Skip to main content

Weet iemand waar ik een xgs-pon-module (zonder ont) voor de FRITZ!Box 5530 fiber kan bemachtigen?

Die staat “aangekondigd” op de fritzschop maar bij navraag wat die moet kosten laten ze me wat in de steek. Nu is die shop sowieso erg duur maar die module moet toch nog wel ergens anders te krijgen/te koop zijn dan alleen die fritzschop?

Waar ik nou benieuwd naar ben 

Als @jpdelabou het serienummer van de (oude) ONT in de fritzbox zet 

Of dat werkt (ONT clone) 

Ook wat over gelezen op een Duits forum dat dit kan 

Maar de vraag of het bij kpn werkt 

In dit geval bij provider Online 

 

 


@peter-keetfm Dat wil ik zeker wel proberen, maar WAAR EN HOE zet ik het serienummer van de (oude) ONT over. (ONT clone) De FRITZ!SFP heeft als ONT een eigen S/N….


@peter-keetfm Dat wil ik zeker wel proberen, maar WAAR EN HOE zet ik het serienummer van de (oude) ONT over. (ONT clone) De FRITZ!SFP heeft als ONT een eigen S/N….

Als het goed is staat op de oude huidige ont een nummer dat kun je invoeren bij link 

http://fritz.box/support.lua 

Niet het ont module nummer van de Fritz module gebruiken 

Afbeelding heb ik ff van internet geplukt 

Voorbeeld kan iets anders zijn 

Of het werkt is niet zeker maar nogmaals proberen kan geen kwaad 

 


@peter-keetfm Ja wel gevonden GPON PLOAM… sn ingevuld nog geen succes bij opnieuw opstarten op glasvezel...helaas


Iemand heeft mij het volgende ingefluisterd @jpdelabou:

Onderstaande ID heb je nodig voor aanmelden (in de service tool-KPN), bij aansluiten van de XGSPON SFP in de 5530.

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5530/1167_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-configureren/

 


Met als toevoeging dat er een blauwe UPC connector gebruikt zou moeten worden voor het aansluiten, in plaatst van de groene die te zien is op jouw foto:

 


Met als toevoeging dat er een blauwe UPC connector gebruikt zou moeten worden voor het aansluiten, in plaatst van de groene die te zien is op jouw foto:

 

Maar dat ligt er aan welke aansluiting er zit 

Dit kan ook APC zijn groen

In mijn geval is het blauw naar blauw pc

Bij mijn fritzbox 5490 

De nieuwere fritboxen (sfp module) hebben meestal groen 

Bij elke koppeling moet ook een zo geheten one click cleaner gebruikt worden

 

 


Met als toevoeging dat er een blauwe UPC connector gebruikt zou moeten worden voor het aansluiten, in plaatst van de groene die te zien is op jouw foto:

Op de SFP's van een 5530 moet juist een LC/APC gebruikt worden. Hierin wijkt AVM wel af van de standaard, normaal gesproken moeten er inderdaad LC/UPC of SC/UPC connectoren gebruikt worden op SFP-modules. 😉


 

😉

-


@Maja_  Ja, ik denk dat je gelijk hebt, had ook al gezien bij de .Fiberinfo op de FB dat de connectie van de SFP een  SC/UPC moet zijn. Kabel al besteld. Verder heb ik bij AVM een support aanvraag lopen. Verder vanmiddag de grote nachtmerrie happend… pff de UTP Aan kabel van het modem naar de ONT bleek geklemd achter de kast te zitten en bij het naar voren schuiven het hele zaakje van de muur getrokken gevolg geen glasvezel meer. Ma. ochtend 8uur monteur dat wel...


@Maja_ 

 


Sorry voor mijn verkeerde bericht hierboven klopt niet zal het weg halen 


Dit is wel een leuk stukje 

Ik gebruik de PC variant 

Het heeft ook met de bolling te maken van het connectie punt 

Link: http://m.nl.fibresplitter.com/news/8-types-most-common-fiber-optic-lc-connector-i-21251659.html


@Maja_  Ja, ik denk dat je gelijk hebt, had ook al gezien bij de .Fiberinfo op de FB dat de connectie van de SFP een  SC/UPC moet zijn. Kabel al besteld. Verder heb ik bij AVM een support aanvraag lopen. Verder vanmiddag de grote nachtmerrie happend… pff de UTP Aan kabel van het modem naar de ONT bleek geklemd achter de kast te zitten en bij het naar voren schuiven het hele zaakje van de muur getrokken gevolg geen glasvezel meer. Ma. ochtend 8uur monteur dat wel...

Oei 😬 Hopelijk kan de monteur dat direct herstellen!


Dit is wel een leuk stukje 

Ik gebruik de PC variant 

Het heeft ook met de bolling te maken van het connectie punt 

Link: http://m.nl.fibresplitter.com/news/8-types-most-common-fiber-optic-lc-connector-i-21251659.html

PC en UPC kunnen gelukkig door elkaar gebruikt worden :)


Dit is wel een leuk stukje 

Ik gebruik de PC variant 

Het heeft ook met de bolling te maken van het connectie punt 

Link: http://m.nl.fibresplitter.com/news/8-types-most-common-fiber-optic-lc-connector-i-21251659.html

PC en UPC kunnen gelukkig door elkaar gebruikt worden :)

Dat klopt

Mijn kpn netwerk aansluiting heeft pc 

Mijn fritzbox heeft pc 

Waarom zou ik dan geen pc kabel er tussen doen en voor wat anders gaan 🤪

 


Mijn kpn netwerk aansluiting heeft pc 

Blijkbaar heb jij jouw FTU dus niet (gratis) laten vervangen terwijl dit wel de normale procedure is.


Mijn kpn netwerk aansluiting heeft pc 

Blijkbaar heb jij jouw FTU dus niet (gratis) laten vervangen terwijl dit wel de normale procedure is.

Nee, Peter heeft een TY-01 FTU die niet vervangen hoeft te worden. Enkele de oude Genexis-FTU's worden vervangen voor TK-01's omdat die op geen enkele manier DHZ-vriendelijk zijn:

 

 

 

GN-01's worden bij KPN altijd al omgebouwd naar een GN-02 door de KPN monteur omdat KPN hier geen geschikte NT's voor heeft. In een hoop gevallen zijn die FTU's ook nog eens verzegeld waardoor de NT niet eens verwijderd kan worden zonder schade. Verder zijn de FTU's nooit verzegeld in de zin dat de verzegeling gebroken moet worden om een NT te plaatsen.


AON is géén XGSPON!

GPON is géén XGSPON!

Elke SFP-module voor AON, GPON en XGSPON hebben verschillende connectors en dat met verschillende connectors heeft ook nog te maken met de type router. Dat is ook weer verschillend. Van enige standaardisatie is overduidelijk nog geen sprake……….


AON is géén XGSPON!

GPON is géén XGSPON!

Elke SFP-module voor AON, GPON en XGSPON hebben verschillende connectors en dat met verschillende connectors heeft ook nog te maken met de type router. Dat is ook weer verschillend. Van enige standaardisatie is overduidelijk nog geen sprake……….

Welkom terug, werkt het nu beetje fatsoenlijk na de FW update?

Ik kan niet wachten tot ik het bij mij kan aansluiten. Ik heb in iedergeval alles in huis dus als KPN Netwerk beetje opschiet... 

Ja best verwarrend, AVM/FRITZ heeft in iedergeval op de AON en GPON SFP module een klein groene LC APC aansluiting en zover ik zie op de XGS-PON SFP module een GROTE BLAUWE SC UPC aansluiting maar dat kan natuurlijk weer afwijken uiteindelijk


> Welkom terug, werkt het nu beetje fatsoenlijk na de FW update?

Hoe weet jij dat? Het werkt nu inderdaad weer als vanouds. De upload blijft wisselend, maar die wisseling is nu méér dan acceptabel…….. De download is “aardig” stabiel.

Er is nu veel verwarring met de verschillende “soorten” glasvezel. De meest gangbare is AON, omdat je die zelf mag en kan aansluiten. De XGSPON is tamelijk nieuw en daarom wat “ongeliefd”. “Onbekend” maakt “ongeliefd”. Je kunt nu nòg niet “zelf” XGSPON aansluiten, maar dat zal tzt wel kunnen. Zoals nu wel bij AON.

Bij de meegeleverde SFP-modules van de FRITZ!Box 5530 en FRITZ!BOx 5590 fiber hebben een LC/APC connector en een SFP XGSPON-module heeft weer een andere connector een SC/UPC connector. Volgens mij is de connector aan de FTU wel overal hetzelfde SC/APC.


> Welkom terug, werkt het nu beetje fatsoenlijk na de FW update?

Hoe weet jij dat? Het werkt nu inderdaad weer als vanouds. De upload blijft wisselend, maar die wisseling is nu méér dan acceptabel…….. De download is “aardig” stabiel.

Er is nu veel verwarring met de verschillende “soorten” glasvezel. De meest gangbare is AON, omdat je die zelf mag en kan aansluiten. De XGSPON is tamelijk nieuw en daarom wat “ongeliefd”. “Onbekend” maakt ongeliefd. Je kunt nu nòg niet “zelf” XGSPON aansluiten, maar dat zal tzt wel kunnen. Zoals nu wel bij AON.

Bij de meegeleverde SFP-modules van de FRITZ!Box 5530 en FRITZ!BOx 5590 fiber hebben een LC/APC connector en een SFP XGSPON-module heeft weer een andere connector een SC/UPC connector. Volgens mij is de connector aan de FTU wel overal hetzelfde SC/APC.

Ik heb gewoon de ftu met de blauwe aansluiting SC/PC. (volgens mij de meest voorkomende)

Het verschil met AON en PON netwerk is.

AON werkt direct en is 1 op 1 verbinding.

PON werkt via een registratie van serie nummer. 

PON deel je met 31 andere gebruikers.

 


> Welkom terug, werkt het nu beetje fatsoenlijk na de FW update?

Hoe weet jij dat? Het werkt nu inderdaad weer als vanouds. De upload blijft wisselend, maar die wisseling is nu méér dan acceptabel…….. De download is “aardig” stabiel.

Ik had je bericht op een forum ergens anders gezien 😏 en dacht oei moet ik ook even opletten later (of dat bij mij dan wel stabiel werkt en anders ook speciale FW update krijgen)

Er is nu veel verwarring met de verschillende “soorten” glasvezel. De meest gangbare is AON, omdat je die zelf mag en kan aansluiten. De XGSPON is tamelijk nieuw en daarom wat “ongeliefd”. “Onbekend” maakt “ongeliefd”. Je kunt nu nòg niet “zelf” XGSPON aansluiten, maar dat zal tzt wel kunnen. Zoals nu wel bij AON.

Ja, ik verwacht bij mij ook XGS-PON ivm nieuwe aansluting dus dat weet ik 99% zeker. Helaas werkt KPN netwerk nog niet mee, ondanks vele beloftes dat ze bellen (vandaag maar weer een bericht gestuurd, want telefonisch heb je al helemaal niks eraan. (dan krijg je Alinq die niks kunnen zeggen). 

 

Bij de meegeleverde SFP-modules van de FRITZ!Box 5530 en FRITZ!BOx 5590 fiber hebben een LC/APC connector en een SFP XGSPON-module heeft weer een andere connector een SC/UPC connector.

Ja hier was ik inderdaad inmiddels achter, ik verwacht dus XGS-PON te krijgen dus heb hier een kabeltje voor via https://www.dustinhome.nl/product/5011232310/ufiber?ssel=false

Volgens mij is de connector aan de FTU wel overal hetzelfde SC/APC.

Dit verschilt per FTU volgens mij, mijn TK01 is inderdaad GROOT GROEN SC/APC

Waarschuwing, maak nooit je FTU open, deze is namelijk verzegeld!


Volgens mij is de connector aan de FTU wel overal hetzelfde SC/APC.

Dat is enkel bij de TK-01 en de AT-01 het geval. Bij de TY-01 en de GN-01/GN-02 worden SC/PC gebruikt. Er zit wel een SC/APC op beide FTU's maar deze worden niet meer gebruikt en stammen uit te tijd van kabeltelevisie via glasvezel.

Bij de PON-netwerken van KPN kom je enkel de TK-01 tegen maar een operator zoals bijvoorbeeld T-Mobile kan ook GPON of XGS-PON toe passen bij alle andere typen FTU's.


> Welkom terug, werkt het nu beetje fatsoenlijk na de FW update?

Hoe weet jij dat? Het werkt nu inderdaad weer als vanouds. De upload blijft wisselend, maar die wisseling is nu méér dan acceptabel…….. De download is “aardig” stabiel.

Er is nu veel verwarring met de verschillende “soorten” glasvezel. De meest gangbare is AON, omdat je die zelf mag en kan aansluiten. De XGSPON is tamelijk nieuw en daarom wat “ongeliefd”. “Onbekend” maakt ongeliefd. Je kunt nu nòg niet “zelf” XGSPON aansluiten, maar dat zal tzt wel kunnen. Zoals nu wel bij AON.

Bij de meegeleverde SFP-modules van de FRITZ!Box 5530 en FRITZ!BOx 5590 fiber hebben een LC/APC connector en een SFP XGSPON-module heeft weer een andere connector een SC/UPC connector. Volgens mij is de connector aan de FTU wel overal hetzelfde SC/APC.

Ik heb gewoon de ftu met de blauwe aansluiting SC/PC. (volgens mij de meest voorkomende)

Het verschil met AON en PON netwerk is.

AON werkt direct en is 1 op 1 verbinding.

PON werkt via een registratie van serie nummer. 

PON deel je met 31 andere gebruikers.

 

> blauwe aansluiting SC/PC. (volgens mij de meest voorkomende)

Dàt zal waarschijnlijk bij AON het geval zijn maar niet bij een “PON” glasvezel aansluiting…..

Als ik mijn meegeleverde patchkabels van de FRITZ!Box 5530 fiber voor zowel AON en GPON bekijk, gaat er een groene SC/APC connector in de FTU en een groene LC/APC connector in de SFP-modules.

Bij XGSPON heeft de patchkabel een groene SC/APC connector gaat in de FTU en een blauwe SC/UPC connector gaat in de SFP XGSPON-module.