Skip to main content
Vraag

Voorstel: Kennisbankartikel over eigen hardware installeren en gebruiken

• February 27, 2026
  • 9 reacties
  • 92 keer bekeken

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Hallo KPN, 

Kan bij KPN een kennisbank komen waar KPN klanten handleidingen kunnen vinden voor het installeren en gebruiken van eigen hardware. 

Want ik zie de laatste tijd bij KPN klanten veel problemen met het installeren van eigen hardware zoals deurbellen, eigen modems, soundbars, spelcomputers, printers en overige hardware. Voor eigen modems of routers zijn technische speficaties te vinden voor gebruik op KPN netwerk. 

Want bij de andere kennisbank van KPN gaat alleen over installeren en gebruiken van KPN hardware die KPN klanten in bruikleen krijgt. 

Neem deze voorstel van mij over. 

9 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 27, 2026

Het probleem is onderhoud, een handleiding van het internet plukken is makkelijk, maar wie zegt dat dit juist is? Verder moet KPN ze oom updaten wanneer er iets aan eigen hardware veranderd. Dat terwijl KPN dit niet ondersteund.

Het staat elke partij zoals tp link, Cisco of google vrij om een account hier te maken en een topic te openen hoe je hun producten het beste kan aansluiten op een KPN Netwerk. Maar dat lijkt me niet de taak van KPN zelf.

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 27, 2026

Als ik inderdaad KPN was zou ik me strak houden aan support op spullen die ik als KPN lever, alles daarbuiten zou ik mijn vingers niet aan branden. 

En daar is natuurlijk deze community bij uitstek geschikt voor, inclusief zoekbalk uiteraard. 

en op zich is er al een algemene kennisbank over: Kennisbank Vrije modemkeuze en FRITZ!Box | KPN Community

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+7

Hoi ​@Frans123

Wat een betrokken voorstel! Ik snap je gedachte helemaal. We zien inderdaad regelmatig vragen voorbij komen over het aansluiten van eigen hardware zoals deurbellen, routers, printers of soundbars. Het is logisch dat je denkt: zou het niet handig zijn als daar één centrale kennisbank voor is? Tegelijk zit hier wel een belangrijk punt. KPN ondersteunt officieel alleen de hardware die wij zelf leveren. Zodra het gaat om eigen apparatuur, hebben wij geen invloed op firmware-updates, instellingen of wijzigingen vanuit de fabrikant. Een kennisbank hierover zou dus continu onderhouden moeten worden en kan snel verouderd raken. Dat maakt het lastig om betrouwbare en actuele informatie te garanderen. Wat wél al bestaat, is informatie rondom vrije modemkeuze en technische specificaties voor gebruik op het KPN netwerk en zoals ​@emielstroeve ook al benoemde

Daarnaast is deze Community juist de plek waar klanten elkaar helpen met dit soort situaties. Vaak zijn er al topics waarin specifieke apparaten worden besproken en waar oplossingen worden gedeeld via de zoekfunctie.

Je suggestie is in ieder geval waardevol en laat zien dat je meedenkt over verbetering voor klanten. Bedankt!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

Da’s een aardige kluif. Er bestaan inderdaad honderden apparaten, welk ieder zijn eigen specificaties en waardes hebben. Er zijn genoeg knappe koppen in deze community die antwoorden kunnen geven of in ieder geval de klant (of melder) de juiste richting in kunnen sturen. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • March 2, 2026

Voor een Fritzbox zou dit m.i. prima moeten kunnen. KPN levert deze modems ook uit, maar geeft geen ondersteuning anders dan voor mensen die dat ding voor een hoge huur huren. Het is dus meer een standvastigheid en kostbesparing dan een beperking (ik schop hier al een tijdje tegen aan bij KPN), zelfs binnen de klantenservice hoor ik hier wisselende verhalen over. 

Voor andere apparatuur is het vrij lastig omdat alle apparatuur anders is.  

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 2, 2026

Beste ​@Chrizziey ik ben met je eens, dat KPN ook de FritZBoxen die ze verhuurt in de kennisbank op moet nemen.

Ik heb ze (nog) niet terug kunnen vinden in de Kennisbank over de modems.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoewel technisch gezien geen kennisbankartikel hebben we wel dit topic: 

daar staat eigenlijk alles wat wij kunnen zeggen over de FRITZ!Box, maar ​@Serenay van KPN en ik hebben het voorstel ingediend!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 3, 2026

Waar staat dat artikel ​@Thomas van KPN ?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

In het modem sub-forum, niet sticky maar als je er naar googlet vind je m wel.
Oh trouwens, ik zie dat we er wel een kennisbankartikel over hebben in het sub-forum die ​@Serenay van KPN noemt: