Skip to main content

Wat vinden jullie van de Mac Mini?

• November 20, 2025
  • 53 reacties
  • 472 keer bekeken

Toon eerste bericht

53 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • January 6, 2026

... 16 GB is voor normaal gebruik echt ruim voldoende.

Nu wel. Maar over 10 jaar misschien niet meer.

Ik ga toch voor de optie met 16 GB. Over tien jaar zie ik wel weer verder. Het prijsverschil van 450 euro voor een 24 GB vind ik voor mij teveel. 

Over prijzen gesproken. Door omstandigheden kan ik pas sinds recent gebruik maken van de losse laptop die ik wil gebruiken bij de Mac Mini. Nu is dus het moment om weer om me heen te kijken. 

Nu is de prijs in Nederland na november 2025 weer gestegen van 639,00 naar 668,00. Bij dezelfde winkel (MediaMartkt) hier vlakbij over de grens in Nordhorn kost de Mac Mini 639,99. Toch wel de moeite waarde voor een klein tripje in combinatie met een goedkope tankbeurt.

Zover ik weet is er geen verschil of je zo'n computer in Nederland koopt of in Duitsland. Maar voor de zekerheid: Heb ik daarin gelijk?    

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Overigens ben ik benieuwd welke monitor er het meest geschikt is voor de Apple Mini, minimaal 4K? Of is een nieuwe iMac beter, die heeft toch een retina aan boord.

Jasper van KPN
Moderator

Bij mijn weten kan een pc uit Duitsland ook prima, we hebben dezelfde stroomstekkers. Misschien dat de standaard handleiding en de vooringestelde taal Duits zijn, maar dat lijkt me snel genoeg veranderd. 

Maar pin me daar niet op vast, ik weet het niet met zekerheid 🙃

Overigens ben ik benieuwd welke monitor er het meest geschikt is voor de Apple Mini, minimaal 4K? Of is een nieuwe iMac beter, die heeft toch een retina aan boord.

Daarvoor quote ik ​@bnh even, die had het er op de vorige pagina toevallig over:

Het enige minpuntje dat ik heb ontdekt, is dat de schermkwaliteit extern wat minder is, omdat Apple vooral is afgestemd op Retina schermen. Mijn externe scherm heeft 109 ppi (2x een Dell), terwijl de MacBook zelf 220 ppi heeft, waardoor het er extern minder scherp uitziet. Voorlopig laat ik het zo, omdat ik het vooral gebruik voor het forum en andere zaken dus het valt nu niet super op (en met de software Better Display kan je een hoop opvangen). Gamen doe ik voorlopig nog op mijn Windows-pc (al verwacht ik dat onze gamegroep volgend jaar overstapt op console vanwege GTA 6, en dan gaat mijn Windows pc de kast in).  

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 7, 2026

Hoe hoger de ppi van een scherm hoe beter bij Apple, en het liefst 4K. Anders ga je echt onscherpte zien. Ik ga van het voorjaar een ander scherm halen. Mijn huidige scherm is 2K en 109ppi, en dat geeft een niet zo heel scherp beeld. Wel zuur, ik heb er twee en ze zijn pas een half jaar oud haha. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • January 7, 2026

Ik kom dit 4K-scherm tegen voor 235,90: 

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_philips-1000-series-27e1n1900ae00-27-inch-3840-x-2160-pixels-full-hd-ips-in-plane-switching-147126424.html

Maar ik ga toch eerst mijn huidige Dell uitproberen. Een beetje zonde om die Dell meteen weer te dumpen. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 7, 2026

Pixeldichtheid van 163 ppi, beetje het beste wat betaalbaar te krijgen is op het moment.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • January 29, 2026

Gisteren heb ik dan een Mac Mini aangeschaft. Gewoon in Nederland want deze week zijn de prijzen lager i.v.m. de Apple dagen……, en kon ik de Mac mini aanschaffen voor 639 euro. Dezelfde prijs dus als met Black Friday.

De Mac Mini werkt prima met mijn Dell P2419H-beeldscherm. Die is 24 inch en de resolutie 1920 x 1080, dat is precies gelijk aan het beeldscherm van mijn oude iMac. Voorlopig helemaal prima. 

Ik ben gisteren en vandaag lekker bezig geweest met de installatie. Wat me gelijk al opvalt, is de snelheid van deze PC. Heel veel sneller dan mijn oude iMac. De meeste tijd was ik kwijt aan updates naar bv macOS Tahoe 26.2. Het overzetten van de Apple-account ging juist heel snel. Veel instellingen werden meteen aangepast. Het Apple-mailprogramma werkt ook weer. Wat wel een hele uitzoekerij was, was Office 2019. Dat pakket is natuurlijk niet van Apple en ik moest via mijn Microsoft-account de licentie overzetten van mijn oude iMac naar deze. Dat ging allemaal niet zomaar , maar ook dit is nu voor elkaar. Ik kwam er wel achter dat Office 2019 inmiddels niet meer ondersteund wordt. Ze willen je graag op Office 365-abonnement hebben, maar daar heb ik natuurlijk geen zin in.   

Deze M4 Mac Mini is officieel uitgebracht in 2024 en dat is tien jaar jonger dan mijn oude iMac. Nu maar hopen dat ik er ook weer tien jaar lang plezier van kan hebben. 

@Jasper van KPN , nog bedankt voor jouw tip! 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 29, 2026

Goede keuze ​@Noordzee

Welke MS Office voor Mac applicaties gebruik je?

Persoonlijk vind ik Pages (tekstverwerker), Numbers (spreadsheet) en Keynote (presenteren) veel beter dan het (veel te dure ) Office voor Mac, al zijn er via diverse aanbieders ook goedkope licenties voor Office voor Mac (en ook Windows) te verkrijgen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • January 29, 2026

Ik heb destijds “Office Home & Student voor 1 PC/Mac 2019” gekocht. Dat is dan zonder Outlook, maar dat gebruik ik toch niet.   

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 31, 2026

Ja, het is geweldig spul, en je bent net voor de hogere prijzen die er denk ik aan gaan komen.

Dus een verstandige set geweest!

Jasper van KPN
Moderator

Super ​@Noordzee, goed om te lezen dat je 'm hebt en dat het bevalt! Ik heb mijn eigen tip zelf nog niet gevolgd, maar zulke ervaringen motiveren altijd wel weer. Dit weekend was ik er wel even dicht bij. Maar ik had nog een kast in elkaar te zetten in de woonkamer en daar was ik wel een tijdje zoet. Ondanks dat die nog niet klaar is, de deurtjes missen nog.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • February 2, 2026

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 2, 2026

Toevallig was ik vrijdag ook in de Amac en de adviseur vertelde dat er binnenkort weer nieuwe Macs arriveren. Wellicht dat er nog voorraad is voor een ‘koopje’. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 2, 2026

Ik ben benieuwd waar je voor kiest, ik vind de Mac Mini er mooi uitzien!
De iMac is ook mooi, maar als je die wilt upgraden betaal je er flink voor. Maar dan heb je wel wat!

Upgraden van de IMac of Macmini is al jaren geheel gratis
En er zitten genoeg apps bij om alles te kunnen doen.
Een viruscanner is niet nodig, want de Mac heeft zelf een perfecte virusscanner die ook gratis ge-update wordt.
Ga je Windows (krijg het woord haast niet uit mijn mond) programma's er op zetten dan moet je wel degelijk een virusscanner gebruiken.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 2, 2026

@huistijger Een nieuwe Mac is niet gratis hoor, anders kan Apple de deuren sluiten haha.

Ik snap je verwarring wel, ik gok dat jij over de software updates praat. Aangezien ik alleen de Mac benoem, praat ik uiteraard over het upgraden van de hardware.

Jasper van KPN
Moderator

De OS updates zijn gratis inderdaad, maar ik dacht ook even aan de hardware daarbij 😄

Als je snel bent, bij Amac nu nog 619 euro. Maar vermoedelijk niet lang meer….

Het is heel aanlokkelijk, maar ik moet nog even wachten van mezelf. Eerst de dingen afmaken waar ik mee bezig ben voor ik het volgende begin. Anders blijft het eerste liggen.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 2, 2026

De OS updates zijn gratis inderdaad, maar ik dacht ook even aan de hardware daarbij 😄

Dat had wel heel mooi geweest, maar ik dacht dat het voor een ieder wel duidelijk was….

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • February 3, 2026

Jasper van KPN
Moderator

Er lijken vaker iets te zijn waardoor het goedkoper is dan 719, dus mijn kans komt nog wel 😁

En dan moet ik nog even kijken hoe ik het geluid doe, want er zitten geen speakers in zoals in de iMac en MacBook.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 4, 2026

Je moet er toch een monitor bij hebben ​@Jasper van KPN en daar zit meestal ook wel geluid in.

Update:
En een toetsenbord en een muis en/of een trackpad
En als je een goed beeldscherm hebben wilt, dan kun je goedkoper een Imac 24 kopen

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

@Jasper van KPN Ik heb nog wel een setje Bose boxjes liggen voor je. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 4, 2026

Er lijken vaker iets te zijn waardoor het goedkoper is dan 719, dus mijn kans komt nog wel 😁

En dan moet ik nog even kijken hoe ik het geluid doe, want er zitten geen speakers in zoals in de iMac en MacBook.

Ik heb de oplossing voor je ​@Jasper van KPN, kan jij makkelijk missen 😝

https://www.apple.com/nl/studio-display/

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • February 4, 2026

Er komt wel geluid uit de Mac Mini. Aan de onderkant zit een speaker. Maar het geluid blijft wel achter in vergelijking met de grote Mac. Dat is wel jammer. Maar goed: ik kan prima via de Mac Mini naar Radio Caroline of Radio Mi Amigo luisteren tijdens het computeren. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • February 4, 2026

En de prijzen kunnen variëren inderdaad. Nu heb ik wel begrepen dat computers duurder gaan worden in de toekomst vanwege de schaarste aan onderdelen, bv chips.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • February 4, 2026

Je moet er toch een monitor bij hebben ​@Jasper van KPN en daar zit meestal ook wel geluid in.

Update:
En een toetsenbord en een muis en/of een trackpad
En als je een goed beeldscherm hebben wilt, dan kun je goedkoper een Imac 24 kopen

Toetsenbord en muis kun je gewoon je oude gebruiken.