Skip to main content

Goedemorgen,
 

Ik stel deze vraag namens mijn schoonvader. 
Hij heeft nu al geruime tijd een kpn hussel abonnement met een dsl internetverbinding. In december (ongeveer) zijn de problemen begonnen. Het internet valt met enige regelmaat weg , om dan vanzelf binnen een minuut of 10 weer terug te komen. 
 

De setup: 
- Een experiabox v10a van kpn
- Daarachter een ubiquiti unifi 8p 150w switch (met cloud key gen2 plus). Met daarop aangesloten 2 AP pros . 

De wifi van de experiabox is uitgeschakeld. Dhcp wordt gedaan door de experiabox.
 

Ik zelf (schoonzoon) “beheer” de unifi installatie via de cloud key (en doe dit voor meerdere bekenden en ook zelf heb ik een unifi installatie zonder problemen). Ik zie dat met enige regelmaat ook de cloud key verbinding verliest met het internet. (dan krijg ik een melding op mijn beheersapp.
 

Ik vermoed dat er iets mis is met de aansluiting van KPN. Daarop heb ik de klantenservice gebeld. Dat was een moeizaam gesprek en ik had niet het idee dat de betreffende medewerker mij goed kon helpen. Ik vroeg of zij de verbinding kon doormeten, het apparaat herstarten maar ik vond geen gehoor. Ze wist me wel te vertellen dat in die periode kpn bezig was met het uitrollen van een firmware update voor de experiabox. 
 

De haperingen kunnen mijns inziens niet veroorzaakt worden door de unifi apparatuur. Ik zie geen enkele onregelmatigheden in de logging van unifi. Mijn schoonvader zit over het algemeen erg dicht in de buurt van zijn access points (met 100% vol bereik). Ook tijdens de haperingen, blijft het wifi signaal fantastisch.
 

Heeft er iemand hier suggesties? Kan iemand wel deze verbinding doormeten en zien of er onregelmatigheden zijn? Weet iemand inderdaad of er meer mensen vergelijkbare issues hebben (uitrol van een firmware update)? Alvast heel hartelijk bedankt voor de ondersteuning. 

 

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid​​

Admin: topic verplaatst naar juiste board

Wellicht helpt het als het aansluitkabeltje wordt vernieuwd door een rond zwart kabeltje max 150 cm en indien mogelijk het ISRA punt controleren op corrosie en de update zal over de tv ontvanger gaan die inmiddels is uitgerold.


Glasvezel of koper? Uitvallend modem wordt meestal veroorzaakt door iets achter het modem. Zelden voor of door het modem. Heb je al getest zonder aangesloten randapparatuur? 


Als de verbinding weggevallen is, wat is dan de kleur van het lampje op de V10a?


Dank voor jullie reacties. 

@Joep1965 Het gaat om een koper verbinding. 50/5 mbit. Uiteraard is je suggestie valide: om zaken uit te sluiten moet ik eigenlijk testen met enkel de experiabox. Het vervelende hier is uiteraard dat de problemen “soms” optreden en het niet bij mij thuis is maar bij mijn schoonouders waar ik niet continu verblijf. Ik heb moeite om ze de juiste instructies te geven voor het moment dat ik niet ter plaatse ben om een analyse te doen als het internet wegvalt. 

@jimny welk aansluitkabeltje bedoel je? Van het isra punt naar de experiabox? Ik zal het isra punt eens nader bestuderen als ik ter plaatse ben. 

@wjb dat is een terechte vraag maar daar heb ik geen antwoord op. 

Weten jullie of , los van alle goede suggesties hier reeds gedaan, kpn deze lijn kan doormeten (tot aan de experiabox?)


Dat kan maar pas bij aanhoudende klachen. Dan ben je zo een week verder. Ze zullen je eerst vragen om te testen zonder randapparatuur. 


Weten jullie of , los van alle goede suggesties hier reeds gedaan, kpn deze lijn kan doormeten (tot aan de experiabox?)

Ze kunnen zeer eenvoudig zien of en wanneer er onderbrekingen in de verbinding zijn geweest, dat wordt 24x7 gelogd.

Vraag je schoonouders om eens te kijken naar de kleur van het lampje op de V10a als Internet er uit ligt.


@Hans Nijland Het aansluitkabeltje wordt ook wel het DSL kabeltje genoemd, hoe lang is het huidige kabeltje wat vanaf het modem naar het ISRA punt loopt het komt nogal eens voor dat deze  kabeltjes defect raken na verloop van tijd.

En natuurlijk kan een moderator de verbinding doormeten echter dan ben je zomaar een week verder voordat dit topic aan de beurt is en dan mag er niets tussenhangen.

Wat je alvast kunt doen is om in het forumprofiel de gegevens van je schoonouders in te vullen in het prive gedeelte, postcode , huisnummer en klantnummer moeten daar in staan.


@jimny  die opmerking heb ik eerder gezien in andere topics dus ik heb direct het profiel bijgewerkt voordat ik mijn bericht postte! :grinning: Dank voor de tip.


Als de verbinding weggevallen is, wat is dan de kleur van het lampje op de V10a?

Mijn schoonvader belde zojuist. Gisteren was hij op zijn iPad in de keuken voetbal aan het kijken. Ineens haperde het beeld (en stopte de uitzending ding). Hij is direct beneden gaan kijken en het lampje op de experiabox brandde rood. 

Als ik het goed begrijp betekent dat dat er geen internet binnenkomt. Kan iemand mij helpen begrijpen wat dat betekent. Ik mag aannemen dat dat op geen enkele manier veroorzaakt kan worden door apparatuur achter de experiabox?

 

Ik zie dat een moderator mijn topictitel aangepast heeft en mijn bericht heeft veranderd van forum. Ik denk dat ik daar niet gelukkig mee ben. Er wordt nu de indruk gewekt dat ik unifi thuisnetwerk problemen heb, in plaats van internetproblemen. 

Alvast bedankt weer voor het meedenken. 

 

 

 

 

 

 


Het rode lampje betekent dat de oorzaak gezocht moet worden in het traject tussen de Experia Box en het netwerk van KPN.

Dit betekent dat de oorzaak in een component van KPN zit en dat zij dus ook voor een oplossing zullen moeten zorgen.

Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren om je hierbij te ondersteunen.

Je doet er verstandig aan om jouw profiel vast aan te vullen door het klantnummer van jouw schoonouders daar in te plaatsen. Bijvoorbeeld in het veld "Persoonlijke opmerkingen".


 

Je doet er verstandig aan om jouw profiel vast aan te vullen door het klantnummer van jouw schoonouders daar in te plaatsen. Bijvoorbeeld in het veld "Persoonlijke opmerkingen".

Dat heb ik gedaan. Dat wil zeggen. Dit is het account van mijn schoonvader. 🙂


Als de verbinding weggevallen is, wat is dan de kleur van het lampje op de V10a?

Mijn schoonvader belde zojuist. Gisteren was hij op zijn iPad in de keuken voetbal aan het kijken. Ineens haperde het beeld (en stopte de uitzending ding). Hij is direct beneden gaan kijken en het lampje op de experiabox brandde rood. 

Als ik het goed begrijp betekent dat dat er geen internet binnenkomt. Kan iemand mij helpen begrijpen wat dat betekent. Ik mag aannemen dat dat op geen enkele manier veroorzaakt kan worden door apparatuur achter de experiabox?

 

Ik zie dat een moderator mijn topictitel aangepast heeft en mijn bericht heeft veranderd van forum. Ik denk dat ik daar niet gelukkig mee ben. Er wordt nu de indruk gewekt dat ik unifi thuisnetwerk problemen heb, in plaats van internetproblemen.

Vind ik ook geen gelukkige keuze, kans is vrij klein dat een switch de oorzaak van internetuitval is. Hoewel dit een vrij ‘intelligente’ switch is, het zou kunnen dat DCHP verkeer tussen V10a en iPad niet geheel onaangetast blijft, maar is onwaarschijnlijk denk ik.

Als je ter plekke bent, zou je eens even kunnen inloggen op de V10a en bij de DSL statuslog kijken. Als daaruit valt af te lezen dat op DSLtelefoonlijn niveau de verbindig er uit was geklapt, zegt dat al wat meer.


 

Ik zie dat een moderator mijn topictitel aangepast heeft en mijn bericht heeft veranderd van forum. Ik denk dat ik daar niet gelukkig mee ben. Er wordt nu de indruk gewekt dat ik unifi thuisnetwerk problemen heb, in plaats van internetproblemen.

Vind ik ook geen gelukkige keuze, kans is vrij klein dat een switch de oorzaak van internetuitval is. Hoewel dit een vrij ‘intelligente’ switch is, het zou kunnen dat DCHP verkeer tussen V10a en iPad niet geheel onaangetast blijft, maar is onwaarschijnlijk

 

Weet iemand of er nog KPN moderators in dit forum topic kijken? Ik hoop nog steeds op hulp (iemand die de verbinding kan doormeten) . Het alternatief is dat ik weer de KPN helpdesk bel en aandring op een monteur ?


 

Ik zie dat een moderator mijn topictitel aangepast heeft en mijn bericht heeft veranderd van forum. Ik denk dat ik daar niet gelukkig mee ben. Er wordt nu de indruk gewekt dat ik unifi thuisnetwerk problemen heb, in plaats van internetproblemen.

Vind ik ook geen gelukkige keuze, kans is vrij klein dat een switch de oorzaak van internetuitval is. Hoewel dit een vrij ‘intelligente’ switch is, het zou kunnen dat DCHP verkeer tussen V10a en iPad niet geheel onaangetast blijft, maar is onwaarschijnlijk

 

Weet iemand of er nog KPN moderators in dit forum topic kijken? Ik hoop nog steeds op hulp (iemand die de verbinding kan doormeten) . Het alternatief is dat ik weer de KPN helpdesk bel en aandring op een monteur ?

Het  duurt tegenwoordig een week voordat iemand van KPN webcare er aan toe komt en dan is dan nog maar het begin. Een ander topic aangaande een V10a met wegval problemen heeft bijna 2 maanden van start tot oplossing geduurd, probleem zelf was er al 2 maanden langer.

Je kan kijken of een monteur kan langskomen, maar bedenk wel dat je zelf de kosten moet betalen mocht het toch ergens aan eigen spullen liggen. Sowieso zal een monteur met een basis setup van KPN werken denk ik, dus alleen de v10a en de iPad. Dat kan een klant zelf dus ook wel organiseren. Ik zou kijken of je via VPN o.i.d. remote bij je schoonvader kan meekijken op het netwerk.


Hi @Hans Nijland. Excuus voor de langere duur. Het is inderdaad wat druk. Ik heb met de gegevens in je profiel de verbinding doorgemeten en die lijkt stabiel te zijn. Het enige dat me opvalt is een wegvallende verbinding op 27 januari. Dus als het in de Experiabox vaker wegvalt dan 1 keer per paar dagen dan is dat hier niet te zien in de resultaten van de meting. Ik zou je willen vragen in de eerste instantie de te kijken of inderdaad de kabel tussen de Experiabox en het ISRA punt in orde is en willen vragen een reset van de Experiabox te doen zoals aangegeven bij stap 2. Mocht het vaker uitvallen dan ik hier zie zou ik je willen vragen aan te geven hoe vaak je dit ongeveer (per dag) ziet. Mocht het probleem blijven na deze stappen zou ik je willen vragen of het mogelijk is om in ieder geval voor korte tijd de randapparatuur af te koppelen en te testen of het probleem blijft bestaan als je alleen gebruik maakt van de Experiabox. 


Hi @Hans Nijland. Excuus voor de langere duur. Het is inderdaad wat druk. Ik heb met de gegevens in je profiel de verbinding doorgemeten en die lijkt stabiel te zijn. Het enige dat me opvalt is een wegvallende verbinding op 27 januari. Dus als het in de Experiabox vaker wegvalt dan 1 keer per paar dagen dan is dat hier niet te zien in de resultaten van de meting. Ik zou je willen vragen in de eerste instantie de te kijken of inderdaad de kabel tussen de Experiabox en het ISRA punt in orde is en willen vragen een reset van de Experiabox te doen zoals aangegeven bij stap 2. Mocht het vaker uitvallen dan ik hier zie zou ik je willen vragen aan te geven hoe vaak je dit ongeveer (per dag) ziet. Mocht het probleem blijven na deze stappen zou ik je willen vragen of het mogelijk is om in ieder geval voor korte tijd de randapparatuur af te koppelen en te testen of het probleem blijft bestaan als je alleen gebruik maakt van de Experiabox. 

Zojuist ben ik op locatie geweest. Ik heb zoals je aangaf een reset gedaan via de resetknop op de experiabox. Na anderhalf uur wachten brandt het lampje op de experiabox nog steeds rood. Daarna heb ik de klantenservice gebeld en die gaan een nieuw modem opsturen. Ik hoop maar dat de wegvallen internetverbinding dan verleden tijd is. 

Over de aansluiting van het isra punt: het betreft hier een jaren 30 woning. De kpn kabel kwam op een onlogische plaats binnen (in de woonkamer). Toen mijn schoonouders daar zijn gaan wonen hebben zij verbouwd. De vloer is uit de woonkamer gegaan , deze is gestort met snelbeton en isolatiemateriaal. Voorafgaand daaraan heeft een kpn monteur dit aansluitpunt verlengd met een kabel. (Die zit dus inmiddels onder de vloer). De kwaliteit van die aansluiting kan ik dus niet controleren meer (maar het heeft dus zeker anderhalf jaar goed gewerkt. )

 

Ik hoop maar dat met een nieuw modem alle problemen opgelost zijn (maar daar ben ik eigenlijk toch nog niet van overtuigd. ) 😁 Dank voor het meedenken zover. 

 

 


Mijn schoonvader heeft vrijdag zelf de experiabox v10a naar het post punt gebracht en hij heeft een nieuwe KPN box 12 in ontvangst genomen. De eerste ervaringen zijn zeer positief. Het internet is niet meer weggevallen en voelt ineens een stuk sneller. Vooralsnog ziet het er goed uit!