Skip to main content

Ten eerste excuus als deze topic als eens eerder besproken is maar ik ben nieuw hier en heb echt wel een aantal pagina’s door gelopen maar een duidelijk antwoord op mijn vraag vind ik niet echt dus vandaar deze nieuwe topic :)

Ik heb momenteel glas van Odido met een xgs-pon connectie waar ik 2 gig op heb.  De ONT staat rechtstreeks op de UDM SE aangesloten met een netwerkkabeltje en verder heb ik voor de instellingen in de UDM alleen maar de VLAN hoeven in te stellen.

Nu is het zo dat ik ga verhuizen naar een plek waar ze momenteel alleen een AON aansluiting hebben gerealiseerd en er een Genexis kastje hangt van KPN in de meterkast. Nu wil ik eigenlijk weer precies hetzelfde gaan doen dus van de ONT naar de UDM SE. 

Mijn vragen zijn deze :  ten eerste kan ik nog steeds met een netwerkkabeltje van de Genexis naar de UDM SE ?  en ten tweede hoef ik dan (net als bij Odido) alleen de VLAN aan te passen ?  of moet ik de instellingen veranderen en als dat nodig is kan men mij dan uitleg geven wat ik moet aanpassen ?

alvast dank voor de reacties 👍

Hoi @Quint 76, welkom op onze community!
Persoonlijk heb ik er niet zo heel veel verstand van maar volgens mij moet dit wel kunnen werken. Misschien dat de community nog wat tips heeft? We hebben hier sowieso een paar handige artikelen over!

 

 


Hoi Thomas,

 

dank je wel voor je reactie 👍

 

ik zie dat je een flink aantal links met algemene kennis over glasvezel e.d hebt toegevoegd. Glasvezel is niet nieuw voor mij, heb momenteel glasvezel van Odido waar ik mijn eigen netwerk incl modem achter heb hangen. Waar het mij om ging is dat ik begrepen heb dat KPN’s netwerk met PPPoE werkt terwijl Odido dat niet doet. Begrijp sowieso niet waarom KPN die oude techniek uit de adsl tijdperk nog gebruikt gezien de vele problemen die het oplevert met eigen modems/routers maar goed het is nu eenmaal zo.

intussen heb ik begrepen dat als ik op KPN’s netwerk ga zitten ik de VLAN dien aan te passen naar 6 en de PPPoE dien aan te zetten ipv DHCP in mijn Ubi UDM SE. maar gezien de vele problemen die de PPPoE oplevert en ik nog een AON connectie heb in de nieuwe woning (nog geen XGS-PON helaas) twijfel ik nu of het wel waard is om nu naar KPN te gaan.

Wat zijn eigenlijk de ervaringen van andere forum members aangaande combo UDM SE en PPPoE ?


Hallo @Quint 76  Ik geloof dat de meest voorkomende problemen met eigen routers en PPPoE gingen over het niet halen van de maximale snelheid, omdat de PPPoE dat niet aankom (CPU-gerelateerd). Volgens mij is er bij de UDMs inmiddels een firmware update geweest waardoor PPPoE verbindingen wel snel genoeg werken.

Overigens is PPPoE dan wel een ouder protocol, maar heeft het nog altijd functionaliteiten die DHCP niet kan bieden (oa encryptie, compressie en het delen van de lijn). Dat KPN er momenteel niet zoveel mee doet is een ander verhaal.


Begrijp sowieso niet waarom KPN die oude techniek uit de adsl tijdperk nog gebruikt gezien de vele problemen die het oplevert met eigen modems/routers maar goed het is nu eenmaal zo.

Welke problemen levert het dan op met eigen routers?


Begrijp sowieso niet waarom KPN die oude techniek uit de adsl tijdperk nog gebruikt gezien de vele problemen die het oplevert met eigen modems/routers maar goed het is nu eenmaal zo.

Welke problemen levert het dan op met eigen routers?

wat ik begrepen heb heeft dat vooral te maken met de upload snelheden en de instabiliteit ervan. Maar goed Arjan’s reactie geeft aan dat dit ondertussen mogelijk verholpen is…..ik heb geen ervaringen dus vandaar mijn verzoek om ervaringen te delen 🙂


Begrijp sowieso niet waarom KPN die oude techniek uit de adsl tijdperk nog gebruikt gezien de vele problemen die het oplevert met eigen modems/routers maar goed het is nu eenmaal zo.

Welke problemen levert het dan op met eigen routers?

wat ik begrepen heb heeft dat vooral te maken met de upload snelheden en de instabiliteit ervan. Maar goed Arjan’s reactie geeft aan dat dit ondertussen mogelijk verholpen is…..ik heb geen ervaringen dus vandaar mijn verzoek om ervaringen te delen 🙂

Dat issue was specifiek een issue van de Unifi routers, niet van eigen routers in het algemeen.

Met mijn EdgeRouter haal ik (uiteraard) gewoon de maximale snelheid op mijn 1Gbps aansluiting.


Begrijp sowieso niet waarom KPN die oude techniek uit de adsl tijdperk nog gebruikt gezien de vele problemen die het oplevert met eigen modems/routers maar goed het is nu eenmaal zo.

Welke problemen levert het dan op met eigen routers?

wat ik begrepen heb heeft dat vooral te maken met de upload snelheden en de instabiliteit ervan. Maar goed Arjan’s reactie geeft aan dat dit ondertussen mogelijk verholpen is…..ik heb geen ervaringen dus vandaar mijn verzoek om ervaringen te delen 🙂

Dat issue was specifiek een issue van de Unifi routers, niet van eigen routers in het algemeen.

Met mijn EdgeRouter haal ik (uiteraard) gewoon de maximale snelheid op mijn 1Gbps aansluiting.

Nee dat snap ik, ik had het ook specifiek over Ubiquiti routers. Heb zelf een UDM SE hangen dus vandaar mijn eerste vragen als topic starter.


Reageer