Skip to main content

Goedemorgen allen.

 

Ik heb een experiabox van KPN thuis liggen met een glasvezel verbinding. Alles werkt naar behoren, de TV, extra ontvanger voor de iTV en het internet.

Maar je hoort steeds meer over de “gevaren” van het Wereld Wijde Web en nu heb ik niet heel veel kaas gegeten van VPN en instellingen.

Maar wat is voor mij als leek zijnde de beste en gemakkelijkste manier om een VPN thuis te maken?

Dat gaat dan via een betaalde dienst als ExpressVPN, NordVPN of GooseVPN.

Kan een een enkel router voor of na de Experiabox zetten met alleen dat VPN verhaal? of hoe moet ik dat realiseren, en vooral welk router komt er voor in aanmerking?

 

Alvast bedankt voor de input,

 

Groetjes, Bert Jan.

Maar je hoort steeds meer over de “gevaren” van het Wereld Wijde Web en nu heb ik niet heel veel kaas gegeten van VPN en instellingen.

Maar wat is voor mij als leek zijnde de beste en gemakkelijkste manier om een VPN thuis te maken?

De enige "veiligheid" die een dergelijke VPN dienst jou gaat geven is dat jouw eigen IP adres niet zichtbaar is in de communicatie. Het is mijns inziens dus onzinnig om je te abonneren op zo'n VPN dienst omwille van het verbeteren van de veiligheid, dat is echt weggegooid geld.

Als je van buitenaf diensten op jouw thuisnetwerk wilt kunnen benaderen dan is dat een heel ander verhaal maar dat vergt ook een VPN servertje die bij jou thuis staat.


Mijn vrouw werkt ook vanuit huis, en er wordt gevraagd of wij ook een VPN hebben en zo nee, of we er willen maken.

Vandaar ook mijn vraag…

Ik kan wel op elke apparaat een VPN server draaien, maar mooier is gewoon een VPN bij de router en alles wat via de kabel gaat en de WiFi gelijk achter een VPN netwerk…..


Mijn vrouw werkt ook vanuit huis, en er wordt gevraagd of wij ook een VPN hebben en zo nee, of we er willen maken.

Een VPN verbinding vanaf haar pc of laptop naar het bedrijf waar ze werkt. Dat zal er bedoelt worden neem ik aan.


Mijn vrouw werkt ook vanuit huis, en er wordt gevraagd of wij ook een VPN hebben en zo nee, of we er willen maken.

Een VPN verbinding vanaf haar pc of laptop naar het bedrijf waar ze werkt. Dat zal er bedoelt worden neem ik aan.

Ja dat, en als we dan toch moeten wil ik eigenlijk alles in 1x doen…..


Mijn vrouw werkt ook vanuit huis, en er wordt gevraagd of wij ook een VPN hebben en zo nee, of we er willen maken.

Als de werkgever van jouw vrouw dat vraagt dan zullen zij een VPN server op kantoor moeten hebben staan. De laptop van jouw vrouw zal dan een VPN verbinding met de VPN server van haar werkgever op moeten zetten, die publieke VPN diensten bieden daar helemaal geen soelaas. Het is onzinnig om de verbinding tussen jouw huis en die VPN provider te beveiligen om vervolgens de communicatie tussen die VPN provider en die werkgever volledig onbeschermd over Internet te laten lopen.

 

Nogmaals, voor het beveiligen van jouw communicatie zijn de publieke VPN diensten volledig nutteloos immers jouw communicatie tussen de VPN provider en Internet is net zo onbeveiligd als zonder VPN verbinding.

Er zijn maar twee "voordelen" van zo'n betaalde VPN dienst.

1) Jouw IP adres is niet zichtbaar op Internet.

2) Je kan je voordoen alsof je in een ander land bent en zo kan je bijvoorbeeld naar films in Netflix kijken die niet in Nederland uitgebracht zijn.

Verder brengt zo'n VPN dienst niets.


Mijn vrouw werkt ook vanuit huis, en er wordt gevraagd of wij ook een VPN hebben en zo nee, of we er willen maken.

Een VPN verbinding vanaf haar pc of laptop naar het bedrijf waar ze werkt. Dat zal er bedoelt worden neem ik aan.

Ja dat, en als we dan toch moeten wil ik eigenlijk alles in 1x doen…..

Dat kan helemaal niet. Uw vrouw maakt 1 VPN verbinding met het bedrijf waar ze werkt. Via deze VPN verbinding heeft ze dan toegang tot de bestanden en applicaties op het bedrijf. Deze VPN verbinding kun je niet gebruiken om al het internet verkeer over te sturen.

En zoals @wjb ook al zegt: het bied geen enkele extra veiligheid. Het houd geen virussen of spyware of spam of wat dan ook tegen. Het houd helemaal niets tegen. Het zorgt alleen voor een andere route over het internet, die eigenlijk altijd trager is, omdat het een omweg is. Of in het geval van uw vrouw: het biedt toegang tot gegevens die anders niet toegankelijk zijn.