Skip to main content
Antwoord

Voorbereiden thuisnetwerk voor nieuwbouwwoning met Ubiquiti UDM-PRO in combinatie glasvezel

• July 1, 2025
  • 3 reacties
  • 120 keer bekeken

Hi allemaal,

Mijn nieuwbouwwoning wordt begin volgend jaar opgeleverd en ik ben nu alvast aan het oriƫnteren op netwerkapparatuur. Ik wil het hele netwerk inrichten met Ubiquiti (UDM Pro Max + switches + access points), maar ik lees in andere topics dat dit soms wat gepuzzel kan zijn om alles goed werkend te krijgen met KPN.

Voor mij hoeft het ONT-kastje er niet per se tussenuit. Mijn vraag is dus of ik met een simpele RJ45-kabel vanaf de ONT direct naar de UDM Pro Max kan gaanĀ en met een paar instellingen (zoals PPPoE en VLAN 6) alles stabiel werkend kan krijgen, waarbij de UDM Pro Max dan fungeert als router.

Ik overweeg om het 4 Gbit/s ā€œInternet Onlyā€-abonnement van KPN af te nemen. TV wil ik voorlopig niet gebruiken, maar mogelijk komt dat er in de toekomst alsnog bij (via KPN zelf).

Zijn er hier mensen die dit al langer zo draaien en kunnen delen hoe stabiel het werkt? En zijn er dingen waar ik op moet letten bij deze opzet of hebben jullie aanbevelingen uit ervaring?

Ik hoor het graag!

Beste antwoord door Denise van KPN

Een goede voorbereiding is het halve werk, zullen we maar zeggen, ​@fsdf324.

Op jouw vraag of het goed draaiend te krijg is met Ubiquiti (UDM Pro Max + switches + access points) kan ik je niet zeggen. Maar ik kan je wel wijzen op onze artikelen met betrekking tot het gebruik van een eigen modem. Hopelijk heb je hier iets aan. 😊

Dan nog de vraag of 4 Gbit/s: Lastig te zeggen waarom dit op dit moment niet beschikbaar is. Betekent niet dat dit later niet alsnog beschikbaar komt. Maar of en wanneer dat zo zal zijn, durf ik niet te zeggen.

3 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 1, 2025

Daarnaast zie ik op de website dat de maximale snelheid momenteel 1 Gbit/s down- en upload is. Voor een nieuwbouwwoning zou je verwachten dat standaard XGS-PON wordt toegepast, zodat een abonnement tot 4 Gbit/s mogelijk is. Ook bij recent opgeleverde woningen in dezelfde straat (Ellingtonstraat in Roermond) lijkt de snelheid beperkt te blijven tot 1 Gbit/s. Kan iemandĀ toelichten hoe dit zit en of hierin nog verandering komt?

• July 1, 2025

Ik zou zeggen: wacht het eerst nog rustig een half jaartje af. Begin volgend jaar is nog een eind weg.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Een goede voorbereiding is het halve werk, zullen we maar zeggen, ​@fsdf324.

Op jouw vraag of het goed draaiend te krijg is met Ubiquiti (UDM Pro Max + switches + access points) kan ik je niet zeggen. Maar ik kan je wel wijzen op onze artikelen met betrekking tot het gebruik van een eigen modem. Hopelijk heb je hier iets aan. 😊

Dan nog de vraag of 4 Gbit/s: Lastig te zeggen waarom dit op dit moment niet beschikbaar is. Betekent niet dat dit later niet alsnog beschikbaar komt. Maar of en wanneer dat zo zal zijn, durf ik niet te zeggen.