Skip to main content

Ik maak gebruik van een Experiabox V10. Deze bevalt mij goed m.u.v. het feit dat het niet mogelijk is  om een VPN verbinding op te zetten met mijn Synology NAS. Dit heeft tot enkele maanden geleden wel gewerkt. Nadien helaas niet meer. Ik wil geen betaalde VPN dienst afnemen. 

Ondersteund de nieuwe Experia Box 2 wel VPN? Wie kan mij het antwoord op deze vraag geven?
 

 

Begrijp ik goed dat je van elders uit een VPN verbinding met jouw NAS thuis wilt opzetten?

Dat moet gewoon kunnen, ook met de V10?

Welk type VPN server heb je op de Synology actief? (PPTP, L2TP/IPSec of OpenVPN?)

Kan je hier eens screenshots plaatsen van de instellingen die je op de V10 hebt doorgevoerd t.b.v. deze VPN verbinding?


Beste WJB,

 

zie screenshot

 


groet


Kan je hier eens screenshots plaatsen van de instellingen die je op de V10 hebt doorgevoerd t.b.v. deze VPN verbinding?

 


Beste WJB,

 

sorry verkeerde screenshot. Mijn VPN doet het maar ik kan de NAS nog niet benaderen, inetrnet wel maar heel moeizaam. Ik zoek het wel aan de synology kant uit. In iedre geval heel erg bedankt voor jou reactie. 
 

groet

 

 


sorry verkeerde screenshot. Mijn VPN doet het maar ik kan de NAS nog niet benaderen, inetrnet wel maar heel moeizaam. Ik zoek het wel aan de synology kant uit. In iedre geval heel erg bedankt voor jou reactie. 

Alles op jouw Synology NAS staat alles goed hoor, daar ligt het niet aan.

Ter vergelijk de instelling op mijn Synology NAS.

 

De hamvraag is nu wat je op jouw V10 hebt ingesteld t.b.v. die OpenVPN verbinding want als je daar geen port-forwarding voor UDP poort 1194 naar jouw Synology NAS hebt gemaakt, dan is het volstrekt logisch dat je hem vanaf Internet niet kunt benaderen.


Zie bijlagen. Het heeft tot met medio 2019 prima gewerkt. Ik heb het ook al even geprobeerd met een uitgeschakelde firewall op de NAS. Dat hielp ook niet.

Het werkte vanaf het ene op het andere moment niet meer. 


Zie bijlage mbt OpenVPN bestand 

 


Dat ziet er allemaal goed uit.

Heeft jouw Synology NAS het IP adres 192.168.5.14?

Is daar een DHCP binding voor gemaakt of is dat IP adres hard ingesteld op de Synology NAS zelf?

Wat is de reden om het subnet 192.168.5.0/24 te gebruiken?

Test je dit terwijl de cliënt ook op je thuisnetwerk aangesloten is of echt vanaf een netwerk elders danwel via 4G?


Mijn NAS adres klopt. De reden van een subnet met 5 is dat het niet mogelijk was/is om vanaf een KPN net werkwerk van derden via de VPN naar mijn eigen netwerk te gaan welke dezelfde range had/heeft met standaard subnet 2. 
Ik heb de VPN geprobeerd vanuit een ander netwerk alsmede vanuit 4G, synology en internet benaderen lukt niet.

Als het, zoal je zegt goed staat, dan moet ik het gaan zoeken aan de kant van synology en niet de Experiabox. 
 

In ieder geval heel erg bedankt voor het meekijken en het bevestigen dat het er allemaal goed uit ziet.

 

 


De reden van een subnet met 5 is dat het niet mogelijk was/is om vanaf een KPN net werkwerk van derden via de VPN naar mijn eigen netwerk te gaan welke dezelfde range had/heeft met standaard subnet 2. 

Helder.

 

Als het, zoal je zegt goed staat, dan moet ik het gaan zoeken aan de kant van synology en niet de Experiabox. 

Ik denk dat je in eerste instantie toch naar de Synology moet kijken.

Heb je ook andere poorten geforward naar de Synology, bijvoorbeeld die voor DSM?

Zo nee, zou je kunnen testen of het forwarden van de poort voor DSM wel werkt?

Zo ja, werken die wel?


Beste wjb,

vpn werkt weer vanaf mijn iphone. Met de DSM kwam ik er niet helemaal uit, wel allemaal doorlopen. Na dit doorlopen te hebben besloten om alles te verwijderen wat betreft OpenVPN en vanaf scratch opnieuw opgebouwd. Resultaat: werkend VPN.

Bedankt voor het sturend meedenken, ik ben er blij mee.

mijn vraag en probleem zijn beantwoorde en verholpen.

groet


Goed te lezen dat het weer werkt.

Als je ooit op zoek bent naar een tool om over Internet een computer thuis aan te kunnen zetten, dan kan je de door mij ontwikkelde Synology Wake on LAN Gateway gebruiken. :wink:

PS. Als je die link aanklikt dan kom je op een pagina die op mijn Synology NAS thuis gehost wordt.


Beste wjb,

bij het gebruik van de VPN verbinding (via 4G) heb Ik via mijnipadres gekeken naar mijn ipadres en zie dan als hostname static.kon.net met een daarbij behorend adres 188.xxx.xx.xx. Dit adres wijkt af van mijn gebruikelijk hostname ipxxxxxxxx.speed.planet.nl en het daarbij behorende 86.xx.xx.xxx
 

Tot het moment dat de VPN niet meer werkte kreeg ik altijd ipxxxxxxxx.speed.planet.nl en 86.xx.xx.xxx te zien.

 

Heb ik iets verkeerd geconfigureerd bij het opzetten van de VPN?
Loop ik, kijkende naar het bovenstaande, extra risico’s vanwege dat er nu bij VPN gebruik een extra (proxy?) server is ingeschakeld 

 

groet