Afgelopen woensdag/donderdagnacht is mijn modem ge-update, sinds donderdagochtend werkt mijn VPN niet meer.
Het begon in een win11 VM met een PPTP connectie, deze lijkt door de experiabox tegengehouden te worden omdat ik packages zie verschijnen op onze kantoor firewall.
Nu heb ik er ook een L2TP met secret key in, ook deze komt niet door de experiabox. Dus eerst MS de schuld geven omdat er toevallig ook een update van Windows helaas.
Maar goed mijn iPhone heeft ook een L2TP vpn om verbinding te maken met onze voip server zodat ik thuis ook zakelijk via de zaak kan bellen. Deze maakt wel verbinding met onze vpn server, connectie zie ik opkomen, maar de voip app kan niet verbinden, een ping naar een lokale machine werkt ook niet en geeft time-outs. Dat doe  mij vermoeden dat er geen packages terugkomen door de experiabox.
Mijn MacBook idem, heeft ook L2TP, deze connect ook aan de vpn server, maar ik verder het netwerk niet, geen ping, geen rdp, niet op IP en niet op Netbios naam.
Dus, firewall op std., geen verbetering, op custom en de benodigde poorten open gezet, wederom geen verbetering, port forwarders erin, de nada. Dan de DMZ maar proberen, helaas nog steeds niets.
Dan maar de klantenservice bellen en ja hoor, sorry meneer wij geven geen ondersteuning op VPN, ok, dus jullie update vernagelt mijn modem en het antwoord is, zoek het maar uit.
Firmware versie is V10.C.24.10.03, maar dit is niet de laatste versie volgens mij, die zou deze week gereased worden. Ik weet niet de firmware voor woensdag was omdat ik in 7 jaar nooit problemen heb gehad.
Het zou mooi zijn als KPN gewoon toegeeft dat er iets is misgegaan en de boel oplost, door omstandigheden ben ik momenteel afhankelijk van thuiswerken…