Skip to main content
Beantwoord

Wat is de meerwaarde van UniFi accesspoint van Ubiquiti?

• 27 januari 2025
  • 3 reacties
  • 76 keer bekeken

Goedendag,

Misschien kunt u mij verder helpen met het volgende.

Mijn situatie: een huishouden van 4 personen. Ik heb een Experia box v10, KPN televisie, 2x nieuwe zwarte superwifi versterkers van KPN. In de meterkast is een unifi van Ubiquiti (ronde schijf met stabiel blauw licht) aangesloten op mijn Experia box v10. Verder gebruiken wij smartphones, laptops en hebben zonnepanelen. Een doorsnee huishouden dus. De wifi connectie in huis is nu goed.

Een aantal jaar geleden was onze wifi connectie minder goed en heeft men de unifi geplaatst. Met de unifi was de wifi connectie in huis niet overduidelijk beter. 

Mijn vragen:

1. Wat is de meerwaarde van de unifi in mijn huis? Ik heb nu 2x nieuwe zwarte superwifi versterkers van KPN in huis met goede wifi connectie.

2. Versterkt de unifi mijn KPN wifi in huis?

3. Zo ja, is de werking van de unifi te detecteren/af te lezen? 

4. Zijn er apparaten in mijn huishouden aangesloten op de unifi? Bij mijn weten niet. Ik heb niet/nauwelijks smart-apparaten in huis. Ik heb de unifi app gedownload, maar deze zegt mij dat ik eerst een unifi cloud gateway moet aanmaken.

5. Kunnen de de unifi en zwarte superwifi versterkers van KPN naast elkaar bestaan? Versterken of conflicteren deze?

Kortom: de unifi gekoppeld laten aan mijn Experia v10 box of loskoppelen?

Ik hoop dat u mij kunt informeren. 

Bedankt.

Met vriendelijke groet, 

Dhr. Van den Berg

Beste antwoord door eagle3824

Zoals je het beschrijft heeft de unifi voor jou geen toegevoegde waarde. 

Alhoewel de unifi en superwifi naast elkaar kunnen bestaan in een netwerk adviseer ik dit eigenlijk niet.

In het gemiddelde huishouden lukt het prima een een goed functionerend wifi netwerk te creëren.

Heb je wat meer wensen dan zou unifi een goede oplossing kunnen zijn. Hierbij heb je echter eigenlijk niets aan 1 losse access point, maar is meer apparatuur (en ook kennis) nodig om het goed werkend te krijgen.

In jouw situatie zou ik adviseren om de unifi los te koppelen. Als er dan apparaten zijn die niet meer functioneren deze opnieuw aanmelden op de wifi.

Bekijk origineel

3 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • KPN Monteur
  • 141 reacties
  • Antwoord
  • 27 januari 2025

Zoals je het beschrijft heeft de unifi voor jou geen toegevoegde waarde. 

Alhoewel de unifi en superwifi naast elkaar kunnen bestaan in een netwerk adviseer ik dit eigenlijk niet.

In het gemiddelde huishouden lukt het prima een een goed functionerend wifi netwerk te creëren.

Heb je wat meer wensen dan zou unifi een goede oplossing kunnen zijn. Hierbij heb je echter eigenlijk niets aan 1 losse access point, maar is meer apparatuur (en ook kennis) nodig om het goed werkend te krijgen.

In jouw situatie zou ik adviseren om de unifi los te koppelen. Als er dan apparaten zijn die niet meer functioneren deze opnieuw aanmelden op de wifi.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 27 januari 2025

Beste Eagle, 

Dank voor je snelle reactie. Een helder verhaal. Ik probeer het loskoppelen uit. Loop ik tegen problemen, dan koppel ik de unifi weer.

Hartelijke groet!

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 10758 reacties
  • 28 januari 2025

Hallo ​@Hello852, volgens mij heb je al goed advies gekregen van 1 van de monteurs die actief zijn binnen de KPN Community. Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust! 

Reageer