Skip to main content

Weergave apparaten in MijnKPN app variabel

• February 18, 2026
  • 7 reacties
  • 39 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Blijf het apart vinden, ik kijk via mobiel naar mijn v12 modem en zie daar de toplogie anders afgebeeld ,daarom ook maar eens in de mijnkpnapp gekeken wn wat schetst mijn verbazing nu wordt dus sw2 punten in de keuken en schuur wel als draadloos weergeven, terwijl ik er niks aan heb gedaan?

Vraag is hoe kan dit?  en trouwens als de zolder nu als draadloos wordt weergeven dan zou het plaatje perfect zijn, maar goed vraag blijft, hoe kan zoiets veranderen van bedraad naar draadloos?

Admin: afgesplitst naar eigen topic, per abuis zijn daarbij het eerste en tweede bericht omgedraaid geraakt

7 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 17, 2026

Ik heb vandaag weer de V12 door problemen een herstart mogen geven om het weer werkende te krijgen.

Momenteel werkt het weer, maar binnen de mijnkpnapp zijn nu weer alle sw2punten als bedraad aangesloten.

Wordt zoiets ook opgelost met de nieuwe firmware waar ik met smart op zit te wachten??

De optie om je draadloze wifiversterker te bekijken of het signaal goed is, gaat zo dus niet werken

En ja herstart en weet ik wat heb ik dus al gedaan,  1 keer heeft swpunt van de keuken op draadloos gestaan in het overzicht

• Helper
  • February 18, 2026

Blijf het apart vinden, ik kijk via mobiel naar mijn v12 modem en zie daar de toplogie anders afgebeeld ,daarom ook maar eens in de mijnkpnapp gekeken wn wat schetst mijn verbazing nu wordt dus sw2 punten in de keuken en schuur wel als draadloos weergeven, terwijl ik er niks aan heb gedaan?

Vraag is hoe kan dit?  en trouwens als de zolder nu als draadloos wordt weergeven dan zou het plaatje perfect zijn, maar goed vraag blijft, hoe kan zoiets veranderen van bedraad naar draadloos?

Bij mij is ook 1 SW2 draadloos en 2 zijn bedraad, echter de draadloze (in de Slaapkamer) wordt in de MijnKPN app bedraad weergegeven. Ik vermoed dat dit komt omdat hij draadloos gekoppeld is aan een andere SW2 (Zolder) en niet rechtstreeks aan de Box 12 (zie topologie in de modem GUI)

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 18, 2026

Bij mij is ook 1 SW2 draadloos en 2 zijn bedraad, echter de draadloze (in de Slaapkamer) wordt in de MijnKPN app bedraad weergegeven. Ik vermoed dat dit komt omdat hij draadloos gekoppeld is aan een andere SW2 (Zolder) en niet rechtstreeks aan de Box 12 (zie topologie in de modem GUI)

Denk dat je daarin gelijk hebt ,want zolder pakt het signaal van de slaapkamer en niet van de v12.

Verder als je wat terug scrollt hier hier was het  1.5 dag geleden nog alle bedraad, maar ik heb geen herstart meer gedaan, dus hoe toch alles veranderd???

• Helper
  • February 19, 2026

​@ivo46 de draadloze SW koppelt zich op basis van signaal sterkte aan een ander wifi punt (mesh technologie).  Als dus om een reden het signaal even slechter wordt of wegvalt (door bijvoorbeeld wifi van buren of andere apparatuur) dan schakelt hij naar een ander. Als hij dus eerst aan Box 12 zat en daarna aan een andere SW dan verandert hij dus in de app van draadloos naar bedraad ( en vice versa)

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 19, 2026

​@ivo46 de draadloze SW koppelt zich op basis van signaal sterkte aan een ander wifi punt (mesh technologie).  Als dus om een reden het signaal even slechter wordt of wegvalt (door bijvoorbeeld wifi van buren of andere apparatuur) dan schakelt hij naar een ander. Als hij dus eerst aan Box 12 zat en daarna aan een andere SW dan verandert hij dus in de app van draadloos naar bedraad ( en vice versa)

Ik snap het principe, maar bijvoorbeeld sw2 punt in de schuur is nu dus gekoppeld met v12.

Maar de v12 bevindt zich in de meterkast en het zou logischer zijn gezien ligging dat sw2 punt van de schuur gekoppeld is met sw2 punt die in woning staat.

Als wifi signaal van modem zo perfect zou zijn dan had ik de sw2 punten niet nodig.

En sw2 punt in woning is bedraad en valt niet weg

En toen de desbetreffende genoemde sw2 punten nog als bedraad stonden vermeld en ik klikte op een van de 2 , daar werd wel gewoon aangeven dat ze via 5ghz verbonden waren.

Vandaar dat ik hier toen ook gevraagd heb waar haalt het begin schen de gegevens vandaan 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • February 20, 2026

Er zijn hier eigenlijk drie dingen die van belang zijn.

De eerste is hoe het modem dingen weergeeft in de topologie. 

De topologie in de modem interface wordt weergegeven gebaseerd op een interne database in de softwarelaag. Die database wordt gevoed met informatie vanuit de netwerkcommunicatie die het modem ziet. Dat begint met MAC adres van een apparaat, en wordt van daaruit verder opgebouwd met DHCP IP-adres, naam, en overige kenmerken van de verbinding (ethernet of wifi, snelheid, e.d.). Samen vormt dat een profiel per MAC adres, en met die profielen bouwt de interface het topologie overzicht op. 

Dat profiel wordt alleen periodiek aangepast, niet real-time. En het zal ook nooit real-time gaan worden.

Een eindapparaat dat via een ander apparaat verbonden is met het modem kan dan eerst als bekabeld worden gezien als dat tussenapparaat zelf bekabeld is aangesloten. Dat ontstaat omdat het modem dan in eerste instantie die bekabelde verbinding ziet, en dat verwerkt in de database en dus de topologie. En dan daarna pas de rest van de netwerkcommunicatie ziet en kan interpreteren en dan weet dat er ook wifi bij komt kijken.

Daardoor kan het zijn dat in de topologie iets anders wordt weergegeven dan het op dat moment in de praktijk daadwerkelijk is. Dat kan je dan dus juist rondom de SuperWifi zien omdat die kunnen wisselen in waarmee ze verbinden. Dat is dan geen probleem, dat is nou eenmaal hoe die weergave werkt.

Ik bedoel het niet vervelend, maar ik zie mensen toch wel vaak overmatig gefocust zijn op de topologie. Als je geen issues ervaart, laat die topologie dan lekker links liggen. Als je wél issues ervaart, dan kan het zinnig zijn om af en toe wat dingen te checken in de topologie. Maar ook dan zou ik zeggen ‘doe dat met mate’. Juist omdat het dus niet real-time is, en het dan ook niet altijd informatie geeft die er op dat moment toe doet.

Dan is er dat wat de app weergeeft. De app neemt de topologie over vanuit wat de webinterface aangeeft. Het werkt vanuit dezelfde onderliggende database en profielen. Dus als die webinterface even niet helemaal klopt, dan klopt het in de app ook even niet.

Het derde is dan het stuk van de SuperWifi punten die wisselen van verbinding, op een manier die niet handig is of lijkt te zijn.

In de basis zien we dat dit bij de meeste mensen eigenlijk gewoon goed gaat. Maar is alsnog ook iets waarin we nog meer verbetering willen aanbrengen. Uiteindelijk wil je dat namelijk zo robuust mogelijk hebben. Zodat het ook goed blijft werken als een netwerk wat gecompliceerder in elkaar zit. Of als er veel storingsfactoren zijn. 

En, natuurlijk, om die mensen te kunnen helpen waarbij het wisselen van die verbinding niet lekker gaat. Of omdat ze heel veel wisselen wat voor regelmatige wifi onderbreking kan zorgen. Of omdat ze misschien niet heel vaak wisselen, maar wel wisselen naar een sub-optimaal ander punt. Waardoor de wifi ook kan uitvallen, of slecht in kwaliteit wordt. En dat is wat jij dus ook ervaart: wisseling en uitval. 

Je weet inmiddels wat we daar als tips en adviezen voor hebben, dat gesprek hebben we vaker gevoerd. Kijken of je de afstand kunt verkleinen/potentiële storingsfactoren kunt verwijderen. Kijken of je SuperWifi punten bekabeld kunt aansluiten. SuperWifi punten op een switch of homeplug gaat ook niet altijd lekker. Dat is ook iets wat voor ons lastiger is om de vinger op te leggen omdat er veel soorten switchen en aanverwanten apparaten zijn, die allemaal ook weer net hun eigen ding doen. Kijk in dat geval eens of je het kunt omdraaien. Switch juist op het SuperWifi punt in plaats van andersom.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

Allemaal mooi verwoord,  maar zo straks bijvoorbeeld P1 meter van Homewizard had slecht bereik , dus even checken.

Wat blijkt,  de P1 meter zit in de slimme meter in de meterkast en in de meterkast zit ook de v12 modem. maar de P1 meter was niet meer gekoppeld met de v12 maar met SW2 punt helemaal in de schuur.

Dus P1 meter maar weer opnieuw laten koppelen en nu dus weer via wifi van de V12 en bereik voor de P1 meter 100%.

Sinds ik het kanaal van zowel de V12 als de V12 punten voor de 5Ghz op kanaal 36 heb gezet gaat het al stuk beter.

Voor de 2,4 Ghz staat het ie op auto, maar ik heb al via inSSIDer begrepen dat kanalen verschillend zijn, dus daar kijk ik nog wel een keer op mijn gemak naar.

Want dat zou nog de reden kunnen zijn dat een en ander wat muurvast zit (P1 meter, watermeter, enerysocket , airco etc) gaan lopen over het netwerk.

Maar de SW2 schotels blijven nu door eigen oplossing tot nu toe stabiel werken