Skip to main content

Wil je liever een ander modem gebruiken dan de Experia of KPN Box die wij bij je pakket leveren? Dan is dat vanaf nu een mogelijkheid. Vrije modemkeuze bij KPN is een feit.

 

Wat is vrije modemkeuze?

Vrije modemkeuze is de mogelijkheid om een eigen modem aan te sluiten op je KPN verbinding. Dit kan een goede optie zijn als je graag meer controle over je eigen netwerk zou willen. Of als je bepaalde functies wenst die onze modems niet hebben. 

 

Hoe werkt vrije modemkeuze, in het kort?

  • Controleer welk type aansluiting je hebt.
  • Bekijk op kpn.com/eigenmodem de technische eisen van die verbinding.
  • Controleer of het modem dat je op het oog hebt aan die eisen voldoet.
    Voor de zekerheid: kies een modem dat ook hogere types verbindingen ondersteunt om zo klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen.

Vervolgens kun je de instellingen die worden getoond invoeren in je modem. Volg daarvoor de handleiding van je eigen modem.

 

Meer informatie over het uitvoeren van vrije modemkeuze vind je in ons kennisbankartikel:

 

Welke KPN diensten werken niet of anders met een eigen modem?

TV ontvangers werken alleen via routed mode. Om dan ook gebruik te kunnen maken van interactieve tv zal je eigen modem in routed mode moeten worden ingesteld.

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met een eigen modem. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia Box. Met een eigen modem zal je dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen. Je zult dit zelf moeten instellen. Heb je een FRITZ!Box, dan zijn FRITZ!Repeaters een goede oplossing. Deze kun je ook, als je wilt, via ons aanschaffen (F!R 2400).

De verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn werken niet met een eigen modem.

 

Wat doet KPN wel en wat niet bij het instellen van een eigen modem?

In de Experia Box die we leveren staat alles goed ingesteld om direct gebruik te kunnen maken van Internet, televisie en bellen. Als je een ander modem wilt gebruiken dan moet je die zelf instellen. KPN kan je daar, via de reguliere klantenservice, niet bij helpen. Je bent ook zelf verantwoordelijk, en aansprakelijk, dat je modem (en de verbinding daarvan met ons netwerk) veilig is.

 

Ik heb toch hulp nodig bij het instellen/aanpassen, waar kan ik terecht?

Je kunt terecht bij de fabrikant van je modem, of je vraag stellen hier op het forum. Andere forumgebruikers kunnen je dan helpen. Het moderatorteam kan hierbij bijspringen om te helpen gebaseerd op kennis die zij hebben. We hebben daarnaast een topic met handige links en tips in het algemeen.

Wil je toch meer ondersteuning dan kun je KPN Service Plus toevoegen aan je abonnement. Dit kost €5 per maand en zorgt ervoor dat je, als je belt, altijd wordt doorverbonden naar KPN Service Plus. Je krijgt dan een expert aan de lijn met een passie voor techniek en telecom met alle tijd om jou te helpen. KPN Service Plus kun je via je MijnKPN, of via de klantenservice toevoegen aan je abonnement.

 

Ik heb een probleem met mijn diensten, wat nu?

Als je problemen ervaart met je diensten terwijl je een eigen modem hebt aangesloten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden.

Als er geen storing is kan de reguliere klantenservice je niet helpen zolang je eigen modem aangesloten is. Kom je er zelf niet uit, sluit dan ook eerst je Experia Box weer aan. Is het probleem dan opgelost, dan zit de oorzaak hem ergens in je eigen apparatuur. Je kunt dan hulp krijgen via KPN Service Plus. Ook kun je de vraag hier op het forum stellen zodat andere gebruikers je kunnen helpen.

Komt het probleem ook voor met de Experia Box aangesloten, dan kun je natuurlijk wel bij de reguliere klantenservice terecht. In dat geval mag je ook nog steeds je vraag hier op het forum stellen. De moderators, en andere gebruikers, zullen dan helpen.

 

Krijg ik nog wel updates voor andere KPN apparaten die ik heb?

Ja, de tv ontvanger zal zijn updates blijven krijgen zoals je gewend bent.

Overige KPN apparaten die je koopt zoals de Experia Wifi, of SuperWifi punten blijven ook gewoon hun updates krijgen.

 

Kan ik via KPN een ander modem krijgen?

Ja, dit kan. Je kunt via ons een FRITZ!Box huren in plaats van je Experia Box. Hoe dat werkt lees je hier: FRITZ!Box bij KPN

In een Fritz!Box kan je eventueel ook instellen dat een nieuwe update automatisch wordt opgehaald en geïnstalleerd. Een dag van tevoren krijg je zelfs een melding dat de update eraan zit te komen, indien gewenst ook per e-mail. Werkt perfect.

Heel goed, in een consumentenomgeving zou ik dat sowieso zo instellen. In een zakelijke omgeving ligt dat anders want daar wil je natuurlijk zelf kunnen plannen wanneer Internet even plat gaat.


In een Fritz!Box kan je eventueel ook instellen dat een nieuwe update automatisch wordt opgehaald en geïnstalleerd. Een dag van tevoren krijg je zelfs een melding dat de update eraan zit te komen, indien gewenst ook per e-mail. Werkt perfect.

Heel goed, in een consumentenomgeving zou ik dat sowieso zo instellen. In een zakelijke omgeving ligt dat anders want daar wil je natuurlijk zelf kunnen plannen wanneer Internet even plat gaat.

Dat laatste valt wel mee, @wjb. Je kunt namelijk zelf de tijd instellen waarop de update opgehaald en geïnstalleerd moet worden.

Piet.


In een Fritz!Box kan je eventueel ook instellen dat een nieuwe update automatisch wordt opgehaald en geïnstalleerd. Een dag van tevoren krijg je zelfs een melding dat de update eraan zit te komen, indien gewenst ook per e-mail. Werkt perfect.

Heel goed, in een consumentenomgeving zou ik dat sowieso zo instellen. In een zakelijke omgeving ligt dat anders want daar wil je natuurlijk zelf kunnen plannen wanneer Internet even plat gaat.

Dat laatste valt wel mee, @wjb. Je kunt namelijk zelf de tijd instellen waarop de update opgehaald en geïnstalleerd moet worden.

Dat is voor een zakelijke aansluiting natuurlijk niet voldoende.


Het lijkt mij dat Ubiquiti en AVM precies dezelfde opties geven wat updaten betreft, en dat KPN alleen dat doet in een Experia Box,  En KPN doet toch echt niets met de "provider services" hoogstens misschien een monitor/detectie functie zoals wjb zegt, AVM doet wat dat betreft heel goed zn best, om de vele provider profielen up to date te houden, van de ISDN aparatuur wist ik niks van, P.J.M .... dat is dan alleen de hardware op je lokatie ? ISDN is toch niet meer aanwezig als netwerk in Nederland ? Is ook duurder dan DSL lijkt mij, Siemens met de Gigaset "lijn" heeft ook leuke opties met DECT en Bluetooth, AVM heeft ook leuke opties voor "thuis automatische dingen" out of the box, of met de recentste update, een no brainer...


Btw. Voor ISDN vragen moet je denk ik dan ook niet in het "thuisnetwerk" forum zijn.


@Eric-Jan van den Bogaard Ik heb een Fritz!Box 7490, waarop via de S0-bus verschillende ISDN-toestellen aangesloten zijn. ISDN bestaat als netwerk inderdaad niet meer, maar dankzij de Fritz!Box kan ik mijn in prima staat verkerende ISDN-apparatuur toch blijven gebruiken.

Piet.


@P.J.M. van der Vooren dan vermoed ik dat dit meer een legacy verhaal is, omdat het het werkt, en andere opties veel duurder uitvallen.

Btw. Had je dan ook een dubbele ISDN lijn ? en nu bonding ? Dan zou je in principe een stabiele verbinding moeten hebben, welke functies gebruik je met de ISDN hardware ? Een PBX op de S0vermoed ik dan.


@P.J.M. van der Vooren dan vermoed ik dat dit meer een legacy verhaal is, omdat het het werkt, en andere opties veel duurder uitvallen.

Btw. Had je dan ook een dubbele ISDN lijn ? en nu bonding ? Dan zou je in principe een stabiele verbinding moeten hebben, welke functies gebruik je met de ISDN hardware ? Een PBX op de S0vermoed ik dan.

Ik had tot 2½ jaar geleden ISDN1 op een enkele lijn van KPN, gecombineerd met DSL (line sharing). Pair bonding is niet mogelijk op mijn adres. Op de S0-bus van de Fritz!Box is nu mijn eigen interne ISDN-netwerk aangesloten, met daarop enkele (ISDN-)telefoontoestellen, een antwoordapparaat en een fax.

Piet.


Hallo @P.J.M. van der Vooren , zelf heb ik nog een zakelijk ISDN-toestel van Siemens op zolder liggen, interesse?

Siemens ISDN-toestel

 


@wjb Oh, is (TR-069) dat ook voor “provisioning” wat betreft telefoon? 

@P.J.M. van der Vooren Wat betreft de 3 opties bij “Provider services” is het wel verstandig om die aan te hebben, en ook zondermeer alle firmware updates automatisch accepteren, (met de notificaties) want als bv ook de DECT handsets van AVM gebruikt worden, wordt voor de handsets ook de firmware ge-update.

Als de 7490 up to date is, kan namelijk ook makkelijk overgestapt worden op het KPN profiel, want de VLAN6 instelling en waarschijnlijk meer zit daar dan al in, moet er nog van het Telfort naar het KPN profiel overgestapt worden, dan is het beter om dat met de Experia Box te doen, daar ben ik mee in de fout gegaan, De Experia v8 die ik hier heb is doordat ik de overstap met 7590 heb gedaan, niet meer bruikbaar, KPN pusht nog met het oude “protocol” de nieuwe firmware naar de Experia, waarna de Experia het KPN profiel binnen heeft, wat zorgt dat er “overgeschakelt” kan worden.

Maar dit geld alleen voor oude Telfort klanten, en dit speelt nu misschien niet ?

In het begin was ik wel blij met de 7490/7590, maar dat komt doordat het eigenlijk al veel “voorgebakken” in zit, en je verder niet veel meer kunt/hoeft in te stellen, het heeft z’n voor en nadelen.

 

Zo leer ik elke dag weer bij… :wink:

Over TR-069 kwam ik dit tegen op de website van AVM: TR-069 - Een protocol met vele voordelen | AVM Nederland

Doordat ik de meldingen krijg neem ik echter aan dat KPN dit voor de Fritz!Box 7490 niet ondersteunt. Als ik de drie opties onder Provider Services uitschakel zijn de meldingen (soms enkele per uur!) in ieder geval weg.

Misschien dat @Erik_ of @Eric van Uden hier nog iets meer van weet?

Piet.

Als het goed is werkt bij de actuele Firmware ook TR069 voor KPN. Ik weet echter niet of KPN deze ook daadwerkelijk in beheer neemt. In ieder geval voor de FRITZ!Box 7590 en 7583 werkt dit zeker. Bij andere modellen moet KPN een uitspraak doen. Dit is niet aan mij om hierover iets te roepen.

Groet,

 

Eric


@wjb Oh, is (TR-069) dat ook voor “provisioning” wat betreft telefoon? 

@P.J.M. van der Vooren Wat betreft de 3 opties bij “Provider services” is het wel verstandig om die aan te hebben, en ook zondermeer alle firmware updates automatisch accepteren, (met de notificaties) want als bv ook de DECT handsets van AVM gebruikt worden, wordt voor de handsets ook de firmware ge-update.

Als de 7490 up to date is, kan namelijk ook makkelijk overgestapt worden op het KPN profiel, want de VLAN6 instelling en waarschijnlijk meer zit daar dan al in, moet er nog van het Telfort naar het KPN profiel overgestapt worden, dan is het beter om dat met de Experia Box te doen, daar ben ik mee in de fout gegaan, De Experia v8 die ik hier heb is doordat ik de overstap met 7590 heb gedaan, niet meer bruikbaar, KPN pusht nog met het oude “protocol” de nieuwe firmware naar de Experia, waarna de Experia het KPN profiel binnen heeft, wat zorgt dat er “overgeschakelt” kan worden.

Maar dit geld alleen voor oude Telfort klanten, en dit speelt nu misschien niet ?

In het begin was ik wel blij met de 7490/7590, maar dat komt doordat het eigenlijk al veel “voorgebakken” in zit, en je verder niet veel meer kunt/hoeft in te stellen, het heeft z’n voor en nadelen.

 

Zo leer ik elke dag weer bij… :wink:

Over TR-069 kwam ik dit tegen op de website van AVM: TR-069 - Een protocol met vele voordelen | AVM Nederland

Doordat ik de meldingen krijg neem ik echter aan dat KPN dit voor de Fritz!Box 7490 niet ondersteunt. Als ik de drie opties onder Provider Services uitschakel zijn de meldingen (soms enkele per uur!) in ieder geval weg.

Misschien dat @Erik_ of @Eric van Uden hier nog iets meer van weet?

Piet.

Als het goed is werkt bij de actuele Firmware ook TR069 voor KPN. Ik weet echter niet of KPN deze ook daadwerkelijk in beheer neemt. In ieder geval voor de FRITZ!Box 7590 en 7583 werkt dit zeker. Bij andere modellen moet KPN een uitspraak doen. Dit is niet aan mij om hierover iets te roepen.

Groet,

 

Eric

TR069 zit inderdaad in de laatste firmware, @Eric van Uden. Het lijkt erop dat KPN deze functie echter niet gebruikt voor de Fritz!Box 7490, gelet op de meldingen die ik krijg. Wellicht dat moderator @Erik_ of een andere moderator van dit forum hier meer over weet?

Piet.


Hallo @P.J.M. van der Vooren , zelf heb ik nog een zakelijk ISDN-toestel van Siemens op zolder liggen, interesse?

Siemens ISDN-toestel

 

Ondanks dat ik ISDN nu nog wel gebruik, ben ook ik het een beetje aan het uitfaseren.

Ik zou ‘m op Marktplaats ofzo zetten! :thumbsup:


Lijkt mij ook, dat aan de zakelijke kant, veel over IP telefonie gaat, het stomme alleen is, dat bij mij op ‘t werk ik de vaste lijn(interne?) telefoons zie verdwijnen, en in de plaats daarvan komen simpele GSM telefoons in de plaats, die je amper hoort, of te snel naar voice mail gaan, dit zou uit kosten overwegeningen zijn, en KPN beheert dus ook printers…. ra,ra, waar werk ik ? begint ook met een K maar eindigt op een M, met daartussen een L, de wereld zit raar in elkaar….

@P.J.M. van der Vooren maar het komt er ook op neer: if it ain’t broke…. you don’t have to fix it, en: hardware is wel downwards compatible maar vaak niet upwards… en dan moet je het nog eens bekijken, wat je werkelijk wilt bereiken, of dat je tevreden bent, nieuwe technieken brengen vaak wel gemak met zich mee, als het eenmaal goed ge-installeerd is, en het is altijd goed om eens rond te kijken wat er allemaal mogelijk is tegenwoordig, en of het je dat waard is.


Als het goed is werkt bij de actuele Firmware ook TR069 voor KPN. Ik weet echter niet of KPN deze ook daadwerkelijk in beheer neemt. In ieder geval voor de FRITZ!Box 7590 en 7583 werkt dit zeker. Bij andere modellen moet KPN een uitspraak doen. Dit is niet aan mij om hierover iets te roepen.

TR069 zit inderdaad in de laatste firmware, @Eric van Uden. Het lijkt erop dat KPN deze functie echter niet gebruikt voor de Fritz!Box 7490, gelet op de meldingen die ik krijg. Wellicht dat moderator @Erik_ of een andere moderator van dit forum hier meer over weet?

Voor de modellen die wij uitleveren (7590 & 7583) gebruiken we de TR069 inderdaad. Ik weet daarbij alleen niet of ons systeem dan ook onderscheid kan maken tussen een 7590/7583 die wij je sturen of een die je zelf hebt gekocht. En of we dus ook daadwerkelijk alleen beheer (kunnen) voeren op door ons geleverde apparaten of gewoon allemaal mits het juiste model. Voor zover ik weet doen we dit niet bij andere modellen die men sowieso zelf aanschaft. Die laatste twee punten ga ik even navragen.


Voor de modellen die wij uitleveren (7590 & 7583) gebruiken we de TR069 inderdaad.

Waarvoor wordt TR-069 dan gebruikt?

Voor provisioning van de telefooninstellingen en het maken van port-forwardings naar KPN apparatuur of ook voor het automatisch updaten van de firmware?


Voor de modellen die wij uitleveren (7590 & 7583) gebruiken we de TR069 inderdaad.

Waarvoor wordt TR-069 dan gebruikt?

Voor provisioning van de telefooninstellingen en het maken van port-forwardings naar KPN apparatuur of ook voor het automatisch updaten van de firmware?

Het updaten van de firmware van de Fritz!Box is een aparte optie. Dat wordt door AVM verzorgd. Deze optie staat los van TR-069, die door de provider wordt verzorgd.

Piet.


Als het goed is werkt bij de actuele Firmware ook TR069 voor KPN. Ik weet echter niet of KPN deze ook daadwerkelijk in beheer neemt. In ieder geval voor de FRITZ!Box 7590 en 7583 werkt dit zeker. Bij andere modellen moet KPN een uitspraak doen. Dit is niet aan mij om hierover iets te roepen.

TR069 zit inderdaad in de laatste firmware, @Eric van Uden. Het lijkt erop dat KPN deze functie echter niet gebruikt voor de Fritz!Box 7490, gelet op de meldingen die ik krijg. Wellicht dat moderator @Erik_ of een andere moderator van dit forum hier meer over weet?

Voor de modellen die wij uitleveren (7590 & 7583) gebruiken we de TR069 inderdaad. Ik weet daarbij alleen niet of ons systeem dan ook onderscheid kan maken tussen een 7590/7583 die wij je sturen of een die je zelf hebt gekocht. En of we dus ook daadwerkelijk alleen beheer (kunnen) voeren op door ons geleverde apparaten of gewoon allemaal mits het juiste model. Voor zover ik weet doen we dit niet bij andere modellen die men sowieso zelf aanschaft. Die laatste twee punten ga ik even navragen.

Alvast dank voor de moeite, @Erik_. We horen wel wat het navragen heeft opgeleverd.

Piet.


Voor de modellen die wij uitleveren (7590 & 7583) gebruiken we de TR069 inderdaad.

Waarvoor wordt TR-069 dan gebruikt?

Voor provisioning van de telefooninstellingen en het maken van port-forwardings naar KPN apparatuur of ook voor het automatisch updaten van de firmware?

Het updaten van de firmware van de Fritz!Box is een aparte optie. Dat wordt door AVM verzorgd. Deze optie staat los van TR-069, die door de provider wordt verzorgd.

Piet.

Maar de Fritz!box in kwestie is niet door de provider geleverd, en wanneer dat wel zou zijn, zal ook de provider de firmware onder beheer nemen, en een aangepaste firmware toepassen,

en ik zie dan niet veel nut in het gebruik van de 7490 als er dus al een 7590 is, de Fritz!box is duidelijk bedoeld als een kant en klare oplossing voor thuis gebruik, what you see is wat you get, net zoals het verschil tussen een Apple computer/laptop en een windows PC beide hebben dan grote voor en nadelen, maar je moet bij beiden toch weer met de techniek mee gaan, omdat het sneller en beter wordt, beide hebben wel het monopolie in de hand, soms moet je gewoon eerst dat uit proberen, om te weten wat het is, na jaren lang M$ Windows ben ik over na Apple MacBookPro, om veiligheids redenen, nu ga ik ook afstand doen van AVM wat betreft modem router, ik moet alleen dus weer nieuwe ervaringen opdoen, dat kost geld, daar kun je niet omheen….


Voor de modellen die wij uitleveren (7590 & 7583) gebruiken we de TR069 inderdaad.

Waarvoor wordt TR-069 dan gebruikt?

Voor provisioning van de telefooninstellingen en het maken van port-forwardings naar KPN apparatuur of ook voor het automatisch updaten van de firmware?

Was ISDN niet de voorloper van VOIP/IP telefonie ? qua techniek kijk je dan toch meer naar de specs van de IP telefoon of waar het SIP verkeer plaats vind ? “hangt” er dan ook veel af van routing protocol/functies ? zoiets zou AVM dan toch nooit kunnen bijhouden ?


Maar de Fritz!box in kwestie is niet door de provider geleverd, en wanneer dat wel zou zijn, zal ook de provider de firmware onder beheer nemen, en een aangepaste firmware toepassen,

Er bestaan gelukkig geen aangepaste firmwares voor FRITZ!Boxen.

Ja, m.b.v. een wizard (profiel) kan de FRITZ!Box ingericht worden zodat deze op het netwerk van een provider aangesloten kan worden maar er is maar één generieke firmware.


Voor de modellen die wij uitleveren (7590 & 7583) gebruiken we de TR069 inderdaad.

Waarvoor wordt TR-069 dan gebruikt?

Voor provisioning van de telefooninstellingen en het maken van port-forwardings naar KPN apparatuur of ook voor het automatisch updaten van de firmware?

Was ISDN niet de voorloper van VOIP/IP telefonie ? qua techniek kijk je dan toch meer naar de specs van de IP telefoon of waar het SIP verkeer plaats vind ? “hangt” er dan ook veel af van routing protocol/functies ? zoiets zou AVM dan toch nooit kunnen bijhouden ?

ISDN en VoIP hebben naar mijn weten niets met elkaar te maken.


Wat ik nog weet van ISDN is dat een enkele lijn 56Kbps snelheid had destijds…dat was toch nog net wat sneller dan de snelste inbel modem van toen, een inbel modem werkte met het Hayes protocol,

ik vermoed dan dat ISDN een digitale versie was.

@wjb Ik hoop eigenlijk dat glasvezel gauw komt, ik zag dat T-Mobile al in enkele wijken van Haarlem gaat starten, KPN heeft daar nog geen plannen voor begrijp ik, ik heb hier nog wat moeite met het in gebruik nemen van de VGN4005B-50A, detectie lukt niet en firmware kan ik niet vinden op de Zyxel website, anders ga ik toch de Vigor130 proberen in bridge te krijgen, het PPPoE verhaal vind ik nog een beetje vaag moet daar ook een password voor ingevuld worden ? of dus een static adres in vullen, maar moet PPPoE dan door de router worden “gedaan” ?


Vreemd dat je problemen hebt om de Zyxel VMG4005-B50A in gebruik te nemen, die zou namelijk zo ongeveer out-of-the-box moeten werken.

Heel belangrijk is dat je de PPPoE verbinding op vlan 6 opzet want anders zal het niet gaan werken. De login en wachtwoord mogen een willekeurige waarden bevatten.


Ja, heb wel een dsl verbinding, maar niet internet, ik denk dat ik iets over het hoofd zie bij de netwerk instellingen in mn laptop...


Ja, heb wel een dsl verbinding, maar niet internet, ik denk dat ik iets over het hoofd zie bij de netwerk instellingen in mn laptop...

Dus jouw router heeft netjes een WAN IP adres?

Ik neem aan dat jouw laptop zijn IP adres automatisch (via DHCP) verkrijgt, klopt dat?

Welk merk en type router gebruik je?