Skip to main content

 https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm ziet er mooi uit maar waar staan nu de instructies?

Stap 3: Apparatuur instellen

Je eigen apparaat moet ingesteld worden om te kunnen gebruiken voor onze producten. Gebruik hiervoor de handleiding van de fabrikant of leverancier en de instructies op deze pagina.

Welke instructies?

Via https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials krijg ik de volgende details van mijn aansluiting:

De van KPN gehuurde FritzBox 7590 wil ik vervangen door mijn Ubiquiti Dream Machine. Ik gebruik ALLEEN KPN Internet.

Kan dit en zo-ja, hoe dan?

Hallo @Bearded , @wjb weet hier veel van, die wil je misschien wel helpen, ik heb hem even ingeseind.

KPN ondersteunt het gebruik van eigen modem/router door aan te geven waar de apparatuur minimaal aan moet voldoen en welke parameters in te vullen zijn in de betreffende modem/router.

KPN heeft geen handleidingen van de betreffende modem/routers, daarvoor moet je bij de fabrikant van de betreffende apparatuur zijn.

 


Hallo @Bearded 

 

Ja dat kan.

Op die eigen-apparatuur pagina kan je ook een Glasvezel Internet (PDF) bestand vinden.

Daar staat dit in:

Technische details Internet
•  PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
•  PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
•  Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
•  IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
•  IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

 

Je moet die gegevens in jouw UDM invoeren, als je alleen internet gebruikt kan je dat heel simpel via de (controller) webinterface doen, hier een (oud) voorbeeld van een USG-3P, dat is volgens mij bijna hetzelfde, alleen staat hier nog geen IPv6 ingesteld, maar die kan je m.b.v. bovenstaande instellingen instellen.

 


Hallo @GeSp @JanD 

Bedankt voor jullie reacties.

“KPN ondersteunt het gebruik van eigen modem/router door aan te geven waar de apparatuur minimaal aan moet voldoen en welke parameters in te vullen zijn in de betreffende modem/router.”

welke parameters: de informatie in de PdF is verre van compleet en dusdanig cryptisch opgeschreven dat de ‘gemiddelde klant’ hier niet mee uit de voeten kan. Aan de wettelijke verplichting voor eigen modem gebruik wordt marginaal voldaan en dan hebben we het nog niet eens over de discussie of de Genexis XGS-PON ONT nu wel / niet te vervangen moet zijn...

“KPN heeft geen handleidingen van de betreffende modem/routers, daarvoor moet je bij de fabrikant van de betreffende apparatuur zijn.”

Dit begrijp ik volledig en is ook verder geen discussie waardig.

Na een ochtend experimenteren heb ik het geheel aan de praat: mijn Ubiquiti Dream Machine is nu gekoppeld aan de KPN Genexis XGS-PON ONT XGS2110.

Het werkend krijgen voor een IPv4 verbinding was relatief simpel, de IPv6 verbinding een uitdaging.

De snelheid van de verbinding laat helaas te wensen over, hierover misschien later meer.

FWIW hierna wat screenshots met de werkende instellingen onder UniFi OS UDM 1.12.22 voor de ‘liefhebber’….

WAN instellingen

 

LAN instelling, Router Advertisement (RA) aanzetten is essentieel!
Gemeten snelheid
Het werkt, ICMP staat niet aan dus resultaat verklaarbaar

 


Hallo @Bearded 

 

Fijn dat het werkt.

Kan je ook eens testen zonder dat je Smart Queues aangevinkt hebt, dat kan namelijk ook voor een tragere verbinding zorgen.


Hallo @GeSp bedankt voor de tip, zonder Smart Queues lijkt het wel wat beter maar de upload nog niet echt top. Kan ook een moment opname zijn. Ik ben van plan om t.z.t. een 24 uur test te doen.

 

 


Download is nu i.d.d. veel beter maar upload minder dan eerst, als je goed wilt testen gebruik dan een speedtest app, KPN heeft die niet maar je kan er b.v. 1 deze https://www.speedtest.net/ website gebruiken, dan heb je ook nog de mogelijkheid om via verschillende servers te testen.


Hallo @Bearded en @GeSp , de meest betrouwbare speedtest-app is die van Ookla, te downloaden in de MSStore voor een Windows10/11-platform.

Met een goede verbinding, bekabeld gemeten met 1 machine moet plusminus 930/930Mbit/s haalbaar zijn.

 


Hallo @JanD 

De site waarnaar ik verwijs is van Ookla.


Hallo @JanD 

De site waarnaar ik verwijs is van Ookla.

Hallo @GeSp dat weet ik, maar het gaat om de specifieke app binnen de MSstore, die draait op een Windowsplatform, daarvan is gebleken dat deze de meest accurate snelheden weergeeft.

 

 


Hallo @JanD @GeSp 

Het resultaat van 1048 metingen (zonder enige andere netwerk activiteiten) gedurende ±6 uur met de Ubiquiti Dream Machine m.b.v. een kabel rechtstreeks verbonden naar de KPN Genexis XGS-PON ONT XGS2110 m.b.v. de Ookla app hier onder te bewonderen. 

De download is zoals je mag verwachten ±930 MB/s met weinig spreiding.
De upload is echter met ±650 MB/s niet best, met een zeer brede spreiding!

Zo’n 7 maanden terug was dit probleem m.b.t. te ‘trage’ upload er nog niet maar ook toen zat er al meer spreiding in de uploads dan de downloads, zie mijn forum bijdrage van toen:

En ja, wat nu? Ik denk dat de erratic upload een KPN-probleem is maar wie gaat mij geloven en dan als nog, wie gaat er wat aan doen? Ik ga, om mijn eigen mooie Dream Machine uit te sluiten als mogelijke bron van deze problemen, ook nog een lange meting doen m.b.v. de van KPN gehuurde Fritz!Box 7590. Als daar het zelfde resultaat uitkomt dan….?

 


Met die gehuurde Fritz!Box heb je toch ook toegang tot de KPN Service Plus helpdesk, als je dan nog steeds hetzelfde upload probleem dan hebt zou ik die bellen, via het normale 0800-0402 klantenservicenummer zou je daar dan contact mee moeten krijgen.


Het resultaat van 497 metingen (zonder enige andere netwerk activiteiten) gedurende ±3 uur met de KPN gehuurde Fritz!Box 7590 m.b.v. een kabel rechtstreeks verbonden naar de KPN Genexis XGS-PON ONT XGS2110 m.b.v. de Ookla app hier onder te bewonderen. 

Zowel download & upload is zoals je mag verwachten: ±940 Mbps met relatief bijzonder weinig spreiding en nooit minder dan ±800 Mbps en soms met zeer indrukwekkende maxima van ruim 940 Mbps, rond de theoretische max te verwachte waardes.

Conclusie: Het is de Ubiquiti Dream Machine die eerder gerapporteerde problemen veroorzaakt en niet KPN, excuses dat ik dit heb gesuggereerd.

Er valt veel te tweaken aan de Ubiquiti Dream Machine settings, t.z.t. zal ik eens kijken of ik kan uitvinden wat er aan de hand is. 

 


Dat zijn i.d.d. betere waarden.

Heb je verder nog wat aan staan op de UDM waardoor de hardware offload uitgeschakeld is of misschien staat deze gewoon niet aan?

Als je b.v IDS/IPS aan hebt staan wordt de hardware offload uitgeschakeld en zou je volgens de specs nog maar 850 Mbps moeten halen, vaak haal je dan toch gewoon hogere snelheden, maar je zou kunnen kijken of dat verschil maakt in je upload (ik zou dan eigenlijk eerder een lagere download dan upload verwachten).


@GeSp Alle “Threat Management” af op Ubiquiti Dream Machine die m.b.v. een kabel rechtstreeks verbonden is aan de KPN Genexis XGS-PON ONT XGS2110 heeft geen impact op de Upload snelheid, nog steeds variabel en nooit op zijn theoretische max, altijd ±100 Mbps te weinig.

Ook het aanzetten van “Jumbo frames” heeft geen invloed.


@Bearded Ik zou dan verder ook niet weten waar het aan ligt.

Misschien weet @wjb nog een instelling die zoiets zou kunnen veroorzaken?


Ik lees als het goed is dat jij de modem wil vervangen door de UDM.

Ik heb zelf ook een vraag. Ik heb nu Ziggo en heb hun router in bridge modus laten zetten en gebruik de UDM erachter als router. Ik wil graag overstappen naar KPN met glasvezel en ben benieuwd of dit ook kan bij KPN. Dus de UDM achter de KPN box 12? En werkt de KPN box dan ook slechts als modem?

Ik ben niet heel technisch met netwerken, maar de UDM en AP's werkend krijgen bij Ziggo lukte me wel...😅


Hi @Ashwin_T Ik wilde mijn UDM rechtstreeks aan de KPN Genexis XGS-PON ONT XGS2110 koppelen dus zonder KPN box 12.  Ik heb dit nooit voor 100% lekker aan de praat gekregen. Ondertussen mijn KPN abbo opgezegd, veel te veel gedoe om alleen je eigen spullen te gebruiken. Bij Ziggo gaat dit m.b.v. een FRITZ!Box 6690 Cable modem wel. Om de UDM te gebruiken bij Ziggo moet je hun router in bridgemode zetten en dan zit je dus niet rechtstreeks op de kabel zoals met de FRITZ!Box 6690 wel mogelijk is. Voor KPN glasvezel is rechtstreeks gebruik van Ubiquiti spullen (nog) niet simpel te realiseren. Wat goed werkt is Fritz!Box 7590. Kortom, bij zowel KPN als Ziggo zijn de Fritz!Box spullen op dit moment de enigste oplossing die ‘simpelweg werken’.


Hallo @Bearded 

 

Ja dat kan.

Op die eigen-apparatuur pagina kan je ook een Glasvezel Internet (PDF) bestand vinden.

Daar staat dit in:

Technische details Internet
•  PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
•  PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
•  Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
•  IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
•  IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

 

Je moet die gegevens in jouw UDM invoeren, als je alleen internet gebruikt kan je dat heel simpel via de (controller) webinterface doen, hier een (oud) voorbeeld van een USG-3P, dat is volgens mij bijna hetzelfde, alleen staat hier nog geen IPv6 ingesteld, maar die kan je m.b.v. bovenstaande instellingen instellen.

 

Super!

 


Hallo @Johnny1974 


De VLAN ID moet je aanvinken en daar 6 invullen.

 

Aanvulling, anders is dit niet te volgen:

Er stond bij zijn post een afbeelding met zijn instellingen die later weggehaald is, inclusief de vraag waarom het niet werkt.

Dat is na mijn antwoord vervangen door: Super!

 


Dank @Bearded voor de nieuwe interface instellingen! Had een hard hoofd in om dat kastje weg te doen en met allemaal instellingen aan de gang te gaan maar je screenshots werken heel verhelderend.


Dag allemaal,

Al geruime tijd (ongeveer een jaar) heb ik gewerkt met een UDM pro die rechtstreeks aangesloten was op de ONT van KPN. Nu was het zo dat ik na een stroomstoring wel een de ONT opnieuw moest opstarten en dan werkte de setup weer goed. 

Laatst is de stroom iets langer onderbroken geweest en daarna lukt het mij niet meer om de verbinding stabiel te krijgen. Met de Experiabox werkt alles goed, maar de UDM krijgt soms vaak, soms iets minder vaak dropouts van de internetverbinding. Hebben jullie tips over hoe ik dit op zou kunnen lossen?

Ik heb al wat verschillende instellingen geprobeerd, maar de onderstaande gebruik ik op dit moment.

 


Hallo @JHoogeveen , @wjb weet hier veel van, misschien wil hij je wel helpen. Ik heb hem even ingeseind.

Succes.

 


@JanD, super. Dank je voor het doorverwijzen. Hieronder nog even de toevoeging dat het inderdaad wel werkt met de Experiabox, maar nu ik weer alleen de UDM pro gebruik af en toe een outage.

 


Ik heb geen idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn.


Veel meldingen die ik terug zie komen zijn:

<inform_stat-1> WARN X - skip matching ifname=ppp0, value of 'ifname' is null

<inform_stat-1> WARN X - skip matching ifname=eth0, value of 'ifname' is null

<ucare-device-check-task> WARN ucare - Device check failed: warranty.svc.ui.com

<inform-6> WARN udm - No reported ethernets[idx_reported=false, idx_mac=null] match cached ethernet[idx=1, Mac=xx:xx:xx:xx:xx:xx]

<ws-notify> WARN api - unable to send over websocket java.lang.IllegalStateException: The WebSocket session [19] has been closed and no method (apart from close()) may be called on a closed session

<ws-notify> WARN api - unable to send over websocket java.lang.IllegalStateException: The remote endpoint was in state [TEXT_FULL_WRITING] which is an invalid state for called method

<ips-alert-caching> WARN  ips - Error in ips

De meldingen lijken te beginnen op 17-2-2023 na het draaien van update UniFi 7.2.97. Helaas werkte het terugzetten naar een backup van daarvoor niet. Sommige meldingen zie ik honderden keren terugkomen. Ziet iemand een bekende melding of oorzaak?