Skip to main content

Voor mijn netwerkschijf Synology netwerkschijf DS215j wil ik Wake on Lan toepassen. Daarvoor een app gedownload WOL. De netwerkschijf zit achter de Experiabox V10 (ZTE H369A).
De Experiabox ingesteld op Port Forwarding port 9 UDP.
Via het WiFi thuisnetwerk werkt het prima. Maar ik krijg het niet voor elkaar via internet. In de app staat mijn ip-adres goed ingevuld ook de poorttoewijzing is goed. 

Wie geeft raad, wat blokkeert nu nog WOL bij aansturing via internet?

 

Arjen
 

Volgens mij werkt WOL überhaupt gewoon niet via internet. @wjb hoe was het ook al weer? Jij bent daar wel eens druk mee geweest volgens mij...


Volgens mij werkt WOL überhaupt gewoon niet via internet. @wjb hoe was het ook al weer? Jij bent daar wel eens druk mee geweest volgens mij...

Voor Wake on LAN via Internet moet jouw router static ARP entries ondersteunen en anders zal je dat via "Subnet Directed Brodacasts" moeten doen.

Voor dat laatste heb ik jaren terug de Synology Wake On LAN Gateway ontwikkeld.

Als het er alleen om gaat om de Synology NAS te laten ontwaken dan is een port-forwarding van UDP poort 9 naar het iP adres van de Synology NAS voldoende.

De bovengenoemde gateway is alleen interessant als je willekeurige andere apparaten op jouw thuisnetwerk aan wilt kunnen zetten.


Er hebben de afgelopen jaren diverse gebruikers zichbezig gehouden met WOL. Vergeet het in de meeste gevallen maar, met routers van de een of gene provider (maar zelfs ook met eigen routers).

Toevallig heeft een Synology wel een functie om NAS apparaten via "QuickConnect” te kunnen opstarten, als je gebruik maakt van hun eigen Synology router modellen.
Maar moet je echt zien als een “extra service”, omdat “gewone WOL” functies doorgaans niet werken.

Daarnaast heeft een Synology router ook een utility om andere apparaten op te starten.


Er hebben de afgelopen jaren diverse gebruikers zichbezig gehouden met WOL. Vergeet het in de meeste gevallen maar, met routers van de een of gene provider (maar zelfsook met eigen routers).

Ik gebruik al jaren met veel plezier de door mij ontwikkelde Synology Wake On LAN Gateway.

En ook als mijn Synology NAS uit staat is het geen enkel probleem om eerst de NAS te laten ontwaken en daarna het apparaat dat je nodig hebt.


En ook als mijn Synology NAS uit staat is het geen enkel probleem om eerst de NAS te laten ontwaken en daarna het apparaat dat je nodig hebt.

Dat is wel een belangrijk gegeven om eerst die NAS zelf te laten ontwaken.
De doelstelling van de topic starter.

Dat lijkt me dan geen functie vanuit die Synology Wake On LAN Gateway?
De NAS staat in eerste instantie namelijk wel uit, dus functioneert niet als Gateway als die uitstaat.

Daarbuiten is het mij (zonder gebruik van Synology routers) nooit gelukt om een NAS extern te laten ontwaken vanuit een WOL functie, als de tijd langer is dan pakweg 7 minuten dat die uit staat.

Als dat namelijk wel het geval zou zijn, zou je helemaal geen WOL gateway nodig hoeven te hebben. Als je een NAS kunt opstarten via WOL “zonder gateway”, zou je dat evengoed natuurlijk ook voor andere apparaten kunnen doen.


En ook als mijn Synology NAS uit staat is het geen enkel probleem om eerst de NAS te laten ontwaken en daarna het apparaat dat je nodig hebt.

Dat is wel een belangrijk gegeven om eerst die NAS zelf te laten ontwaken.
De doelstelling van de topic starter.

Dat lijkt me dan geen functie vanuit die Synology Wake On LAN Gateway?
De NAS staat in eerste instantie namelijk wel uit, dus functioneert niet als die uitstaat.

Misschien is het goed om mijn eerste reactie in dit topic nog even terug te lezen.

 

Daarbuiten is het mij (zonder gebruik van Synology routers) nooit gelukt om een NAS extern te laten ontwaken vanuit een WOL functie, als de tijd langer is dan pakweg 7 minuten dat die uit staat.

Ik doe dat al jaren.

Ik neem aan dat je de Wake On LAN functie wel aan hebt staan op jouw Synology NAS.

De netwerkkaart zal dan standby/actief blijven en zorgen dat de NAS in de ARP tabellen aanwezig blijft. Samen met een DHCP binding en een port-forwarding van UDP poort 9 zou het dan eigenlijk moeten lukken.


De netwerkkaart zal dan standby/actief blijven en zorgen dat de NAS in de ARP tabellen aanwezig blijft. Samen met een DHCP binding en een port-forwarding van UDP poort 9 zou het dan eigenlijk moeten lukken.

En in die ARP tabellen gaat het fout, althans met de “standaard KPN (Telfort) geleverde routers”.
Die vervallen na een aantal minuten. Een Experia Box V10 valt daar ook onder.

Zoals gezegd, als het mogelijk is om “zonder WOL gateway” een NAS rechtstreeks op te kunnen starten met WOL, heb je helemaal geen gateway nodig. Want dat zou je dan evenzeer kunnen afstemmen met andere apparaten die je zou willen opstarten via WOL.

Het gaat hem voor de topic starter echter hoofdzakelijk om het opstarten van de NAS zelf.
Die krijgt hij nu juist NIET opgestart via WOL. (Een niet onbekend gegeven zonder WOL gateway).

Er zijn bijv. opties bekend met een WOL gateway op bijv. een Raspberry Pi die 24/7 aan staat.
Of andere te programmeren mini / micro PC’tjes / printplaatjes.
“Eigen gekozen routers” hebben er mogelijk ook opties voor (zoals Synology zelf).


De netwerkkaart zal dan standby/actief blijven en zorgen dat de NAS in de ARP tabellen aanwezig blijft. Samen met een DHCP binding en een port-forwarding van UDP poort 9 zou het dan eigenlijk moeten lukken.

En in die ARP tabellen gaat het fout, althans met de “standaard KPN (Telfort) geleverde routers”.
Die vervallen na een aantal minuten. Een Experia Box V10 valt daar ook onder.

Niet als de netwerkkaart van de NAS standby/actief blijft.

Bij mij is de NAS op een Netgear switch aangesloten en daar blijft hij gewoon in de ARP tabel staan.


Maar jij gebruikt toch een eigen router, en niet een standaard KPN router?  En het is de vraag of de topic starter daarnaast een “Netgear” switch gebruikt, als daar ook nog verschil in zou zitten?
Die benoemt dat helemaal niet.


Maar jij gebruikt toch een eigen router, en niet een standaard KPN router?

Toen ik nog een V10 had werkte het ook gewoon.

Het is de primaire functie van het standby laten zijn van de netwerkpoort van een apparaat om hem zichtbaar te houden in ARP tabellen.


Bij mij (nog steeds wel de “Telfort” structuur) heeft dat nooit gewerkt, bij geen enkel Experia Box model.
Lijkt me niet dat het KPN versus Telfort gerelateerd zou zijn?
Er komen namelijk geregeld vergelijkbare berichten voorbij dat het niet werkt. Alleen “intern via LAN”.
Echter niet via externe benadering. Tja, alleen de eerste paar minuten dat het uit staat kun je het opstarten. Daarna niet meer.

Uiteraard de NAS met de juiste instellingen, anders werkt het ook niet eens via het interne LAN.
(Of in mijn geval m.b.v. de Synology router functies ook extern).


Lijkt me niet dat het KPN versus Telfort gerelateerd zou zijn?
Er komen namelijk geregeld vergelijkbare berichten voorbij dat het niet werkt. Alleen “intern via LAN”.

Sluit die NAS eens via een switch aan, want dat zou wel eens de oplossing kunnen blijken te zijn.


Zal het later op een rustig moment eens uittesten. Kan nu geen apparatuur uitwisselen.
(Hoewel mijn NAS standaard al achter een switch hangt, zal ik dan een ander type /model nemen).


Allen veel dank voor de snelle reacties. 
Even resumerend:
- WOL werkt wel via het thuisnetwerk
- Port 9 is UDP forwarded
- De NAS is aangevinkt op WOL via LAN
Mijn reactie op verschillende postings:
-@Nick83, het is de bedoeling alleen de NAS op te starten
@Babylonia, QuickConnect werkt alleen als de NAS al ingeschakeld is. Wanneer QuickConnect geactiveerd wordt krijg ik de melding van de NAS staat uitgeschakeld.
Hoe werkt dat met een Switch? Is voor mij een onbekende toepassing.
@wjb@wjb Ik heb je applicatie Synology WOL Gateway trachten te installeren. Eerst Perl bijgewerkt, maar kreeg toch een foutmelding dat ik niet de goede versie had. Elders op het forum gelezen dat ook een Perl Fix geinstalleerd moest worden. Maar deze nergens kunnen vinden om te downloaden. Maar ik begrijp ook dat je applicatie bedoeld is om via de NAS andere apparaten op te starten. Maar dat is niet mijn bedoeling. Alleen de NAS zelf!

Iemand nog een gouden tip of suggesties?
In ieder geval bedankt, so far.

Arjen


 

@Nick83, het is de bedoeling alleen de NAS op te starten

Ja, dat snap ik. En dat kan dus niet volgens mij. Het is ook WOL hé. Die laatste letter staat voor LAN oftewel Local Area Network.


Dat is lang geleden dat ik daarmee bezig ben geweest. Maar dat wel via een VPN server waar een programmaatje gestart werd om de WOL code te verzenden. Via internet gaat dit helemaal niet. Zoals eerder opgemerkt: zolang de Experiabox de combinatie IP adres/MAC adres van de NAS onthoudt, kan het werken. Maar daar zit een timeout in. In een eigen router kan die mapping permanent gemaakt worden. Ik heb alleen een truc gezien: de poort forward moet niet naar het IP adres van de NAS,  maar naar 192.168.2.255. Dat is een broadcast adres naar alle aangesloten apparaten, en dan passeert de WOL code dus ook de ethernet kaart van de NAS. De Experia box V10 accepteert 192.168.2.255 als port forwarding adres, maar ik heb het idee dat dit stilzwijgend genegeerd wordt.

Doet een unmanaged switch iets met IP adressen? Het is toch voldoende als die leert welke MAC adressen op welke poort te vinden zijn? 

 

 

 


Dat is lang geleden dat ik daarmee bezig ben geweest. Maar dat wel via een VPN server waar een programmaatje gestart werd om de WOL code te verzenden. Via internet gaat dit helemaal niet. Zoals eerder opgemerkt: zolang de Experiabox de combinatie IP adres/MAC adres van de NAS onthoudt, kan het werken. Maar daar zit een timeout in. In een eigen router kan die mapping permanent gemaakt worden.

In mijn pfsense router kan ik inderdaad een WOL mapping aanmaken of zoiets. Maar ik heb me er nog nooit in verdiept. 

Ik heb alleen een truc gezien: de poort forward moet niet naar het IP adres van de NAS,  maar naar 192.168.2.255. Dat is een broadcast adres naar alle aangesloten apparaten...

Dan ... gaan dus alle aangesloten apparaten aan? Grappig... 😁

 


@Babylonia, QuickConnect werkt alleen als de NAS al ingeschakeld is. Wanneer QuickConnect geactiveerd wordt krijg ik de melding van de NAS staat uitgeschakeld.

Maar ik schreef er wel iets extra bij, wat je over het hoofd ziet, wat in die situatie belangrijk is.

Toevallig heeft een Synology wel een functie om NAS apparaten via "QuickConnect” te kunnen opstarten, als je gebruik maakt van hun eigen Synology router modellen.

Een Synology router zul je naar ik vermoed niet in gebruik hebben?

Die WOL functie is wat Synology in die opzet als extra optie geeft in combinatie met hun NAS'sen.
Gewoon een extra functie van dat “QuickConnect”.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/SRM/help/SRM/NetworkTools/wol

Om een gekoppeld Synology-apparaat te activeren (bijv. een Synology DiskStation/RackStation) via QuickConnect, schakelt u het selectievakje WOL via QuickConnect inschakelen in en activeert u het apparaat door u aan te melden met uw QuickConnect-aanmeldingsgegevens.

Ik gebruik die functie via een hyperlink achter een html-pagina via een (externe) website.
https://t domein ]/power-up   wordt achterliggend via QuickConnect mijn NAS opgestart.


 

Ik heb alleen een truc gezien: de poort forward moet niet naar het IP adres van de NAS,  maar naar 192.168.2.255. Dat is een broadcast adres naar alle aangesloten apparaten...

Dan ... gaan dus alle aangesloten apparaten aan? Grappig... 😁

Nee, want je vergeet kennelijk dat aan een WOL “magic packet” een MAC-adres wordt gekoppeld.
Alleen het apparaat wat correspondeert met dat MAC-adres in het netwerk, zal er op reageren.
 (Tenminste zo is het op die wijze bedoeld).

Uitgebreide info, kijk eens naar de volgende website en WOL appjes.

https://www.depicus.com/wake-on-lan/what-is-wake-on-lan
https://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui
https://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-for-apple-mac

https://play.google.com/store/apps/developer?id=Depicus&hl=en
https://apps.apple.com/gb/developer/depicus/id399848367


Ik heb je applicatie Synology WOL Gateway trachten te installeren. Eerst Perl bijgewerkt, maar kreeg toch een foutmelding dat ik niet de goede versie had. Elders op het forum gelezen dat ook een Perl Fix geinstalleerd moest worden. Maar deze nergens kunnen vinden om te downloaden.

Onderaan op de pagina Synology Wake On LAN Gateway vind je een link naar die Perl Fix.

Als WoL cliënt gebruik ik de Wake On LAN app van Mike Webb uit de Google Play Store.


Ik heb alleen een truc gezien: de poort forward moet niet naar het IP adres van de NAS,  maar naar 192.168.2.255. Dat is een broadcast adres naar alle aangesloten apparaten...

Dan ... gaan dus alle aangesloten apparaten aan? Grappig... 😁

Het is normaliter niet toegestaan om port-forwardings te definiëren richting het broadcast adres van de router. Het is ook onverstandig immers daarmee wordt de impact van DDoS aanvallen groter omdat ze doorlopen op jouw LAN.

Gelukkig gaan daarmee niet ale apparaten aan immers het WoL magic packet bevat het MAC adres van het apparaat dat aangezet moet worden.


Beste Babylonia,

Nee, dat ben ik niet vergeten. Het WOL gedeelte is een aantal maal het MAC adres van het apparaat dat aangezet moet worden. Dus er gaat een pakket naar UDP 7, je hoopt dat de experia box dat doorstuurt naar .255 (dat doet hij voor zover ik kan zien niet), en de payload van het broadcast UDP pakket is dan de WOL voor de NAS, hopende dat alles wat ervoor komt genegeerd wordt. Veel mitsen en maren en dus waarschijnlijk een NEE van de Experia box…

 

Toevallig zie ik dezelfde suggestie hier al eerder besproken, dat zou dus wel werken….

 

@wjb is wel heel duidelijk dat de synology kan op afstand ingeschakeld worden, ook via die quickconnect. Misschien toch iets actiever in standby  dan een standaard ethernetkaart ?????

 

 

 

 

 

 


Sorry, even goed lezen: de auteur van het andere verhaal gebruikt het broadcast adres, maar vermeldt tegelijkertijd dat hij/zij het niet van buiten doet. Dan wordt 192.168.2.255 alleen gebruikt om broadcast MAC adressen te produceren op het lokale netwerk en komt de Experia box er helemaal niet aan te pas…. Geeft wel aan dat het IP gedeelte genegeerd wordt en het WOL gedeelte  doorkomt.

 

 


@wjb is wel heel duidelijk dat de synology kan op afstand ingeschakeld worden, ook via die quickconnect.

Zodra de een apparaat uit de ARP tabel verdwenen is zal je deze, zoals @Babylonia ook terecht aangeeft, niet meer vanaf Internet kunnen wakkerschudden.

Er zijn dan nog twee manieren waarop dat wel kan.

1) m.b.v. een static arp table entry op de router

2) via subnet directed broadcasting

Ik heb overigens een static arp entry in mijn EdgeRouter staan voor mijn Synology NAS waardoor deze, ook na de arp timeout, in de arp tabel blijft staan en zo voor WoL bereikbaar blijft.

Alle andere apparaten zet ik aan via mijn Synology Wake on LAN Gateway die de subnet directed broadcasting verzorgt door het WoL magic packet door te sturen naar het broadcaat adres (192.168.2.255).

Een belangrijk aspect hierbij is dat het het doorsturen alleen gebeurt als voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden. Zo kan er gefilterd worden op IP adres/subnet vanaf waar een apparaat aangezet mag worden en wordt SecureOn ondersteund waarbij een "wachtwoord" van 6 bytes meegegeven kan worden aan het WoL magic packet.


Lijkt me niet dat het KPN versus Telfort gerelateerd zou zijn? Er komen namelijk geregeld vergelijkbare berichten voorbij dat het niet werkt. Alleen “intern via LAN”.

Sluit die NAS eens via een switch aan, want dat zou wel eens de oplossing kunnen blijken te zijn.

 

Zal het later op een rustig moment eens uittesten. Kan nu geen apparatuur uitwisselen.
(Hoewel mijn NAS standaard al achter een switch hangt, zal ik dan een ander type /model nemen).


Inmiddels testen gedaan met de Experia Box V10,  zonder switch, mét switch (2 verschillende types), gebruik van het "Depicus” wake-on-lan appje  op mijn smartphone, en gebruik mobiele netwerk,
(WiFi uitgeschakeld).  Liet er telkens pakweg een half uur tussen zitten dat de NAS was uitgeschakeld.
Wat “vroeger” een tijd was dat het geen resultaat meer opleverde. (ARP tabel geschoond).

Was verbaast, maar het werkte "nu” in alle gevallen wel !!

Dus kon de NAS met   wake-on-lan   opstarten.  (Idem ook met de Synology router aangesloten).

Dat moet dan toch weer hoop geven voor de topic starter.
(Twijfel of ik het vroeger dan alleen met de Experia Box V8 heb getest??  -  het is al lang geleden).
In ieder geval werkt het nu.

Instellingen om vanuit extern netwerk de NAS op te starten.
In de Experia Box V10 met DHCP-binding een vast IP-adres voor de NAS.
Port forwarding van poort 7 - UDP - naar het vaste IP-adres van de NAS.
Omdat de WOL activatie op de netwerkpoort feitelijk “buiten” de inlog van de NAS omgaat,
geen aanvullende firewall instellingen in de NAS ingesteld om “poort 7 door te laten”.

Depicus appje.
-- MAC-adres van de NAS
-- WAN IP-adres van de internet aansluiting thuis.
-- Subnet Mask   255.255.255.255           Poort 7

Dat sub-net mask 4 keer 255 zodat het WOL packet slechts geldig is voor één IP-adres.
(Het WAN IP-adres van de internet aansluiting).