Skip to main content

Ik heb veel berichten gelezen en ik lees telkens tegenstrijdige informatie als ik de setup lees van vele Unifi producten te koppelen aan het KPN netwerk. Wellicht zijn het wat oudere berichten, dus ik stel mijn vraag opnieuw.

Mijn vraag is vrij simpel. Ik heb van voorgaand huis een netwerk van Ubiquity meegenomen en dat netwerk wil ik voortzetten in de nieuwe woning. Nu ik bij KPN aangesloten ben via glasvezel, blijkt dit een uitdaging. Tevens ben ik niet te spreken over de KPN Box 12b. En wil snel weer mijn eigen netwerk weer aan de praat krijgen.

Ik beschik over een Unifi Dream Machine (Géén Pro) met daarachter een tweetal switches en wat access points. Nu wil ik deze aansluiten, net achter de glasvezel met de bijgeleverde RJ45 connectie. (rode kabel). 

Wat ook nog belangrijk is, is dat Ik uitsluitend beschik over KPN Internet (via glasvezel). Ik heb géén IPTV of telefonie van KPN. Deze zal ik waarschijnlijk ook niet gaan aanschaffen.

       

        ————————————-

        | Glasvezel aansluiting |

        ————————————-

                           |

                           | WAN

                           |

              ————————-

              | KNP BOX 12b |

              ————————-

                           |

                           | LAN

                           |

        ————————————-

        | Unifi Dream Machine |

        ————————————-

            |                               | 

            | LAN                       | LAN

            |                               |

————————-     ————————-

| Unifi Switch 8 |     | Unifi Switch 8 |

————————-     ————————-

 

-----   of   ----- 

 

        ————————————-

        | Glasvezel aansluiting |

        ————————————-

                           |

                           | WAN

                           |

        ————————————-

        | Unifi Dream Machine |

        ————————————-

            |                               | 

            | LAN                       | LAN

            |                               |

————————-     ————————-

| Unifi Switch 8 |     | Unifi Switch 8 |

————————-     ————————-

 

Is de configuratie mogelijk, of moet ik een Dream Machine Pro of Dream Router erachter zetten? Is het eventueel mogelijk om tijdelijk mijn eigen netwerk (Dream Machine) achter de KPN Box 12b te plaatsen of eventueel een FritzBox?

Als laatste. Waar kan ik de juiste tutorial, technische hulp of beschrijving om een van deze configuraties op te zetten?

Jij hebt geen televisie van KPN en dus is het heel eenvoudig om jouw Dream machine rechtstreeks op de NTU/ONT (glasvezelmodem) aan te sluiten.

Het enige waar je voor moet zorgen is dat de pppoe verbinding op vlan 6 opgezet wordt.


Dankje @wjb Ik ga het zodirect proberen.

Ik begrijp nu dus dat een abonnement met IPTV en evt telefonie iets meer van de hardware vraagt dan in mijn situatie. Dat bracht mij vaak door de war omdat er vaak niet refefereerd werd welke config voor wat is. 

Dank = groot.


Ik heb ook de unifi dream machine (geen router/pro) incl een aantal unifi accespoints en kan in mijn nieuwe woning kiezen voor glasvezel of bij ziggo blijven. Ik wil zelf ook mijn huidige apparatuur blijven gebruiken, maar ik zal dan wel tv en telefonie gebruiken van kpn. Is dit ook redelijk makkelijk in te stellen? Bij ziggo waar ik nu nog zit kan ik immers de modem in bridge modus zetten. Zelf loop ik ook vast tussen de diverse fora en antwoorden.


Zolang de Dream Machine ook meerdere VLAN’s en IPTV ondersteund moet dit mogelijk zijn. Ook qua telefonie zou dit te doen moeten zijn. 
 

Ik kan je op dit moment het beste door verwijzen naar https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm, aangezien ik helaas geen ervaring heb met de Dream Machine.


De Unifi Dream Machine (geen Pro) is niet geschikt voor KPN TV.

Wel kan je de UDM natuurlijk als tweede router achter de Experia/KPN Box plaatsen.

 


Wjb dank voor je reactie. Ik denk dat ik in het begin voor deze optie kies en later voor de umd pro zal gaan.