Skip to main content
Vraag

Webserver thuis niet bereikbaar via wifi met KPN Box 12

• July 15, 2026
  • 16 reacties
  • 76 keer bekeken

Ik heb thuis een webservertje draaien. Alleen in sommige gevallen kan ik m niet bereiken (ERR_CONNECTION_TIMED_OUT).

Dit werkt wel:

• Vanaf elders via internet

• Vanaf huisnetwerk via bekabeld internet

• Vanaf huisnetwerk wifi vanaf laptop

• Vanaf thuis op telefoon met 5G

Dit werkt niet:

• Vanaf thuis op telefoon via wifi (ERR_CONNECTION_TIMED_OUT)

Instellingen webservertje:

• Dyndns script ververst ip adres indien nodig

• Letsencrypt certificaat

• poorten 8080 en 8443 open

Instellingen op KPN Box 12:

• port forwarding poort 80 naar webservertje poort 8080

• port forwarding poort 443 naar webservertje poort 8443

Wat kan ik doen om ook vanaf thuis wifi bij mijn server te kunnen? Op internet worden de volgende dingen geadviseerd:

• ipv6 uitzetten - helpt niet
  • op telefoon het interne ip adres invullen - dat geeft problemen met het certificaat verwacht ik, en dan werkt het ook niet meer vanaf elders op telefoon
  • hairpinning - deze instelling kan ik niet vinden
  • lokale dns server draaien - lijkt me veel gedoe, en misschien krijg ik dan problemen omdat de externe en interne poort bij port forwarding verschillend zijn

16 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 15, 2026

Hoi ​@joonatan  Heb je toevallig een iPhone ?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Heeft dit niet te maken met de LAN Loopback? Werkt het wel vanaf een ander IP-adres?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 15, 2026

Vanaf andere ip adressen (op mijn werk bijv) werkt het prima.

Onze telefoons thuis draaien allemaal android.

Wat mij verbaast is dat het met laptop via wifi wel werkt maar telefoon via wifi niet. Dus als het de lan loopback is, dan ben ik benieuwd waarom het bij de laptop wel werkt

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Misschien omdat je een proxy/ VPN gebruikt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2026

Ik gebruik niet een proxy of VPN op mijn laptop. 

Als ik op mijn laptop tracert draai met mijn domeinnaam, vindt ie hetzelfde ip-adres als wat ik krijg als ik whatismyip.com bezoek. Volgens mij bevestigt dat dat ik geen vpn of proxy gebruik.

Als ik op de beheerpagina van mijn KPN box 12 naar Internet connection → ICMP ga, geeft een externe website (bijv www.google.com) wel reactie, maar mijn eigen domeinnaam niet. (zowel bij ping als bij traceroute)

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • July 16, 2026

Als je de webserver van binnenuit benadert met de domeinnaam, dan gebruik je een hairpin-mode. Je maakt contact met het WAN adres van de router. Die moet NAT uitvoeren en de poort aanpassen, terug naar de webserver en dan de omgekeerde weg weer terug. Ik heb het alleen op de V10 router getest zonder verandering van poort, dat werkt, maar het zou best kunnen dat het niet werkt. Van binnen kun je de server het beste benaderen met het lokale IP adres+:8443, maar dan krijg je problemen met het certificaat en moet je in de browser een uitzondering maken.  

De oplossing: als je DNS provider AAAA records ondersteunt voor IPv6 adressen, zorg dat je webserver IPv6 ondersteunt en zet het permanente IPv6 adres in het AAAA record. Denk aan de IPv6 “port forwarding” in de router. Aangezien IPv6 adressen binnen en buiten identiek zijn, kun je gewoon de domein naam binnen en buiten gebruiken  Dit werkt perfect, ik gebruik no-ip.com, die ondersteunt AAAA records. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 17, 2026

Als je de webserver van binnenuit benadert met de domeinnaam, dan gebruik je een hairpin-mode.

Dit verklaart niet waarom

Dit werkt wel:

• Vanaf huisnetwerk via bekabeld internet

• Vanaf huisnetwerk wifi vanaf laptop

Dit werkt niet:

• Vanaf thuis op telefoon via wifi (ERR_CONNECTION_TIMED_OUT)

Iets met de instelling van zijn telefoon blokkeert de verbinding. Maar wat voor een telefoon heb je? ​@joonatan 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • July 17, 2026

@TDN  Je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb het hier op de V10 geprobeerd, alleen port 443 open.

Het werkt met een recente Android en een zeer oude IOS. 

Dan heb ik geen verklaring, bij mij werkt het dus ik kan geen verdere troubleshooting doen. 

Je kunt hooguit controleren of de telefoon een IPv4 adres krijgt en niet per ongeluk op het gastnetwerk zit. Vanuit het gastnetwerk is de hele wereld bereikbaar behalve jezelf.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@joonatan . Bedankt voor het delen van alle aanvullende informatie en voor het meedenken van iedereen.

Dit lijkt op dit moment niet direct iets te zijn wat onder de ondersteuning van KPN valt, omdat het specifiek gaat om de inrichting en het gedrag van je eigen webserver en thuisnetwerk. Wel hoop ik natuurlijk dat je de oorzaak weet te vinden.

Op basis van wat je beschrijft lijkt het bovendien niet direct op een probleem met de KPN-diensten zelf. De server is immers vanaf andere locaties bereikbaar en ook binnen je eigen netwerk werkt het op sommige apparaten wel. Dat wijst eerder op een verschil in de configuratie of het gedrag van het betreffende toestel.

Mocht je tijdens het verder uitzoeken toch aanwijzingen krijgen dat er iets niet goed werkt aan de kant van de KPN Box of een KPN-dienst, laat het dan vooral weten. Dan kijken we uiteraard graag met je mee.

rvk01
Slimmerik
  • July 17, 2026

Als ik op mijn laptop tracert draai met mijn domeinnaam, vindt ie hetzelfde ip-adres als wat ik krijg als ik whatismyip.com bezoek. Volgens mij bevestigt dat dat ik geen vpn of proxy gebruik.

Maar op de laptop werkt het toch wel? Dan hoef je dat niet te controleren. Dat geeft de telefoon als IP als je naar https://myip.nl gaat? Maar zelfs met een VPN zou de site bereikbaar moeten zijn want dan omzeil je de NAT loopback.

Als ik op de beheerpagina van mijn KPN box 12 naar Internet connection → ICMP ga, geeft een externe website (bijv www.google.com) wel reactie, maar mijn eigen domeinnaam niet. (zowel bij ping als bij traceroute)

Dat is denk ik normaal. De ping en traceroute van die pagina worden op een ander niveau binnen (of buiten) de NAT uitgevoerd waardoor de NAT loopback daar niet (goed werkt). Dat zegt dus niets. Je kunt als het goed is wel een ping naar die hostnaam doen op de laptop.

Wat is de DNS server van de telefoon? Je zou die onder de wifi settings moeten kunnen vinden en anders werkt bv ook een app als Device info of De check om dat te gunnen vinden.

Je kunt ook een ping app op de telefoon proberen om te zien of dat wel lukt.

Is er niets zichtbaar in de logs van de webserver? Dus bereikt de telefoon de webserver helemaal niet? Of misschien staan er toch errors.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • July 17, 2026

Apple heeft bijvoorbeeld de functie in de WiFI zitten: Beperk ip-tracking.
Met die functie aan, kan ik mijn server intern ook niet bereiken, zodra ik het uit zet wel.
Daarom denk ik aan zoiets, maar ik weet niet of Android dat ook geeft.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • July 18, 2026

Het is mij niet helemaal duidelijk wat “Beperk ip-tracking” inhoudt. Is dit deel van “Apple Private Relay?” 

Als dat zo is, kun je je eigen server intern niet bereiken op basis van het 192.168.2.x adres, maar zou je hem juist wel kunnen bereiken op basis van de domeinnaam die wijst naar het externe adres.  Je komt immers schijnbaar van buiten. Helaas geen Apple hier om dit te testen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 18, 2026

Nieuwe ontdekking: vanaf mijn gastwifi werkt het niet, vanaf mijn interne wifi werkt het wel.

Lijkt er op dat bij gastwifi de hairpinning wel werkt (de vraag gaat niet het internet op) maar het direct doorverwijzen naar de server mag niet want dat is een intern apparaat. Door die combinatie is hij dan onbereikbaar geworden.

Ik kan t probleem wel vermijden door de interne wifi te gebruiken... Maar het lijkt me wel een bug.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Nieuwe ontdekking: vanaf mijn gastwifi werkt het niet, vanaf mijn interne wifi werkt het wel.

Maar het lijkt me wel een bug.

Dit is geen bug maar een feature, gastwifi is geïsoleerd van hoofdwifi/thuisnetwerk. Bij KPN is het subnet van gastnetwerk 192.168.3.xxx en thuisnetwerk 192.168.2.xxx

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 18, 2026

Ik begrijp dat het een feature is dat ie m niet direct doorverbindt... Maar ik zou verwachten dat ie m voor het gastnetwerk dan ook niet hairpint. Door de hairpinning kunnen mijn gasten nu minder dan wildvreemden, dat lijkt me gek.

Ik wilde juist zoveel mogelijk het gastnetwerk gebruiken, en de interne wifi alleen voor apparaten waarmee ik serveronderhoud doe. Maar door de hairpinning kan ik t niet zo inrichten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Het is mij niet helemaal duidelijk wat “Beperk ip-tracking” inhoudt. Is dit deel van “Apple Private Relay?” 

• Zonder Private Relay (alleen voor trackers): Verberg je IP-adres voor bekende online trackers die worden geladen wanneer je een website bezoekt.

• Met Private Relay (voor trackers en websites): Verberg je IP-adres voor zowel bekende online trackers als websites. Hiervoor is 'Privédoorgifte in iCloud' vereist

Ik wilde juist zoveel mogelijk het gastnetwerk gebruiken, en de interne wifi alleen voor apparaten waarmee ik serveronderhoud doe. Maar door de hairpinning kan ik t niet zo inrichten.

Normaal kun je niet instellen op een provider router, daar heb je een professionele router voor nodig. Maar je kunt proberen de interne webserver te bereiken via het WAN IP adres met een specifieke poort voor het gastnetwerk en een andere poort voor het retourverkeer. In de KPN router moet je twee portforwarding regels aanmaken (gastnetwerk→hoofdnetwerk en omgekeerd). Je zult zelf moeten testen of dit werkt.