Skip to main content
Antwoord

Wat is een goede router om mijn KPN Box12 mee te vervangen met behoud van KPN TV?

• January 23, 2025
  • 6 reacties
  • 766 keer bekeken

Er is al enige tijd het beleid dat je je eigen router kunt/mag aansluiten ipv de KPN Box 12.
Welke routers zijn geschikt ter vervaning van de KPN Box 12 waarbij KPN IPTV (KPN TV Box) blijft werken.

Beste antwoord door wjb

Zie het onderstaande topic.

Mijn persoonlijke voorkeur is de UniFi Cloud Gateway Ultra van Ubiquiti.

Nu heb ik een EdgeRouter 4 van Ubiquiti en die kan nog wat meer maar is al een flink stuk ouder. Ubiquiti zet in op de Unifi lijn en die zijn daarmee dus wat toekomstbestendiger.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

wjb
Superuser
  • Antwoord
  • January 23, 2025

Nu heb ik een EdgeRouter 4 van Ubiquiti en die kan nog wat meer maar is al een flink stuk ouder. Ubiquiti zet in op de Unifi lijn en die zijn daarmee dus wat toekomstbestendiger.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 23, 2025

Bedankt WJB voor je snelle reactie.

De UniFi Cloud Gateway Ultra kan die “out of the box” gebruikt worden voor KPN IPTV of moet daarvoor een paar trucken uitgehaald worden?

wjb
Superuser
  • January 23, 2025

De UniFi Cloud Gateway Ultra kan die “out of the box” gebruikt worden voor KPN IPTV of moet daarvoor een paar trucken uitgehaald worden?

In het door mij aangehaalde topic zie je een link naar een github waar de benodigde aanpassingen beschreven staan. Het is allemaal geen rocket science maar het moet wel even gebeuren. 

• January 23, 2025

Als je een router wilt die "out of the box" werkt, kies dan voor een Fritzbox. Daar moet je alleen in een menuutje kiezen voor KPN en klaar.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 23, 2025

Maar als vervanger van een box12 kan het ook DSL zijn en dat kan deze Unifi niet toch? Tenzij je er een koper NT voor zet.

wjb
Superuser
  • January 23, 2025

Maar als vervanger van een box12 kan het ook DSL zijn en dat kan deze Unifi niet toch? Tenzij je er een koper NT voor zet.

Klopt, ook dat staat beschreven in het door mij aangehaalde topic. De Zyxel VMG4005-B50A is in zo'n situatie wat mij betreft de beste keuze om als "koper NT" (VDSL modem) te gebruiken. Hier hoef je werkelijk niets op in te stellen, dat ding is Plug & Play.