Skip to main content
Vraag

Waarom is de verbinding met gebruik van SFP+ RJ-45 langzamer dan met een directe kabel?

• December 4, 2025
  • 0 reacties
  • 12 keer bekeken

Ik heb recentelijk een 4 Gbit/s internetaansluiting van KPN en ben nu aan het experimenteren met het thuisnetwerk en ben nog aan het oriƫnteren op een eigen router (dat is in een ander topic).

Nu ben i kwat aan het spelen met de rest van het thuisnetwerk en ik heb verschillende tests gedaan met de hardware die ik nu al in huis heb. Wat ik nu zie verbaast mij.

Ik heb verschillende tests gedaan, met de standaard box 14 van KPN als modem/router, direct verbonden aan de ONT met de meegeleverde blauwe kabel. Vanuit de router geeft een speedtest 4000 download aan en ruim 3000 upload.

Ik gebruik een PC (Intel 14700K met 2.5 Gbit/s netwerkkaart) met Ubuntu 24. Die PC dient steeds als basis voor mijn tests. Speedtests doe ik met de standaard KPN speedtest, maar ook met iperf3 via weserve.nl. Hieronder volgen de tests, die ik heb gedaan met resultaten (weergegeven als download/upload in Mbit/s):

• PC direct aan blauwe 10G poort: strak 2350/2350
  • PC direct aan groene 2.5G poort: strak 2350/2350
  • PC op 2.5G poort van Zyxel switch, andere 2.5G poort van de switch naar blauwe 10G poort van box 14: strak 2350/2350. In de box 14 zie je dat de 10G poort netjes terug gaat naar 2.5G actuele snelheid, omdat de andere kant slechts 2.5G aan kan. De autonegotiate in de box 14 werkt dus goed samen met de Zyxel switch.
  • PC op 2.5G poort van Zyxel switch, SFP+ module met 10G ethernet in de switch en daarvandaan naar blauwe 10G poort van box 14: gemiddeld 1800/2350 (download zwabbert tussen 1700 en 1900, upload is strak 2350). De box 14 geeft aan dat deĀ LAN link op 10G werkt en op de switch zie ik een blauw ledje oplichten naast de SFP+ poort, dat aangeeft dat deze op 10G werkt.
  • Nog een test met SFP+ module, maar in een andere switch van Zyxel (ander type), ook met eigen SFP+ moduleĀ 10G ethernet naar blauwe 10G poort van box 14: 2000/2350. Ook hier zie je dat de poort in de box 14 en op de switch netjes op 10G werkt.

Wat ik dus zie is dat als ik via een 10G verbinding tussen switch en box 14 werk, dat ik dan lagere downloads heb en ook minder strakke resultaten. De downloads zien er echter wel goed uit, met iperf3 krijg ik de zelfde cijfers als met de KPN speedtest website en de packet loss is 0, dus dat ziet er goed uit.

Ik had verwacht dat gebruik van een 10G link tussen switch en box 14 op zijn minst de zelfde resultaten zou laten zien, maar blijkbaar brengt dit toch vertraging in de keten. Voor de tests heb ik steeds de zelfde kabels gebruikt, ik prikte deze simpelweg om naar andere poorten.

Is er iemand hier, die dit gedrag kan verklaren? Uiteindelijk wil ik vanuit het ene vertrek via een getrokken kabel naar de meterkast. Daarvoor had ik een 10G link in gedachten, die als een soort backbone kan dienen om apparaten in mijn werkplek allemaal op 2.5G aan te sluiten, met een gedeelde 10G link naar de router in de meterkast. Maar nu blijkt dat als ik via 10G werk, dat het langzamer is dan als ik de backbone-link op 2.5G laat werken. Zou het kunnen dat in die Zyxel-switches de overgang van eigen interne 2,5G poorten naar de SFP+ module een vertragiing introduceert? Ik ben bang dat ik op deze manier nooit meer dan 2.5G in totaal vanuit mijn werkplek naar de router in de meterkast krijg.