Skip to main content

Hallo,

 

Wij hebben sinds gisteren een 4G modem aan onze Experiabox V10a, maar nu functioneert de VPN van mijn werk niet meer. Ik kwam op het forum het advies tegen de v5.00.31_build420 firmware te gebruiken, maar deze draait al op onze Experiabox, kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt!

Ha @Martijn_1979, welkom! Goed dat je in ieder geval al de juiste firmware op de Experia Box hebt! Voor wat betreft de VPN i.c.m. 4G buitengebied: dat wordt in dit topic uitgelegd.

 

Over internet gaat TCP en UDP verkeer. Via de DSL-verbinding met de Experia Box wordt dat verkeer gelijkwaardig afgehandeld. Echter, de Sagemcom verwerkt op dit moment alleen TCP verkeer. Of dat dan invloed heeft op je bandbreedte i.c.m. een VPN hangt van je VPN af. Als deze een UDP tunnel opzet, dan kan de Sagemcom niets met dat verkeer, en heb je inderdaad alleen de bandbreedte van je DSL.

 

Het is dus goed om te weten of jouw VPN verbinding TCP is. Als je dit zelf in kunt stellen, adviseer ik dat. Mocht dat niet zo zijn, dan schakelt het 4G modem niet bij. Het zou in ieder geval wel moeten werken. 


Beste Marcia,

Dank voor je doorverwijzing naar het juiste Topic, het is nu duidelijk wat de beperking is. Wel erg jammer dat dit niet werkt met de Sagemcom 4G modem, want als ik vanaf mijn laptop een VPN verbinding wil met mijn werk lukt dit met mijn mobiel als hotspot wel (ook op 4G, blijkbaar ligt het dus aan het modem zelf...).

Zonder de 4G modem zitten we hier op 14 mb/s als ik alleen aan de gang ben, mochten de andere vier bewoners ook op het net gaan blijft er niets over, oftewel: de 4G zijn we echt wel nodig voor een basis snelheid.

Is er ook een 4G modem die op de experiabox kan en wel de UDN tunnel ondersteund?

Alvast bedankt!


Is er ook een 4G modem die op de experiabox kan en wel de UDN tunnel ondersteund?

Dat is er op dit moment nog niet, helaas! Daar ben je niet mee geholpen, realiseer ik me zeker, maar ik kan er niets anders van maken 😞.


Ik heb contact gehad met onze systeembeheerders, ze kunnen helaas niet over stappen op TCP omdat dit dan voor al hun klanten zou gelden, en dat vinden ze (begrijpelijk) niet wenselijk.

Maar nu heb ik een andere oplossing bedacht, maar ik weet niet of dit kan: Kan ik op de experia box 10 A mijn VPN alleen via de DSL verbinding laten gaan? Of is er een mogelijkheid om mijn IP adres via de DSL te laten gaan en de rest van het verkeer over de Sagemcom? Op die manier heb ik wel VPN en gebruik ik de snelheid van de DSL terwijl de rest van het gezin de snelheid gebruiken van de 4G. 

Alvast bedankt!


Ik heb nog even navraag gedaan en dat zou inderdaad wel mogelijk moeten zijn. De VPN via UDP zou (mits het goed is ingesteld) moeten werken, en zelf alleen DSL moeten gebruiken, terwijl dan de rest van het huishouden wel de combi krijgt. Je krijgt wel een nieuw IP als je overgaat op deze hybride variant van Sneller Internet Buitengebied, dus je kunt nog eens bij de it afdeling checken of daar niet toch een blokkade zit. 


Het IP adres is geen probleem wat ik heb begrepen, maar nu de hamvraag, hoe stel ik mijn modem zo in dat mijn Laptop alleen de dsl gebruikt?


Als de communicatie volledig op basis van UDP is, dan loopt de VPN verbinding al via de DSL aansluiting en niet via 4G.

Welke VPN methodiek gebruik je eigenlijk? (L2TP/IPSec, OpenVPN, PPTP, anders ...)


Dat :point_up_tone1: klopt helemaal! 


Ik maak gebruik van de software van Watchguard Mobile VPN with SSL client, wat ik begrijp heeft dat geen invloed op de verbinding?

Maar (ter info) er is nog een andere ontwikkeling, de DSL is instabiel, hiervoor krijg ik contact met een monteur van KPN en daarbij krijg ik een nieuw modem, de V10A kan niet overweg met de Sagemcom 4G modem, ik krijg een V10

 


Als de communicatie volledig op basis van UDP is, dan loopt de VPN verbinding al via de DSL aansluiting en niet via 4G.

Welke VPN methodiek gebruik je eigenlijk? (L2TP/IPSec, OpenVPN, PPTP, anders ...)

Na vervanging van onze Experiabox V10a door een V10 is onze internet verbinding weer stabiel, maar wat nog steeds niet werkt is de VPN.

Aangezien de VPN nog niet werkt, kan ik op de Experiabox mijn IP adres exclusief via de DSL instellen?


Goed dat de internetproblemen opgelost zijn met een nieuwe Experia Box! Voor wat betreft de VPN: ik weet dit niet! Je kunt in de Experia Box niet aangeven dat een bepaald IP-adres niet met het 4G-modem mag communiceren. Wellicht kan @wjb hier nog iets over zeggen. 


Helaas moet ik hier even passen.

Zoals ik al zei, als alle communicatie op basis van UDP zou zijn dan zou ik verwachten dat de verbinding sowieso de DSL koppeling zou lopen.


Als de communicatie volledig op basis van UDP is, dan loopt de VPN verbinding al via de DSL aansluiting en niet via 4G.

Welke VPN methodiek gebruik je eigenlijk? (L2TP/IPSec, OpenVPN, PPTP, anders ...)

Na vervanging van onze Experiabox V10a door een V10 is onze internet verbinding weer stabiel, maar wat nog steeds niet werkt is de VPN.

Aangezien de VPN nog niet werkt, kan ik op de Experiabox mijn IP adres exclusief via de DSL instellen?

 

Iemand enig idee of dit probleem opgelost kan worden? of aan wie ik deze vraag het beste kan stellen? Alvast bedankt,