Skip to main content

Hallo,

 

Ik ben recent verhuisd naar een rijtjeswoning en gezien de nodige dekking en netwerk opzet heb ik een Orbi RBK53 mesh systeem aangeschaft (1 router met 2 satalieten). Nu is dit succesvol geconfigureerd en over het algemeen werkt het naar behoren, echter heb ik te maken met een sporadisch wegvallende internet verbinding terwijl de verbinding en dekking zelf erg goed is.

 

Ik heb al diverse handelingen verricht om het probleem op te lossen maar helaas zonder succes:

  1. Firmware geupdatet van Orbi systemen.
  2. Gewisseld tussen Router mode en AP mode.
  3. Reset van Orbi systemen uitgevoerd en opnieuw geconfigureerd.
  4. DHCP reservering icm DMZ toegepast voor Orbi systeem (zoals beschreven staat in een KPN artikel gezien de Experiabox niet in bridge mode gezet kan worden).

De modem en Orbi router zijn bekabeld aangesloten. 1 van de 2 satalieten is ook bekabeld aangesloten. De andere sataliet (boven) is draadloos aangesloten doordat een kabel doortrekken niet mogelijk/wenselijk is. Ik heb juist voor dit systeem gekozen vanwege het wireless backhaul principe en het feit dat de satalieten tevens als switch kunnen functioneren (met netwerk aansluitingen voor bijvoorbeeld PC of game console).

 

Ik zou graag hulp en advies willen bij het achterhalen en verhelpen van de sporadisch wegvallende internet verbinding.

Met het thuiswerken valt dit extra goed op, doordat ik soms remote sessies ervaar waarbij ik enkele seconden er tussenuit val.

Ik gebruik overigens enkel internet van KPN en heb geen TV/Bel abbonement. Ik heb 500/500 (hussel) voor het geval dit nog relevant is. Ik haal door de hele woning 450 tot 500 Mbit, zowel bedraad als draadloos. Snelheid kan het probleem dan ook niet zijn.

En de wifi van de v10 is uit?


Ja, klopt ja. Wifi (broadcasting) staat uit op de modem. Enkel het SSID van de Orbi is beschikbaar en zichtbaar.


Hmmm. @Quindoo Lastig lastig. Ben zelf niet bekend met het Orbi mesh systeem. Klinkt allemaal goed, de handelingen die je verricht hebt. Valt de verbinding op alle apparaten tegelijk weg of wisselt dit?   

 


Ik heb hetzelfde probleem Orbi RBK353 i.c.m. KPN box 12. Helaas nog geen oplossing voor gevonden.