Skip to main content
Antwoord

Welke apparatuur kan ik het beste kiezen om mijn mesh systeem te vervangen?

• October 16, 2025
  • 18 reacties
  • 136 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedeavond ik heb even een vraagje ik wil mijn huidige mesh systeem gaan vervangen naar wat anders met zoiezo wifi 7. 

Nu hoor ik redelijk goede verhalen over de Ubiquiti UniFi U7 acces point ik gebruik nu namelijk een asus rt ax92u mesh met 2 routers in ap modus. Nu denk ik dat omdat deze 2 punten redelijk dicht op elkaar staan dit enkel maar stoort en wil hiervoor dus nu een acces point gaan gebruiken welke in het midden van het huis komt boven de trapopgang. Wat raden jullie hiervoor aan ? Ik snap enkel de werking van de Ubiquiti acces points niet. Ik heb nu al een ethernet kabel liggen boven aan de trap welke van de experiabox afkomt maar de ubi heeft maar een poort en moet met een poe adapter aangesloten worden. Echter heb ik boven aan de trapopgang nog wel wat meer apararuur hangen welke ook bedraad aangesloten moet worden heb ik hier dan een speciale switch voor nodig welke de ubi ap ook voorziet van stroom ? 

Beste antwoord door bnh

Ik zou de KPN SuperWiFi 2 aanraden in jouw situatie, deze werken soepel samen met het modem, krijgen keurig updates en zijn betaalbaar.

18 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 16, 2025

Wat is je budget ?
Het beste is een UCG Ultra of Fiber router, met een Unifi Switch en de U7 punten, deze setup zal het beste draaien. De AP punten kunnen ook zonder Unifi router maar het beste is met voor alle functies. 

Als je serieus bent kan ik wat links posten hier van een mooie setup.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

@bnh ikzelf heb een setje gevonden met een clpud gateway de unifi up7 lite ap en een poe af injector

Ik zou het liefst de kpn modem gewoon behouden en vanuit de modem met een kabel richting de tv voor kpn tv playstation tv en ik vermoed dat ik aan een accespoint een 2e zou ook nog kunnen maar hiervoor moet ik dan wel kabels gaan trekken. Heb nu precies in het midden van een woning met open trapgat en open trap een kabel liggen waar ik denk ik ook het beste de ap kan plaatsen liggen.

Moet alleen dan een switch erbij hebben voor boven bij het trapgat voor de bedrade pc philips hue en warmtepomp 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 17, 2025

Ubiquiti is veel duur. Ik heb er alleen de AP’s van. De cloudkey draait in een docker container en de rest van de switches zijn van Mikrotik. De KPN router heb ik niet meer. Deze is vervangen voor een zelfgebouwde Opnsens model. 

Ubiquiti heeft een fancy interface en is makkelijker in te stellen waar je bij Mikrotik meer moeite moet doen, echter hier kijk je nooit meer op als het spul draait.

Kijk een op mijn profiel voor een posting van me, waar je de setup kunt zien.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

@fixnix opzich vind ik het wel meevallen ik denk dat ik voor heel mijn huis het wel afkan met een 2 ap denk dat zelfs 1 ap al genoeg zou zijn.

Desnoods pak ik voor beneden een u7 pro en voor boven waar enkel wat op de telefoon gezeten word een u7 lite. Voor een u7 lite met gateway poe injector ben ik 225 euro kwijt mijn asus routers waren destijds 600 geloof ik.

Wil het het liefst zo simpel mogelijk houden het moet gewoon goed werken. De asus routers gaan wat kuren vertonen vandaar dat ik naar iets anders aan het kijken ben.

Vind het zelf ook best jammer dat kpn nog geen wifi 7 punten heeft of doen de kpn wifi punten zelf ook wel mee kwa snelheid vergeleken met de unifi punten ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 17, 2025

Vind het zelf ook best jammer dat kpn nog geen wifi 7 punten heeft

Een wifi7 punt in combinatie met KPN modem wifi6 is zinloos. En om te gebruiken met een eigen wifi7 router is veel beter een AP van hetzelfde merkt te gebruiken, tenzij router en APs ondersteunen allemaal easy mesh.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 17, 2025

@fixnix opzich vind ik het wel meevallen ik denk dat ik voor heel mijn huis het wel afkan met een 2 ap denk dat zelfs 1 ap al genoeg zou zijn.

Desnoods pak ik voor beneden een u7 pro en voor boven waar enkel wat op de telefoon gezeten word een u7 lite. Voor een u7 lite met gateway poe injector ben ik 225 euro kwijt mijn asus routers waren destijds 600 geloof ik.

Wil het het liefst zo simpel mogelijk houden het moet gewoon goed werken. De asus routers gaan wat kuren vertonen vandaar dat ik naar iets anders aan het kijken ben.

Vind het zelf ook best jammer dat kpn nog geen wifi 7 punten heeft of doen de kpn wifi punten zelf ook wel mee kwa snelheid vergeleken met de unifi punten ?

Je kan het zo duur maken als je wilt. Ik heb recent een ouder unify ap pro gekocht voor €20 met injector was het €35. Dit geeft meer dan genoeg bandbreedte voor een telefoon en wel in het hele huis en tuin. 
Het geheel is in een mesh constructie. Dit is niet afhankelijk van een router, maar van de AP zelf. MikroTik is niet goed in staat om een mesh te maken. Vandaar de Unify AP’s

De MikroTik CR112 switch staat in bridge en heeft 4(!) fiber ingangen en 8 utp rj45 connecties. Dit is jammergenoeg te duur in een Unify setup. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

Ik denk dat ik het gewoon simpel mpet houden heb hier en daar wat ervaringen gelezen en opzich komen de superwifi punten van kpn zelf ook dicht in de buurt van de unify ap. Volgens mij kun je tegenwoordig de modem zelf ook mee laten draaien van kpn in het netwerk als wifi punt met de superwifi punten erbij.dan zou ik 100 euro max kwijt zijn voor 2 wifi punten en is alles overzichtelijk. De wifi punten kunnen beide bedraad aangesloten worden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

@TDN nee ik bedoel ook meer dat kpn nog geen wifi7 modems aanbied ik zag gisteren een aanbieding van volgens mij delta fiber die dat al wel aanbieden.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 17, 2025

@TDN nee ik bedoel ook meer dat kpn nog geen wifi7 modems aanbied ik zag gisteren een aanbieding van volgens mij delta fiber die dat al wel aanbieden.

Waarom wil je wifi7 als je alleen telefoons hebt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

@fixnix wie zegt dat ik alleen telefoons heb dan 😅 mijn laptop heeft zoiezo al een wifi 7 chip dus die is er al geschikt voor.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 17, 2025

Even voor de duidelijkheid ik heb niet speciaal wifi 7 nodig. Wifi 6 is voor nu ook voldoende als het maar gewoon stabiel is en fool prooof

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 17, 2025

@fixnix wie zegt dat ik alleen telefoons heb dan 😅 mijn laptop heeft zoiezo al een wifi 7 chip dus die is er al geschikt voor.

Boven heb heb je alleen telefoons heb ik gelezen. 😅

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 17, 2025

Ik zou de KPN SuperWiFi 2 aanraden in jouw situatie, deze werken soepel samen met het modem, krijgen keurig updates en zijn betaalbaar.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 17, 2025

Even voor de duidelijkheid ik heb niet speciaal wifi 7 nodig. Wifi 6 is voor nu ook voldoende als het maar gewoon stabiel is en fool prooof

Dat is een vereiste. Over de gehele oppervlakte heb ik bedraad en wifi bijna dezelfde snelheid. 
Streamers of apparatuur die veel data verstouwen zoals bewakingscamera’s heb ik bedraad aangesloten. Zoals ik al schreef, hier hangen Wifi 5 AP’s,  Dit is voor mij meer dan genoeg, omdat dikke data’s niet zo snel van of naar een telefoon/laptop/tablet gaan. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Camel1987! Wat een leuke vraag en wat veel tips heb je al gekregen. 😄

Heb je met het advies hier een keuze kunnen maken? Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest. 
Bedankt voor het meedenken en meehelpen allemaal! 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 18, 2025

Hoi sanne ben vandaag in de kpn winkel geweest en heb de keuze toch gelegd bij de superwifi punten.

Ze zijn geinstaleerd en moet zeggen dat ze super werken. 

Mijn ouders zijn er ook gelijk 2 gaan halen en heb ze daar ook ingesteld. 

Daar is de verbinding over 35 meter tuin richting de schuur draadloos nog steeds gemiddeld de helft van de maximaal haalbare verbinding.

Ik had voor de Superwifi punten zelf een mesh systeem van asus als ap ingesteld maar hiermee haalde ik gemiddeld op de laptop een max van 500 mbps. met de superwifi punten behaal ik wel gewoon de maximale snelheid zelfs draadloos op de laptop.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat fijn dat het gelukt is en dat de SuperWifi punten zo goed bevallen. 😄 Zelfs bij je ouders dus, heel mooi om te lezen! 💚

Bedankt voor het laten weten en veel plezier met je diensten gewenst. Maak gerust weer een topic aan als je in de toekomst nog ergens vragen over hebt! 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 21, 2025

Hoi sanne ben vandaag in de kpn winkel geweest en heb de keuze toch gelegd bij de superwifi punten.

Ze zijn geinstaleerd en moet zeggen dat ze super werken. 

Heel goed!