Skip to main content

Tegenwoordig hoor je steeds meer dat het raadzaam is om je internetgebruik te beschermen met een VPN verbinding, nu ben ik best handig en technisch, maar qua pc/internet word dat steeds minder.

Ik ben mij nu zachtjes aan aan het verdiepen in VPN, maar ik lees dus ook dat een VPN verbinding je locatie maskeert, klinkt leuk, maar hoe zit dat dus met tv kijken? KPN wilt dan toch zien dat ik met de KPN box op het opgegeven adres kijk, en als ik dus een VPN installeer op mijn Fritzbox, dan kunnen ze dat niet meer zien?

Of snap ik totaal niet hoe een VPN werkt? dat kan natuurlijk ook want nogmaals, ik heb er niet voor geleerd, ik ben al trots op mijzelf dat ik door het hele huis WiFi heb, en ook WiFi en Lan in de schuur die op 20m van het huis staat heb.

Wie helpt mij een beetje op weg met wat uitleg in  Jip en Janneke taal?

BVD

Ik heb dus glasvezel 100/100 via een Fritzbox 7590, daarachter hangt oa een bedraad Mesh systeem, 2 KPN tv boxen VIP5202 en wat buitencamera's via WiFi.

@DexterXL Klopt, een VPN maskeert inderdaad je locatie/netwerk. Voor de TV+ box, maar ook Smart TV moet je op je thuisnetwerk zitten. Anders krijg je foutmelding en kan je niks zien. Met VPN er tussen zal je die melding zien.

Houdt daarnaast ook rekening dat VPN’s vaak door sites worden herkent. Daardoor heb je sneller last van reputatieschade. Stel een site heeft meerdere accounts gehad op een VPN dienst en jij maakt met VPN ook een account aan, sta je meteen 0-10 achter. Dat kan soms ook meer gedoe opleveren dan dat het goed doet. 

 

Uiteraard is gebruik van VPN nooit verkeerd. Helemaal als je niet op elke site zomaar je IP wilt prijsgeven. Ik zou het alleen handmatig gebruiken. Of wellicht dat je op Fritzbox kan instellen dat de VPN alleen actief staat op de Ethernet-poort naar je PC bijvoorbeeld? Dan heb je geen gedoe met je TV enz. Voor (KPN) TV is een VPN tenslotte ook niet echt nodig, maar meer voor je PC en/of telefoon op openbare netwerken bijvoorbeeld. 


De meeste routers bij gebruik van een VPN Client op router niveau, wordt het volledige thuis netwerkverkeer omgeleid via het WAN IP-adres van een VPN-service.
Daarmee functioneert TV inderdaad niet meer.

Er zijn echter wel routers waar je een VPN Client kunt afscheiden van het algemene thuisnetwerk.
En je VPN alleen actief instelt voor individuele apparaten (afhankelijk van een vast ingesteld LAN IP-adres voor die apparaten). Of voor een extra VLAN netwerk wat je instelt, specifiek bedoeld voor die VPN verbinding.

Ieder die dan bijv. via de WiFi verbinding maakt met het SSID van het  “VPN netwerk”,
loopt de verbinding voor die apparaten dan via VPN.


Oké dat is dus duidelijk, is in mijn geval dus niet gewenst om een VPN in de router te zetten, eens verdiepen of het dan interessant is voor op een aantal apparaten, want er zit wel het 1 en ander met elkaar verbonden.