Skip to main content

In de praktijkruimte, die zich in een aanbouw achter ons huis bevindt, komt in een hoek deze kabel uit de grond. De kabel verdwijnt in het plafond. Wat zou dit kunnen zijn?

IMG_6366.jpeg

Wat zit er op de etage erboven?

Verder is de foto van zeer matige kwaliteit. Smartphone van 100 jaar geleden? Te slecht om te bepalen. Kan coax zijn; maar ook niet. 


De kabel verdwijnt naar een loze ruimte/vliering. Huis is gebouwd in 1929. 

 


Het lijkt een oude telefoonkabel met lasdoos. Misschien dat @Ik_Combineer  het ziet?


Is dat niet zo'n oude lode lasdop? Maar deze lijkt wel een stuk dikker. Is die verf er wat af te krabben op te zien of er lood onder zit?


Leuke vraag @bramelan! We denken hier graag met je mee. Puur uit nieuwsgierigheid: is er een bepaalde reden dat je op zoek ben naar wat voor kabel dit is? En heb je de tip/vraag van Dennis al kunnen uitproberen? 


De lasdoos en kabel verdienen geen schoonheidsprijs, vandaar dat ik dacht als deze geen functie meer heeft dan zouden deze ook weg kunnen. De kabel verdwijnt overigens achter het plafond en loopt over de vliering een meter of 8 naar de voorkant van de ruimte langs de meterkast en verdwijnt dan in de muur. Geen idee waar deze naartoe gaat. De reden is dus enerzijds uit nieuwsgierigheid, anderzijds vanwege de gewoonte om alles wat oud is en geen nut meer heeft te verwijderen. 


Ik begrijp de gedachtegang inderdaad. Ook heel verstandig dat je niet zomaar dingen weghaalt.


@NHendriks heb jij misschien nog een idee over wat dit kan zijn? 


Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat dit een oude las is van de ptt en gevuld met teer om corrosie tegen te gaan. @Soeradj wat denk jij?


Lijkt op de invoerkabel aan de onderkant. Daarna een loden kabel die naar een lasdoos gaat. Grote kans dat dit een kabel is waarlangs de verbinding gaat. Dus niet verwijderen.

Loden kabels worden nog actief gebruikt.

 


Reageer