Skip to main content

Ondersteunt Experiabox v10 ook Wan aggregatie LACP-IEEE 802.3ad?

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst

@Kees2703

waarom wil je jou nas dubbel benaderen ?

ik kan deze opstelling ook in zetten met mijn netgear r9000 maar waarom

dit is zoals ik al zij voor mkb of groter dit is dus alleen nodig als je met veel gebruikers op jou nas werkt

ik heb dit al jaren met een cat5e netwerk kabel 1gbit verbinding

en dat werkt op een thuisnetwerk voldoende ook als je een paar gebruikers tegelijk hebt

Simpelweg omdat ik nu een dubbele lees- en schrijfsnelheid heb tussen mijn router en de NAS. Deze vertaalt zich ook op mijn wifi-netwerk.

welke snelheid haal je dan via de wifi

van nas naar laptop

Is momenteel 1 GB niet de hardware grens vanuit de pop's en de 524Mb een software begrenzing? Waarmee KPN al veel eerder  1 GB kon leveren maar bewust nog niet deed.

Hangt van de toepassing af nut en noodzaak medische ingreep op afstand lijkt mij een zeer nuttige reden om 0,0 latency en echt direct response te hebben. Als daar een 10 GB lijn voor noodzakelijk is doen. Wij kunnen thuis dan 1Gb krijgen welk nut heeft dat als een cloud server lagere snelheden handhaaft?

Ik neem aan dat in het achterliggende systeem dit protocol  genoeg wordt toegepast.

Voor thuis zal het er inderdaad niet snel komen of in eigen apparatuur.

Hypothetisch deels serieus bedoeld.

Op het onderwerp voort bordurend op mijn adres zijn 2 glasvezels aanwezig* waarvan 1 in gebruik inderdaad de experiabox heeft maar 1 wan voor FttH toch zie ik middels deze techniek mogelijkheden om nu al 1GB te halen. Het enige wat nodig is in mijn ogen een tweede NT de twee utp poorten naar een geschikte switch?

In mijn begrip van dit protocol zou dan 1 GB naar buiten mogelijk zijn. Gaat KPN ook hier 1 GB mogelijk maken dan zelfs 2Gb een andere optie zou zijn 2 FttH abonnementen zakelijk en prive. Die 2e vezel is nu ongebruikt ergens jammer.

Mogelijk of wishfull thinking vergeet even of 2 GB nodig is klopt mijn theorie?

* Ter verduidelijking 1 mantel met twee fysieke vezels de tweede werd destijds voor DVB-C signaal gebruikt.

Deze vorm/protocol van Link Aggregatie opereert op een te lage laag in de networkstack om z’n werk te kunnen doen. Alleen al de topic titel omvat al een onmogelijkheid. Het protocol komt simpelweg niet door de gehele netwerkinfra van een ISP.

Je kan in theorie wel op een veel hoger niveau bundeling doen, b.v. voor redundantie. MPTCP wat in SIB (hybride DSL+4G) gebruikt wordt is een goede kandidaat. Stel je hebt 2 locaties/woningen, beide een coaxkabel abo en glasvezel abo. Met MPTCP aan beide kanten heb je dan een kanaal wat meer dan 1Gbps aankan. Kan ook worden gebruikt om kosten van datavolume te reguleren, wat bij SIB het geval is.

link-aggregation

is meer bedoeld om een langzamere verbinding dubbel uit te voeren

als je netwerk bijvoorbeeld 1git is kun je 2gbit via 2 kabels halen

In datacenters word het volgens mij wel veel gebruikt hoor. In thuisnetwerk is het leuk om er mee te hobbyen. Meer niet. Een keertje mee spelen word je niet dommer van hoor :wink:

@Kees2703

dit is zoals ik al zij voor mkb of groter dit is dus alleen nodig als je met veel gebruikers op jou nas werkt

en dat werkt op een thuisnetwerk voldoende ook als je een paar gebruikers tegelijk hebt

Simpelweg omdat ik nu een dubbele lees- en schrijfsnelheid heb tussen mijn router en de NAS. Deze vertaalt zich ook op mijn wifi-netwerk.

ok als jij 2x 1gbit over een wifi verbinding weet te trekken ben je een knappe jongen

250MB dat haal je nog niet eens met wifi ax dacht ik

ik haal maar 62MB wifi ac verbinding

en dan maakt een aantal factoren nog uit welke HDD / SSD in de nas zitten en raid opstelling

het zelfde als het ontvangen / verzenden apparaat (pc laptop enz.)

zoals ik al zij heeft dit alleen nut bij veel gebruikers op 1 nas

van nas naar laptop

Of het voor de wifi nut heeft weet ik niet hoor. Zal je 1 gbit überhaupt al voltrekken via WiFi 5ghz?

Ik heb op dit moment achter de Experiabox een asus RT-AX88u router hangen en daarachter 2 Synology NAS-en. De Wifi van de Experiabox is uitgeschakeld. 1 NAS (DS-718+) heb ik via LAN-aggregatie verbonden met de router. Dit loopt prima. Vooruitlopend op hogere snelheden van KPN wilde ik graag weten of ik de router via WAN-aggregatie in de toekomst kan verbinden met de Experiabox. Mijn router ondersteunt dit wel. 1xWAN en 1xLAN 4 poort. Vandaar mijn vraag.

Heb je in de DS-718+ SSD’s of HDD’s?

van nas naar laptop

Of het voor de wifi nut heeft weet ik niet hoor. Zal je 1 gbit überhaupt al voltrekken via WiFi 5ghz?

Met wifi 6 802.11 AX en de opvolger daarvan is dat wel de bedoeling. Wat heb je aan 1 GB naar buiten als je dat intern niet haalt zowel bedraad als via wifi of bedoelde je niet de haalbare snelheid? Benut je het volledig dat is inderdaad een andere vraag, dat geld ook bekabeld. Komen we weer bij de vraag nuttig of nodig.

https://nl.hardware.info/artikel/8909/80211ax-preview-eindelijk-weer-snellere-wifi

van nas naar laptop

Met wifi 6 802.11 AX en de opvolger daarvan is dat wel de bedoeling. Wat heb je aan 1 GB naar buiten als je dat intern niet haalt zowel bedraad als via wifi of bedoelde je niet de haalbare snelheid?

https://nl.hardware.info/artikel/8909/80211ax-preview-eindelijk-weer-snellere-wifi

Aan 1 gbit naar buiten heb je überhaupt bijna niks als je het aan mij vraagt :smile: maar los daarvan: via de kabel kun je in ieder geval wel gewoon 1 gbit halen. Je kunt je eigen afvragen of het nodig is om ook via WiFi 1 gbit te trekken. Als je dergelijke hoge snelheden wilt halen, kun je volgens mij beter gewoon bekabeld aansluiten en wegblijven van WiFi. 

Wat heb je aan 1 GB naar buiten als je dat intern niet haalt...

Als ik twee apparaten heb die het individueel niet halen, dan kunnen ze het samen nog wel halen. 

Link aggregation

is alleen van toepassing van meerder gebruikers op bv een nas of server

je kunt nooit sneller halen met 1 gebruiker laptop pc enz beschikken maar over 1 lan poort

of je moet een moederbord in zetten die het ook kan 2 of meer lan poorten

Link aggregation

is ook bedoeld om een langzamere netwerk te verdubbelen

dus van 1gbit naar 2gbit

dit is dan handig als je met veel computers op een nas of server werkt

volkomen zinloos in een thuisnetwerk

het zelfde als ik de 10gbit verbinding maak van de r9000 naar de 24p switch

van nas naar laptop

ca. 70 MB/s lezen en 63 MB/s schrijven (3000MB)

van nas naar laptop

Over 1 kabel 1gbit kun je 125MB trekken

van nas naar laptop

Over 1 kabel 1gbit kun je 125MB trekken

Door LAN-aggregatie tussen mijn router en de NAS zijn de lees- en schrijfsnelheid tussen mijn iMac en de NAS via Wifi verdubbeld. Daar gaat het mij om.

Het hele topic samen gevat nee de Experia kan het niet en zal het niet snel krijgen.

Zijn er nuttige toepassingen ja, zijn deze voor de thuisgebruiker even nuttig of nodig dat is aan de gebruiker.

@Kees2703 dus je hebt het werkend vanwaar de vraag over de Experiabox ?

het is toch leuk om over dit onderwerp te hebben

maar 125MB is gewoon haalbaar over 1 kabel (bekabeld)

ca. 70 MB/s lezen en 63 MB/s schrijven (3000MB) ? hoe komt u bij die 3000

ik haal trouwens draadloos van nas naar laptop met 1 cat5e kabel tussen nas en router :

Je moet hele goede apparatuur hebben wil werkelijk 125 mbyte over een lan kabel trekken. Alles moet meewerken. In de praktijk haal je dat zomaar niet altijd zomaar met normaal consumentenspul bij de mediamarkt vandaan...

bekabeld gemeten

netgear r9000 via 24p switch via 16p switch ongeveer 50 meter kabel er tussen

vaste pc van een synology 1512+ allemaal cat5e bekabeling

bekabeld gemeten

Alles bij de dozen schuivers verkrijgbaar 😉 is het 'normaal' consumenten spul tja ligt aan de betreffende consument. Met alle IOT shizzle is goed spul steeds belangrijker, gezien de dozenschuivers dat prul ook verkopen.

Je moet hele goede apparatuur hebben wil werkelijk 125 mbyte over een lan kabel trekken. Alles moet meewerken. In de praktijk haal je dat zomaar niet met normaal consumentenspul bij de mediamarkt vandaan...

klopt Nick 125MB zal in de praktijk moeilijk worden

Vooral niet als je de stopwatch erbij hou. Neem een bestand van 50 gb en reken het eens uit hoeveel seconden die er over mag doen. 

bekabeld gemeten

Alles bij de dozen schuivers verkrijgbaar 😉 is het 'normaal' consumenten spul tja ligt aan de betreffende consument. Met alle IOT shizzle is goed spul steeds belangrijker, gezien de dozenschuivers dat prul ook verkopen.

Wat bedoel je hiermee

@Nick83

Als ik dit bestand van 10GB binnen haal

zit de verbinding tussen 110MB 120MB

ik vind dit redelijk netjes

En daar hoef ik geen link-aggregation voor in te zetten

Wel vind ik het vreemd dat de wifi dubbel wordt

Door link-aggregation

Misschien is er wel wat anders aan de hand

Bedoel ik te zeggen

Wel vind ik het vreemd dat de wifi dubbel wordt

Door link-aggregation

Dat schreef @Kees2703 ook niet, immers

Door LAN-aggregatie tussen mijn router en de NAS zijn de lees- en schrijfsnelheid tussen mijn iMac en de NAS via Wifi verdubbeld.

Maar ook dat zou eigenlijk alleen maar kunnen als er sprake zou zijn van 100Mbps LAN verbindingen tussen router en NAS want een wifi verbinding sneller dan 1Gbps ben ik in de praktijk nog niet tegengekomen

@Kees2703

Wjb?