Skip to main content

Beste,

Ik probeer een VPN op te zetten, op een Vigor 2927ac router. Deze heb ik achter de KPN Router (experia box V10) geplaatst. Wanneer ik ben verbonden met de wifi van de experia box kan ik met de VPN verbinding maken met de Vigor (dus de VPN verbinding werkt). Wanneer ik van buitenaf probeer in te loggen komt de VPN er niet doorheen (getest met een 4G hotspot). De Vigor staat in de DMZ en komt er toch nog niet doorheen. Op andere forums heb ik gelezen dat dit te maken heeft met de software versie. Naar mijn inzien is deze helemaal up-to-date namelijk: V1.01.00T04.0. Kunnen jullie mij helpen met wat mogelijk het probleem en/of oplossing is om toch van buiten mijn netwerk in te kunnen loggen met de VPN?

Alvast dank!

Michael

Wat voor een type VPN verbinding betreft het. Is dit wellicht een op IPSec gebaseerde VPN verbinding?

Zo ja, dan heb je vast en zeker last van double nat.


Ja het is op een IPSec gebaseerde VPN namelijk een L2TP IPSec. Ook zijn er meerdere routers verbonden op de modem. Moet ik hiervoor extra aanpassingen doen wanneer het een double nat netwerk is?


Dat gaat met double NAT niet werken. Je zult dan bijvoorbeeld OpenVPN moeten gaan gebruiken of ervoor moeten kiezen jouw V10 de vervangen door die Vigor 2927ac.

Als je een VDSL aansluiting hebt, dan zal je er dan nog wel een full-bridge modem, zoals de Zyxel VMG4005-B50A, voor moeten plaatsen en als je ook televisie van KPN hebt, de Vigor goed in moeten richten.