Skip to main content

Vrije modemkeuze bij KPN

• March 25, 2020
  • 516 reacties
  • 71130 keer bekeken
Vrije modemkeuze bij KPN
Toon eerste bericht

516 reacties

wjb
Wijsgeer
  • April 18, 2020

...ben momenteel even niet bij de N510 maar wet zekker dat het willekeur gebruik van porten uit staat en de SIP port staat op 5060.

Wat mij dan bevreemdt is waarom als src-port op de N510 poort 5061 gebruikt wordt...

Heb jij SIP ALG uit staan ol jouw Mikrotik?

ip firewall service-port disable sip

• Deelnemer
  • April 18, 2020

Hallo allemaal!

Ik ben inmiddels een aantal dagen bezig met het vervangen van de Experiabox (momenteel een veredelde telefooncentrale) voor een Cisco SPA112. Na veel pogingen kom ik steeds verder… Alleen loop ik nu vast op de SIP foutmelding “403 Forbidden | User not existed in HSS”, deze foutmelding heb ik gevonden via WireShark.

De routering van de SIP gegevens gaan naar de proxy van KPN. In WireShark zie ik het “To” gedeelte verwijzen naar “xxxxx@ims.imscore.net”, natuurlijk is xxx de gebruikersnaam van de KPN Service Tool. SIP ALG is uit en een external IP is ingevoerd (dit zie ik terug in de capture).

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? Alvast bedankt voor het reageren!

wjb
Wijsgeer
  • April 18, 2020

Heb jij op de SPA112 gedefinieerd dat voor alle uitgaande communicatie de proxy server gebruikt moet worden?

Op een Linksys PAP2T, de voorganger van de SPA112, doe je dat door bij de "Use Outbound Proxy" yes in te vullen.

Let op, het onderstaande voorbeeld is niet van een KPN verbinding maar van een CheapConnect verbinding en die gebruiken geen outbound proxy server. CheapConnect maakt outbound geen gebruik van een Proxy server, vandaar dat daar die waarde op no staat.

Weet je ook zeker dat je het wachtwoord juist hebt ingevoerd?

• Deelnemer
  • April 18, 2020

Heb jij op de SPA112 gedefinieerd dat voor alle uitgaande communicatie de proxy server gebruikt moet worden?

Op een Linksys PAP2T, de voorganger van de SPA112, doe je dat door bij de "Use Outbound Proxy" yes in te vullen.

Let op, het onderstaande voorbeeld is niet van een KPN verbinding maar van een CheapConnect verbinding en die gebruiken geen outbound proxy server. CheapConnect maakt outbound geen gebruik van een Proxy server, vandaar dat daar die waarde op no staat.

Weet je ook zeker dat je het wachtwoord juist hebt ingevoerd?

Ik heb de optie voor outbound proxy aan staan. Zie de screenshot hieronder voor de gebruikte instellingen, ik heb uiteraard de inloggegevens vervangen met een uitleg. Ik heb bij het veld “User ID:” bewust geen @ims… geplaatst, omdat de SPA112 zelf user@proxy verstuurt in het SIP register verzoek.

Edit: Ik heb eerder vandaag het wachtwoord nogmaals ingesteld en alles met CTRL-C en CTRL-V overgenomen. Ik ben 100% zeker dat er geen typfouten gemaakt zijn.

wjb
Wijsgeer
  • April 18, 2020

Kan je het veld "Use Auth ID" eens op No zetten?

• Deelnemer
  • April 18, 2020

Kan je het veld "Use Auth ID" eens op No zetten?

Probleem blijft aanhouden. “403 Forbidden | User not existed in HSS”

Na deze foutmelding ontstaat bij elke NOTIFY een error “407 Proxy Authentication Required”, het lijkt me dat dit komt door de gefaalde registratie.

Mmvb
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • April 21, 2020

Ik had hetzelfde probleem waar ik een “403 Forbidden | User not existed in HSS” bij het registreren kreeg. Ik gebruik MicroSIP op Windows.

Ik heb het opgelost door bij Username je telefoonnummer te gebruiken (bijvoorbeeld +31201234567@ims.imscore.net) en bij Login de gebruikersnaam die je van KPN krijgt (bijvoorbeeld abcdef1234567890@ims.imscore.net).

Waarschijnlijk moet je bij de SPA112 hetzelfde doen door bij User ID je telefoonnummer (met + teken) te gebruiken en bij Auth ID je gebruikersnaam.

• Deelnemer
  • April 21, 2020

Dat ben ik inmiddels ook gaan doen, aangezien dit er al beter uitzag in WireShark. Ik ben er ook achter gekomen dat de SPA112 zelf een Call-ID genereert. Deze Call-ID header maakt gebruik van het lokale IP... Wat dus niet kan/mag. Er wordt wel juist gebruik gemaakt van een STUN server, dit is terug te zien in WireShark.

"Call-ID:  1234abc-1234abc@10.x.x.x" is een voorbeeld van een Call-ID.

wjb
Wijsgeer
  • April 21, 2020

Wat is het volledige IP adres? (Adressen uit het subnet 10.0.0.0/8 kan je rustig vermelden, daar kan niemand wat mee.)

Welk subnet gebruik je voor jouw LAN?

Mmvb
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • April 21, 2020

Wat je ook nog kan proberen is bij Auth ID wel @ims.imscore.net er achter te laten staan. In Microsip kon ik dit wel weglaten bij het telefoonnummer maar niet bij de gebruikersnaam.

Alpha89
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • April 22, 2020

Positief nieuws vanuit ASUS. Het schijnt dat er beta firmware aan te vragen is waarbij er een speciaal IPTV profiel is voor KPN. Ik ben aanstaande een router te kopen. Heb jarenlang ASUS gebruikt maar sinds ik klant ben bij KPN dit niet meer durven te doen vanwege alle effort die nodig is.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62147132

Heb zelf een ticket lopen bij ASUS om te laten bevestigen of dit klopt. Ik wil alleen een router kopen als ook de fabrikant dit volledig ondersteund. Beta firmware vind ik leuk maar ik wacht dan liever op een definitieve release.

• Deelnemer
  • April 22, 2020

Wat is het volledige IP adres? (Adressen uit het subnet 10.0.0.0/8 kan je rustig vermelden, daar kan niemand wat mee.)

Welk subnet gebruik je voor jouw LAN?

Volledige (interne) IP-adres is 10.52.0.11/24. Overal in het register verzoek wordt het WAN IP gebruikt, behalve bij de header “Call-ID”. Na het register verzoek komt er een “Status 403 Forbidden” (Foutmelding is “User not existed in HSS.”) terug. Daarnaast begint deze status response met “Forbidden Call-ID: abc123-abcdef12@10.52.0.11” waarbij de abc123-abcdef12 elke keer random hexidecimalen zijn.

Wat je ook nog kan proberen is bij Auth ID wel @ims.imscore.net er achter te laten staan. In Microsip kon ik dit wel weglaten bij het telefoonnummer maar niet bij de gebruikersnaam.

Geprobeerd, zelfde verhaal helaas. Zie reactie op wjb zijn bericht.

wjb
Wijsgeer
  • April 22, 2020

Is die Cisco SPA112 voorzien van de nieuwste firmware?

• Deelnemer
  • April 22, 2020

Is die Cisco SPA112 voorzien van de nieuwste firmware?

Yep!

wjb
Wijsgeer
  • April 22, 2020

Waarom heb jij gekozen om jouw LAN te laten draaien op het subnet 10.52.0.0/24?

• Deelnemer
  • April 22, 2020

Ik maak gebruik van meerdere netwerken, dat is een design keuze. Dat subnet is het default LAN en maakt geen gebruik van VLANs. Ik zie niet waarom dit relevant is.

wjb
Wijsgeer
  • April 22, 2020

Ik maak gebruik van meerdere netwerken, dat is een design keuze. Dat subnet is het default LAN en maakt geen gebruik van VLANs. Ik zie niet waarom dit relevant is.

De kans is klein, maar het zou kunnen gebeuren dat het IPTV platform op vlan 4 hetzelfde subnet gebruikt. 

Ik ben momenteel gekoppeld aan het onderstaande subnet maar dat kan zomaar morgen of over een week een ander subnet binnen 10.0.0.0/8 zijn.

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Positief nieuws vanuit ASUS. Het schijnt dat er beta firmware aan te vragen is waarbij er een speciaal IPTV profiel is voor KPN. Ik ben aanstaande een router te kopen. Heb jarenlang ASUS gebruikt maar sinds ik klant ben bij KPN dit niet meer durven te doen vanwege alle effort die nodig is.

Heb zelf een ticket lopen bij ASUS om te laten bevestigen of dit klopt. Ik wil alleen een router kopen als ook de fabrikant dit volledig ondersteund. Beta firmware vind ik leuk maar ik wacht dan liever op een definitieve release.

@Alpha89 Ik heb een ASUS router, daar staat wel een IPTV profiel in, maar dat gaat niet werken. @wjb heeft mij verteld om de TV ontvanger aan te sluiten rechtstreeks op de Experiabox, of anders met een switch ertussen met IMGP Snooping. Ik heb zijn advies opgevlogd, en geen problemen meer. TV kijken zelf lukt wel, maar On Demand gaat ie kuren vertonen met de Asus.

Alpha89
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • April 22, 2020

@Alpha89 Ik heb een ASUS router, daar staat wel een IPTV profiel in, maar dat gaat niet werken. @wjb heeft mij verteld om de TV ontvanger aan te sluiten rechtstreeks op de Experiabox, of anders met een switch ertussen met IMGP Snooping. Ik heb zijn advies opgevlogd, en geen problemen meer. TV kijken zelf lukt wel, maar On Demand gaat ie kuren vertonen met de Asus.

Oooh en was dit ook de nieuwe test firmware die ASUS alleen uitdeelt als je een ticket indient? Jammer ! :(

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 22, 2020

Had hier een PAP2 draaien die vergelijkbaar is. Instellingen zijn van Telfort, inmiddels niet meer actief aangezien ik mijn nummer weg geporteerd heb. Heb mijn telefoonnummer even geblurd alsmede de Auth ID

Mogelijk zijn deze instellingen bruikbaar:

wjb
Wijsgeer
  • April 22, 2020

Had hier een PAP2 draaien die vergelijkbaar is. Instellingen zijn van Telfort, inmiddels niet meer actief aangezien ik mijn nummer weg geporteerd heb. Heb mijn telefoonnummer even geblurd alsmede de Auth ID

Heel goed dat je dat dit deelt. :relaxed:

• Deelnemer
  • April 23, 2020

De kans is klein, maar het zou kunnen gebeuren dat het IPTV platform op vlan 4 hetzelfde subnet gebruikt. 

Ik ben momenteel gekoppeld aan het onderstaande subnet maar dat kan zomaar morgen of over een week een ander subnet binnen 10.0.0.0/8 zijn.

Ik weet dat die kans bestaat, het is dan ook een risico die ik aanvaard.

Bedankt voor het delen! Helaas werken deze instellingen ook niet… Zou je een screenshot kunnen maken van het menu “SIP”? Alvast bedankt!

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 23, 2020

U vraagt, wij draaien….. :-)

wjb
Wijsgeer
  • April 23, 2020

In jouw geval Dennis staat de Asus achter jouw Experia Box en dat gaat dus niet werken.

Als Asus een firmware uitgebracht heeft waardoor de Experia Box vervangen kan worden door de Asus, dan is dat een ander verhaal.

• Deelnemer
  • April 23, 2020

U vraagt, wij draaien….. :-)

Heel erg bedankt voor het delen! Na jouw instellingen over genomen te hebben en zelf het e.e.a. uit te proberen is de register succesvol! Nu moet ik alleen nog een paar dingen oplossen m.b.t. de proxy authenticatie foutmelding, maar progressie is te zien! Nogmaals bedankt voor het delen!

Oja, als ik de configuratie volledig heb (en netjes geconfigureerd) zal ik deze delen! Lijkt me wel zo eerlijk.