Skip to main content

Hallo,

Door Corona ben ook ik genoodzaakt om hoofdzakelijk vanuit thuis te werken. Boven, op mijn “kantoor”, is de wifi een stuk minder sterk dan beneden. Logisch ook, want mijn Experia Box (v10A) staat in de meterkast. In de hoop dit te verbeteren heb ik meerdere malen de Wifi Manager zijn werk laten doen. Helaas zonder resultaat. Inmiddels heb ik de hoop opgegeven dat de Wifi Manager mij een wifi versterker gaat opleveren, dus ik heb er zelf al een andere tussen gezet. Dat probleem is nu dus “verholpen”, en daar gaat deze topic dan ook niet over.

De Wifi Manager heeft daarbij namelijk wel een andere probleem veroorzaakt, ik vermoed bij het switchen tussen de kanalen. Sinds ik vorige week de laatste keer de Wifi Manager heb uitgevoerd, kan ik namelijk niet meer kan verbinden met de VPN van mijn werk. Hieronder de foutmelding.

Dit probleem heeft zich eerder al voorgedaan. Ook op 21 oktober had ik de Wifi Manager in de avonduren een paar keer uitgevoerd. Toen ik de volgende dag, op 22 oktober dus, weer aan het werk ging kon ik niet verbinden met de VPN. Ik heb toen telefonisch contact opgenomen met KPN. De support medewerker heeft toen (volgens mij) een reset van de Experia Box uitgevoerd, waarop het verbinden met VPN weer werkte.

Nu speelt dus precies hetzelfde probleem. Vorige week dinsdag, 17 november, heb ik 's avonds een paar keer de Wifi Manager uitgevoerd. Toen ik de volgende dag weer aan het werk ging kon ik ineens niet meer verbinden met VPN, en sindsdien verschijnt de genoemde foutmelding.

Wat heb ik al gedaan / geprobeerd?

  • Zelf de Experia Box meerdere malen gereset via het reset knopje. En opnieuw aangezet door deze tijdelijk van de stroom te halen.
  • De Wifi Manager nog een paar keer uitgevoerd, in de hoop dat de wijzigingen “teruggezet” worden.
  • Contact opgenomen met de KPN klantenservice. Vorige week donderdag (19 november) heeft een support medewerker een “harde reset” uitgevoerd op mijn Experia Box, maar zonder resultaat. Afgelopen zaterdag (21 november) heeft een andere support medewerker onder andere geswitcht tussen de kanalen, maar ook dat leverde geen resultaat op.
  • Als het goed is heeft laatstgenoemde support medewerker ook een verzoek ingediend voor het omruilen van mijn Experia Box naar een nieuwere variant, maar daarop heb ik nog geen reactie ontvangen.
  • De “AssumeUDPEncapsulationContextOnSendRule” variabele toegevoegd met de waarde 2, zoals hier geopperd.
  • De adapter instellingen van de VPN verbinding gewijzigd, zoals hier beschreven bij punt 8 van 2.1.
  • Mijn netwerkadapters opnieuw geïnstalleerd, zoals in deze video geopperd.

Wat achtergrondinformatie:

  • Als ik wifi heb via de mobiele hotspot van mijn telefoon kan ik wel verbinden. Maar dat is natuurlijk geen structurele oplossing. Maar dit bewijst volgens mij wel nog maar eens dat de Experia Box het probleem is.
  • Ik gebruik Windows 10 (Pro). Op een andere laptop (ook Windows 10) werkt het ook niet als ik met het wifi netwerk verbonden ben.
  • Mijn Experia Box heeft de firmware versie v5.00.43 build447.
  • Via PPTP kan ik wel verbinden. Maar dat werkt helaas niet goed. Ik moet verbinden via L2TP/IPsec.

Dat lijkt me voor nu even genoeg informatie. Hopelijk heeft iemand de gouden tip, zodat dit nu voor eens en voor altijd wordt opgelost. :-)
 

Groet,
Geert

Inmiddels heb ik de hoop opgegeven dat de Wifi Manager mij een wifi versterker gaat opleveren, dus ik heb er zelf al een andere tussen gezet. Dat probleem is nu dus “verholpen”, en daar gaat deze topic dan ook niet over.

Wat heb je er nu dan tussen gezet?

Heb je het merk en type van dat apparaat?


@geertvans

Met wat ik kan teruglezen over de WiFi Manager, is dat het een meet-hulpje is om de beste instellingen voor WiFi te bepalen. Zelf heb ik er nooit gebruik van gemaakt omdat je toestemming moet geven persoonlijke gegevens uit te wisselen - wat op zichzelf niets met WiFi te maken heeft.

Er zijn wel meer WiFi hulpjes te downloaden.  Maar het is geen wondermiddel.
Als je de meest optimale instellingen gevonden zou hebben, houdt het op een gegeven moment op.
Zul je zelf aan de gang moeten om naar andere oplossingen te zoeken, als de WiFi ontoereikend is.

Afgezien of je mogelijk wel of niet in aanmerking komt voor een extra “gratis” (?) WiFi-set van KPN, (misschien de achterliggende gedacht van een KPN WiFi Manager) ben je niet afhankelijk van KPN.
Je kunt ook zelf naar oplossingen zoeken om de WiFi te verbeteren, met bijv. doortrekken van bekabeling en aankoop van extra WiFi Accesss Points, (bijv. KPN SuperWiFi) naar je kantoorruimte.

Dat staat op zichzelf verder los van een VPN-verbinding en het zoeken in softwarematige oplossingen.

Er is een simpel basis principe.
Als je geen goede WiFi-ontvangst hebt om überhaupt een redelijk internetsignaal te ontvangen.
Is een VPN-verbinding ook geen optie om in te zetten.

Welke kant wil je op?  Zorg eerst voor fatsoenlijke internetverbindingen in je huis.


@wjb Het betreft een TP-Link WA850RE. Ik heb nu twee wifi netwerken draaien; “WIFI NAAM” via de Experia Box en “WIFI NAAM KANTOOR” via de versterker. Met laatstgenoemde verbindt ik als in de kantoorruimte aan het werk ben.

@Babylonia Zoals ik in mijn beginpost al aangaf is het internetsignaal inmiddels “fatsoenlijk”, en staat dat verder ook los van mijn problemen met het opzetten van de VPN verbinding.

Want ook beneden, als ik op het “reguliere” wifi netwerk zit en bij wijze van naast de Experia Box sta, kan ik niet verbinden met de VPN. En zelfs als ik gebruik maak van een bekabelde internetverbinding steekt dezelfde foutmelding de kop op. In deze scenario's is de verbinding optimaal en tik ik snelheden aan van 90 tot 100 Mb/s (ik heb het Hussel Internet 100 Mbit/s abonnement).


Het betreft een TP-Link WA850RE.

Dat vermoeden had ik al. 

Die wifi repeater zou wel eens de bron van alle ellende kunnen zijn. Bij mij behoren die apparaten tot de verboden apparatuur omdat ze vaak juist averechts werken.

Het wifi signaal mag er dan krachtig uitzien maar niets is minder waar. De maximaal haalbare snelheid is nu nog maar 50% van de traagste schakel.


@wjb Maar hoe kun je dan verklaren dat het ook niet werkt op het “reguliere” wifi netwerk en met een bekabelde verbinding? In die gevallen zit deze wifi versterker er helemaal niet “tussen”.


Zelfs dan zijn er voorbeelden bekend dat zo'n wifi repeater roet in het eten gooide.

Het hoeft het niet te zijn, maar mijn advies blijft om dergelijke apparatuur niet te gebruiken.

Heb je wellicht ook een "draadloze" verbindingsset in gebruik?


Heb je wellicht ook een "draadloze" verbindingsset in gebruik?

Neen, enkel de Experia Box en de wifi versterker voor op kantoor. Wel wil ik nog even vermelden dat VPN tot vorige week dinsdag gewoon werkte. Ook toen had ik die wifi versterker al in gebruik. Pas na het (nogmaals) uitvoeren van de wifi manager werkt het niet meer.


Als je verder niets hebt geconfigureerd op jouw V10a, geef die dan eens een factory reset.

Het zou niet nodig moeten zijn maar "niet geschoten is altijd mis".


Pas na het (nogmaals) uitvoeren van de wifi manager werkt het niet meer.

Voor het afstemmen van WiFi-kanalen heb je helemaal geen WiFi Manager van KPN nodig. Krijg steeds meer de indruk dat dit soort achterliggende “bemoeizuchtige” tools meer fout doen dan goed??

Kun je bijv. wel een VPN-verbinding opzetten via een hotspot van een smartphone?  Ofwel via het mobiele 4G netwerk.  Heb je helemaal niets te maken met je vaste internetverbinding thuis.
Als je daar ook dezelfde vergelijkbare fouten krijgt, heeft het niet met de soort van internetverbinding te maken, maar wellicht met instellingen m.b.t. de VPN-verbinding zelf.


@wjb Uit dit artikel kan ik opmaken dat de Experia Box v10A teruggezet wordt naar de fabrieksinstellingen wanneer je deze reset middels het kleine knopje op de achterkant. Dat had ik al meerdere keren gedaan. 

Ook een medewerker van KPN's klantenservice heeft de box al eens op afstand naar de fabrieksinstellingen teruggezet. 

Voor de volledigheid heb ik het nu nogmaals gedaan middels deze tool van KPN. Helaas nog steeds zonder resultaat.

@Babylonia Als ik via de hotspot van mijn iPhone verbonden ben kan ik inderdaad wel via L2TP/IPsec verbinden met VPN.


Met wel een werkende L2TP/IPsec VPN verbinding via een mobiele WiFi hotspot, heb je in ieder geval aangetoond dat er geen probleem is met de instellingen / set-up van de VPN-verbinding op je laptop.

Als ik elders in een ander onderwerp ook daar de onhandelbaarheid lees van een Experia Box V10A, heb ik sterk het vermoeden dat die modem/router wel eens een heel groot struikelblok zou kunnen vormen om een betrouwbare verbinding te kunnen opbouwen?  Wat een rotzooi.

Nu had ik daar eerder met de “Telfort” firmware versie al niet zo'n hoge pet van op. (Geregeld kwamen daar onberekenbare fouten in naar voren bij diverse set-ups welke mensen gebruikten).
Maar inmiddels lijkt althans de “KPN” versie van deze modem/router nog veel meer “crap” te zijn.


@Babylonia Ik was inderdaad ook tot de conclusie gekomen dat de Experia Box hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van mijn probleem is. Enerzijds omdat het wel werkt via een ander WiFi netwerk, en anderzijds omdat de problemen zijn gaan spelen na enkele “wijzigingen” in de router instellingen door het uitvoeren van de Wifi manager. Zoals jij ook al aangeeft, ben ik inderdaad ook al enkele andere topics tegengekomen met vergelijkbare problemen met deze Experia Box. 

Via de klantenservice konden ze mij niet verder helpen en werd mij destijds aangeraden om het probleem op dit forum aan de kaak te stellen. Ik had gehoopt dat een KPN medewerker mij hier verder zou kunnen helpen, bijvoorbeeld door het toesturen van een andere (versie) Experia Box. Maar tot op het heden nog niets van die kant gehoord helaas...


Wat ik in een ander onderwerp wel voorbij heb zien komen is dat er een nieuwe firmware versie zou zijn voor de V10A. In zoverre het al niet automatsich zou zijn geüpdatet, zou je dat kunnen forceren met een fabrieksreset. Maar daarmee ben je wel eerder aangepaste instellingen kwijt.

Verder ook geen UPnP instelling actief houden (dus uitschakelen).


@Babylonia Nogmaals dank voor het meedenken. 6 dagen geleden heb ik nog een “fabrieksreset” gedaan via deze tool van KPN. En UPnP stond al uit. Beide zijn dus helaas niet de oplossing. :slight_frown: