Skip to main content

Wil je liever een ander modem gebruiken dan de Experia of KPN Box die wij bij je pakket leveren? Dan is dat vanaf nu een mogelijkheid. Vrije modemkeuze bij KPN is een feit.

 

Wat is vrije modemkeuze?

Vrije modemkeuze is de mogelijkheid om een eigen modem aan te sluiten op je KPN verbinding. Dit kan een goede optie zijn als je graag meer controle over je eigen netwerk zou willen. Of als je bepaalde functies wenst die onze modems niet hebben. 

 

Hoe werkt vrije modemkeuze, in het kort?

  • Controleer welk type aansluiting je hebt.
  • Bekijk op kpn.com/eigenmodem de technische eisen van die verbinding.
  • Controleer of het modem dat je op het oog hebt aan die eisen voldoet.
    Voor de zekerheid: kies een modem dat ook hogere types verbindingen ondersteunt om zo klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen.

Vervolgens kun je de instellingen die worden getoond invoeren in je modem. Volg daarvoor de handleiding van je eigen modem.

 

Meer informatie over het uitvoeren van vrije modemkeuze vind je in ons kennisbankartikel:

 

Welke KPN diensten werken niet of anders met een eigen modem?

TV ontvangers werken alleen via routed mode. Om dan ook gebruik te kunnen maken van interactieve tv zal je eigen modem in routed mode moeten worden ingesteld.

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met een eigen modem. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia Box. Met een eigen modem zal je dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen. Je zult dit zelf moeten instellen. Heb je een FRITZ!Box, dan zijn FRITZ!Repeaters een goede oplossing. Deze kun je ook, als je wilt, via ons aanschaffen (F!R 2400).

De verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn werken niet met een eigen modem.

 

Wat doet KPN wel en wat niet bij het instellen van een eigen modem?

In de Experia Box die we leveren staat alles goed ingesteld om direct gebruik te kunnen maken van Internet, televisie en bellen. Als je een ander modem wilt gebruiken dan moet je die zelf instellen. KPN kan je daar, via de reguliere klantenservice, niet bij helpen. Je bent ook zelf verantwoordelijk, en aansprakelijk, dat je modem (en de verbinding daarvan met ons netwerk) veilig is.

 

Ik heb toch hulp nodig bij het instellen/aanpassen, waar kan ik terecht?

Je kunt terecht bij de fabrikant van je modem, of je vraag stellen hier op het forum. Andere forumgebruikers kunnen je dan helpen. Het moderatorteam kan hierbij bijspringen om te helpen gebaseerd op kennis die zij hebben. We hebben daarnaast een topic met handige links en tips in het algemeen.

Wil je toch meer ondersteuning dan kun je KPN Service Plus toevoegen aan je abonnement. Dit kost €5 per maand en zorgt ervoor dat je, als je belt, altijd wordt doorverbonden naar KPN Service Plus. Je krijgt dan een expert aan de lijn met een passie voor techniek en telecom met alle tijd om jou te helpen. KPN Service Plus kun je via je MijnKPN, of via de klantenservice toevoegen aan je abonnement.

 

Ik heb een probleem met mijn diensten, wat nu?

Als je problemen ervaart met je diensten terwijl je een eigen modem hebt aangesloten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden.

Als er geen storing is kan de reguliere klantenservice je niet helpen zolang je eigen modem aangesloten is. Kom je er zelf niet uit, sluit dan ook eerst je Experia Box weer aan. Is het probleem dan opgelost, dan zit de oorzaak hem ergens in je eigen apparatuur. Je kunt dan hulp krijgen via KPN Service Plus. Ook kun je de vraag hier op het forum stellen zodat andere gebruikers je kunnen helpen.

Komt het probleem ook voor met de Experia Box aangesloten, dan kun je natuurlijk wel bij de reguliere klantenservice terecht. In dat geval mag je ook nog steeds je vraag hier op het forum stellen. De moderators, en andere gebruikers, zullen dan helpen.

 

Krijg ik nog wel updates voor andere KPN apparaten die ik heb?

Ja, de tv ontvanger zal zijn updates blijven krijgen zoals je gewend bent.

Overige KPN apparaten die je koopt zoals de Experia Wifi, of SuperWifi punten blijven ook gewoon hun updates krijgen.

 

Kan ik via KPN een ander modem krijgen?

Ja, dit kan. Je kunt via ons een FRITZ!Box huren in plaats van je Experia Box. Hoe dat werkt lees je hier: FRITZ!Box bij KPN

Bedankt @wjb ! betekend dat Vplus de verbinding stabieler gaat maken ? want ik vind dat er nogal veel variatie in de snelheid zit, Vplus heeft dan geen “upgrade” in het KPN abo nodig ?


Bedankt @wjb ! betekend dat Vplus de verbinding stabieler gaat maken ? want ik vind dat er nogal veel variatie in de snelheid zit, Vplus heeft dan geen “upgrade” in het KPN abo nodig ?

VPlus is iets wat dan op jouw adres beschikbaar moet zijn.

Zie https://tele2-fpi-info.fourstack.nl. Als de snelheid bij Koper/DSL zo'n 200Mbps is dan is er sprake van VPlus.


Je link geeft op mijn postcode: 

Koper/DSL

188 Mbit/s

Bonded Koper/DSL

213 Mbit/s

Dus ik neem aan dat VPlus voor mij nvt is, alleen als ik bonded zou “nemen”, bedankt, ik weet nu genoeg,…..voorlopig :)


Je link geeft op mijn postcode: 

Koper/DSL

188 Mbit/s

Bonded Koper/DSL

213 Mbit/s

Dus ik neem aan dat VPlus voor mij nvt is, alleen als ik bonded zou “nemen”, bedankt, ik weet nu genoeg,…..voorlopig :)

Dan heb jij VPlus en is de Zyxel een betere keuze.


Oh, ik dacht dus, omdat alleen “bonded koper” de 200Mbit/s haalt, en het normale koper, wat ik nu heb,(188 Mbit/s)  het net niet VPlus haalt…

Ik zal eens kijken welk profiel ingesteld staat, en straks bij de Vigor130, weer bedankt !

edit> Ik kan het DSLmodemprofiel niet vinden in de 7590FN...


In het Event Log van mijn Fritz!Box 7490 kom ik de volgende twee meldingen vele malen tegen:

“No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Login error”

en:

“No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Server responds with HTTP status code 503"
 
Ik neem aan dat deze meldingen te maken hebben met het tabblad Provider Services onder de keuze Account Information in het menu van de Fritz!Box 7490.
 
Wat is wijsheid: de drie opties in de Provider Services wel of niet aanvinken?
Piet.


Misschien kan moderator @Erik_ vertellen of KPN überhaupt gebruik maakt van deze Provider Services voor de Fritz!Box 7490?

Piet.


Misschien kan moderator @Erik_ vertellen of KPN überhaupt gebruik maakt van deze Provider Services voor de Fritz!Box 7490?

Piet.

Wat ik gemerkt heb, is dat alleen de updates van AVM “doorkomen” en ik heb alle opties aangevinkt, KPN kan daar verder niks mee, ik had dus destijds gewoon de EB v8 weer moeten aansluiten voor de overstap…. en later kun je dan ook weer de 7490/7590 er weer aan de DSL hangen. De provider services zijn in dit geval de profielen van de providers, die AVM upload met de firmware updates, lijkt mij, dit werkt perfect, maar aan deze profielen kun je zelf niets instellen, je kan bv niet van 17a naar 35b als je dicht bij de straatkast zit, denk ik zo… dus een een eigen modem zoals die van Draytek/Zyxel geven meer opties,

(heb inmiddels zelf al de Zyxel VMG4005-B50A aangeschaft + ER 6P)


KPN gaat ook echt geen nieuwe firmwares van die FRITZ!Boxen pushen. Waar KPN die "Provider services" (TR-069) voor kan gebruiken is het configureren van de telefoon en het aanmaken van die port-forwardings om bijvoorbeeld de TV ontvangers uit te kunnen lezen.


 maar aan deze profielen kun je zelf niets instellen, je kan bv niet van 17a naar 35b als je dicht bij de straatkast zit, denk ik zo…

Een xDSL-profiel is natuurlijk niet vergelijkbaar met een profiel in de Fritzbox firmware. Je modem bepaald niet welk profiel er actief is op een poort, dat staat vast in het poortprofiel op de DSLAM. De profielen in de Fritzbox slaan enkel op de configuratie die eraan hangt, bij het KPN-profiel staat daar dan onder andere in dat er voor regulier internetverkeer een PPPoE-sessie gestart moet worden op VLAN 6. 

 

Wat betreft de xDSL-profielen; Stel je neemt op koper een 200Mbps abonnement af dan zal dit profiel aan een poort op de DSLAM toegewezen worden. In dit profiel staat dan bijvoorbeeld de instructie aan de DSLAM om op die poort het Vplus 35b-profiel uit te sturen die gecapped wordt op 200Mbps, inclusief eventuele klant-specifieke info wat naar de Experiabox/Box12 gepusht wordt zoals bijvoorbeeld telefonie gegevens. Technisch is er nog veel meer info aan zo'n poortprofiel gebonden maar kort door de bocht komt het hierop neer.


@wjb Oh, is (TR-069) dat ook voor “provisioning” wat betreft telefoon? 

@P.J.M. van der Vooren Wat betreft de 3 opties bij “Provider services” is het wel verstandig om die aan te hebben, en ook zondermeer alle firmware updates automatisch accepteren, (met de notificaties) want als bv ook de DECT handsets van AVM gebruikt worden, wordt voor de handsets ook de firmware ge-update.

Als de 7490 up to date is, kan namelijk ook makkelijk overgestapt worden op het KPN profiel, want de VLAN6 instelling en waarschijnlijk meer zit daar dan al in, moet er nog van het Telfort naar het KPN profiel overgestapt worden, dan is het beter om dat met de Experia Box te doen, daar ben ik mee in de fout gegaan, De Experia v8 die ik hier heb is doordat ik de overstap met 7590 heb gedaan, niet meer bruikbaar, KPN pusht nog met het oude “protocol” de nieuwe firmware naar de Experia, waarna de Experia het KPN profiel binnen heeft, wat zorgt dat er “overgeschakelt” kan worden.

Maar dit geld alleen voor oude Telfort klanten, en dit speelt nu misschien niet ?

In het begin was ik wel blij met de 7490/7590, maar dat komt doordat het eigenlijk al veel “voorgebakken” in zit, en je verder niet veel meer kunt/hoeft in te stellen, het heeft z’n voor en nadelen.


@NHendriks Bedankt voor de toelichting ! dan had ik dus toch de verkeerde veronderstelling…

Ik wil eigenlijk naar een 200Mbps verbinding, zit volgens de 7590 230m van de straatkast af,

maar heb nu nogal wisselende snelheden via mn koper draad, en weet niet of dat dan zo blijft, en dat ik beter op een glasvezel upgrade kan wachten, heb nu nog maar een enkele lijn, (geen bonding)


@NHendriks Bedankt voor de toelichting ! dan had ik dus toch de verkeerde veronderstelling…

Ik wil eigenlijk naar een 200Mbps verbinding, zit volgens de 7590 230m van de straatkast af,

maar heb nu nogal wisselende snelheden via mn koper draad, en weet niet of dat dan zo blijft, en dat ik beter op een glasvezel upgrade kan wachten, heb nu nog maar een enkele lijn, (geen bonding)

Als je nu al schommelende snelheden hebt dan zou ik niet voor Vplus gaan. Door de frequenties waar Vplus op werkt is deze wat gevoeliger voor interferentie. Ik zou in jou geval inderdaad op de glasvezel wachten, tenzij je merkt dat je huidige abonnement niet meer past bij het gebruik, dan is het een ander verhaal. Het is wel zo dat je voor Vplus bij een actieve straatkant of centrale met 1 DSLAM moet zitten, voor dergelijke snelheden is vectoring namelijk wel een vereiste. 

 

Of die afstandsberekening in de FritzBox een beetje accuraat is weet ik eigenlijk niet maar Vplus wordt aangeboden tot om en nabij de 350 meter dacht ik.

 

Als de snelheid veel varieert kan het zijn dat er iets aan de hand is natuurijk. Bijvoorbeeld interferentie of een slechte koperkabel. 


@NHendriks Hartelijk dank ! Ik moet wel zeggen dat mijn verbinding beter was toen die nog van Telfort was, voor en na de overstap werd het wel slechter, maar meet mijn snelheid vaak via WiFi, dit maakte destijds niet veel uit, nu zit er ook redelijk verschil tussen twee verschillende WiFi aparaten, dus deels ligt het ook aan mij kant, maar bv een Playstation 4(wired) heeft nu constant moeite met het laden van previews en videos, en zie maar ongv. 70Kbps upload bij een meting op de PS4 zelf, daar zit nog wel een switch tussen, die ik soms herstart.

Met een Thunderbolt Ethernet adapter krijg ik nu “wired” nog geen contact, ik zit nog te stoeien met interne adressen (ook nog)…. dus ik moet de boel hier maar eens “overhoop gooien”

Ik was ook al bezig met een andere modem, dus het een en ander is door de war denk ik zo, ik hoop dus eigenlijk meer op glasvezel, dat moet de verbinding naar de hardware van KPN iig stabieler maken.

edit….. deed net ff een test, nu weer beter dan ooit, maar volgens mij ook omdat ik ff wifi uit en weer aan heb gedaan…. jitter kan kan ook heel verschillend zijn, soms is jitter maar 1ms ping is dan 9 of 10ms.(PS4 was ff goed, maar kreeg een network error…)

btw. volgens de KPN administratie (alleen internet) op de website heb ik een ander abo, maar ik had bij Telfort dus ook “alleen internet” met de daar geldende “voorwaarden” daarvoor.


Is die meting via wifi?

Om de snelheid van jouw Internet te meten moet je altijd bekabeld meten.

Wat meet je vanaf een bekabeld aangesloten computer?

Als ik de tijdsgrafiek mag geloven dan is de downloadsnelheid langzaam telkens een stukje omhoog gegaan, klopt dat en gebeurt dat altijd?

De Jitter is ook heel hoog.

 

Overigens moet wifi uiteraard ook betere resultaten geven…

...maar voor het vaststellen van de snelheid van de lijn is het toch echt een must om bekabeld te meten.


@wjb Oh, is (TR-069) dat ook voor “provisioning” wat betreft telefoon? 

@P.J.M. van der Vooren Wat betreft de 3 opties bij “Provider services” is het wel verstandig om die aan te hebben, en ook zondermeer alle firmware updates automatisch accepteren, (met de notificaties) want als bv ook de DECT handsets van AVM gebruikt worden, wordt voor de handsets ook de firmware ge-update.

Als de 7490 up to date is, kan namelijk ook makkelijk overgestapt worden op het KPN profiel, want de VLAN6 instelling en waarschijnlijk meer zit daar dan al in, moet er nog van het Telfort naar het KPN profiel overgestapt worden, dan is het beter om dat met de Experia Box te doen, daar ben ik mee in de fout gegaan, De Experia v8 die ik hier heb is doordat ik de overstap met 7590 heb gedaan, niet meer bruikbaar, KPN pusht nog met het oude “protocol” de nieuwe firmware naar de Experia, waarna de Experia het KPN profiel binnen heeft, wat zorgt dat er “overgeschakelt” kan worden.

Maar dit geld alleen voor oude Telfort klanten, en dit speelt nu misschien niet ?

In het begin was ik wel blij met de 7490/7590, maar dat komt doordat het eigenlijk al veel “voorgebakken” in zit, en je verder niet veel meer kunt/hoeft in te stellen, het heeft z’n voor en nadelen.

 

Zo leer ik elke dag weer bij… :wink:

Over TR-069 kwam ik dit tegen op de website van AVM: TR-069 - Een protocol met vele voordelen | AVM Nederland

Doordat ik de meldingen krijg neem ik echter aan dat KPN dit voor de Fritz!Box 7490 niet ondersteunt. Als ik de drie opties onder Provider Services uitschakel zijn de meldingen (soms enkele per uur!) in ieder geval weg.

Misschien dat @Erik_ of @Eric van Uden hier nog iets meer van weet?

Piet.


@wjb Ik werk hier standaard op een MacBookPro (2015) deze heeft dus zelf geen ethernet port, ik moet dus een ethernet adapter in een Thunderbold2 port doen, als ik via deze adapter de snelheid meet is de snelheid zelfs langzamer, dus dan zou je zeggen dat deze adapter niet goed werkt, maar ik weet dan ook niet uit een “use case” wat dan wel een goede adapter is….

Dit geeft de 7590 aan,(nu over wifi) dus dan vind ik het op het moment wel meevallen, de jitter verschilt ook vaak, soms laag (zelfs onder 1ms) of slecht dus,  ik heb hier ook een grote switch in mn netwerk, mn wifi komt vanaf de 7590 vanaf begane grond, waar dus 1 plafond/vloer tussen zit (oud huis geen nieuwbouw) Ik wil de 7590 er uit halen, en dus Zyxel VMG4005-B50A ,ER 6P en AP AC Pro  gaan gebruiken, wat ik ervan zie, begint de Zyxel al meteen met een bridge setup ? en wat ook nieuw voor mij is,(ER 6P) is dat je per LAN/ethx een ander subnet kan instellen ? werkt op mij nogal verwarrend….

Wat ik wil, is dus wifi voor mn wifi radio’s, Apple laptop, en voor mn smartphone, ook wired moet er wat aangesloten worden, bedrade internet radio(s), NUC mediaspeler, met LibreElec, PS4 en 1 IP phone en een ATA (HT801) voor mn draaischijf telefoon, de IP phone zal hoofzakelijk alleen voor uitgaand verkeer zijn, met een Callcentric account, de ATA zal dan een Nederlandse provider hebben.(geen KPN dus)

Ik kan eventueel ook een PC/laptop inzetten waar windows10 op staat, maar zal voornamelijk mn Apple laptop gebruiken.

 


@P.J.M. van der Vooren Ik denk toch dat het verstandig is om de 3 opties aan te hebben, zo blijft de Fritz!box up to date, KPN  doet er dan misschien niets mee, maar daar voor in de plaats zorgt AVM dus dat ook alle provider profielen up to date blijven, als je dus tevreden bent met de 7490, dan laat je dus AVM het "werk" doen, want zelf kun je deze aanpassingen niet uitvoeren, al zou het wel kunnen, dan zou je door de bomem het bos niet meer zien, dat heb ik nu eigenlijk, en zal ik stap voor stap mijn kennis moeten verbreden, gelukkig zijn er dan fora zoals deze, telefonisch is dit ondoenlijk vind ik.

Anders zou je dus een Experia Box moeten nemen, dan kan KPN dus alles op afstand instellen en updaten, maar de 7490 heeft als voordeel dat je dan gelijk ook DECT basis station hebt, waar je ieder merk DECT handset aan kan koppelen, anders moet je dus een extern DECT station, of een tone dial "analoge" telefoon aansluiten, (met de HT801 kun je ook een draaischijf/puls dial telefoon aanssluiten op een LAN port, je hebt dan dus daarmee een IP/VOIP telefoon)


Ik denk toch dat het verstandig is om de 3 opties aan te hebben, zo blijft de Fritz!box up to date, ...

AVM doet niets met die opties en KPN zal alleen die opties willen gebruiken om haar eigen diensten te monitoren. 

Mijn advies: Gewoon allemaal uit zetten 


@P.J.M. van der Vooren Dan zou ik toch zorgen dat je minimaal firmware 7.13 op de 7490 hebt.


@P.J.M. van der Vooren Dan zou ik toch zorgen dat je minimaal firmware 7.13 op de 7490 hebt.

En beter nog, versie 7.28 van eergisteren. :wink:


@P.J.M. van der Vooren Dan zou ik toch zorgen dat je minimaal firmware 7.13 op de 7490 hebt.

En beter nog, versie 7.28 van eergisteren. :wink:

Nou dan.... 🙂 Die had ik 12-08-2021 al, blijkbaar… let ik al niet meer op.. 7.13 (minimaal) noemde ik omdat daar al het juiste KPN profiel in zit, mocht dat nog nodig zijn voor VLAN6


@Eric-Jan van den Bogaard Ik denk dat je de Provider Services verwart met de Update-functie van de Fritz!Box.

De provider, in mijn geval KPN dus, kan via de Provider Services eventueel informatie over de internet- en telefonieverbinding in de Fritz!Box zetten. AVM kan dat via de Update-functie doen om de firmware van de Fritz!Box te updaten, waar ook het profiel van provider KPN in zit. Beide staan geheel los van elkaar.

Omdat KPN volgens mij geen gebruik maakt van de Provider Services ( @Erik_ ?) kunnen de opties hiervan volgens mij zonder problemen uitgezet worden. Dat staat overigens los van de bezwaren die @wjb tegen het gebruik van de Provider Services heeft.

Overigens heb ik mede een Fritz!Box omdat daarop ISDN-apparatuur kan worden aangesloten. Die gebruik ik nog, en dat kan niet met een Experia Box.

Mijn Fritz!Box heeft ook versie 7.28, dus de meest recente firmwareversie.

Piet.


Nadeel van een eigen router is dat je er zelf voor zult moeten zorgen dat de firmware up-to-date blijft.

Op mijn EdgeRouter zie je in het menu of de firmware up to date is.

Daarnaast heb ik mij bij Ubiquiti ingeschreven voor e-mail notificaties bij firmware updates...

...waardoor ik direct op de hoogte gesteld wordt van het beschikbaar komen vsn nieuwe firmware.

Ik weet niet of AVM (FRITZ!Box) ook een dergelijke "service" heeft.


Nadeel van een eigen router is dat je er zelf voor zult moeten zorgen dat de firmware up-to-date blijft.

Op mijn EdgeRouter zie je in het menu of de firmware up to date is.

Daarnaast heb ik mij bij Ubiquiti ingeschreven voor e-mail notificaties bij firmware updates...

...waardoor ik direct op de hoogte gesteld wordt van het beschikbaar komen vsn nieuwe firmware.

Ik weet niet of AVM (FRITZ!Box) ook een dergelijke "service" heeft.

In een Fritz!Box kan je eventueel ook instellen dat een nieuwe update automatisch wordt opgehaald en geïnstalleerd. Een dag van tevoren krijg je zelfs een melding dat de update eraan zit te komen, indien gewenst ook per e-mail. Werkt perfect.

Piet.