Skip to main content

Ik heb sinds januari KPN internet op glasvezel (1 gb) en achter de Experiabox 12 zitten rechtstreeks een drietal 8 poort switches. Één in de meter kast voor o.a. de NAS. Hier hangt een netgear switch aan van 8 kanaal en waarop een repeater is aangesloten van netgearr (Wax630100eus4 ) voor de WiFi in het voorste deel van het huis. in de woonkamer (tv etc) hangt ook een 8 Kanaals switch van TP Link. Ook die is rechtstreeks aan de Experia box aangesloten. In dit deel van het huis werkt alles prima. Het internet voldoet en het netwerk is prima bereikbaar. 
Van de meter kast gaat via een kabel vanuit de Experiabox een netwerkkabel naar de werkkamer, ongeveer 20 meter verder. Daar komt de kabel uit op een 8 kanaals netgear switch. Ook hier hangt eenzelfde repeater bekabeld voor de WiFi van de achterzijde van het huis.

wat gaat er mis?

Soms wordt de switch zonder aanleiding verbroken en vervallen de ip-adressen van de aangesloten apparaten. Dat kan overdag gebeuren, maar ook midden in de nacht terwijl er geen activiteiten zijn. De (tijdelijke) oplossing is om de switch even van de spanning af te halen en weer aan te sluiten. Daarop trekt de DHCP server (experia box) nieuwe ip-adressen uit en werkt alles weer, zolang het duurt. Dat kan enkele uren zijn, maar soms ook weken. En soms herstelt het systeem zichzelf en is plotseling de verbinding weer terug. 

Ik heb hier een maand geleden over gebeld met de KPN klantenservice, maar aan de KPN kant is er niets te zien en ze kunnen mij ook niet helpen. Logisch, want voorin in het huis werkt alles prima.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is en ik kan voorkomen dat deze storing optreedt?

 

Gewoon een brakke utp-kabel denk ik. Heeft u al een andere kabel geprobeerd? 


Welk type switch is het, en zijn ale drie de switches hetzelfde ?

En hebben de switches een vast ip adres ?


Ik heb twee type unmanaged switches van zowel netgear als tp link de 108. Het probleem doet zich bij beide switches voor. De switches hebben geen vast ip adres.  
een brakke kabel. Deze ligt ondergronds in een buis al 20 jaar probleemloos te wezen. De kabel beweegt niet en er gebeurt ook vaak niets als het euvel zich voordoet.


Welk type switch is het, en zijn ale drie de switches hetzelfde ?

En hebben de switches een vast ip adres ?

Waarom hebben die een vast ip adres nodig? Nergens voor nodig.


een brakke kabel. Deze ligt ondergronds in een buis al 20 jaar probleemloos te wezen. De kabel beweegt niet en er gebeurt ook vaak niets als het euvel zich voordoet.

Dat wil niet zeggen dat die niet kapot kan gaan. Juist onder de grond kan er vocht in zo'n buis zitten. Daar is een normale utp kabel helemaal niet tegen bestand. Die rot gewoon weg in 20 jaar.

Maar vaak is het ook niet de kabel, maar de stekkertjes sie er aan zitten. Probeer gewoon eens een andere, los over de vloer, een poosje om te testen. 

Kijk ook eens naar wat de lampjes bij de poorten op de switch doen. Branden die beide? Zo nee, dan is het bijna zeker wel de kabel.


Voor beheer en management is het handiger als ze een vast ip adres hebben,

(BIj mij hebben alle cisco switches een vast ip adres.)

zeker als er problemen zijn, jammer dat het geen managed switches zijn.

 

 

Die het wel goed doet is wat voor type is dat..

 

Ik heb teveel problemen gezien met deze goedkope  108 en 105 types

de E types voldoen beter.


Voor beheer en management is het handiger als ze een vast ip adres hebben,

Dat is hele niet nodig. Is alleen nuttig als er met vlans gewerkt word. Maar daar zal geen sprakevan zijn.


Zijn er tv ontvangers van KPN op de switchen aangesloten? Dan moeten ze wel IGMP-Snooping ondersteunen. 


@Nick83  heb je zeker nog nooit problemen mee gemaakt met DHCP, bijvoorbeeld

als je een DHCP router reset en dubbele ip adressen krijgt, dan ben je blij dat je switches

een vast ip adres hebben.


In de woonkamer heb ik het probleem helemaal niet met dezelfde soort switch. Het zijn ‘e’- types Zowel in de woonkamer als achter ( waar de problemen zijn) is er een tv aangesloten. De switcHes ondersteunen IGMP snooping. Soms hapert het netwerk en dat merk ik door de tv of radio-ontvangst. Dat is meestal rondom het moment dat de ip-adressen gaan uitvallen. Er zijn geen problemen met de ip-adressen geweest qua concurrentie in de op-reeks. Alleen de  NAS heeft een vast IP-Adres.

mogelijke Hardwareissues met kabels en stekkers ga ik nogmaals testen.


 


Een DHCP lease is 24 uur geldig, tenzij je in de configuratie een lease (ip adres) vast

zet aan een bepaald apparaat, dan wordt het oneindig lang.

Blijkbaar gebeurt er iets raars als een ip lease verloopt, en geen nieuw kan

krijgen van de router. Als een switch uitvalt heeft dat geen invloed op de lease tijd.

Je zou eens moeten kijken in de router in de DHCP uitgave als het probleem optreed,

of de leases verlopen zijn, of dat er wat anders aan de hand is. 

 

Als een lease verloopt en er kan geen nieuwe worden verkregen, loopt de switch

waarschijnlijk vast omdat het zijn data plotseling niet meer kwijt kan, het stikt erin

als het ware.


Het probleem breidt zich uit. Ik heb besloten nieuwe bekabeling naar achter  te laten leggen met Cat 6A kabels. Ik ga alle apparaten ontkoppelen en stuk voor stuk aansluiten, totdat het probleem zich voordoet.

bedankt iedereen voor de tips.