Skip to main content

Sinds de overstap van xs4all naar KPN loop ik tegen problemen aan met de stabiliteit van de wifi en de tv ontvanger, waar ik graag wat support voor zou krijgen.

 

TV ontvanger

De ontvanger in de woonkamer verloor telkens verbinding met de tv (niet-ondersteund signaal). Alleen na een grondige reset van de router (KPN box v12) en ontvanger (Arris VIP5202) komt het beeld weer tijdelijk terug. Na wat speuren op dit forum lijkt dit probleem specifiek voor Philips smart tvs. Na een hoop trial & error blijkt het probleem te verhelpen door het kastje in te stellen op SD en de beeldresolutie van het scherm niet hoger dan 1080p. Het is iig een work-around, maar dit zou niet nodig moeten zijn en het limiteert natuurlijk de beeldkwaliteit. Lijkt me nuttig om (naast het oplossen van de bug) van deze oplossing een soort sticky post te maken, want het heeft mij iig aardig wat tijd gekost.

 

Wifi

Op sommige (dus niet alle) apparaten is de wifi instabiel en vaak traag; ook dichtbij de KPN box. Met mijn vorige router (FritzBox 7490) had ik dit probleem niet. Er valt sowieso niet al teveel in te stellen aan de KPN box, maar wat ik geprobeerd heb is: router (factory) reset, laptop drivers, 5GHz uit. Geen verbetering helaas. Het internet zelf is wel stabiel en vlot: verbonden op andere access points is het probleem ook afwezig. Om eventuele roaming problemen uit te sluiten heb ik de overige APs op andere SSID's gezet.

 

Alvast bedankt!

 

Hoi @TimonTimon. Welkom op het KPN Forum. Wat vervelend dat je problemen ervaart met jouw wifi verbinding en tv-ontvanger. 

 

TV ontvanger

De ontvanger in de woonkamer verloor telkens verbinding met de tv (niet-ondersteund signaal). Alleen na een grondige reset van de router (KPN box v12) en ontvanger (Arris VIP5202) komt het beeld weer tijdelijk terug. Na wat speuren op dit forum lijkt dit probleem specifiek voor Philips smart tvs. Na een hoop trial & error blijkt het probleem te verhelpen door het kastje in te stellen op SD en de beeldresolutie van het scherm niet hoger dan 1080p. Het is iig een work-around, maar dit zou niet nodig moeten zijn en het limiteert natuurlijk de beeldkwaliteit. Lijkt me nuttig om (naast het oplossen van de bug) van deze oplossing een soort sticky post te maken, want het heeft mij iig aardig wat tijd gekost.

 

Bedankt jouw bericht. Ik zal dit intern doorzetten naar de juiste afdeling binnen KPN zodat we deze bug verder kunnen onderzoeken. 

 

 

Wifi

Op sommige (dus niet alle) apparaten is de wifi instabiel en vaak traag; ook dichtbij de KPN box. Met mijn vorige router (FritzBox 7490) had ik dit probleem niet. Er valt sowieso niet al teveel in te stellen aan de KPN box, maar wat ik geprobeerd heb is: router (factory) reset, laptop drivers, 5GHz uit. Geen verbetering helaas. Het internet zelf is wel stabiel en vlot: verbonden op andere access points is het probleem ook afwezig. Om eventuele roaming problemen uit te sluiten heb ik de overige APs op andere SSID's gezet.

 

Heb je de Wifi Manager al eens doorlopen? Zo ja, wat kwam daar uit als conclusie? We hebben ook een topic waar nog eer tips staan om problemen met WiFi op te lossen. Zou je die door willen lezen? Ik hoor graag of dat het probleem verhelpt? Zo niet, laat dat zo duidelijk mogelijk weten wat je bevindingen zijn, dan zoek ik met jou mee naar een oplossing. Laat je daarvoor jouw gegevens achter op het KPN Forum profiel?

 

 


Hoi @TimonTimon. Welkom op het KPN Forum. Wat vervelend dat je problemen ervaart met jouw wifi verbinding en tv-ontvanger. 

 

TV ontvanger

De ontvanger in de woonkamer verloor telkens verbinding met de tv (niet-ondersteund signaal). Alleen na een grondige reset van de router (KPN box v12) en ontvanger (Arris VIP5202) komt het beeld weer tijdelijk terug. Na wat speuren op dit forum lijkt dit probleem specifiek voor Philips smart tvs. Na een hoop trial & error blijkt het probleem te verhelpen door het kastje in te stellen op SD en de beeldresolutie van het scherm niet hoger dan 1080p. Het is iig een work-around, maar dit zou niet nodig moeten zijn en het limiteert natuurlijk de beeldkwaliteit. Lijkt me nuttig om (naast het oplossen van de bug) van deze oplossing een soort sticky post te maken, want het heeft mij iig aardig wat tijd gekost.

 

Bedankt jouw bericht. Ik zal dit intern doorzetten naar de juiste afdeling binnen KPN zodat we deze bug verder kunnen onderzoeken. 

 

Ik heb inmiddels een reactie hierop ontvangen. Mijn collega geeft aan dat de Experiabox V12 hier niks mee te maken heeft en ook niet of je HD of SD selecteerd. Wat wel verschil kan maken is 1080p of UHD resolutie. Gebruik je de meegeleverde HDMI kabel? Zou je eens willen proberen om de HDR-modus van de tv-ontvanger uit te zetten? We zijn benieuwd of het dan wel werkt.

 


Hoi Vikash,

 

Bedankt voor de suggesties. Over de ontvanger: het kwijt raken van het signaal heeft idd niets met de KPN box te maken, maar om tijdelijk het tv signaal terug te krijgen moest ik deze wel resetten (althans dat is een methode gebleken die werkt). 

HDR heb ik gelijk uit gezet, maar dat hielp niet. HD kan ik niet kiezen, het is SD of UHD. Heb hem nu als check op UHD+1080p resolutie gezet. Lijkt vooralsnog goed te gaan, even afwachten... 

Ik gebruik een andere langere HDMI kabel die gewoon zou moeten voldoen. Testjes met de bijgeleverde kabel waren ook niet succesvol.

 

Wifi: de wifi manager geeft geen resultaat. Loopt door de speedtest heen, maar daarna krijg ik de melding dat het niet gelukt is en ik contact op moet nemen met support. De stabiliteit lijkt wel verbeterd nu ik de 2.4 GHz netwerk van 802.11.ax naar bgn heb gezet en andere wifi drivers op onze laptop heb gezet. Snelheid en verbinding van de wat oudere  apparaten op de dit netwerk is redelijk ok, maar niet geweldig.

 

 


Ik hoop natuurlijk dat de tv-ontvanger goed blijft werken. Als dat niet het geval is dan hoor ik dat graag. Goed om te lezen dat het 2,4GHz stabieler is bij jouw thuis i.c.m. de nieuwe stuurprogramma's op de laptop.