Skip to main content

Hallo,

Vanochtend werd de glasvezelverbinding opgeleverd. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om een VPN verbinding met mijn werkgever tot stand te brengen. Stop ik echter de de ADSL kabel terug in het modem, dan kan ik zonder problemen de VPN starten. Ondanks dat ik vandaag al drie KPN medewerkers aan de lijn heb gehad, en er telkens wordt aangegeven dat er geen problemen zouden zijn. Lijkt dit toch echt wel op een probleem aan de glasvezelkant van KPN. Maar geen nood, als ik voor 5 euro per maand een vinkje aanzet, dan kan ik technische ondersteuning krijgen. Waarom? Lijkt mij toch zo klaar als een klontje dat dit aan jullie kant zit...

Hallo @Peter Oet Amie , dat wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het nieuwe IP-adres dat je hebt gekregen i.v.m. de migratie naar glasvezel.

Jouw VPN-verbinding ‘denkt’ nog met het oude IP-adres te maken te hebben, vandaar dat het via DSL nog wel lukt.

Dus de VPN even opnieuw instellen als ware het een nieuwe verbinding.

Succes.

 

 


Welkom bij ons op het forum @Peter Oet Amie. Het zou inderdaad kunnen zijn wat Jan al beschrijft. Heb je dat al kunnen bekijken, heeft dat geholpen?


Ik ken lang niet alle VPN systemen, maar bij de systemen die ik ken is het externe IP adres niet relevant. Tenzij aan de andere kant de VPN server dusdanig beveiligd is dat alleen geselecteerde IP adressen verbinding kunnen maken. Dat is dus bij de werkgever na te vragen.

Een tweede punt, hier op het forum besproken: er was een firmware probleem met glasvezel waardoor IPSec type VPN niet meer werkt. Daar probleem is gerepareerd, maar is die firmware overal uitgerold? Daar moet KPN antwoord op kunnen geven.

 

Succes!

 


Ik ken lang niet alle VPN systemen, maar bij de systemen die ik ken is het externe IP adres niet relevant.

Bij site-2-site VPN verbindingen is het IP adres zeer relevant.

@Peter Oet Amie, Weet je wat voor een type VPN verbinding er opgezet wordt?

Is dat een IKE(v2)/IPSec VPN of een L2TP/IPSec of OpenVPN of Wireguard of etc.


Van mijn netwerkbeheerder begreep ik dat wij gebruik maken van “always on VPN”, waarvoor bij Ziggo blijkbaar ook een update nodig was. Hij denkt nog steeds dat KPN de blokkerende factor is, sorry @Jasper 


Van mijn netwerkbeheerder begreep ik dat wij gebruik maken van “always on VPN”, waarvoor bij Ziggo blijkbaar ook een update nodig was. Hij denkt nog steeds dat KPN de blokkerende factor is, sorry @Jasper 

Wat voor een glasvezel aansluiting heb je?

Is dat een XGS.PON aansluiting, te herkennen aan deze ONT.

 


Volgens mij wel toch?


Dan hoop ik dat @Erik_ eens kan kijken hoe het met de firmware update staat van dat apparaat. Er is namelijk op die ONT een probleem geconstateerd met VPN verbindingen o.b.v. IPSec en daar zou een fix voor beschikbaar zijn.


Dat begint positief te klinken…


Dat zou het een en ander kunnen verklaren inderdaad. De status daarvan weet ik zo ook niet dus ik heb de vraag ook aan Erik gesteld. Hij is er nu niet, maar als hij er is komen we er op terug!


Hier ben ik weer @Peter Oet Amie. Ik heb met Erik gesproken, er is een bèta versie van de nieuwe software voor dit type beschikbaar. We kunnen een verzoek doen om die software ook bij jou te installeren. Zou je jouw forumprofiel volledig in kunnen vullen en een seintje geven als je dat gedaan hebt? 

Voor meer informatie hierover kan je ook kijken in dit topic: Na overstap naar XGS-PON geen VPN meer.


@Jasper alles wat ik kon invullen heb ik ingevuld. Ben momenteel niet thuis vandaar. Ik hoop dat jullie voldoende informatie hebben om door te gaan met de software installatie .Zo niet dan lees ik het wel.


Met deze gegevens kon ik de andere gegevens vinden, dus zo is het prima @Peter Oet Amie. Ik heb het verzoek doorgezet om die versie te installeren. Als ik daar een terugkoppeling over heb zal ik dit hier met je delen.


Ik heb de terugkoppeling gekregen dat de softwareversie is geïnstalleerd, @Peter Oet Amie. Lukt het daarmee weer om de VPN te gebruiken?


@Jasper helaas ben ik niet in de mogelijkheid om dit nu te testen, ben vanaf 2 april weer terug en laat dan weten of het werkt.


Hoi @Peter Oet Amie, ik verwacht dat het nu goed gaat met de VPN. Deze update is in de afgelopen week voor iedereen met de XGS-PON uitgebracht en we hebben geen nieuwe meldingen over de VPN gezien. Ik ben nog wel benieuwd naar jouw bevindingen natuurlijk 🙂


Hallo @Jasper,

De update heeft inderdaad gewerkt, ik krijg nu wel een VPN verbinding met mijn werkgever.

Merci voor jullie hulp.

Groetjes,

Peter

 


Graag gedaan @Peter Oet Amie, dank je voor de terugkoppeling. Als we nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden.