Skip to main content

Weet iemand waar ik een xgs-pon-module (zonder ont) voor de FRITZ!Box 5530 fiber kan bemachtigen?

Die staat “aangekondigd” op de fritzschop maar bij navraag wat die moet kosten laten ze me wat in de steek. Nu is die shop sowieso erg duur maar die module moet toch nog wel ergens anders te krijgen/te koop zijn dan alleen die fritzschop?

Volgens mij is de connector aan de FTU wel overal hetzelfde SC/APC.

Dat is enkel bij de TK-01 en de AT-01 het geval. Bij de TY-01 en de GN-01/GN-02 worden SC/PC gebruikt. Er zit wel een SC/APC op beide FTU's maar deze worden niet meer gebruikt en stammen uit te tijd van kabeltelevisie via glasvezel.

Mooi is dat 😞 Bij mij gaat er in de FTU een groene SC/APC connector en dat zou dus stammen uit de tijd van de kabeltelevisie?


Volgens mij is de connector aan de FTU wel overal hetzelfde SC/APC.

Dat is enkel bij de TK-01 en de AT-01 het geval. Bij de TY-01 en de GN-01/GN-02 worden SC/PC gebruikt. Er zit wel een SC/APC op beide FTU's maar deze worden niet meer gebruikt en stammen uit te tijd van kabeltelevisie via glasvezel.

Mooi is dat 😞 Bij mij gaat er in de FTU een groene SC/APC connector en dat zou dus stammen uit de tijd van de kabeltelevisie?

Ik was misschien niet helemaal duidelijk, excuus. Bij de GN-02 en de TY-01 werd de tweede vezel met SC/APC connector gebruikt voor CATV. Sinds de TK-01 als nieuwe FTU geplaatst wordt wordt er geen B-vezel meer aangelegd en is er standaard gekozen voor een SC/APC connector. Het hele CATV-netwerk wat via de POPs van toen nog Reggefiber en XMSnet liep is volledig ontmanteld, her en der zijn nog wat objecten te vinden maar het is maar zelden.


> Welkom terug, werkt het nu beetje fatsoenlijk na de FW update?

Hoe weet jij dat? Het werkt nu inderdaad weer als vanouds. De upload blijft wisselend, maar die wisseling is nu méér dan acceptabel…….. De download is “aardig” stabiel.

Er is nu veel verwarring met de verschillende “soorten” glasvezel. De meest gangbare is AON, omdat je die zelf mag en kan aansluiten. De XGSPON is tamelijk nieuw en daarom wat “ongeliefd”. “Onbekend” maakt ongeliefd. Je kunt nu nòg niet “zelf” XGSPON aansluiten, maar dat zal tzt wel kunnen. Zoals nu wel bij AON.

Bij de meegeleverde SFP-modules van de FRITZ!Box 5530 en FRITZ!BOx 5590 fiber hebben een LC/APC connector en een SFP XGSPON-module heeft weer een andere connector een SC/UPC connector. Volgens mij is de connector aan de FTU wel overal hetzelfde SC/APC.

Ik heb gewoon de ftu met de blauwe aansluiting SC/PC. (volgens mij de meest voorkomende)

Het verschil met AON en PON netwerk is.

AON werkt direct en is 1 op 1 verbinding.

PON werkt via een registratie van serie nummer. 

PON deel je met 31 andere gebruikers.

 

> blauwe aansluiting SC/PC. (volgens mij de meest voorkomende)

Dàt zal waarschijnlijk bij AON het geval zijn maar niet bij een “PON” glasvezel aansluiting…..

Als ik mijn meegeleverde patchkabels van de FRITZ!Box 5530 fiber voor zowel AON en GPON bekijk, gaat er een groene SC/APC connector in de FTU en een groene LC/APC connector in de SFP-modules.

Bij XGSPON heeft de patchkabel een groene SC/APC connector gaat in de FTU en een blauwe SC/UPC connector gaat in de SFP XGSPON-module.

 

Nogmaals het type connector heeft niks met AON of PON te maken.

Ik ga over op T-Mobile GPON.

Die connector van de ftu veranderd echt niet bij mij.

Ik gebruik dan dezelfde patchkabel wat ik nu bij kpn heb.

Alleen in mijn geval is de sfp module vervangen.

AON naar GPON module 


Aanleggen glasvezel schijnt heel eenvoudig te zijn. Geultje graven, glasvezel leggen en klaar is Kees. Maar die dan ook aansluiten in huis wordt het al veel moeilijker en wanneer je daar dan ook daadwerkelijk gebruik van kan maken moet een lange adem hebben. Er schijnen al mensen twee jaar te wachten om daadwerkelijk van glasvezel gebruik te kunnen maken en dat is niet echt “reclame” voor glasvezel. Wanneer ik zolang op glasvezel zou moeten wachten, kunnen die bij mij de boom in en blijf mooi bij koperdraad.

Nu “dwingen” ze mensen toch vooral op glasvezel over te stappen op straffe van het uitschakelen van het kopernetwerk…...

Ik ken nu voldoende mensen die iedere keer als ze bellen mooi aan het lijntje gehouden worden met allerhande smoesen. Die heb ik aangeraden mooi de koperdraad te houden……..

Het succes van glasvezel loopt de kpn nu duidelijk over hun schoenen.


 

 

 

Waarschuwing, maak nooit je FTU open, deze is namelijk verzegeld!


>  ……. deze is namelijk verzegeld!

Nou en?


Het succes van glasvezel loopt de kpn nu duidelijk over hun schoenen.

Het is heel simpel, er worden richting de 500.000 huizen aangesloten per jaar, daar kan wel eens wat mis gaan. De realiteit is dat het gelukkig in 99% van de gevallen goed gaat en in die ene procent wat minder goed. De hele reden dat het kopernet uit gaat op plekken waar glasvezel ligt is geld, het kost bakken met geld om het kopernet in stand te houden voor het kleine aantal abonnees wat eventueel geen glasvezel zou willen, ook zal op den duur de kennis van het kopernetwerk steeds kleiner worden door verloop binnen de monteursorganisatie waardoor klanten op het kopernetwerk niet zo goed geholpen kunnen worden als zij die op glasvezel zitten. Het scheelt ook een berg energie wat beter is voor het klimaat, DSLAMs zijn nou eenmaal flinke stroomverbruikers ten opzichte van de ISAMs en OLTs die voor glasvezel gebruikt worden.

 

>  ……. deze is namelijk verzegeld!

Nou en?

Heel simpel: als er een breuk in de vezel in de FTU zit en het zegel is verbroken dan is de kans zeer aanwezig dat jij opdraait voor de kosten van herstel. 


> Heel simpel: als er een breuk in de vezel in de FTU

Verzegeld of niet, een breuk kan er altijd inkomen. Dus óók bij verzegeling!


> Heel simpel: als er een breuk in de vezel in de FTU

Verzegeld of niet, een breuk kan er altijd inkomen. Dus óók bij verzegeling!

Volgens mij heb je niet alles gelezen: een verbroken zegel kan betekenen dat de klant opdraait voor de kosten van herstel, als het allemaal nog netjes verzegeld is dan heb je dit niet. Dat is het verschil.


> Heel simpel: als er een breuk in de vezel in de FTU

Verzegeld of niet, een breuk kan er altijd inkomen. Dus óók bij verzegeling!

Volgens mij heb je niet alles gelezen: een verbroken zegel kan betekenen dat de klant opdraait voor de kosten van herstel, als het allemaal nog netjes verzegeld is dan heb je dit niet. Dat is het verschil.

Precies die zegel zit er niet voor niets.

Net als bij de electra meter die mag je ook niet verbreken.

En er komt bij waarom zou je het willen de glasvezel kun je gewoon aansluiten zonder de zegel te verbreken. 

 


> Heel simpel: als er een breuk in de vezel in de FTU

Verzegeld of niet, een breuk kan er altijd inkomen. Dus óók bij verzegeling!

Volgens mij heb je niet alles gelezen: een verbroken zegel kan betekenen dat de klant opdraait voor de kosten van herstel, als het allemaal nog netjes verzegeld is dan heb je dit niet. Dat is het verschil.

Precies die zegel zit er niet voor niets.

Net als bij de electra meter die mag je ook niet verbreken.

En er komt bij waarom zou je het willen de glasvezel kun je gewoon aansluiten zonder de zegel te verbreken. 

 

Precies dit. Dit is precies hetzelfde als het zegel van bijvoorbeeld een ISRA-punt. Als er problemen zijn met het ISRA-punt en het zegel is gebroken dan kunnen er gewoon kosten in rekening gebracht worden voor herstel. Gelukkig zijn die voor het vervangen van een ISRA ‘slechts’ de voorrijkosten van een KPN-monteur, met glas is dat een heel ander verhaal omdat er vaak ook nog gelast moet worden bij eventuele breuken.


> Heel simpel: als er een breuk in de vezel in de FTU

Verzegeld of niet, een breuk kan er altijd inkomen. Dus óók bij verzegeling!

Volgens mij heb je niet alles gelezen: een verbroken zegel kan betekenen dat de klant opdraait voor de kosten van herstel, als het allemaal nog netjes verzegeld is dan heb je dit niet. Dat is het verschil.

Precies die zegel zit er niet voor niets.

Net als bij de electra meter die mag je ook niet verbreken.

En er komt bij waarom zou je het willen de glasvezel kun je gewoon aansluiten zonder de zegel te verbreken. 

 

Precies dit. Dit is precies hetzelfde als het zegel van bijvoorbeeld een ISRA-punt. Als er problemen zijn met het ISRA-punt en het zegel is gebroken dan kunnen er gewoon kosten in rekening gebracht worden voor herstel. Gelukkig zijn die voor het vervangen van een ISRA ‘slechts’ de voorrijkosten van een KPN-monteur, met glas is dat een heel ander verhaal omdat er vaak ook nog gelast moet worden bij eventuele breuken.

Ik heb nu 2 patchcovers deze wat ik nu gebruik. Gebruik ik bij kpn en straks bij T-Mobile.

Die andere heb ik afbedraad met de koppeling voor de Huawei ont. (tijdelijk gebruik)

Ik kan zo makkelijk switchen.

Ik vraag mij alleen af iemand die totaal niet weet wat de kleuren en types van de glasvezel connector in houden.

Na mijn idee moet zo,n iemand gewoon de NT of ONT gebruiken.

 


Ik vraag mij alleen af iemand die totaal niet weet wat de kleuren en types van de glasvezel connector in houden.

Na mijn idee moet zo,n iemand gewoon de NT of ONT gebruiken.

Daar sta ik volledig achter. Hoewel ik geen toegevoegde waarde zie op technisch vlak van het direct aansluiten op glas vind ik wel dat als iemand dat wel wilt doen zich degelijke moet inlichten in de materie. Een SC/APC-connector aansluiten op een SC/PC-connector kan voor onherstelbare schade zorgen aan de ferrule waardoor er een nieuwe pigtail aangelast moet worden. 


Ik vraag mij alleen af iemand die totaal niet weet wat de kleuren en types van de glasvezel connector in houden.

Na mijn idee moet zo,n iemand gewoon de NT of ONT gebruiken.

Daar sta ik volledig achter. Hoewel ik geen toegevoegde waarde zie op technisch vlak van het direct aansluiten op glas vind ik wel dat als iemand dat wel wilt doen zich degelijke moet inlichten in de materie. Een SC/APC-connector aansluiten op een SC/PC-connector kan voor onherstelbare schade zorgen aan de ferrule waardoor er een nieuwe pigtail aangelast moet worden. 

Die toegevoegde waarde zie ik wel om direct op glasvezel.

Ik heb de Fritzbox 5590 uit Duitsland over laten komen om mijn 5490 te vervangen.

Mijn punten om direct op glasvezel.

1- Ik kan de waardes mooi uitlezen.

2- Ik vindt het leuk om me te verdiepen in deze techniek.

3- kastje minder en niet nodig. (1 wcd vrij)

4- bij een hoger abo 1gb zal de doorvoer hoger zijn.

5- Ik heb nu de AON en GPON modules overstappen geen probleem.

Al met al is de fritzbox 5590 nu de beste op glasvezel met of zonder NT of ONT  

 

 


> Precies die zegel zit er niet voor niets. Net als bij de electra meter die mag je ook niet verbreken.

Dat was “vroeger” zo en nu niet meer. Dat is het nieuwe normaal van Rutte. Bovendien heeft mijn watermeter al helemaal geen verzegeling meer sinds ze de meter hebben vervangen……..
 

 


> Precies die zegel zit er niet voor niets. Net als bij de electra meter die mag je ook niet verbreken.

Dat was “vroeger” zo en nu niet meer. Dat is het nieuwe normaal van Rutte. Bovendien heeft mijn watermeter al helemaal geen verzegeling meer sinds ze de meter hebben vervangen……..
 

 

Meen je dit nou echt.?

Succes met aansluiten van je fritzbox met de niet juiste patchkabel.

Waarschijnlijk heb je het koppelvlak van de connector al verkloot.

Gebruik toch gewoon het ont kastje. (XGSPON)

 


> Precies die zegel zit er niet voor niets. Net als bij de electra meter die mag je ook niet verbreken.

Dat was “vroeger” zo en nu niet meer. Dat is het nieuwe normaal van Rutte. Bovendien heeft mijn watermeter al helemaal geen verzegeling meer sinds ze de meter hebben vervangen……..
 

 

Meen je dit nou echt.?

Succes met aansluiten van je fritzbox met de niet juiste patchkabel.

Waarschijnlijk heb je het koppelvlak van de connector al verkloot.

Gebruik toch gewoon het ont kastje. (XGSPON)

 

> Meen je dit nou echt?

Ja, dat meen ik echt! Het bewijs is de foto van de watermeter. Geen verzegeling te bekennen.

> Waarschijnlijk heb je het koppelvlak van de connector al verkloot.

Dàt zou best eens kunnen……..

> Gebruik toch gewoon het ont kastje. (XGSPON)

Dàt maak ik zelf wel uit. Die raad volg ik echt niet op.


> Precies die zegel zit er niet voor niets. Net als bij de electra meter die mag je ook niet verbreken.

Dat was “vroeger” zo en nu niet meer. Dat is het nieuwe normaal van Rutte. Bovendien heeft mijn watermeter al helemaal geen verzegeling meer sinds ze de meter hebben vervangen……..
 

 

Meen je dit nou echt.?

Succes met aansluiten van je fritzbox met de niet juiste patchkabel.

Waarschijnlijk heb je het koppelvlak van de connector al verkloot.

Gebruik toch gewoon het ont kastje. (XGSPON)

 

> Meen je dit nou echt?

Ja, dat meen ik echt! Het bewijs is de foto van de watermeter. Geen verzegeling te bekennen.

> Waarschijnlijk heb je het koppelvlak van de connector al verkloot.

Dàt zou best eens kunnen……..

> Gebruik toch gewoon het ont kastje. (XGSPON)

Dàt maak ik zelf wel uit. Die raad volg ik echt niet op.

Wat is het probleem van het XGSPON kastje dan.

Ding werkt toch gewoon.

Sorry hoor maar jij weet het verschil niet blauw groen en het type connector.

En het advies door diverse forum leden negeer je gewoon.

Nog een keer (GEBRUIK DE JUISTE PATCHKABEL)

 


> Nog een keer (GEBRUIK DE JUISTE PATCHKABEL)

Wie zegt dat ik die niet gebruik? En al zou ik die gebruiken hang ik hier dat de mensen niet aan hun neus.

Die tijd dat ik hier iets vertel (dat de meeste lezers nog niet weten en daarom niet begrijpen) zijn we allang voorbij…………….

 


> Nog een keer (GEBRUIK DE JUISTE PATCHKABEL)

Wie zegt dat ik die niet gebruik? En al zou ik die gebruiken hang ik hier dat de mensen niet aan hun neus.

Die tijd dat ik hier iets vertel (dat de meeste lezers nog niet weten en daarom niet begrijpen) zijn we allang voorbij…………….

 

Graag een screenshot van jou glasvezel waardes (werkt toch)

 


> Nog een keer (GEBRUIK DE JUISTE PATCHKABEL)

Wie zegt dat ik die niet gebruik? En al zou ik die gebruiken hang ik hier dat de mensen niet aan hun neus.

Die tijd dat ik hier iets vertel (dat de meeste lezers nog niet weten en daarom niet begrijpen) zijn we allang voorbij…………….

 

Graag een screenshot van jou glasvezel waardes (werkt toch)

 


Dàt werkt inderdaad maar dan wel met XGSPON en NIET met AON!!!!! Alleen al de connectoren van AON zijn anders dan van XGSPON………. Een vergelijking van waarden met AON en XGSPON loopt daarom mank.


> Precies die zegel zit er niet voor niets. Net als bij de electra meter die mag je ook niet verbreken.

Dat was “vroeger” zo en nu niet meer. Dat is het nieuwe normaal van Rutte. Bovendien heeft mijn watermeter al helemaal geen verzegeling meer sinds ze de meter hebben vervangen……..

Voor water misschien maar toen mijn electra-meter twee jaar terug vervangen is werd deze gewoon opnieuw verzegeld. Verder boeit het allemaal niet of de watermeter verzegeld is of niet, ik zeg alleen dat de FTU's verzegeld zijn en als er schade ontstaat dan betaal je zelf de rekening. Zelfde met elektra, zelfde met ISRA's en als jij schade hebt aan de watermeter zonder verzegeling is de kans aanwezig dat ook jij de rekening krijgt, watermeters horen gewoon verzegeld te zijn naar mijn weten. Daarbij, dat het bij jou een keer niet verzegeld is wil niet zeggen dat dit de nieuwe standaard is, zo verkondig je het namelijk wel. 

 

Dàt werkt inderdaad maar dan wel met XGSPON en NIET met AON!!!!! Alleen al de connectoren van AON zijn anders dan van XGSPON………. .

Zoals eerder al een flink aantal keren aangeven: ook voor AON wordt de TK01 toegepast met een SC/APC-connector dus je kan aan de connector echt niet zien welk type netwerk je hebt.

 

 Een vergelijking van waarden met AON en XGSPON loopt daarom mank.

Een vergelijking is inderdaad niets waard maar niet door het mogelijke verschil in connectoren. Een verschil tussen PC of APC ga je ook echt niet zien qua waardes, het dempingsverschil is minimaal en er wordt in beide netwerken ook gewoon SC/PC toegepast (van OLT naar splitters bijvoorbeeld). 

 

Ik ga je een advies geven: lees een hele reactie, haal 10 seconden adem en ga dan pas een reactie schrijven. Een hele hoop dingen die je typt worden neergezet alsof het een openbaring is terwijl het soms in de reactie daarvoor helemaal goed is uitgelegd. Ook worden er dingen verkondigd voor ‘de nieuwe standaard’ omdat dit in jouw geval zo is gegaan, dat wekt verkeerde verwachtingen en zorgt juist voor verwarring.


 

 

Ik zie bij iedereen andere waardes, het lijkt wel of XGS-PON meer verlies heeft?

Bij mij zijn dit de waardes maar ik kan er nog weinig mee want adres staat nog niet op gereed en ik kan mij daarom ook niet registreren op het netwerk:

 

 


@Maja_

 

Ik zie bij iedereen andere waardes, het lijkt wel of XGS-PON meer verlies heeft?

Bij mij zijn dit de waardes maar ik kan er nog weinig mee want adres staat nog niet op gereed en ik kan mij daarom ook niet registreren op het netwerk:

 

 

Dat klopt demping is hoger op PON. 

Ik heb AON dat is lager.

 


Hoe weet ik wat voor glasvezel aansluiting ik nu heb?

Zit bij mij een grote witte unit over het glasvezelkastje heen geschoven lijkt beetje op melkpak.

Zitten 3 lampjes op Power Glas Ethernet.

Welke kabel heb ik dan nodig voor de fritzbox?


Hoe weet ik wat voor glasvezel aansluiting ik nu heb?

Zit bij mij een grote witte unit over het glasvezelkastje heen geschoven lijkt beetje op melkpak.

Zitten 3 lampjes op Power Glas Ethernet.

Welke kabel heb ik dan nodig voor de fritzbox?

Waarschijnlijk AON plaats hier even een foto.