Skip to main content
Antwoord

VPN werkt niet goed op Fritzbox 4060 i.c.m. TV, mail en bepaalde apps

• June 5, 2025
  • 2 reacties
  • 38 keer bekeken

058nu
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Hallo, welke “nerd” 😅 kan mij wellicht verder helpen.

Ik heb deze week succesvol een Fritzbox 4060 + 3000 AX Mesh geïnstalleerd. Dit werk uitstekend voor mijn behoorlijk volle netwerk. Nu wil ik eigenlijk mijn netwerk van buitenaf beschermen door het installeren van VPN op de router.

Ik heb een SurfShark abonnement en heb een Wireguard configuratie aangemaakt en geïnstalleerd op de Fritzbox en dit werkt allemaal. Echter wat niet meer werkt is IPTV als de Wireguard actief is, Ook merk ik dat het versturen van mail niet goed werkt. En ik kan via de Wifi verbinding de ICS app niet openen. Er wordt dus teveel tegen gehouden door deze config. Als ik het uitzet werkt alles prima. 

Dus mijn vraag zijn er mensen aanwezig die hier kennis en ervaring mee hebben en mij tips kunnen geven. 

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@058nu, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door Jan, waarvoor dank. TV werkt dan niet omdat je gehele netwerk dan wordt gemaskeerd en netwerkverkeer omgeleid via het WAN IP-adres van je VPN-service. Er zijn om routers met de mogelijkheid om dit alleen voor bepaalde apparaten te doen, maar hier weet ik weer het fijne niet van. Je kunt proberen om je vraag ook in onderstaand topic te plaatsen, een topic waarin gebruikers veel advies geven over het gebruik van een andere router. Hopelijk heb je daar nog iets aan. 

2 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 5, 2025

Beste ​@058nu mail-software wil in de regel slecht tot nooit via een VPN werken, dat is al ‘100 jaar’ zo.

Bij een goede VPN is het zo dat er er een mailactiviteit waargenomen wordt, de VPN tijdelijk automatisch wordt uitgeschakeld en weer geactiveerd als het mailverkeer klaar is.

Op je andere vragen heb ik helaas geen antwoord, omdat ik daar geen inzicxht in heb.

Succes.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 7, 2025

Hi ​@058nu, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door Jan, waarvoor dank. TV werkt dan niet omdat je gehele netwerk dan wordt gemaskeerd en netwerkverkeer omgeleid via het WAN IP-adres van je VPN-service. Er zijn om routers met de mogelijkheid om dit alleen voor bepaalde apparaten te doen, maar hier weet ik weer het fijne niet van. Je kunt proberen om je vraag ook in onderstaand topic te plaatsen, een topic waarin gebruikers veel advies geven over het gebruik van een andere router. Hopelijk heb je daar nog iets aan.