Skip to main content
Beantwoord

Waarom ik het router LAN IP-adres van de KPN Box wijzigen?

• 6 februari 2025
  • 11 reacties
  • 204 keer bekeken

Sorry, maar dit is niet meer van deze tijd dat je het LAN ip adres niet kan wijzigen in de V12 modem.

Heel veel mensen hebben een netwerk thuis waar je het niet kan maken om zo'n modem te leveren waar je het LAN ip adres niet kan wijzigen en dhcp uit kunnen zetten.

Ik draai veel containers en heb een eigen dhcp en dns server draaien, het kan toch niet zo zijn dat ik nu alles moet om gaan zetten ??????

Ik heb nu al spijt dat ik weer terug naar KPN ben gegaan.

En dan wordt er gezegd, ja dan moet je een eigen router aan gaan schaffen..

Wie betaalt dat ?

Ik zag een topic van een jaar geleden dat dit erin werd gebouwd maar het is nog steeds niet zo.

Ik ben zelf programmeur maar dit lijkt mij niet echt veel werk om in te bouwen.

Ik heb echt geen zin om mijn hele netwerk om te bouwen omdat KPN deze hele normale feature niet in het modem heb zitten.

Beste antwoord door JanD

Beste ​@diesel431 inderdaad, bij deze firmwareversie kan dat inderdaad (nog) niet.

Bij een eerstvolgende update, die vanzelf een keer komt, moet het wel kunnen.

Zie ook het onderdeel product updates, waar je je gratis op kunt abonneren, dat weet je als eerste dat er een update komt voor je product.

https://community.kpn.com/product-updates

Daarin zie je precies wat elke update inhoudt.

Succes.

Bekijk origineel

11 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 6 februari 2025

Beste ​@diesel431 welke firmwareversie draait jouw modem op?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 6 februari 2025
Software Version SGEJ1000060E

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • Antwoord
  • 6 februari 2025

Beste ​@diesel431 inderdaad, bij deze firmwareversie kan dat inderdaad (nog) niet.

Zie ook het onderdeel product updates, waar je je gratis op kunt abonneren, dat weet je als eerste dat er een update komt voor je product.

Succes.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7602 reacties
  • 11 februari 2025

Goedemorgen ​@diesel431 , welkom hier op onze Community en bedankt voor jouw bericht!

JanD schreef:

Succes.

Wat ​@JanD hier aangeeft, klopt helemaal en daarom heb ik dit antwoord ook gemarkeerd als 'best answer'. Hoop oprecht dat je snel de update krijgt! 🙏🏻

Forum|alt.badge.img+2

Reken er maar niet op dat die update snel komt.
Die van mij is staat al ​​bijna een jaar op de oude firmware.
Heb je ook SuperWifi’s ? Dan kan het nog langer duren ben ik bang.

• 13273 reacties
  • 12 februari 2025

Met SW2 wordt de update voor de Box 12 al enige tijd uitgerold en met SW1 is die nét in gang gezet. 

Forum|alt.badge.img+2
Henk2304 schreef:

Met SW2 wordt de update voor de Box 12 al enige tijd uitgerold en met SW1 is die nét in gang gezet. 

Nou ik heb ook de SW2 en kan dat zeker niet beamen.

Ik sta er een beetje dubbel in. Alles werkt momenteel prima, maar je wil natuurlijk ook wel alle nieuwe beveiligingsupdates.

Anderszijds lees ik best veel berichten over dat mensen hun instellingen verliezen en alles opnieuw moeten inrichten. Dat is een vervelend klusje als je bijvoorbeeld veel ip adressen vastgezet hebt in je modem.

• 13273 reacties
  • 13 februari 2025
WalkerOfTheDay schreef:
Henk2304 schreef:

Nou ik heb ook de SW2 en kan dat zeker niet beamen.

Ik zei ook "wordt" en niet "is". Er zijn nog talloze Boxen 12 al dan niet met SW2 (en/of inmiddels SW1) die nog geen update hebben. En jij bent blijkbaar ook nog niet aan de beurt geweest; maar de uitrol loopt wel. Ik heb een V10 met EW's, dus ik ben zeker nog lang niet aan de beurt: kan misschien wel volgend jaar of nog later worden. 

Forum|alt.badge.img+2

Nou nu we het erover gehad hebben, is vannacht mijn modem geupdate,
inclusief alle instellingen en alles werkt nog zoals voorheen. 
In de nieuwe software kun je inderdaad het LAN adres aanpassen.

Positief verrast. Dat mag ook wel eens gezegd worden. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 12 maart 2025

Handig dit.

Vandaag is KPN glasvezel met de KPN Box 12b geïnstalleerd

(nu is het 12 maart 2025)

De optie om het IP adres van de Box 12b is uitgegrijsd.

Het veld waar nu 192.168.2.254 staat kan niet aangepast worden.

Daarmee de DHCP niet aan te passen naar 192.168.1.x

(mijn firmware is SGEJ1000060E)

Ik lees berichten die maanden oud zijn dat bij een nieuwe firmware het wel mogelijk is maar dat updates maanden kunnen duren.

Ik krijg dus nieuw in de doos een oude firmware en heb het aanpassen van het IP adres van de box NU gewoon nodig anders werkt mijn interne netwerk met al mijn servers en devices niet meer. Uiteraard kan ik alles gaan aanpassen maar jeetje zeg, dat is een rot klus.

Ik bekijk trouwens de log van de box en zie daar dit:

12.03.2025 08:14:06 Info SYS
The Modem successfully installed a firmware update
12.03.2025 08:13:35 Info SYS
The Modem is installing a firmware update

“A firmware update”. Welke dan? Ik heb nu SGEJ1000060E. Dus ik had eerst nog een oudere en nu dus niet de nieuwste geinstalleerd?

Wat is nu de laatste firmware versie waar de optie ingeschakeld is? Kan iemand de firmware versie hier in het draadje opgeven?

Raar hoor dat deze optie überhaupt niet ingeschakeld is. Standaard functionaliteit toch?

Is er geen enkele manier om een firmware update te forceren?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • 1350 reacties
  • 12 maart 2025
drabelink schreef:

Handig dit.

Vandaag is KPN glasvezel met de KPN Box 12b geïnstalleerd

(nu is het 12 maart 2025)

De optie om het IP adres van de Box 12b is uitgegrijsd.

Het veld waar nu 192.168.2.254 staat kan niet aangepast worden.

Daarmee de DHCP niet aan te passen naar 192.168.1.x

(mijn firmware is SGEJ1000060E)

Ik lees berichten die maanden oud zijn dat bij een nieuwe firmware het wel mogelijk is maar dat updates maanden kunnen duren.

Ik krijg dus nieuw in de doos een oude firmware en heb het aanpassen van het IP adres van de box NU gewoon nodig anders werkt mijn interne netwerk met al mijn servers en devices niet meer. Uiteraard kan ik alles gaan aanpassen maar jeetje zeg, dat is een rot klus.

Ik bekijk trouwens de log van de box en zie daar dit:

12.03.2025 08:14:06 Info SYS
The Modem successfully installed a firmware update
12.03.2025 08:13:35 Info SYS
The Modem is installing a firmware update

“A firmware update”. Welke dan? Ik heb nu SGEJ1000060E. Dus ik had eerst nog een oudere en nu dus niet de nieuwste geinstalleerd?

Wat is nu de laatste firmware versie waar de optie ingeschakeld is? Kan iemand de firmware versie hier in het draadje opgeven?

Raar hoor dat deze optie überhaupt niet ingeschakeld is. Standaard functionaliteit toch?

Is er geen enkele manier om een firmware update te forceren?

Er is maar 1 manier om het direct te forceren. Ze werken bij KPN met het markeren van aansluitingen die om zijn. Dus neem de v12 mee naar een kennis, familie of buurman/vrouw die een kpn aansluiting hebben en de nieuwe software. Dan de eigen v12 aansluiten tijdelijk. Die komt dan in contact met KPN management systemen. Als daar de markering staat dat de nieuwe software geladen moet worden dan komt het op die v12 terecht die op dat moment op die aansluiting hangt. Neemt ongeveer 20 min in beslag. Anders wordt het een kwestie van afwachten wanneer die een keer in de carrousel van upgrades mee gaat.

Reageer