Skip to main content

Hallo,

Via de KPN standaard DSN instellingen (192.168.2.254) kan ik geen ‘interne’ AWS urls resolven. Zodra ik switch naar google DNS werkt het wel.
 

NSLookup met KPN

 

NSLookup met google

Ik had in een ander thread gevonden dat 192.168.2.254 door zou moeten linken naar 195.121.1.34. Wanneer ik deze instel werkt het ook.

NSLookup met 195.121.1.34

Ik heb de volgende settings:
 

Settings SuperWifi
Settings ExperiaBox

(Hij geeft aan dat het veld leeg gemaakt moet worden, wanneer ik dit doe en opsla dan zet hij automatisch weer 192.168.2.254 erin)

Het lijkt er dus op dat de link (192.169.2.254 → KPN DNS) niet oké werkt. Hoe kan ik dit aan de gang krijgen?
 

Hallo @JacobvP bij subnetmask zie ik 2 lege velden, daar behoort 255, 255, 255, 0 te staan.

Als je veld1 DNS-server leegmaakt, moet je niet op gaan slaan, maar eerst jouw DNS-adressen invullen en dan pas opslaan.

Succes


Hallo @JanD, Dank voor je snelle antwoord.
 
Goed punt, nadat ik dit gecontroleerd heb blijkt dit een stom interface ding te zijn (de css van de disabled inputs staan op #ccc). Ik kan deze velden niet aanpassen, maar er staat wel 255/255/255/0 :)

Veld met ‘verborgen’ waardes zichtbaar gemaakt


---
Ik probeerde juist de default van KPN gebruiken, zoals in de oranje balk aangegeven staat.
‘Keep the 2 following fields empty to disable the Static DNS and use default settings’. 

Wanneer ik dit override naar de Google DNS werkt het inderdaad. Zie screenshot: ‘NSLookup met google’.
Mocht er geen oplossing zijn dan is dit in ieder geval een workaround.
 


Hallo @JacobvP dan werkt het toch goed, want als je de 2 velden leeg maakt en opslaat zet het modem de standaard gateway er als DNS weer in, precies zoals je zelf wilt en dat hoort dus zo,

Dus er is geen oplossing nodig, het werkt gewoon goed.

Het voordeel van het gateway-adres als DNS is dat KPN dan in hun eigen systemen de DNS-servers aan kan passen zonder dat jij het merkt en het gateway-adres altijd naar de juiste KPN-DNS-servers verwijst.

 


Excuus, ik zal mijn vraag verduidelijken.

Wanneer deze gateway DNS ingesteld is dan resolved hij niet meer, wanneer ik er een van onderstaande in zet dan werkt het wel:

  • Google (8.8.8.8)
  • KPN (195.121.1.34 / 195.121.1.66)

Wanneer de standaard gateway (192.168.2.254) er in staat werkt dit niet meer, mijn veronderstelling is dus dat 192.168.2.254 niet correct doorlust naar 195.121.1.34 & 195.121.1.66. Bij voorkeur gebruik ik wel het gateway-adres vanwege het voordeel wat jij ook aangeeft: KPN kan hun servers dan aanpassen zonder dat ik het merk.
---
Concreet geeft dat deze vraag:
Is er iets wat ik kan doen om toch de standaard gateway te gebruiken?


Hallo @JacobvP 

 

Ik weet niet welke VPN client je gebruikt maar als je daar een DNS server in kan stellen zou je daar de DNS anders in kunnen stellen dan die voor je normale netwerk gebruikt.

Bij de standaard Windows 10 VPN adapter instellingen kan je dan b.v. dit instellen, je zou als 2de dan ook nog 192.168.2.254 kunnen instellen.

 


@GeSp Excuus. Ik ben vergeten dit te vermelden, de screenshots uit de eerste posts zijn zonder VPN. Als er geen andere optie is dan de DNS hard instellen op bijv Cloudflare (1.1.1.1) of google (8.8.8.8) dan is dat zo.

Maar wat ik zo gek vind is dat wanneer ik KPN hardcoded/static gebruik (195.121.1.34 / 195.121.1.66) dat het dan wel werkt, maar met de default gateway (192.168.2.254) niet. 


Geeft niet @JacobvP 

Als je 1.1.1.1 of 8.8.8.8 als 2de DNS server instelt in de Experia box of Box 12 instelt werkt het dan ook niet?

Er was volgens mij wel iets met de Box 12 geloof ik, na een herstart verdwijnt die instelling dacht ik, misschien dat dat ondertussen is opgelost.

 

Of anders bij je netwerk adapter in je PC zelf hem als 1ste instellen en die van KPN als 2de.

 


@GeSp Ik had gehoopt dat ik dat niet handmatig hoefde in te stellen, maar dat lijkt ijdele hoop.
Als ik het zelf instel op 8.8.8.8 werkt het inderdaad, had alleen graag gezien dat ik gewoon de standaard settings van KPN kon gebruiken.

In ieder geval bedankt :)


Hoi @JacobvP, welkom op het KPN Forum!

Ik heb niet direct een verklaring waarom het met de default DNS instellingen niet werkt. Maar ik lees dat je al een workaround hebt. Dus dat is mooi!