Ik zou graag de volgende beleidsvraag willen stellen richting KPN, en hoop dat hier een inhoudelijke (zakelijke) reactie vanuit KPN kan komen. Ik ben niet zo zeer geïnteresseerd in meningen van klanten.
KPN heeft op dit moment de optie tot vrije modem keuze. ACM heeft aangegeven dat dat begint bij het netwerkaansluitpunt. Ik zou dat kunnen interpreteren als de fysieke twee glasvezeldraadjes die zijn getrokken en bij partijen als e-fiber te gebruiken zijn met standaard glasvezel connectoren.
Op de KPN infrastructuur is er vaak sprake van een Fiber Termination Unit (FTU) dat van stroom voorzien dient te worden en feitelijk een media converter (bridge) is naar ethernet over twisted. Een eenvoudige gevolgtrekking is dan: hoe is dit anders dan bij een coax infrastructuur waarbij een docsis bridge een ethernet over twister pair aanbiedt (zonder router).
Als ACM besluit dat vrije modem keuze mogelijk is: mag dan ook van KPN verwacht worden dat eenieder een eigen FTU zou moeten kunnen kiezen?
Uit het Stratix rapport: Strikt genomen zou de glasvezel NTU gezien kunnen worden als een modem omdat hier optisch elektrische conversie van het signaal gebeurt, maar hier gebeurt verder inhoudelijk niets met het signaal.