Skip to main content

Via mijn Asus router (RT-AX92U) kan ik heel gemakkelijk een gratis privé cloud opzetten dmv gebruik te maken van een SSD. Het probleem is dat KPN het helaas niet toelaat om volledig gebruik te maken van mijn eigen router. Omdat deze in AP-modes moet staan, kan ik niet bij de WAN instellingen en dus ook niet bij de DDNS opties en dus ook geen gebruik maken van de gratis AiCloud dienst van ASUS.

Is dit op te lossen ?
 

Hij moet helemaal niet in AP-modus staan. Hij kan prima in router modus staan. Dan heb je wel dubbel NAT. Maar technisch is dat geen probleem. 

Een andere optie zou kunnen zijn de Experiabox of KPN Box er tussen uit te halen. Als je ook tv hebt van KPN kan dat niet bij een ASUS.

DDNS heb je eigenlijk bijna niet nodig. Het ip veranderd toch bijna nooit. Je kan zomaar 10 jaar hetzelfde ip hebben. 


Mij is verteld, dat ik mijn ASUS router in AP-mode moet zetten omdat ik anders geen TV meer kan kijken want de Experiabox kan niet in Bridge-mode.

Als ik mijn Experiabox ertussenuit wil halen dan moet ik ASUS firmware vervangen met die van Merlin. Helaas is dat veel werk en heb je dan wel de kans dat bij elke nieuwe update de boel het niet meer doet.

In de tutorial die ik volg, over het opzetten van de privé cloud, moet ik DDNS activeren om gebruik te kunnen maken van de Aicloud. Zodat ik en andere er ook buiten mijn netwerk gebruik van kunnen maken. 

Het is allemaal erg verwarrend en moeilijk op te zoeken, de ene keer kan het wel en de andere keer weer niet. En dat het technisch gezien geen probleem is dat ik dan een dubbele NAT heb maakt het natuurlijk niets uit


Mij is verteld, dat ik mijn ASUS router in AP-mode moet zetten omdat ik anders geen TV meer kan kijken want de Experiabox kan niet in Bridge-mode.

Je kan wel tv kijken. Maar je zult de tv ontvanger(s) rechtstreeks aan de Experiabox moeten koppelen. En niet achter de ASUS. Alle andere apparaten wel achter de ASUS.

Als ik mijn Experiabox ertussenuit wil halen dan moet ik ASUS firmware vervangen met die van Merlin. Helaas is dat veel werk en heb je dan wel de kans dat bij elke nieuwe update de boel het niet meer doet.

Dan zal sowieso AiCloud ook niet meer werken denk ik.

 


Oke, ik heb mijn router uit AP-mode gehaald en toegang tot internet, alleen mijn TV bevroor. Die heb ik nu opnieuw opgestart en doet het al 10 minuten zonder problemen. 

 

Je kan wel tv kijken. Maar je zult de tv ontvanger(s) rechtstreeks aan de Experiabox moeten koppelen. En niet achter de ASUS. Alle andere apparaten wel achter de ASUS.

 

Op dit moment is het TV-kastje via WIFI werkend aangesloten op mijn ASUS. Maar in principe hoort dat dus niet te moeten werken ?


Je hebt een TV+ ontvanger? Daarbij zou alleen live TV kijken in principe niet meer op maximale kwaliteit werken. Mogelijk schakelt die automatisch naar een lagere kwaliteit en werkt het dan wel gewoon.


Helaas loopt het beeld toch weer vast 😫

Is het nu de bedoeling dat ik de wifi van de experiabox ook moet gaan aanzetten ? Zodat ik de TV+ ontvanger daarmee verbindt ?


En ook helaas toch problemen door dubbel NAT
 

 


@Patriciahaha Je moet in Asus LAN/IPTV Multicast routing en Wireless/IGMP Snooping activeren. Bovendien staat in jouw Screenshot dat je Asus een een private WAN-IP heeft, het klop helemaal (191.168.2.xxx) is privaat. In dit geval moet je de instructie boven het rood gemarkeerde gedeelte volgen (Jouw publiek IP registreren in plaats van de 192.168.2.xxxx), een portforwarding is oog nodig indien je jouw Asus niet in DMZ van de Experia plaats.


Ik heb in mijn Experiabox de wifi aangezet en mijn TV via wifi verbonden, ik heb weer TV.

Maar als ik het goed begrijp is dat niet nodig en kan het ook gewoon via mijn eigen ASUS als ik 1)Multicastrouting en 2)IGMP Snooping inschakel ? De tweede stond bij mij al aan, de eerste niet.

Ik weet niet waarom ik een private WAN heb of wat dat verder inhoud.
Met de instructies die erboven staan, kan ik met mijn aangemaakte ddns naam mijn internet IP-adres opzoeken maar verder geen idee wat ik daar dan weer mee moet doen.

@TDN Waar zou ik mijn IP moeten registreren ?
*EDIT Bedoeld u dat ik als hostnaam niet een eigen naam kan gebruiken maar mijn internet ip moet gebruiken ?
Sorry hoor, ik heb hier erg weinig verstand van, maar wil wel graag dat het werkt 


@Patriciahaha Multicast Routing en IGMP Snooping zijn nodig om jouw TV+Ontvanger laten werken met multicast. Indien je de ontvangers op unicast instel, zijn deze opties niet nodig. Zonder IGMP Snooping kan jouw netwerk vastlopen (vooral op langzame netwerk zoals wifi)

Voor Asus DDNS met private WAN-IP kan je hier lezen

https://www.asus.com/nl/support/faq/1050429/


Oke bedankt, ik ga straks weer even proberen de TV ontvanger op mijn router aan te sluiten. Dat het nu via de wifi van de experiabox loopt maakt mij eigenlijk ook niet zoveel uit, zolang het maar geen problemen geeft. 

Het aan de praat krijgen van mijn privé cloud, ondanks het linkje, is nog steeds een mysterie voor mij. Er staat : 
A. Configureer DMZ als het WAN IP-adres van de router. 
B. Gebruik DMZ om inkomend pakket naar de router met privé-IP te leiden. 
C. Portforwarding instellen. Wijs een poort toe vanaf de router met een openbaar IP-adres en maak verbinding met een geselecteerde poort op de router met een privé-IP.

Moet ik dit doen in de kpn box ? 
hierzo

En wat is het precies wat ik daar zou moeten invullen ? 


Is het de bedoeling dat ik bij IP-adres het IPv4-DNS adres van mijn router invoer ?


@Patriciahaha IP-adres is de WAN adres van jouw Asus (192.168.2.xxx), maar je kan ook uit de apparaten lijst kiezen


Ahaa, ik heb eindelijk het WAN adres van mijn router gevonden, bedankt, hahaha. Via de Asus app op mijn telefoon, WAN-IP (IPv4) 192.168.2.xxx 
En dat moet ik dus invullen in de KPN modem bij DMZ ?

Dat lukt alleen niet omdat mijn router niet in de lijst met apparaten voorkomt, het enige wat erin staat is de PC van mijn zoon
 


@Patriciahaha Ga naar topologie of verbonden apparaten, daar kan je de lijst van verbonden apparaten zien. Vergelijk het MAC-adres met de van jouw Asus dan kan je zien, welke is de router, en de naam wijzigen om beter te identificeren.


 


@Patriciahaha Dat is een bug van KPN firmware, je moet een paar keer opnieuw laden of uitloggen en opnieuw inloggen, naar paar keren kan je wel een goede lijst zien


Na een paar keer opnieuw opstarten blijft de lijst leeg, was gisteravond eigenlijk ook al zo. Maar nu zat ik op 1 tabje verder te kijken, bij DHCP, en daar (bij Thuisnetwerk-DHCP leases) zie ik weer de computer van mijn zoon staan(als hostnaam), maar het MAC-adres komt overeen met die van mijn router. 

Dus ik ga er maar vanuit dat het gewoon om mijn router gaat en kan ik nu eindelijk DMZ invullen 😂

 

Gelukt

Current IPv4 in DMZ: 192.168.2.xxx

 

Volgende stap Port forwarding ?


Hoe ga ik dit aanpakken ?
 


Of ben ik nog bij punt B ?
B. Gebruik DMZ om inkomend pakket naar de router met privé-IP te leiden.”​​​​​​​


@Patriciahaha Bij gebruik van DMZ worden automatisch alle inkomende pakketen naar DMZ gestuurd, je heb geen portforwarding nodig. Je moet wel ervoor zorgen, dat de firewall in jouw Asus aan staat, anders heb je een veiligheidsprobleem. 


Oke, maar ik kan nog steeds niet de bestanden op mijn SSD benaderen via de browser op mijn telefoon. Het lukt alleen via de wifi met de aicloud app. 


Dit is de video tutorial die ik probeerde te volgen. Had eigenlijk super simpel moeten lukken.

Ik heb gratis mijn eigen Private Cloud Storage gemaakt met Asus-router AiCloud


@Patriciahaha Hoe heb jij de AirCloud ingesteld? CloudDisk en SmartAccess aan? Welke port staat in de settings? Standaard is 445. Kan je via https://jouw_publiek_ip_adres:Jouw_AirCloud_Port de SSD benaderen?


Ik ben begonnen met mijn router uit AP stand te halen zodat ik, net zoals in het filmpje, de DDNS-client kon aanzetten. Dit heb ik gedaan, toen een hostnaam verzonnen en op toepassen geklikt.

Mijn router gaf toen dit aan : “De draadloze router gebruikt momenteel een particulier WAN IP-adres. Deze router kan in de meervoudige-NAT-omgeving staan en de DDNS-service kan niet werken in deze omgeving.

En daarboven stond : “Als u ASUS DDNS-services niet kunt gebruiken, gaat u naar https://iplookup.asus.com/nslookup.php om uw internet-IP-adres te gebruiken voor het gebruik van deze service.

Als ik daarop klik en mijn verzonnen hostnaam intyp, krijg ik een ip adres terug (IPv4 en IPv6) maar als ik die in de browser van mijn mobiel zet gebeurd er eigenlijk niets, ook niet als ik .asuscomm.com erachter zet en mijn hostnaam werkt ook niet.

Deze setting staat aan
 

 

Vervolgens deze aangezet
 

webtoegangspoort komt alleen niet overeen met 445

 

Hier alles ingesteld
 


Dat zou eigenlijk genoeg moeten zijn om het te laten werken

 

 

 

Daarna zijn we bezig geweest met DMZ instellingen in de KPN modem. CloudDisk staat aan en SmartAcess ben ik nog niet aangekomen.

Ik kan via Explorer wel bij mijn mappen komen en ook via de Aicloudapp, alleen niet via de browser op mijn mobiel


Ik had eigenlijk gehoopt op zoiets als dit hieronder 😅

Maar helaas hahaha

Iig bedankt voor de tijd en moeite @TDN Als je toch nog een idee hebt hoe ik het kan laten werken dan hoor ik het graag.


Reageer