Skip to main content

KPN Box12 met de nieuwe KPN-software ondersteunt WPA2, WPA2/WPA3 en WPA3.

In de handleiding (https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/kpn-box/kpn-box-12/topic/beveiligen-van-het-modem-en-je-wifi-netwerk/beveiligen-van-je-wifi-netwerk/12) wordt niets gezegd over de mogelijkheden van WPA2, WPA3 en de mixed-versie.. 

Ik heb zelf WPA3 geprobeerd op mijn Box12. Dat werkt prima met mijn mobiele telefoons maar een paar van mijn apparaten (Google Chromecast en HP-printer)) werken nog niet onder WPA3. Ik gebruik nu WPA2-WPA3-personal en dat werkt vooralsnog goed.

Mijn vraag is: kan de handleiding aangepast worden en kan KPN wat meer informatie geven over het gebruik van WPA3.

https://nl.avm.de/vraagbaak/veiligheid-met-avm/wpa3-alles-over-de-nieuwe-wi-fi-versleuteling/

https://www.wifishop.nl/kennisblog/item/alles-over-wpa3-wifi-beveiliging

@Rivellino2022 


@Rivellino2022 @Nomen Nominandum De gemixt mode WPA2/WPA3 creëert alleen schijnveiligheid. Jouw netwerk is zo veilig als de zwakste schakelaar. Dus als iemand jouw wifi wil kraken, gaat hij natuurlijk bij WPA2 proberen. Als jouw apparaten WPA2 nodig hebben om te werken, zet het in modem op WPA2, anders zet het in WPA3


Als je alleen WPA3-apparaten hebt stel je de modem in op WPA3, heb je ook apparaten die alleen WPA2 ondersteunen, je tv toestel bijvoorbeeld, dan zet je de mix aan WPA2/WPA3 @Rivellino2022 


Goedenavond @Rivellino en bedankt voor je bericht!
Ik zie dat je al goede respons hebt ontvangen vanuit de community en ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik kan er verder weinig aan toevoegen maar mocht je nog verdere of aanvullende vragen hierover hebben, laat het dan vooral weten :) 


@janz, ik heb inderdaad goede response gekregen. Maar mijn vraag is niet beantwoord.

Mijn vraag is: kan de handleiding aangepast worden en kan KPN wat meer informatie geven over het gebruik van WPA3.

 

Een jaar geleden is er een topic geopend met de titel: Wanneer komt WPA3 voor de Box12?

Daar is door Thomas (namens KPN) op geantwoord:

Ik heb hier helaas nog geen informatie over maar zodra hier iets in verandert kun je dit terugvinden in een van deze topics:

  • KPN Box 12: van specificaties tot instellingen

  • KPN Box 12 Update: Mesh hSGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Maar bovenstaande handleidingen zijn nog niet aangepast op het gebruik van WPA3.

Vandaar mijn vraag.


@Rivellino2022 @Nomen Nominandum De gemixt mode WPA2/WPA3 creëert alleen schijnveiligheid. Jouw netwerk is zo veilig als de zwakste schakelaar. Dus als iemand jouw wifi wil kraken, gaat hij natuurlijk bij WPA2 proberen. Als jouw apparaten WPA2 nodig hebben om te werken, zet het in modem op WPA2, anders zet het in WPA3


Kun je je dus afvragen waarom de optie WPA2-WPA3 wordt geboden. Of zijn er inmiddels apparaten die alleen gebruik kunnen maken van een WPA3 beveiligd netwerk???


Er zijn inmiddels genoeg apparaten die alléén van WPA3 gebruik kunnen maken. Als ik mijn situatie neem:

mijn mobiele telefoons, mijn tablets, mijn laptops en de KPN tv decocer DIW7022 kunnen met alleen WPA3 werken.

Alleen mijn Sony TV uit 2018 ondersteunt alleen WPA2, maar die is bekabeld aangesloten, dus hier niet van toepassing.

Daarom had ik mijn eerdere KPN B0X 12 en de V14 alléén op WPA3 staan.

Nu heb ik weer een V10, maar die ondersteunt alleen WPA2, maar daar werken al mijn draadloze apparaten ook goed mee. Downwards Compatible heet dat @rienm 

 


Er zijn inmiddels genoeg apparaten die alléén van WPA3 gebruik kunnen maken. Als ik mijn situatie neem:

mijn mobiele telefoons, mijn tablets, mijn laptops en de KPN tv decocer DIW7022 kunnen met alleen WPA3 werken.

 

 

Het klopt dat WPA3 niet backward compatibel met WPA2 is, maar alle me bekend apparaten met WPA3 ondersteunen ook WPA2. Kan je het model van jouw telefoon, tablet en laptop hier bekend maken? DIW7022 kan definitief overweg met WPA3 en WPA2


Ik schreef nergens dat WPA3 niet backwards compatible is, dat is het juist wèl. @TDN 

Mijn tablets zijn Samsung, mijn mobieltjes Motorola, 1 laptop HP Windows en 1 laptop Chromebook.


@Nomen Nominandum Maar jij schreef dat jouw apparaten alleen kunnen gebruik maken van WPA3. Deze apparaten wil ik weten, welke model het zijn, zo een rariteit wil ik wel sammelen, misschien kan ik weer verkopen voor veelvoudige waarde


@Nomen Nominandum Maar jij schreef dat jouw apparaten alleen kunnen gebruik maken van WPA3. Deze apparaten wil ik weten, welke model het zijn, zo een rariteit wil ik wel sammelen, misschien kan ik weer verkopen voor veelvoudige waarde

Dan heb ik me misschien verkeerd uitgedrukt, ik bedoelde de zeggen dat mijn meeste apparaten op WPA3 werken, behalve de TV en dat ik dus de modeminstellingen op alleen WPA3 kon zetten i.p.v. de combi WPA2/WPA3. Dus ik kon de meest optimale vei.igheidsinstelling toepassen @TDNÂ