Skip to main content

Wil je liever een ander modem gebruiken dan de Experia of KPN Box die wij bij je pakket leveren? Dan is dat vanaf nu een mogelijkheid. Vrije modemkeuze bij KPN is een feit.

 

Wat is vrije modemkeuze?

Vrije modemkeuze is de mogelijkheid om een eigen modem aan te sluiten op je KPN verbinding. Dit kan een goede optie zijn als je graag meer controle over je eigen netwerk zou willen. Of als je bepaalde functies wenst die onze modems niet hebben. 

 

Hoe werkt vrije modemkeuze, in het kort?

  • Controleer welk type aansluiting je hebt.
  • Bekijk op kpn.com/eigenmodem de technische eisen van die verbinding.
  • Controleer of het modem dat je op het oog hebt aan die eisen voldoet.
    Voor de zekerheid: kies een modem dat ook hogere types verbindingen ondersteunt om zo klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen.

Vervolgens kun je de instellingen die worden getoond invoeren in je modem. Volg daarvoor de handleiding van je eigen modem.

 

Meer informatie over het uitvoeren van vrije modemkeuze vind je in ons kennisbankartikel:

 

Welke KPN diensten werken niet of anders met een eigen modem?

TV ontvangers werken alleen via routed mode. Om dan ook gebruik te kunnen maken van interactieve tv zal je eigen modem in routed mode moeten worden ingesteld.

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met een eigen modem. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia Box. Met een eigen modem zal je dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen. Je zult dit zelf moeten instellen. Heb je een FRITZ!Box, dan zijn FRITZ!Repeaters een goede oplossing. Deze kun je ook, als je wilt, via ons aanschaffen (F!R 2400).

De verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn werken niet met een eigen modem.

 

Wat doet KPN wel en wat niet bij het instellen van een eigen modem?

In de Experia Box die we leveren staat alles goed ingesteld om direct gebruik te kunnen maken van Internet, televisie en bellen. Als je een ander modem wilt gebruiken dan moet je die zelf instellen. KPN kan je daar, via de reguliere klantenservice, niet bij helpen. Je bent ook zelf verantwoordelijk, en aansprakelijk, dat je modem (en de verbinding daarvan met ons netwerk) veilig is.

 

Ik heb toch hulp nodig bij het instellen/aanpassen, waar kan ik terecht?

Je kunt terecht bij de fabrikant van je modem, of je vraag stellen hier op het forum. Andere forumgebruikers kunnen je dan helpen. Het moderatorteam kan hierbij bijspringen om te helpen gebaseerd op kennis die zij hebben. We hebben daarnaast een topic met handige links en tips in het algemeen.

Wil je toch meer ondersteuning dan kun je KPN Service Plus toevoegen aan je abonnement. Dit kost €5 per maand en zorgt ervoor dat je, als je belt, altijd wordt doorverbonden naar KPN Service Plus. Je krijgt dan een expert aan de lijn met een passie voor techniek en telecom met alle tijd om jou te helpen. KPN Service Plus kun je via je MijnKPN, of via de klantenservice toevoegen aan je abonnement.

 

Ik heb een probleem met mijn diensten, wat nu?

Als je problemen ervaart met je diensten terwijl je een eigen modem hebt aangesloten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden.

Als er geen storing is kan de reguliere klantenservice je niet helpen zolang je eigen modem aangesloten is. Kom je er zelf niet uit, sluit dan ook eerst je Experia Box weer aan. Is het probleem dan opgelost, dan zit de oorzaak hem ergens in je eigen apparatuur. Je kunt dan hulp krijgen via KPN Service Plus. Ook kun je de vraag hier op het forum stellen zodat andere gebruikers je kunnen helpen.

Komt het probleem ook voor met de Experia Box aangesloten, dan kun je natuurlijk wel bij de reguliere klantenservice terecht. In dat geval mag je ook nog steeds je vraag hier op het forum stellen. De moderators, en andere gebruikers, zullen dan helpen.

 

Krijg ik nog wel updates voor andere KPN apparaten die ik heb?

Ja, de tv ontvanger zal zijn updates blijven krijgen zoals je gewend bent.

Overige KPN apparaten die je koopt zoals de Experia Wifi, of SuperWifi punten blijven ook gewoon hun updates krijgen.

 

Kan ik via KPN een ander modem krijgen?

Ja, dit kan. Je kunt via ons een FRITZ!Box huren in plaats van je Experia Box. Hoe dat werkt lees je hier: FRITZ!Box bij KPN

https://www.kpn.com/sip


Maar ja, je zult moeten inloggen met je KPN ID uiteraard, daar is niets aan te doen 😉


Ook hier een probleem met het verkrijgen van de sip-gegevens om deze in te voeren in mijn Fritz!Box 7490.

Ik krijg (via de Experia Box) de melding dat het gebruik van de servicetool niet mogelijk is, en dat ik moet zorgen thuis te zijn en verbonden te zijn met mijn eigen KPN-netwerk. Dat is in mijn geval allemaal in orde, maar verder dan deze melding kom ik dus niet.

Wie weet een oplossing?

Piet.


Ik krijg (via de Experia Box) de melding dat het gebruik van de servicetool niet mogelijk is, en dat ik moet zorgen thuis te zijn en verbonden te zijn met mijn eigen KPN-netwerk. Dat is in mijn geval allemaal in orde, maar verder dan deze melding kom ik dus niet.

Voor alle zekerheid, je krijgt dus de onderstaande melding terwijl je thuis via wifi of met een netwerkkabel de SIP gegevens wilt inzien / wijzigen. Klopt dat?

En je gebruikt de KPN ID waar jouw thuis abonnement onder vastgelegd is. Klopt dat?


@wjb  Klopt allebei.

Piet.


Hallo @Adja Menno en @P.J.M. van der Vooren, heel vervelend dit.. Ik weet dit niet precies, maar ga het uit laten zoeken en kom erop terug zodra ik meer weet. 


Ik ben ondertussen een pro geworden.

Je moet wel eerst alles hebben gekoppeld aan je kpn id op het adres,voor alle voordelen. 

Als je dan inloggen lukt het wel om je sip gegevens te veranderen en te verkrijgen. Eerst dus alle kon producten koppelen aan je opn id.


@wjb @Erik_ @Marcia_ @Adja Menno @Lisa

Naar ik heb vernomen kan een van jullie mij wellicht verder helpen met het probleem rond de servicetool. Overigens is alles gekoppeld aan mijn KPN ID, dus dat zou volgens mij niet de oorzaak kunnen zijn.

Wellicht is het een idee om de benodigde gegevens die met de servicetool kunnen worden opgevraagd eventueel ook schriftelijk ter beschikking te stellen van de klant die hiernaar vraagt? XS4ALL verstrekt deze gegevens bijvoorbeeld ook per brief. 

Piet.


@wjb @Erik_ @Marcia_ @Adja Menno @Lisa

Naar ik heb vernomen kan een van jullie mij wellicht verder helpen met het probleem rond de servicetool. Overigens is alles gekoppeld aan mijn KPN ID, dus dat zou volgens mij niet de oorzaak kunnen zijn.

Wellicht is het een idee om de benodigde gegevens die met de servicetool kunnen worden opgevraagd eventueel ook schriftelijk ter beschikking te stellen van de klant die hiernaar vraagt? XS4ALL verstrekt deze gegevens bijvoorbeeld ook per brief. 

Piet.

Volgens mij kan je niets opvragen met de tool. Je moet zelf een wachtwoord instellen. Dacht ik... 


Wellicht is het een idee om de benodigde gegevens die met de servicetool kunnen worden opgevraagd eventueel ook schriftelijk ter beschikking te stellen van de klant die hiernaar vraagt? XS4ALL verstrekt deze gegevens bijvoorbeeld ook per brief. 

Dat kan niet want KPN weet het wachtwoord niet van jouw SIP account.

Overigens weet XS4ALL ook het SIP wachtwoord niet van haar klanten en kan die dus ook niet per brief opsturen.


@Erik_, kan jij eens naar kijken waarom @P.J.M. van der Vooren geen gebruik kan maken van de servicetool voor de SIP gegevens?


Klopt,het ww moet je zelf aanmaken.

Je gaat naar kpn.com/sip en logt hier in.

Vervolgens zie je gebruikersnaam en.moet je zelf een wachtwoord aanmaken.

Dan log je in in je fb en bij telefoon gegevens voer je het in, wallah klaar is kees.


Ik ben ondertussen een pro geworden.

Je moet wel eerst alles hebben gekoppeld aan je kpn id op het adres,voor alle voordelen. 

Als je dan inloggen lukt het wel om je sip gegevens te veranderen en te verkrijgen. Eerst dus alle kon producten koppelen aan je opn id.

Het is inderdaad belangrijk dat je vaste diensten gekoppeld zijn aan het betreffende KPN ID. Goed dat het bij jou gelukt is! Ik begrijp van @P.J.M. van der Vooren, dat de vaste diensten wél al gekoppeld had aan het betreffende KPN ID waarmee je inlogt.

 

@wjb Erik is er zaterdag weer i.v.m. zijn weekenddienst:disappointed_relieved:


@wjb Erik is er zaterdag weer i.v.m. zijn weekenddienst:disappointed_relieved:

@Marcia_,

Daarom ben ik blij dat jij er achteraan gaat. :wink:

Het is natuurlijk vreemd dat @P.J.M. van der Vooren onderstaande melding krijgt terwijl hij gewoon op zijn thuisnetwerk aangesloten is.

 


Ik ben er nog niet achter! Het is op dit moment best druk op alle klantenservice ingangen, dus de collega's van de TechDesk vragen of je ze wilt bellen, @P.J.M. van der Vooren. Dan kunnen ze de tijd nemen om er met je naar te kijken! Hopelijk is het dan snel opgelost. Wil je laten weten wat er uit gekomen is?


Wellicht is het een idee om de benodigde gegevens die met de servicetool kunnen worden opgevraagd eventueel ook schriftelijk ter beschikking te stellen van de klant die hiernaar vraagt? XS4ALL verstrekt deze gegevens bijvoorbeeld ook per brief. 

Dat kan niet want KPN weet het wachtwoord niet van jouw SIP account.

Overigens weet XS4ALL ook het SIP wachtwoord niet van haar klanten en kan die dus ook niet per brief opsturen.

Ik bedoel uiteraard dat XS4ALL de gebruikersnaam per brief toestuurt. Het wachtwoord dient de gebruiker inderdaad zelf aan te maken.

Piet.


Ik ben er nog niet achter! Het is op dit moment best druk op alle klantenservice ingangen, dus de collega's van de TechDesk vragen of je ze wilt bellen, @P.J.M. van der Vooren. Dan kunnen ze de tijd nemen om er met je naar te kijken! Hopelijk is het dan snel opgelost. Wil je laten weten wat er uit gekomen is?

Ik heb inmiddels contact gehad met de TechDesk, en daar constateerde men na de nodige vragen en testen dat het probleem met de servicetool aan de kant van KPN moet zitten. Het wordt momenteel onderzocht en daarna word ik teruggebeld.

Piet.


Bij mij werkt die servicetool ook niet.


Ik heb een probleempje ontdekt , namelijk als ik naar mijn 06  bel krijg ik een bezet toon. 

 

Wie o wie weet waar dat aan ligt!

Ik zag wel in de experiabox dat sip1,sip 3 en sip4 waren aangevinkt. 

Hoe moeten de instellingen staan bij de fritzbox?


Ik heb een probleempje ontdekt , namelijk als ik naar mijn 06  bel krijg ik een bezet toon. 

 

Wie o wie weet waar dat aan ligt!

Ik zag wel in de experiabox dat sip1,sip 3 en sip4 waren aangevinkt. 

Hoe moeten de instellingen staan bij de fritzbox?

Kijk eens aub of het hiermee lukt?

https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/90_Bij-sommige-oproepen-wordt-een-verkeerd-uitgaand-telefoonnummer-gebruikt/#zd

https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/28_Uitgaande-telefoongesprekken-via-internet-niet-mogelijk#zd

 

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric


Ik ben er nog niet achter! Het is op dit moment best druk op alle klantenservice ingangen, dus de collega's van de TechDesk vragen of je ze wilt bellen, @P.J.M. van der Vooren. Dan kunnen ze de tijd nemen om er met je naar te kijken! Hopelijk is het dan snel opgelost. Wil je laten weten wat er uit gekomen is?

Ik heb inmiddels contact gehad met de TechDesk, en daar constateerde men na de nodige vragen en testen dat het probleem met de servicetool aan de kant van KPN moet zitten. Het wordt momenteel onderzocht en daarna word ik teruggebeld.

Piet.

Ik ben nog niet teruggebeld door de TechDesk van KPN, maar ik merkte dat ik vandaag ineens wel gebruik kon maken van de servicetool. Alle stappen doorlopen, en  daarna de benodigde gegevens ingevoerd in mijn Fritz!Box 7490. Alles verliep zonder problemen, dus mijn Vaste Telefonie werkt nu ook via de Fritz!Box. Na bijna twee weken zonder internet en ruim twee weken zonder vaste telefonie gezeten te hebben kan ik maar één ding zeggen: Jippie! :thumbsup:

Piet.


KPN levert een Fritz!Box 7590 bij een glasvezelverbinding. Op de webiste van AVM (https://nl.avm.de/producten/fritzbox/) staat echter dat alleen de Fritz!Box 5490 onder het kopje ‘Glasvezel’ en dus niet de 7590. Hoe zit dit?

André


KPN levert een Fritz!Box 7590 bij een glasvezelverbinding. Op de webiste van AVM (https://nl.avm.de/producten/fritzbox/) staat echter dat alleen de Fritz!Box 5490 onder het kopje ‘Glasvezel’ en dus niet de 7590. Hoe zit dit?

De 5490 is voor aansluiting rechtstreeks op de glasvezel en dat is niet te prefereren.

Bij de glasvezel aansluitingen van KPN zit er een NTU (Netwerk Termination Unit) aangesloten op de glasvezel en wordt de FRITZ!Box op de NTU aangesloten.

De 7590 is de juiste FRITZ!Box.


KPN levert een Fritz!Box 7590 bij een glasvezelverbinding. Op de webiste van AVM (https://nl.avm.de/producten/fritzbox/) staat echter dat alleen de Fritz!Box 5490 onder het kopje ‘Glasvezel’ en dus niet de 7590. Hoe zit dit?

De 5490 is voor aansluiting rechtstreeks op de glasvezel en dat is niet te prefereren.

Deze thread gaan over vrije modemkeuze. Bewoording als “is niet te prefereren” suggereert dat er toch wat anders aan de hand is. Vrije modemkeuze maar toch moet je gewoon de NTU van KPN gebruiken en de 7590 gebruiken. Omdat dat KPN beter uitkomt? Of dat KPN daar makkelijk meer aan verdient? Of omdat het anders het niet rijmt met SIB apparaten of de PON ONT? Of omdat je anders de overbodige ExperiaBox niet meer makkelijk kan aansluiten? Of is die 5490 een inferieur model of EOL? Of wat?

 


Deze thread gaan over vrije modemkeuze. Bewoording als “is niet te prefereren” suggereert dat er toch wat anders aan de hand is. Vrije modemkeuze maar toch moet je gewoon de NTU van KPN gebruiken en de 7590 gebruiken. Omdat dat KPN beter uitkomt? Of dat KPN daar makkelijk meer aan verdient? Of omdat het anders het niet rijmt met SIB apparaten of de PON ONT? Of omdat je anders de overbodige ExperiaBox niet meer makkelijk kan aansluiten? Of is die 5490 een inferieur model of EOL? Of wat?

Er is maar één organisatie die spreekt over een vrije modemkeuze en dat is KPN. Dat komt omdat KPN haar Experia Box een modem noemt terwijl het een router met ingebouwd VDSL modem is.

Er is echter helemaal geen sprake van een vrije modemkeuze maar van een vrije routerkeuze. Dat op VDSL aansluitingen een vrije routerkeuze vrijwel direct impliceert dat daarmee ook een modem gekozen wordt moge duidelijk zijn, maar primair gaat het om de router functionaliteit.

Nu is de NTU formeel ook geen modem naar een media-converter maar dat terzijde.

Dat maakt ook allemaal niet uit, het is mijns inziens onzinnig om de NTU er tussenuit te willen halen, dat apparaat speelt geen actieve rol in de routering van data, het is puur gericht in het omzetten van licht in stroompjes vice-versa.

En als je een router hebt met een glasvezel connector, be my guest, geen probleem.

Bij GPON ligt dat laatste wat moeilijker want er zijn naar mijn weten nog geen leveranciers van routers die daarvoor geschikte modules leveren.

 

Voor de goede orde, er is wettelijk nog altijd geen sprake van een vrije routerkeuze. Die wordt ook niet eerder dan eind 2020 en waarschijnlijk pas ergens in 2021 verwacht.