Skip to main content

Ik wil heel graag de mogelijkheid hebben om een vpn verbinding op te zetten naar mijn eigen thuisnetwerk. Dit kan niet met de Experiabox dus een eigen modem. Maar welke. 

 

Heb een tplink geprobeerd maar die kreeg geen iptv aan de praat

Een uibiquiti edgerouter X.  Maar hier bleven de download en vooral upload snelheid achter bij de eperiabox. 

 

Maar welke dan.  Ik wil een modem/router waar ik dus een vpn verbinding naar kan opzetten.  Mijn 1gb verbinding ondersteund.  Port forwarding  Basis firewall en vooral geen wifi.  Want ik heb mijn eigen wifi netwerk van tp-link. 

Ik zie er niet tegenop om veel zelf in te stellen maar het moet wel gaan werken. 

Wat kunnen jullie mij aanbevelen.

Met een EdgeRouter X zou je best 1Gbps moeten kunnen halen al ligt dat wel aan de bovengrens van de capaciteit van de ER-X en zal je hardware offloading aan moeten hebben staan. Kies je voor een EdgeRouter 4 dan is 1Gbps geen enkel probleem, dat kan die ER-4 probleemloos aan.

 


Je kunt prima een vpn server draaien achter de experiabox, op een synology nas, een windows of linux server of raspberry geen probleem. 
als je de vpn server op de modem / router wilt draaien, dan kun je een fritzbox overwegen of de suggesties van wjb volgen. 


Waar vindt ik die suggesties

 

Ik heb geen nas server en mijn Linux draait wireguard cliënt. En het lukt niet om daar naast een open VPN server te draaien. De routering bij het aanmelden gaat helemaal fout. Vandaar dus een VPN op eigen modem

 

 

 

 

 

 


Jij wilt dus een Wireguard VPN server draaien op jouw router?

Een FRITZ!Box ondersteunt dat out-of-the-box.

Op een EdgeRouter kan je de Wireguard server installeren.

Overigens gebruik ik zelf naar alle tevredenheid mijn EdgeRouter 4 voor IPSec VPN verbindingen en een Synology NAS voor OpenVPN verbindingen.


Met een Synology router (ondersteunt ook KPN IPTV), kun je een VPN-server draaien.
Geen Wireguard,  wel  SSL VPN  -  web VPN  -  SSTP  -  OpenVPN  - L2TP/IPSec

VPN Client:  -  OpenVPN  en  L2TP/IPSec

Als je niet gelijke VPN protocollen gebruikt, voor Client en server.
Kun je tegelijkertijd zowel een VPN Client open hebben staan, alsook de VPN-server draaien.
Die elkaar niet in de weg staan qua verbindingen.

Dus bijv. voor een VPN Client gebruik je L2TP/IPSec   met een verbinding naar buiten.
Kun je voor de VPN server tegelijkertijd    SSL VPN  -  web VPN  -  SSTP  -  OpenVPN
actief open hebben staan voor een connectie van buitenaf naar de VPN-server.


Wat wil je met die VPN bereiken?


???   Na 10 maanden stilte / geen reacties meer in dit onderwerp, stel je nu die vraag.
        Ik vermoed dat die vraag nu niet meer relevant is - of al lang opgelost?


@Babylonia er had iemand een vraag gesteld in dit topic. Vervolgens heeft wjb daar op gereageerd. Daarna heeft een moderator een apart topic aangemaakt voor die vraag. Maar de reactie van wjb is hier blijven staan.


OK., duidelijk 😉
(Kreeg een e-mail melding op dit topic, omdat ik 10 maanden terug actief was in dit topic).