Skip to main content

Sinds woensdag werkt mijn Werk VPN niet meer. Dit blijkt nu bij iedereen van mijn werk die KPN thuis gebruikt het geval te zijn. Ik heb al eerder een issue gehad met VPN (en dat was ook gerelateerd aan de V10a box) een aantal jaar geleden (volgens mij deze thread )

 

Iedereen met Ziggo kan de werk VPN gewoon nog gebruiken. Er zijn op mijn werk geen veranderingen m.b.t. de VPN geweest. Dus, heeft KPN updates doorgevoerd deze week, die eventueel gerelateerd kunnen worden aan het niet meer werken van mijn VPN?

Graag zou ik dat zsm oplossen, aangezien ik nu niet kan werken.

 

mvg, Dennis

Er zijn op mijn werk geen veranderingen m.b.t. de VPN geweest.

Misschien niet expliciet voor VPN, maar misschien wel van het LAN netwerk??
Met je reactie valt het me namelijk wel op dat “iedereen met een KPN account thuis” nu ineens geen VPN-verbinding meer zou kunnen opzetten.

Zijn dat gebruikers uit verschillende regio’s?

Eerder zijn er wel problemen bekend van nieuwe XGS-PON aansluitingen.

Indien men op uw werk het LAN netwerk mocht hebben aangepast naar hetzelfde subnet als wat KPN standaard gebruikt  (IP bereik  in het 192.168.2.x  subnet ),  levert dat ook problemen op.

Om welk VPN protocol gaat het?

(Geen problemen hier om VPN verbindingen op te zetten naar  VPN-servers met KPN aansluitingen, of naar andere providers met om het even welk VPN protocol.
o.a.  OpenVPN  -  L2TP/IPSec  -  SSL  -  SSTP  -  Wiregard  -  IKEv2).


Hallo @denfly ,

De IT-afdeling van jouw bedrijf moet snel aan de slag. Daar ligt de oplossing. Er werken tegenwoordig vele duizenden mensen thuis via een VPN-verbinding. Als die nu met KPN-internet ineens allemaal niet meer zouden kunnen werken, dan zou het forum hier vol van staan. 


@Babylonia bedankt voor je nuttige bijdrage. We gebruiken L2TP/IPSec. Ik zal nog even navragen qua LAN subnet. Maar veranderdt dit subnet zonder menselijke inmenging? Of kan het veranderen door een router herstart? Lijkt me toch niet? En inderdaad gebruikers in verschillende regio’s

 

@Noordzee minder nuttige bijdrage. Volgens mij werken al die duizenden mensen niet bij mijn bedrijf. Je doet net alsof KPN nooit veranderingen doorvoert, die naderhand nadelig blijken te zijn voor de consument. Nu is er dus specifiek van de een op andere dag een probleem wat KPN gebruikers in mijn bedrijf problemen oplevert, en ZIggo gebruikers niet. Dus dan is de vraag wat zijn de specifieke verschillen die er schuil gaan, en waarom van de 1 op andere dag. Is er een update doorgevoerd bij KPN? En zoniet, wat kan dan het probleem veroorzaken.

 

Update: online.nl/Ziggo gebruiker kan wel vpn gebruiken, KPN gebruiker niet. Signet WIFI op het werk, daar werkt de VPN ook niet meer. Gebruiken KPN en Signet dezelfde instellingen?


Dit blijkt nu bij iedereen van mijn werk die KPN thuis gebruikt het geval te zijn.

Wat voor een Experia/KPN Box heb jij en hebben al jouw collega's die geen VPN verbinding op kunnen zetten dezelfde Experia/KPN Box?

Wat voor een type Internet aansluiting heb jij (VSDL, glas AON, glas XGS-PON) en hebben al jouw collega's die geen VPN verbinding op kunnen zetten hetzelfde type Internet aansluiting?

Gebruik je een VPN progamma en zetten jullie de verbinding op met de standaard L2TP/IPSec VPN cliënt van Windows?

Als het laatste het geval is, hebben jij en jouw collega's dan dezelfde Windows versie?

Zetten jullie een VPN verbinding op naar een IP adres of naar een url (domein)?


@Babyloniabedankt voor je nuttige bijdrage. We gebruiken L2TP/IPSec. Ik zal nog even navragen qua LAN subnet. Maar veranderdt dit subnet zonder menselijke inmenging? Of kan het veranderen door een router herstart?

Zonder menselijke inmenging verandert het LAN subnet niet zomaar.  Tenzij een fabrieksreset is uitgevoerd.  (Bij zeer sporadisch omstandigheden - bij stroomstoring / interferentie bij onweer).
En eerder een ander LAN sub-net werd gebruikt dan “standaard”.

Echter na een fabrieksreset zijn ook alle andere instellingen verdwenen, en zal er überhaupt geen VPN verbinding meer mogelijk zijn. Dus dat zal niet het geval zijn.

Verder brengt  @wjb  zinvolle vervolgvragen naar voren om meer inzicht te krijgen in de problematiek met wat er aan de hand zou kunnen zijn.