Skip to main content

Wat vinden jullie van de Mac Mini?

• November 20, 2025
  • 65 reacties
  • 586 keer bekeken

Toon eerste bericht

65 reacties

Jasper van KPN
Moderator

Je moet er toch een monitor bij hebben ​@Jasper van KPN en daar zit meestal ook wel geluid in.

Update:
En een toetsenbord en een muis en/of een trackpad
En als je een goed beeldscherm hebben wilt, dan kun je goedkoper een Imac 24 kopen

Ik heb 2 beeldschermen, een muis en een toetsenbord. Daarmee ben ik voorzien. Die schermen hebben alleen geen geluidoptie, net op mijn MacBook Air gecheckt of ik dat als output kon kiezen, helaas. Ik kon kiezen tussen de MacBook zelf en de tv - in een andere kamer 😋

Er komt wel geluid uit de Mac Mini. Aan de onderkant zit een speaker. Maar het geluid blijft wel achter in vergelijking met de grote Mac. Dat is wel jammer. Maar goed: ik kan prima via de Mac Mini naar Radio Caroline of Radio Mi Amigo luisteren tijdens het computeren. 

Ik dacht dat ze alleen de systeemgeluiden konden laten horen, maar toch iets meer dus. Dan moet ik het gewoon een keer doen en aankijken wat voor geluid er uit komt, en dan beoordelen of ik meer wil.

En goed punt van de prijzen inderdaad, dat kan de markt heel anders maken in de nabije toekomst. Misschien krijg ik spijt van het uitstellen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • February 4, 2026

Je moet er toch een monitor bij hebben ​@Jasper van KPN en daar zit meestal ook wel geluid in.

Update:
En een toetsenbord en een muis en/of een trackpad
En als je een goed beeldscherm hebben wilt, dan kun je goedkoper een Imac 24 kopen

Ik heb 2 beeldschermen, een muis en een toetsenbord. Daarmee ben ik voorzien. Die schermen hebben alleen geen geluidoptie, net op mijn MacBook Air gecheckt of ik dat als output kon kiezen, helaas. Ik kon kiezen tussen de MacBook zelf en de tv - in een andere kamer 😋

Ik kan voor het geluid ook kiezen voor de iPod (officieel HomePod Mini) die in de keuken staat. Die heeft een geweldig geluid. Zoiets kun je natuurlijk ook gebruiken bij jouw Mac.

Soms kies ik die optie als ik bv tijdens het eten wil luisteren naar Mi Amigo.

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_apple-homepod-mini-wit-1722015.html

Jasper van KPN
Moderator

Dat is een goede optie dan inderdaad. Zie dat Bol de Mac Mini nog voor 659 heeft… dus ik heb daar nu net op bestel geklikt 🙂 Toch maar wel overstag al

Dan kan ik de kabels die nu nog op het bureau liggen ook wat meer wegwerken, die irriteren me steeds meer.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • February 5, 2026

Ik ben benieuwd ​@Jasper van KPN . Heb je de Mac Mini al ontvangen? 

Jasper van KPN
Moderator

Nog niet ​@Noordzee, ik had de bezorging op morgen gezet. Ik was vandaag op kantoor en heb vanavond ook plannen, dus de kans dat ik de bezorging vandaag mis zou lopen is (te) groot.

Ik verwacht 'm morgen te hebben dus 🙂

Jasper van KPN
Moderator

Hij kwam vrijdagavond laat, meerdere uren later dan PostNL in eerste instantie zei. Maar dat kon de pret niet drukken. Eerst even het OS bijwerken, daarna de timemachine back-up van de MacBook erop gezet. Zo begint het mooi bij dezelfde basis en kunnen ze beiden verder groeien met nieuwe ontwikkelingen 🙂

Zaterdagochtend nog een paar kleine dingen gedaan voordat ik weg moest, maar het is up and running dus! Behalve de Homepod Mini, die ligt nog bij een servicepunt op me te wachten.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 9, 2026

@Jasper van KPN Goed om te horen! Alles lekker compatible en gaan met die 🍌

Jasper van KPN
Moderator

Precies! En de Homepod kan op een later moment vermoedelijk ook gebruikt worden voor notificaties, bijvoorbeeld als de wasmachine klaar is 😁

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • February 9, 2026

@Jasper van KPN 

Wat vind je van het standaardgeluid uit de Mac Mini? En kon je wennen aan de snelheid van bv het opstarten? 

Jasper van KPN
Moderator

Het standaard geluid viel me mee ​@Noordzee, ik had het minder verwacht.

Het opstarten heb ik nog niet echt gemerkt, hij is alleen opnieuw opgestart met het bijwerken van OSX. Ik laat 'm verder aanstaan met de schermen uit. Ik heb Home Assistant (als smart home server) in een Virtual Machine geïnstalleerd, daarvoor moet de Mini aan blijven staan 🙂 Verder heb ik nog niets om alles smart te maken, maar de fundering is er in ieder geval.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 9, 2026

Ik heb hier heel het huis via Home Assistant draaien, van A tot Z. Als dat ding kapot gaat zijn we verloren hier haha. Ik heb speciaal een Intel NUC aangeschaft voor Home Assistant, draait super! Mocht je ooit vragen hebben ​@Jasper van KPN, ping mij gerust!

Jasper van KPN
Moderator

Ik had ook aan een NUC (of de HA Green) gedacht, maar denk dat dat voor mij overkill is. Op mijn oude adres had ik met Google Home geëxperimenteerd, maar wilde het hier lokaal hebben en daarmee meer onafhankelijk zijn. Ik heb al veel gelezen en gezien, en daardoor veel ideeën.

Mocht ik ergens vastlopen weet ik je te vinden ​@bnh! 🙂 Zal ik dan niet in dit topic doen zodat we dit bij de Mac Mini houden hehe

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 10, 2026

Haha ja is goed, wel een waarschuwing als afronding: Home Assistent is vrij verslavend als je het eenmaal hebt draaien omdat je er zoveel mee kan, het lijkt nu overkill maar hoe meer je ermee doet, hoe snel je zal zien dat je moet upgraden. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Auteur
  • Superuser
  • February 11, 2026

Zaterdagochtend nog een paar kleine dingen gedaan voordat ik weg moest, maar het is up and running dus! Behalve de Homepod Mini, die ligt nog bij een servicepunt op me te wachten.

@Jasper van KPN 

Heb je de HomePod Mini al aangesloten? Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen. 

Jasper van KPN
Moderator

Het geluid via de HomePod Mini is veel voller, meer diepte. De ingebouwde speakertjes zijn in verhouding toch wat blikkig, al hoorde ik het niet zo voordat ik het vergelijk had 😋

Eergisteren zag ik dat er een update was voor de pod, heb die toen geïnstalleerd. Sindsdien valt het geluid af en toe weg dus daar moet ik nog even naar kijken, misschien kan ik iets met de instellingen spelen.