Skip to main content

Wil je liever een ander modem gebruiken dan de Experia of KPN Box die wij bij je pakket leveren? Dan is dat vanaf nu een mogelijkheid. Vrije modemkeuze bij KPN is een feit.

 

Wat is vrije modemkeuze?

Vrije modemkeuze is de mogelijkheid om een eigen modem aan te sluiten op je KPN verbinding. Dit kan een goede optie zijn als je graag meer controle over je eigen netwerk zou willen. Of als je bepaalde functies wenst die onze modems niet hebben. 

 

Hoe werkt vrije modemkeuze, in het kort?

  • Controleer welk type aansluiting je hebt.
  • Bekijk op kpn.com/eigenmodem de technische eisen van die verbinding.
  • Controleer of het modem dat je op het oog hebt aan die eisen voldoet.
    Voor de zekerheid: kies een modem dat ook hogere types verbindingen ondersteunt om zo klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen.

Vervolgens kun je de instellingen die worden getoond invoeren in je modem. Volg daarvoor de handleiding van je eigen modem.

 

Meer informatie over het uitvoeren van vrije modemkeuze vind je in ons kennisbankartikel:

 

Welke KPN diensten werken niet of anders met een eigen modem?

TV ontvangers werken alleen via routed mode. Om dan ook gebruik te kunnen maken van interactieve tv zal je eigen modem in routed mode moeten worden ingesteld.

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met een eigen modem. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia Box. Met een eigen modem zal je dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen. Je zult dit zelf moeten instellen. Heb je een FRITZ!Box, dan zijn FRITZ!Repeaters een goede oplossing. Deze kun je ook, als je wilt, via ons aanschaffen (F!R 2400).

De verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn werken niet met een eigen modem.

 

Wat doet KPN wel en wat niet bij het instellen van een eigen modem?

In de Experia Box die we leveren staat alles goed ingesteld om direct gebruik te kunnen maken van Internet, televisie en bellen. Als je een ander modem wilt gebruiken dan moet je die zelf instellen. KPN kan je daar, via de reguliere klantenservice, niet bij helpen. Je bent ook zelf verantwoordelijk, en aansprakelijk, dat je modem (en de verbinding daarvan met ons netwerk) veilig is.

 

Ik heb toch hulp nodig bij het instellen/aanpassen, waar kan ik terecht?

Je kunt terecht bij de fabrikant van je modem, of je vraag stellen hier op het forum. Andere forumgebruikers kunnen je dan helpen. Het moderatorteam kan hierbij bijspringen om te helpen gebaseerd op kennis die zij hebben. We hebben daarnaast een topic met handige links en tips in het algemeen.

Wil je toch meer ondersteuning dan kun je KPN Service Plus toevoegen aan je abonnement. Dit kost €5 per maand en zorgt ervoor dat je, als je belt, altijd wordt doorverbonden naar KPN Service Plus. Je krijgt dan een expert aan de lijn met een passie voor techniek en telecom met alle tijd om jou te helpen. KPN Service Plus kun je via je MijnKPN, of via de klantenservice toevoegen aan je abonnement.

 

Ik heb een probleem met mijn diensten, wat nu?

Als je problemen ervaart met je diensten terwijl je een eigen modem hebt aangesloten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden.

Als er geen storing is kan de reguliere klantenservice je niet helpen zolang je eigen modem aangesloten is. Kom je er zelf niet uit, sluit dan ook eerst je Experia Box weer aan. Is het probleem dan opgelost, dan zit de oorzaak hem ergens in je eigen apparatuur. Je kunt dan hulp krijgen via KPN Service Plus. Ook kun je de vraag hier op het forum stellen zodat andere gebruikers je kunnen helpen.

Komt het probleem ook voor met de Experia Box aangesloten, dan kun je natuurlijk wel bij de reguliere klantenservice terecht. In dat geval mag je ook nog steeds je vraag hier op het forum stellen. De moderators, en andere gebruikers, zullen dan helpen.

 

Krijg ik nog wel updates voor andere KPN apparaten die ik heb?

Ja, de tv ontvanger zal zijn updates blijven krijgen zoals je gewend bent.

Overige KPN apparaten die je koopt zoals de Experia Wifi, of SuperWifi punten blijven ook gewoon hun updates krijgen.

 

Kan ik via KPN een ander modem krijgen?

Ja, dit kan. Je kunt via ons een FRITZ!Box huren in plaats van je Experia Box. Hoe dat werkt lees je hier: FRITZ!Box bij KPN

Deze thread gaan over vrije modemkeuze. Bewoording als “is niet te prefereren” suggereert dat er toch wat anders aan de hand is. Vrije modemkeuze maar toch moet je gewoon de NTU van KPN gebruiken en de 7590 gebruiken. Omdat dat KPN beter uitkomt? Of dat KPN daar makkelijk meer aan verdient? Of omdat het anders het niet rijmt met SIB apparaten of de PON ONT? Of omdat je anders de overbodige ExperiaBox niet meer makkelijk kan aansluiten? Of is die 5490 een inferieur model of EOL? Of wat?

Er is maar één organisatie die spreekt over een vrije modemkeuze en dat is KPN. Dat komt omdat KPN haar Experia Box een modem noemt terwijl het een router met ingebouwd VDSL modem is.

Wellicht omdat het nu goed uitkomt, ze hebben XS4ALL en Telfort personeel overgenomen en ISDN en PSTN gestopt. De laaste CEO heeft z’n ding gedaan waarmee die al in de industrie om bekend stond, dus dit lijkt gewoon integratie, modernisatie en re-organisatie. Al 3 jaar lang heeft men richtlijnen van EU af weten te houden en dat lukt nog wel een paar jaar. Maar je kon altijd al zelf gekozen apparatuur aan de glasvezel en telefoondraden hangen. Ik heb nog nooit gehoort dat iemand strafrechtelijk vervolgd is omdat ie zelfgekozen apparatuur gebruikte. Je kan als organisatie ook gewoon niet reppen over vrije modemkeuze maar het gewoon 1 van de opties laten zijn. Strikt genomen is de keuze ook niet vrij, want je moet een ExperiaBox thuisgestuurd krijgen, je kan hem niet weigeren. Of een FritzBox, dus de keuze is tussen het ene of het andere apparaat van/via KPN.

 

Er is echter helemaal geen sprake van een vrije modemkeuze maar van een vrije routerkeuze. Dat op VDSL aansluitingen een vrije routerkeuze vrijwel direct impliceert dat daarmee ook een modem gekozen wordt moge duidelijk zijn, maar primair gaat het om de router functionaliteit.

Nu is de NTU formeel ook geen modem naar een media-converter maar dat terzijde.

Dat maakt ook allemaal niet uit, het is mijns inziens onzinnig om de NTU er tussenuit te willen halen, dat apparaat speelt geen actieve rol in de routering van data, het is puur gericht in het omzetten van licht in stroompjes vice-versa.

Een ethernet poort of chip is ook een modem in de zelfde zin. Ook daarmee worden energiesignalen omgezet van/naar abstracte informatiestromen. Het gaat erom dat de klant een zelf gekozen apparaat, niet noodzakelijkerwijs van KPN, kan aansluiten op vezel of draden, dus op het passieve kanaal. Niet als eis dat er nog een actief apparaat tussen moet.

 

En als je een router hebt met een glasvezel connectior, be my guest, geen probleem.

Blijkbaar wel, want iets zonder optische poort is volgens jouw te prefereren. Waarom zal wel nooit echt duidelijk worden, maar ik heb wel een vermoeden.

Bij GPON ligt dat laatste wat moeilijker want er zijn naar mijn weten nog geen leveranciers van routers die daarvoor geschikte modules leveren.

Van Zyxel zag ik een 10G PON en van Huawei een 1G PON . Maar als je echt gaat zoeken zullen er wel meerdere zijn denk ik.


...en PSTN gestopt.

Hoe kom je daar nu bij?

 

Al 3 jaar lang heeft men richtlijnen van EU af weten te houden en dat lukt nog wel een paar jaar.

Nee hoor, dat lukt ze niet nog een paar jaar. Maar goed, misschien heb ik iets meer achtergrondinformatie daarover omdat ik in de afgelopen drie jaar met nogal veel betrokken partijen gesproken heb.

 

Maar je kon altijd al zelf gekozen apparatuur aan de glasvezel en telefoondraden hangen. Ik heb nog nooit gehoort dat iemand strafrechtelijk vervolgd is omdat ie zelfgekozen apparatuur gebruikte.

Klopt, natuurlijk kon dat en als je geen telefonie en/of TV van KPN afnam dan was dat ook geen enkel probleem. Als je televisie van KPN had dan was de uitdaging al een stuk groter en voor telefonie volledig onmogelijk.

Gelukkig is er op 25 maart 2020 een heleboel veranderd en dat is een zeer positieve ontwikkeling.

 

Een ethernet poort of chip is ook een modem in de zelfde zin. Ook daarmee worden energiesignalen omgezet van/naar abstracte informatiestromen.

Ik geef juist aan dat een NTU geen modem is, er wordt namelijk niets gemoduleerd/gedemoduleerd, er wordt alleen getransformeerd en dat is toch heel wat anders.

 

Het gaat erom dat de klant een zelf gekozen apparaat, niet noodzakelijkerwijs van KPN, kan aansluiten op vezel of draden, dus op het passieve kanaal. Niet als eis dat er nog een actief apparaat tussen moet.

Klopt helemaal, vandaar ook mijn opmerking..

En als je een router hebt met een glasvezel connector, be my guest, geen probleem.

 

 

En als je een router hebt met een glasvezel connectior, be my guest, geen probleem.

Blijkbaar wel, want iets zonder optische poort is volgens jouw te prefereren. Waarom zal wel nooit echt duidelijk worden, maar ik heb wel een vermoeden.

Welk vermoeden heb je dan?

Ik ben benieuwd.


...en PSTN gestopt.

Hoe kom je daar nu bij?

 

Al 3 jaar lang heeft men richtlijnen van EU af weten te houden en dat lukt nog wel een paar jaar.

Nee hoor, dat lukt ze niet nog een paar jaar. Maar goed, misschien heb ik iets meer achtergrondinformatie daarover omdat ik in de afgelopen drie met nogal veel betrokken partijen gesproken heb.

 

Maar je kon altijd al zelf gekozen apparatuur aan de glasvezel en telefoondraden hangen. Ik heb nog nooit gehoort dat iemand strafrechtelijk vervolgd is omdat ie zelfgekozen apparatuur gebruikte.

Klopt, natuurlijk kon dat en als je geen telefonie en/of TV van KPN afnam dan was dat ook geen enkel probleem. Als je televisie van KPN had dan was de uitdaging al een stuk groter en voor telefonie volledig onmogelijk.

Gelukkig is er op 25 maart 2020 een heleboel veranderd en dat is een zeer positieve ontwikkeling.

 

Een ethernet poort of chip is ook een modem in de zelfde zin. Ook daarmee worden energiesignalen omgezet van/naar abstracte informatiestromen.

Ik geef juist aan dat een NTU geen modem is, er wordt namelijk niets gemoduleerd/gedemoduleerd, er wordt alleen getransformeerd en dat is toch heel wat anders.

 

Het gaat erom dat de klant een zelf gekozen apparaat, niet noodzakelijkerwijs van KPN, kan aansluiten op vezel of draden, dus op het passieve kanaal. Niet als eis dat er nog een actief apparaat tussen moet.

Klopt helemaal, vandaar ook mijn opmerking..

En als je een router hebt met een glasvezel connector, be my guest, geen probleem.

 

 

En als je een router hebt met een glasvezel connectior, be my guest, geen probleem.

Blijkbaar wel, want iets zonder optische poort is volgens jouw te prefereren. Waarom zal wel nooit echt duidelijk worden, maar ik heb wel een vermoeden.

Welk vermoeden heb je dan?

Ik ben benieuwd.

Ik ook maar ik ben bang dat we dit niet meer komen te weten.


... ,maar dan zul je een VDSL modem zelf moeten regelen. Draytek Vigor 130 is zo uit mijn hoofd het goedkoopst, ...

Ja, je kunt die Draytek Vigor 130 in bridge-mode plaatsen maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee ook vlan 4 gebridged kan worden. Ik ben bang dat dat niet zal gaan werken.

Een ander is misschien minder bang en kan lezen dat bij 'WAN Protocol' '802.1q VLAN Tagging' staat.

En waar staat dat al die vlans gebridged kunnen worden?

Is dat onderstaande?

 

Dat de Vigor 130 in bridge-mode kan weet ik, maar de vraag is of dan zowel vlan4 als vlan6 gebridged kunnen worden.

Daarbij komt dat de Vigor 130 geen VVDSL, VPlus en B(V)VDSL ondersteunt.

Hij is dus alleen geschikt voor ADSL2 en VDSL2.

Ik heb nieuwe informatie omtrend de Drytek Vigor 130, wat ik hier even wil delen.

Ik kan met de Vigor 130 een vlan6 (PPPoE) en vlan4 ITV bridgen,

in de handleiding staat dat je bij General setup tag insertion aan (Enable) moet zetten en tag value op 6 . dit heb ik niet gedaan en initieer dus op vlan 6 op de router de PPPoE verbinding (eth0.6) en gebruik ook op de router vlan4 (eth0.4).
mijn router is nu een ubuntu server met LinuxMCE voor mijn Media Center en Home Automation.

Ik heb  een IGMPProxy geinstalleerd en dhcp-client op vlan 4 verteld vendor id “ITV_RG” te verzenden en krijg op vlan 4 netjes een adres in de 10.242 reeks.


De DrayTek Vigor 165 is het nieuwere broertje van de Vigor 130 en die ondersteunt ook VPlus.

Ik heb DrayTek gevraagd om de Vigor 165 ook geschikt te maken voor bonded VDSL.

Onderstaand het eerste antwoord dat ik van ze gekregen heb…

 


Deze thread gaan over vrije modemkeuze. Bewoording als “is niet te prefereren” suggereert dat er toch wat anders aan de hand is. Vrije modemkeuze maar toch moet je gewoon de NTU van KPN gebruiken en de 7590 gebruiken. Omdat dat KPN beter uitkomt? Of dat KPN daar makkelijk meer aan verdient? Of omdat het anders het niet rijmt met SIB apparaten of de PON ONT? Of omdat je anders de overbodige ExperiaBox niet meer makkelijk kan aansluiten? Of is die 5490 een inferieur model of EOL? Of wat?

Er is maar één organisatie die spreekt over een vrije modemkeuze en dat is KPN. Dat komt omdat KPN haar Experia Box een modem noemt terwijl het een router met ingebouwd VDSL modem is.

Wellicht omdat het nu goed uitkomt, ze hebben XS4ALL en Telfort personeel overgenomen en ISDN en PSTN gestopt. De laaste CEO heeft z’n ding gedaan waarmee die al in de industrie om bekend stond, dus dit lijkt gewoon integratie, modernisatie en re-organisatie. Al 3 jaar lang heeft men richtlijnen van EU af weten te houden en dat lukt nog wel een paar jaar. Maar je kon altijd al zelf gekozen apparatuur aan de glasvezel en telefoondraden hangen. Ik heb nog nooit gehoort dat iemand strafrechtelijk vervolgd is omdat ie zelfgekozen apparatuur gebruikte. Je kan als organisatie ook gewoon niet reppen over vrije modemkeuze maar het gewoon 1 van de opties laten zijn. Strikt genomen is de keuze ook niet vrij, want je moet een ExperiaBox thuisgestuurd krijgen, je kan hem niet weigeren. Of een FritzBox, dus de keuze is tussen het ene of het andere apparaat van/via KPN.

 

Er is echter helemaal geen sprake van een vrije modemkeuze maar van een vrije routerkeuze. Dat op VDSL aansluitingen een vrije routerkeuze vrijwel direct impliceert dat daarmee ook een modem gekozen wordt moge duidelijk zijn, maar primair gaat het om de router functionaliteit.

Nu is de NTU formeel ook geen modem naar een media-converter maar dat terzijde.

Dat maakt ook allemaal niet uit, het is mijns inziens onzinnig om de NTU er tussenuit te willen halen, dat apparaat speelt geen actieve rol in de routering van data, het is puur gericht in het omzetten van licht in stroompjes vice-versa.

Een ethernet poort of chip is ook een modem in de zelfde zin. Ook daarmee worden energiesignalen omgezet van/naar abstracte informatiestromen. Het gaat erom dat de klant een zelf gekozen apparaat, niet noodzakelijkerwijs van KPN, kan aansluiten op vezel of draden, dus op het passieve kanaal. Niet als eis dat er nog een actief apparaat tussen moet.

 

En als je een router hebt met een glasvezel connectior, be my guest, geen probleem.

Blijkbaar wel, want iets zonder optische poort is volgens jouw te prefereren. Waarom zal wel nooit echt duidelijk worden, maar ik heb wel een vermoeden.

Bij GPON ligt dat laatste wat moeilijker want er zijn naar mijn weten nog geen leveranciers van routers die daarvoor geschikte modules leveren.

Van Zyxel zag ik een 10G PON en van Huawei een 1G PON . Maar als je echt gaat zoeken zullen er wel meerdere zijn denk ik.

Er is ook een FRITZ!Box met G.Pon https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-5491/ dus…. Probleem opgelost? ;-)

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric van Uden


Het wil mij maar niet lukken om FreePBX te laten registereren met de servers van KPN.

2020-06-05 16:17:24] WARNING[19554] res_pjsip_outbound_registration.c: No response received from 'sip:ims.imscore.net' on registration attempt to 'sip:+31xxxxxxxxx@ims.imscore.net', retrying in '60'

[2020-06-05 16:18:56] WARNING[17935] res_pjsip_outbound_registration.c: No response received from 'sip:ims.imscore.net' on registration attempt to 'sip:+31xxxxxxxxx@ims.imscore.net', retrying in '60'

[2020-06-05 16:19:56] WARNING[19554] res_pjsip_outbound_registration.c: 403 Forbidden fatal response received from 'sip:ims.imscore.net' on registration attempt to 'sip:+31xxxxxxxxx@ims.imscore.net', retrying in '120' seconds

[2020-06-05 16:20:07] ERROR[17935] res_pjsip_outbound_authenticator_digest.c: Host: '145.7.97.53:5060': Unable to find authenticate header in challenge.

[2020-06-05 16:20:07] VERBOSE[17935] res_pjsip/pjsip_configuration.c: Endpoint KPN is now Reachable

[2020-06-05 16:20:07] VERBOSE[17935] res_pjsip/pjsip_options.c: Contact KPN/sip:+31xxxxxxxxx@ims.imscore.net is now Reachable. RTT: 6.142 msec

[2020-06-05 16:21:07] ERROR[17935] res_pjsip_outbound_authenticator_digest.c: Host: '145.7.97.53:5060': Unable to find authenticate header in challenge.

Het lijkt dat FreePBX/Asterisk/PJSIP niet overweg kan met het systeem van KPN.

Proxy, gebruikersnaam en authenticatienaam staan goed en heb verschillende combinaties van instellingen geprobeerd. Met een desktop SIP UA (MicroSIP) kan ik wel aanmelden.

Iemand hier waar het wel gelukt is om FreePBX of Asterisk te laten registreren met KPN?

 


Wat zijn de eerste vier letters van de login die je gebruikt?

Gebruik je een STUN server?

Zo ja, welke?


Bij mij werkt de SIP tool niet krijg steeds een error 

 


@MennoG78, voor de zekerheid: je hebt wel telefonie in je abonnement zitten? Als je geen telefonie hebt werkt de tool namelijk ook niet. Als je dat wel hebt, ben je wel verbonden met je eigen internet op het moment dat je de tool gebruikt? Welke browser ervaar je dit? Check of het in een andere browser wel lukt, en met eventuele ad-blockers (tijdelijk) uitgezet. 


@MennoG78, voor de zekerheid: je hebt wel telefonie in je abonnement zitten? Als je geen telefonie hebt werkt de tool namelijk ook niet. Als je dat wel hebt, ben je wel verbonden met je eigen internet op het moment dat je de tool gebruikt? Welke browser ervaar je dit? Check of het in een andere browser wel lukt, en met eventuele ad-blockers (tijdelijk) uitgezet. 

@Erik_  ik heb een telefoonnummer bij me hussel abonnement ja.

Ik heb hetzelfde in Firefox, Chrome en Edge Chromium en ik zit op me eigen internet ja.

Heb geen Adblockers actief heb het ook in de inqognito schermen geprobeerd helaas niks helpt

Heb wel net sinds maandag me aansluiting maakt dat nog uit?

 

Via iPad heb ik dit ook trouwens


@Erik_ ik heb het nu op mijn verbinding thuis op meerdere laptops geprobeerd maar allemaal krijg ik die error heb ook met KPN box V12 terug gezet en dan getest dit mag ook niet baten las op het Forum meer mensen met problemen ermee.


We hebben er nog even naar gekeken en ik heb toch het idee dat dit te maken heeft met de openstaande order die je op dit moment hebt. Het lijkt erop dat op het moment dat die doorgelopen is, dat de SIP tool het dan ook weer zou moeten doen.


We hebben er nog even naar gekeken en ik heb toch het idee dat dit te maken heeft met de openstaande order die je op dit moment hebt. Het lijkt erop dat op het moment dat die doorgelopen is, dat de SIP tool het dan ook weer zou moeten doen.

Dat hebben we eerder gezien, maar wat voor een order staat er dan al dagen open?

En waarom kan KPN anno 2020 nog altijd maar één order tegelijkertijd in behandeling hebben?

 


@Marcia_ ik had het ook al voor de openstaande order dus dat is het niet ;)

Maar die openstaande order hoe kan dat zolang duren? Volgens je collega zou het meteen door moeten lopen alleen nu duurt het al 2 dagen :(


We hebben er nog even naar gekeken en ik heb toch het idee dat dit te maken heeft met de openstaande order die je op dit moment hebt. Het lijkt erop dat op het moment dat die doorgelopen is, dat de SIP tool het dan ook weer zou moeten doen.

Dat hebben we eerder gezien, maar wat voor een order staat er dan al dagen open?

En waarom kan KPN anno 2020 nog altijd maar één order tegelijkertijd in behandeling hebben?


@wjb de wijziging is een snelheids wijziging dat duurt al vanaf donderdag

 


We hebben er nog even naar gekeken en ik heb toch het idee dat dit te maken heeft met de openstaande order die je op dit moment hebt. Het lijkt erop dat op het moment dat die doorgelopen is, dat de SIP tool het dan ook weer zou moeten doen.

 

En waarom kan KPN anno 2020 nog altijd maar één order tegelijkertijd in behandeling hebben?

 

Goede vraag, waar ik het antwoord niet op heb!

 

@Marcia_ ik had het ook al voor de openstaande order dus dat is het niet ;)

Maar die openstaande order hoe kan dat zolang duren? Volgens je collega zou het meteen door moeten lopen alleen nu duurt het al 2 dagen :(

Normaliter is dat zo verwerkt. Er lijkt nu iets aan de hand en het moet handmatig opgepakt worden. Dat gebeurt niet in het weekend, dus ik verwacht dit maandag eigenlijk.

 

Voor wat betreft de SIP tool: je bent niet verbonden met de VPN? Ik zie dat je in je profiel de FritzBox hebt staan: wat doet de SIP tool als je die aansluit? Om even uit te sluiten dat het aan de Box 12 ligt.  


We hebben er nog even naar gekeken en ik heb toch het idee dat dit te maken heeft met de openstaande order die je op dit moment hebt. Het lijkt erop dat op het moment dat die doorgelopen is, dat de SIP tool het dan ook weer zou moeten doen.

 

En waarom kan KPN anno 2020 nog altijd maar één order tegelijkertijd in behandeling hebben?

 

Goede vraag, waar ik het antwoord niet op heb!

 

@Marcia_ ik had het ook al voor de openstaande order dus dat is het niet ;)

Maar die openstaande order hoe kan dat zolang duren? Volgens je collega zou het meteen door moeten lopen alleen nu duurt het al 2 dagen :(

Normaliter is dat zo verwerkt. Er lijkt nu iets aan de hand en het moet handmatig opgepakt worden. Dat gebeurt niet in het weekend, dus ik verwacht dit maandag eigenlijk.

 

Voor wat betreft de SIP tool: je bent niet verbonden met de VPN? Ik zie dat je in je profiel de FritzBox hebt staan: wat doet de SIP tool als je die aansluit? Om even uit te sluiten dat het aan de Box 12 ligt.  

@Marcia_ Welke modem ik aansluit maakt niet uit in dit geval voor de siptool beide krijg ik die melding zoals ik al had doorgegeven me ouders zijn ook net klant en die hebben hetzelfde trouwens.

Ik zit gewoon netjes op me IP adres van Direct Adsl geeft www.watismijnip.nl aan

 


@MennoG78  We hebben de vraag even voor je uitgezet bij een andere afdeling omdat we er geen antwoord op hebben:no_mouth:. Zodra we meer weten/informatie hebben, laten we het hier weten! 


@MennoG78  We hebben de vraag even voor je uitgezet bij een andere afdeling omdat we er geen antwoord op hebben:no_mouth:. Zodra we meer weten/informatie hebben, laten we het hier weten! 

@Lisa dank je wel zou fijn zijn als het gaat werken


@MennoG78  We hebben de vraag even voor je uitgezet bij een andere afdeling omdat we er geen antwoord op hebben:no_mouth:. Zodra we meer weten/informatie hebben, laten we het hier weten! 

@Lisa dank je wel zou fijn zijn als het gaat werken

@Lisa maakt het nog uit dat ik een ander NT heb als jullie vermelden op site of boekjes die bij het modem

 zitten?


in boekje staan bovenstaande 

 

Ik heb deze


 

 

Ik heb deze

Dit is een 1 van de nieuwere types NTU, zoniet de nieuwste als je standaard (geen GPON) glasvezel hebt. 

Aansluiting ziet er zo goed uit en het werkt neem ik aan.


 

 

Ik heb deze

Dit is een 1 van de nieuwere types NTU, zoniet de nieuwste als je standaard (geen GPON) glasvezel hebt. 

Aansluiting ziet er zo goed uit en het werkt neem ik aan.

Werkt super voor de rest maar wat is GPON?


Werkt super voor de rest maar wat is GPON?

@MennoG78 

Glasvezel belooft al jaren hogere internetsnelheden, maar de uitrol is de afgelopen jaren flink afgenomen, in het speciaal sinds KPN Reggefiber heeft overgenomen. Op plekken waar het wel ligt bieden diverse providers tegenwoordig met eigen apparatuur snelheden tot 1 Gb/s aan, maar KPN nog niet. Het bedrijf heeft nu aangekondigd dat het in het Zeeuwse drop Yerseke de eerste verbindingen die klaar zijn voor gigabit internet heeft aangelegd.

In 2021 moeten 50.000 huishoudens in Zeeland aangesloten zijn via GPON, wat staat voor Gigabit-capable Passive Optical Networks. GPON maakt gebruikt van passieve splitters in het netwerk. Daardoor kan bijvoorbeeld een glasvezelkabel van de wijkcentrale naar een straat lopen, waar deze wordt afgesplitst naar individuele glasvezel kabels naar elk huis. Dit moet de aanleg goedkoper maken.

Uiteindelijke wil KPN door naar xgs-pon, wat 10 Gb/s aan moet kunnen. Hierbij moet wel rekening gehouden worden dat de glasvezelkabel gedeeld wordt met meerdere huishoudens, waardoor de 1 of 10 Gb/s een pieksnelheid is. In de praktijk gebeurd dit ook al, maar dan in een later stadium, bijvoorbeeld bij het wijk- of regiocentrum.

Weet je zo genoeg? 😉


Werkt super voor de rest maar wat is GPON?

@MennoG78

Glasvezel belooft al jaren hogere internetsnelheden, maar de uitrol is de afgelopen jaren flink afgenomen, in het speciaal sinds KPN Reggefiber heeft overgenomen. Op plekken waar het wel ligt bieden diverse providers tegenwoordig met eigen apparatuur snelheden tot 1 Gb/s aan, maar KPN nog niet. Het bedrijf heeft nu aangekondigd dat het in het Zeeuwse drop Yerseke de eerste verbindingen die klaar zijn voor gigabit internet heeft aangelegd.

In 2021 moeten 50.000 huishoudens in Zeeland aangesloten zijn via GPON, wat staat voor Gigabit-capable Passive Optical Networks. GPON maakt gebruikt van passieve splitters in het netwerk. Daardoor kan bijvoorbeeld een glasvezelkabel van de wijkcentrale naar een straat lopen, waar deze wordt afgesplitst naar individuele glasvezel kabels naar elk huis. Dit moet de aanleg goedkoper maken.

Uiteindelijke wil KPN door naar xgs-pon, wat 10 Gb/s aan moet kunnen. Hierbij moet wel rekening gehouden worden dat de glasvezelkabel gedeeld wordt met meerdere huishoudens, waardoor de 1 of 10 Gb/s een pieksnelheid is. In de praktijk gebeurd dit ook al, maar dan in een later stadium, bijvoorbeeld bij het wijk- of regiocentrum.

Weet je zo genoeg? 😉

Yes ik heb zo’n kast ingegraven leggen voor me deur waarop hoofdkabel binnenkomt en daarop gelast zit en dan doorgaat naar volgende kast in de grond.

zitten 50 aansluitingen op de kast voor me huis.