet. Vervolgens weer terug naar de 1e manier en in de instellingen van mijn tv gedoken. Daar zag ik dat hdmi-cec uitstond. Die aangezet en jawel, het werkte. En het werkt mooi en goed: Als ik nu de tv-ontvanger aanzet, gaat nu automatisch ook de tv en de soundbar aan.

Als ik vanaf mijn mobiel rechtstreeks naar de soundbar cast (bijv in de radio-app), gaat die automatisch aan en speelt het prima af. Het geluid is prima, met voldoende bas ondanks dat er geen subwoofer bij zit. Ik vind het geluid beter dan van mijn vorige home cinema-set, die wel een subwoofer had.


Goed te lezen dat het gelukt is en dat je tevreden bent.


geachte KPN

is het mogelijk om via kpn een soundbar te krijgen?

graag u reactie

met vriendelijk groet

b.boonstra


geachte KPN

is het mogelijk om via kpn een soundbar te krijgen?

graag u reactie

met vriendelijk groet

b.boonstra

Hallo @b.boonstra die kun je bij iedere willekeurige radiozaak kopen zoals BCC, MM, Expert of online.

 


geachte KPN

is het mogelijk om via kpn een soundbar te krijgen?

graag u reactie

met vriendelijk groet

b.boonstra

Hoi @b.boonstra en welkom hier op ons forum :)

In eerste instantie zijn we een provider die internet, televisie & telefonie aanbieden! Voor een soundbar zou ik je willen aanraden om, zoals @JanD ook al aangeeft, bij een MediaMarkt o.i.d. naar binnen te lopen. Ze hebben deze week ook nog eens Black Friday deals en ik verwacht dat ze vast ook wel leuke aanbiedingen hebben voor een goede soundbar.